Przeczytałem cały projekt, i uważam, że jest on całkiem udany, niemniej jednak zauważyłem kilka mankamentów, na które moim zdaniem warto byłoby zwrócić uwagę.
1. Generalnie nie jestem przekonany do zmiany częstotliwości na f~6/12. Oczywiście, mogłoby to znacznie poprawić komunikację tramwajową, lecz wydaje mi się, że mimo wszystko jest to dość drogie rozwiązanie. Ponadto coś mi się kojarzy, że Miasto chciało, aby każdy duży rejon był obsłużony przez przynajmniej jedną mocną linię - a w Twoim projekcie zdecydowanie tak nie będzie. Po prostu optycznie mam wrażenie, że w Twoim projekcie jest dużo gorzej niż jest obecnie - ale po przeliczeniu kursów wszystko się zgadza. Nie zmienia to faktu, że wolałbym większą liczbę linii z f~7,5, niż tylko kilka co 6 minut, a reszta (również te, co dziś kursują co 7,5 minuty) co 12 minut.
2. Mimo wszystko mocno rozważyłbym roszady w Bronowicach. "20" co 6 minut przez cały dzień będzie się na Cichym Kąciku marnować. Myślę, że do Cichego powinna pojawić się linia z Placu Wszystkich Świętych, może być z f~12. Osobiście proponowałbym skierowanie tak linii "13" z częstotliwością "projektową" (f~6/12), "20" zaś skierować do Bronowic. Zaoszczędzilibyśmy sporo wzkm na Podwalu, które można by było wykorzystać na wzmocnienie linii "8".
3. Tak jak wspomnieli poprzednicy - bardzo obawiałbym się o rzadszą "8" w Borku. Być może w Krakowiakach wyrobiłaby, w NGT8 - wątpię. Moim zdaniem warto by było tej linii zwiększyć częstotliwość, choćby dla komfortu pasażerów przesiadających się na linie aglomeracyjne.
4. Trochę nie rozumiem końcówki trasy "14". Dlaczego nie została ona na obecnej trasie/do os. Piastów? Załatwiłoby to nam problem Dunikowskiego (obsługiwanej w Twoim projekcie zaledwie 10 razy/godzinę - tyle ile na Pleszowie).
5. Zastanawiam się, ilu pasażerów skorzystałoby realnie na zmianie trasy "6". Czy nie lepiej byłoby ją zmienić na obecną trasę/zlikwidować, a w zamian wzmocnić "8"? Jeśli chodzi o połączenie Łagiewniki-Kurdwanów, to połączenie mogłaby zapewnić "10", która w Twoim projekcie kończy w Łagiewnikach.
6. Szkoda, że Twój projekt nie uwzględnia budowy zwrotnic Kurdwanów-Bieżanów. Gdyby jednak skierować "23" po trasie Bieżanów - Kurdwanów - Trasa Łagiewnicka - Czerwone Maki, rozwiązałoby to problem Trasy Łagiewnickiej, a także można by było ewentualnie coś przyciąć w Bieżanowie (na przykład "13" - z moich obserwacji wynika, że po otwarciu Krakowskiej pasażerowie wybierają raczej "3", więc raczej nie byłaby to ogromna strata).
7. Martwi mnie również nierównomierne wykorzystanie taboru. Rozumiem, że można z jednej strony piać z zachwytu, z drugiej strony wykorzystanie wagonów dłuższych niż 32m oraz NGT6 wynosi ponad 80%, zaś pozostałych - maksymalnie 67%. Szczytem jest tutaj GT8N, których zakładane wykorzystanie to zaledwie 53%. Obawiam się, że w takiej sytuacji ta pierwsza grupa mogłaby nie wyrobić, wagony z drugiej grupy zaś "opalałyby się" w zajezdniach. O ile rozumiem to przy wagonach N8S, które do bezawaryjnych - delikatnie mówiąc - nie należą, o tyle przy EU8N oraz GT8N rozważyłbym wykorzystanie gdzieś tych wagonów. Jeśli jednak jesteś pewien, że ta pierwsza grupa da sobie radę przy takim wykorzystaniu - nie było tematu
.
8. Przyznam szczerze - byłem nieco zawiedziony, gdy zauważyłem brak roszad przy trasie linii "2". Może warto byłoby skierować Twoją "15" do Salwatora, "6" zaś (lub dