Autobus wokół Rynku

- Linie, trasy, rozkłady
mateuszwon94
Pasażer
Posty: 42
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:24

Autobus wokół Rynku

Post autor: mateuszwon94 » 16 mar 2021, 11:03

Miniautobusy będą wozić pasażerów po ulicach zabytkowego centrum

https://gazetakrakowska.pl/krakow-minia ... 1-15490516
Gazeta Krakowska pisze:Miasto przygotowuje się do otwarcia nowej linii autobusowej w ścisłym centrum Krakowa. Jeżdżące nią małe autobusy woziłyby pasażerów ulicami zabytkowego Starego Miasta, m.in. ul. Sławkowską, Szpitalną i Mikołajską.

Pilotażowo linia mogłaby jeździć po ulicach, po których odbywa się ruch. Przykładowa trasa to ulice: Sławkowska, Pijarska, św. Jana, następnie św. Tomasza lub św. Marka do Szpitalnej, później ul. Mikołajska, Westerplatte, pod Pocztę Główną, a następnie skręt w ul. Sienną, św. Krzyża do placu św. Ducha, gdzie autobus dojeżdżałby do ul. Basztowej na przystanek "Stary Kleparz".

- Pilotaż nowej linii planujemy uruchomić dopiero w momencie kiedy centrum zostanie odmrożone. Aktualnie słyszymy o kolejnym lockdownie. Jeżeli jednak nowa linia zostanie już w pełni opracowana i sytuacja epidemiologiczna będzie taka, że w centrum zostaną otwarte np. restauracje, to nowe rozwiązanie mogłoby być wprowadzone w drugim kwartale tego roku - wyjaśnia Sebastian Kowal.

Nową trasą mają jeździć (z częstotliwością ok. 20 minut) miniautobusy marki Karsan.
No ciekawy pomysł... chociaż to raczej będzie linia typowo dla turystów. W obrębie plant mieszka na stałe podobno ok. 350 osób a taka linia obsłużyłaby i tak głównie tylko tych, którzy mieszkają na północ od rynku.

PS. Mam nadzieję, że to dobry wątek. Jak nie to proszę przenieść tam gdzie trzeba.

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Linie mikrobusowe

Post autor: WDZ » 16 mar 2021, 11:49

A gdzie ta linia miałaby końcówkę? Przecież ani pod Pocztą ani przy Kleparzu nie ma możliwości dłuższego postoju...

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Linie mikrobusowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 16 mar 2021, 13:28

WDZ pisze: 16 mar 2021, 11:49 A gdzie ta linia miałaby końcówkę? Przecież ani pod Pocztą ani przy Kleparzu nie ma możliwości dłuższego postoju...
Przypominam że Karsan zajmuje tyle miejsca co ławka w parku, więc znalezienie miejsca nie powinno być trudne.

Mieszkańców może i jest mało, ale osób (w normalnych warunkach) porusza się tam mnóstwo. Dziwi mnie tylko że chcą tam wysłać Karsany zamiast jakiegoś elektrycznego Sprintera, kto to widział kopcić E6 w samym centrum :D

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Linie mikrobusowe

Post autor: obserwator » 16 mar 2021, 14:59

mateuszwon94 pisze: 16 mar 2021, 11:03
No ciekawy pomysł... chociaż to raczej będzie linia typowo dla turystów. W obrębie plant mieszka na stałe podobno ok. 350 osób a taka linia obsłużyłaby i tak głównie tylko tych, którzy mieszkają na północ od rynku.
Typowo dla turystów? Sądzę że większość turystów, będzie wolała przejść się Floriańską, zobaczyć po drodze Barbakan czy Bramę Floriańską, a nie podjeżdżać 1 przystanek i musieć pytać się kogoś bądź sprawdzać gdzie dokładnie mają wysiąść i kupować bilet.

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Linie mikrobusowe

Post autor: Mr. Passenger » 16 mar 2021, 15:51

mateuszwon94 pisze: 16 mar 2021, 11:03 Miasto przygotowuje się do otwarcia nowej linii autobusowej w ścisłym centrum Krakowa. Jeżdżące nią małe autobusy woziłyby pasażerów ulicami zabytkowego Starego Miasta, m.in. ul. Sławkowską, Szpitalną i Mikołajską
Ale... po co? Wnętrze I Obwodnicy jest skomunikowane tramwajami ze wszystkich stron, a poruszając się wewnątrz niej znacznie szybciej można dostać się piechotą. Poza tym nie za bardzo wyobrażam sobie gdzie miałyby zostać wytyczone przystanki, które i tak wymagałyby ingerencji w przestrzeń.
Jeżeli rzeczywiście władze chcą zająć się uzupełnianiem luk komunikacyjnych w ścisłym centrum to można pomyśleć o obsłudze rejonów ulic Podzamcze, Retoryka, Łobzowska czy Krowoderska, gdzie rzeczywiście odległości do najbliższych przystanków są spore, a pokonanie ich zajmuje sporo czasu. Chociaż i tak jestem zdania, że mikrobusy powinny kursować głównie po przedmieściach jako dowozówki z mniejszych osiedli do najbliższych węzłów przesiadkowych.

Tancin
Miłośnik
Posty: 82
Rejestracja: 26 lut 2020, 20:11

Re: Linie mikrobusowe

Post autor: Tancin » 16 mar 2021, 20:29

Myślałem, że karsany kupiono głównie do obsługi linii 176 a tu okazuje się, że za jakiś czas zabiorą je na jakąś całkowicie zbędną linię kursującą po ścisłym centrum :shock:

NowaHutaWschód
Specjalista
Posty: 217
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:49

Re: Linie mikrobusowe

Post autor: NowaHutaWschód » 17 mar 2021, 5:53

Typowa głupota urzędników, zrobić cos na pokaz nieprzydatnego dla mieszkańców. Będzie kolejna atrakcja dla turystów żeby zrobić zdjęcie na pamiątkę. Może powinno się pomyśleć o skomunikowaniu Grębałowa, powstałoby tam na pewno kilka przystanków wewnątrz osiedla i dać lepszą możliwość dojazdu do tramwajów ze Wzgórz.
fuck upa!

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Linie mikrobusowe

Post autor: damian_krk2 » 17 mar 2021, 8:26

Linia w centrum nie ma zupełnego sensu. Tak jak poprzednicy uważam, że jest to marnowanie Karsana - podczas gdy mógłby załatać inną dużo ważniejszą dziurę komunikacyjną.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Autobus wokół Rynku

Post autor: Kaszmir » 17 mar 2021, 9:16

Też jestem sceptyczny. Szczególnie, że autobus i tak do Rynku nie dojedzie - są dwa warianty, w pierwszym pojedzie przez św. Tomasza, w drugim przez św. Marka. Zatem i tak będzie mieć przystanek w odległości 100-200 m od Rynku.

Osobom o ograniczonej mobilności i tak wiele to nie pomoże - wszak obecnie i tak mają dostęp do Rynku z odległości ok. 150 m (przystanek "Plac Wszystkich Świętych"). Zatem w wariancie przez św. Marka nowy autobus będzie zatrzymywał się dalej od Rynku niż istniejące linie.

Tak jak wspomnieliście, turyści i tak chcą się przejść ulicami wokół Rynku, a nie łapać autobus. Zatem wychodzi, że linia będzie głównie dla osób o ograniczonej mobilności, mieszkających przy ul. Sławkowskiej, św. Jana itd. - to zbyt mała grupa by zapełniła tę linię.

Oczywiście można chwalić, że Miasto chce uruchomić nowe połączenie. Jednak tak jak Wy, też uważam że jest wiele miejsc gdzie Karsan przydałby się bardziej. Choćby na Bochenka, na Mistrzejowickiej czy wewnątrz Avii. Nie wspominając o tym, że od roku km jest drastycznie pocięta - os. Zielone nie ma autobusu do centrum ("132"), Mistrzejowice straciły "482", większość autobusów kursuje w niedziele co pół godziny, również km nocna jest drastycznie pocięta. Czy w takiej sytuacji autobus wokół Rynku powinien być priorytetem?

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Linie mikrobusowe

Post autor: prezes » 17 mar 2021, 9:21

mateuszwon94 pisze: 16 mar 2021, 11:03 Miniautobusy będą wozić pasażerów po ulicach zabytkowego centrum
Zastanawia mnie kto będzie korzystał z takiej linii. Większość osób raczej woli przespacerować się wzdłuż plant czy przez Rynek niż podjeżdżać ten krótki dystans autobusem. Po uruchomieniu tej linii mam wrażenie, że będzie podobnie, bo nadal spacer będzie bardziej opłacalny niż czekanie kilkunastu minut na autobus. W przypadku, gdy ktoś nie jest w nastroju na spacerowanie i chce się dostać na drugi koniec I Obwodnicy, raczej lepszą opcją jest wybranie tramwaju, który kursuje częściej.

