Audyt Trasy Ciepłowniczej jest wciąż otwarty, do 14 marca. Korzystając z tego faktu to trochę jeszcze pomyślałem i pozastanawiałem się nad skrzyżowaniem Saska/Lipska - ono by mogło być realizowane w przypadku budowy samego tramwaju w Nowohuckiej. W projekcie zaproponowali zmniejszenie promienia łuków tramwajowych z 50 do ok 25-30m. No niby gorzej, ale trzeba sobie powiedzieć, że rozmiary skrzyżowania obecnie tam m.in. przez to bardzo duże. Zmniejszenie ich promienia pozwoli na zrobienie skrzyżowania nieco bardziej kompaktowym, co przy odpowiednich zmianach w część jezdniową ułatwi przesiadki (a po budowie odnogi na Nowohucką to jednak będzie to miejsce z parciem do przesiadek). Ponadto moim zdaniem warto dodać tor skrętny na dojeździe od estakady - tam tych kursów zapewne będzie najwięcej.
Rozrysowałem uwagi na planszy z audytu, plus tekst. Myślę, że jeszcze im to wyślę. Chętnie przyjmę komentarze
1. Na wlocie/wylocie północnym (tj. ul. Saska w stronę ul. Nowohuckiej):
- Zrezygnować z dodatkowej jezdni dla autobusów na wylocie północnym. Przystanek stworzyć obok normalnego pasa ruchu, z peronem między jezdnią a torowiskiem. Zwęzić szerokość pasów ruchu do 3,00 lub 3,25m.
- Wlot zwęzić do dwóch pasów ruchu (ew. trzech, ale jeśli zmieszczą się wygodne przystanki i chodniki). Zwęzić je do szerokości 3,00-3,25m.
- Przystanek tramwajowy wydłużyć do 65m i poszerzyć do min. 4,50m (dostępnej użytecznej szerokości dla pasażerów). Zapewnić okienka na drzewa za lub na peronie.
2. Na wlocie/wylocie południowym (tj. ul. Saska w stronę estakady tramwajowej):
- Dodać tor tramwajowy na wlocie od strony estakady w celu zwiększenia przepustowości. To zapewne będzie najbardziej obciążona strona pod względem ruchu tramwajowego. Tor lewy: w lewo; tor prawy: na wprost i w prawo.
- Wlot zwęzić do dwóch pasów ruchu, nie ma tam takiego ruchu, by uzasadniał trzy pasy. Zwęzić je do szerokości 3,00-3,25m. Pozwoli to na zmieszczenie tego dodatkowego toru.
- Miejsce wygospodarować zwężając pasy ruchu na wlocie do 3,00-3,25m.
- Zwęzić jezdnię na wylocie do jednego pasa ruchu+przystanek. Zwęzić szerokość pasów ruchu do 3,00-3,25m.
- Przystanek tramwajowy wydłużyć do 65m i poszerzyć do min. 4,50m (dostępnej użytecznej szerokości dla pasażerów). Zapewnić okienka na drzewa za lub na peronie
3. Na wlocie/wylocie zachodnim (tj. ul. Kuklińskiego w stronę "Tandety"):
- Zrezygnować z wydzielonej łącznicy do prawoskrętu od wschodu w stronę estakady. Przy zmniejszeniu promieni łuków tramwajowych jest dość miejsca na skręcanie na tarczy skrzyżowania. Zagospodarować ten kawałek terenu tak, aby było wygodne połączenie piesze i rowerowe z sąsiednią zabudową oraz było na tyle estetyczne, na ile się da.
- Przystanek tramwajowy wydłużyć do 65m i poszerzyć do min. 4,50m (dostępnej użytecznej szerokości dla pasażerów). Rozważyć zadaszenie całoperonowe.
4. Na wlocie/wylocie wschodnim (tj. ul. Lipska w stronę pętli Mały Płaszów):
- Przystanek tramwajowy poszerzyć do min. 4,50m (dostępnej użytecznej szerokości dla pasażerów). Rozważyć zadaszenie całoperonowe.
- Przystanek autobusowy w stronę wschodnią za skrzyżowaniem, na jezdni (jak obecnie) i powiązać z buspasem na dalszej części ul. Lipskiej.
5. Drobne uwagi ogólne:
- Chodniki projektować o szerokości 2,50m (szerokość pozwalająca na swobodne minięcie się trojga pieszych).
- Wzdłuż chodników i ddr przewidzieć szpalery drzew dające cień w upalne dni i poprawiające estetykę przestrzeni.
- Unikać kostki brukowej w kolorze czerwonym (de facto różowym) oraz barierek w kolorze biało-czerwonym - one cechują się wyjątkową brzydotą.
6. Dalszy przebieg ul. Saskiej w stronę estakady powinien również ulec przeobrażeniu (może być oddzielnym zadaniem). Od czasu jej przebudowy okolica się znacznie się zmieniła. W bezpośrednim sąsiedztwie powstały biura i mieszkania, a obecny betonowy przekrój 2x2 z jezdnią zbiorczo-rozprowadzającą (!) nie ma uzasdanienia i konieczna jest jego zmiana na węższy, uwzględniający miejsca parkingowe oraz zieleń.
-Pozbyć się jezdni zbiorczej po stronie wschodniej i wydłużyć zjazdy z sąsiednich działek bezpośrednio do jezdni głównej. W miejsce odbetonowanej przestrzeni zrobić szpaler drzew i chodnik wraz z ddr.
-Odsunąć chodnik od jezdni po stronie wschodniej (jest na to miejsce w granicy działki drogowej), tworząc zieleniec (najlepiej z drzewami), rozważyć zwężenie jezdni.
-Pas prawy na obu jezdniach przeznaczyć na parkowanie. Zwęzić je do 3,00m (oznakowaniem lub przebudową).
Pełny rozmiar
Warto przy tym również zająć się ul. Saską wokół estakady, bo jest tam betonozo-zbiorczorozprowadzającoasfaltoza, a okolica się zmienia w mieszkalno-biurową. Opisałem to tutaj:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -185372074