Podejrzewam, że taka linia nie będzie się raczej cieszyć wielkim zainteresowaniem, a w pierwszych dniach jej napełnienie będą stanowić miłośnicy pragnący przejechać się autobusem po Starym Mieście ;)
Myślę, że w sytuacji, gdy mamy niewiele Karsanów, a wiele innych obszarów jest pozbawionych komunikacji miejskiej uruchamianie takiej linii jest trochę zbędne. Jeśli już się upieramy na autobus wewnątrz I Obwodnicy, to pomysł ten powinien być zrealizowany dopiero, gdy będziemy mieli solidną rezerwę taboru mini i będzie wiadomo, że nie zabraknie go na inne rejony.

Przy okazji, jak już decydujemy na linię w ścisłym centrum, lepsze dla jej popularności byłoby, gdyby docierała do jakichś bardziej sensownych punktów niż tylko te wewnątrz I Obwodnicy. Gdyby linia ta np. wjeżdżała wewnątrz Kazimierza, to miałaby szansę zebrać trochę turystów podróżujących między atrakcjami turystycznymi. W przeciwnym wypadku linia ta najprawdopodobniej będzie jeździć pusta.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Autobus wokół Rynku

Post autor: fysztof » 17 mar 2021, 9:40

Zgadzam się z przedmówcami. Dodatkowo w kontekście tego, że dopiero padła z ust tych samych urzędników informacja, że nie planuje się innych linii mikrobusowych bo nie będzie dalszych dostaw tego typu autobusów... Więc to czysta pokazówka. Są regiony, które bardziej by skorzystały.
Uważam też, że wpychanie spalinowego autobusu do ścisłego centrum nawet wizerunkowo trudno wykorzystać.
Ścisłe centrum Krakowa jest za małe chyba na tego typu linie... Owszem, są miasta gdzie takowe kursują, ale tam wydaje się to bardziej logiczne (np. w Budapeszcie jest linia 27 - ale przez wzgórze).

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Autobus wokół Rynku

Post autor: prezes » 17 mar 2021, 11:19

fysztof pisze: 17 mar 2021, 9:40 Uważam też, że wpychanie spalinowego autobusu do ścisłego centrum nawet wizerunkowo trudno wykorzystać.
A właśnie, jeśli już chcemy być tacy superekologiczni, to czy na taką linię nie mógłby pójść jeden z krótkich 8,9-metrowych elektryków? Wysokościowo raczej nie byłoby problemów, bo w ścisłym centrum nie ma żadnych wiaduktów, tylko pytanie czy zmieściłby się na tamtejszych wąskich uliczkach.

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Autobus wokół Rynku

Post autor: fistaszek » 17 mar 2021, 11:46

Generalnie zgadzam się z przedmówcami - linia, która została zaproponowana, jest bez sensu i wiele rejonów ma większe potrzeby niż rejon Rynku.

Moim zdaniem jednak, linia wokół Rynku miałaby sens, gdyby:
1. Oprócz mieszkańcom, służyłaby również turystom (mnie się nasuwa pomysł przedłużenia tej linii do centrum Kazimierza, Dworca Głównego, Nowej Huty... do wymyślenia ;) )
2. Tabor nie byłby spalinowy, lecz elektryczny (skoro zabraniamy samochodom spalinowym wjazdu do centrum, dlaczego mamy pozwalać wjeżdżać autobusom spalinowym?)
Oczywiście, pomijam fakt, że inne rejony potrzebują bardziej autobusu niż rejony Rynku, mówimy o sytuacji, gdy największym priorytetem jest obsłużenie Rynku, bo inne, większe rejony mają już potrzebną dla nich komunikację.

Jeśli chodzi o punkt drugi, akurat nie ma problemu - wydaje mi się, że idealnym taborem na taką linię byłyby Solarisy Urbino 8.9 Electric wraz z ładowarką przy DGZ - akurat nie mamy idealnej linii na te autobusy ("155" pominę, bo ta linia istnieć nie powinna), "154" już nie wróci, a Solarisy nie byłyby ani za długie, ani za krótkie, a jeszcze w dodatku są elektryczne :) .

Jeśli chodzi o punkt pierwszy, myślę, że oprócz pętli przy DGZ (obowiązkowo, bo tam mamy ładowarkę dla 8.9 Electric) można by przedłużyć taką linię od drugiej strony do centrum Kazimierza (na przykład na Plac Nowy). Cztery brygady Solarisów Urbino 8.9 Electric powinny w sam raz wystarczyć.

Proponuję następującą trasę:

Dworzec Główny Zachód - Pawia - Szlak - Pędzichów - Słowiańska - Krowoderska - św. Teresy - Łobzowska - Garbarska - Basztowa - Sławkowska - Pijarska - św. Jana - św. Marka - Szpitalna - Mikołajska - Westerplatte - Starowiślna - Miodowa - Jakuba - Warszauera - Plac Nowy
Powrót:
Plac Nowy - Estery - Miodowa - Starowiślna - Dietla - Wielopole - Sienna - św. Krzyża - pl. św. Ducha - Szpitalna - Basztowa - Krowoderska - Szlak - Warszawska - Dworzec Główny Zachód

Ewentualnie można by skrócić trasę, kierując ową linię od Szpitalnej przez Plac Matejki do Dworca Głównego Zachód, lecz nie jestem przekonany, czy byłoby wtedy lepiej.

Ponadto zalecałbym stosowanie numeru "1xx" w jedną stronę oraz "4xx" w drugą, gdyż trasy w dwie strony znacząco się różnią.

Jeśli chodzi o przystanki na trasie mojej linii (oczywiście przykładowo i orientacyjnie):
1. Dworzec Główny Zachód - oczywiste, wiadomo gdzie, wiadomo jak;
2. Politechnika - para przystanków na ul. Szlak, za skrzyżowaniem z Warszawską (gdzieś się powinny zmieścić);
3. Szlak - przed skrzyżowaniem z Pędzichowem, z jednej strony jest zatoczka samochodowa (można ją przerobić na autobusową), z drugiej strony autobus zatrzymywałby się na ulicy;
4. Pędzichów - na ul. Słowiańskiej, tuż za skrzyżowaniem z ul. Długą;
5. Krowoderska - gdzieś na ul. Krowoderskiej (jeden przystanek w obie strony);
6. Biskupia - tak jak "704" podczas remontu Królewskiej;
7. Stary Kleparz - tak jak tramwaje w kierunku Ronda Mogilskiego;
8. Pijarska/św. Jana - na skrzyżowaniu Pijarskiej ze św. Jana;
9. św. Marka - na początku ul. św. Marka, tuż za skrętem w lewo;
10. Floriańska - na ul. św. Marka, tuż za skrzyżowaniem z ul. Floriańską;
11. Szpitalna - gdzieś na ul. Szpitalnej, bliżej św. Marka niż Małego Rynku;
12. Mały Rynek - na Małym Rynku ;) ;
13. Mikołajska - na ul. Mikołajskiej, przy Plantach;
14. Poczta Główna - peron tramwajowy w stronę Czerwonych Maków;
15. Starowiślna - nowy peron na ulicy lub peron tramwajowy dla "3", "24" i "52" w stronę Maków/Bieżanowa/Kurdwanowa;
16. Miodowa - peron tramwajowy w stronę PBG;
17. Plac Nowy - na ul. Estery, tuż za Placem Nowym.

Z powrotem:
1. Plac Nowy - jak wyżej;
2. Miodowa - nowy peron przed skrzyżowaniem Miodowej ze Starowiślną;
3. Starowiślna - jak niegdyś "184";
4. Poczta Główna - jak linie nocne;
5. św. Krzyża - gdzieś na ul. św. Krzyża, najlepiej pomiędzy Sienną a Mikołajską;
6. pl. św. Ducha - na placu św. Ducha;
7. Stary Kleparz - peron tramwajowy w kierunku Bronowic;
8. Krowoderska - jak wyżej;
9. Długa - na ul. Szlak, przed skrzyżowaniem z ul. Długą;
10. Szlak - jak wyżej;
11. Politechnika - jak wyżej;
12. Dworzec Główny Zachód - jak wyżej.

Wiem, że przystanki w rejonie Rynku są mocno zagęszczone, ale chyba na tym polega idea tej linii ;) .

Co sądzicie o moim pomyśle?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Autobus wokół Rynku

Post autor: Kaszmir » 17 mar 2021, 12:49

Tylko po co tworzyć dubel tramwaju? Kazimierz z Rynkiem już łączą tramwaje. "Plac Wszystkich Świętych" leży 150 m od Rynku, "Poczta Główna" 350. Przystanki te mają bezpośrednie linie jadące czy to na Krakowską, czy na Starowiślną.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Autobus wokół Rynku

Post autor: yosujiro » 17 mar 2021, 19:15

Chyba nasi włodarze zapatrzyli się na Gdańsk, gdzie po starówce jeździła linia 100. Problem w tym, ze tam Śródmieście jest dość rozległe, a odległości do autobusów i tramwajów są już dość spore. Tyle, że od prawie roku jest zawieszona, bo mimo wszystko nikt tym nie jeździł jak zabrakło turystów... A nawet przed pandemią za tłok w Kapenie można było uznać 5 osób. Także uważam, że u nas linia zaproponowana w wersji przez ZTP będzie przydatna jedynie miłośnikom fotografowania autobusów dzięki fajnym kadrom...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 9 gości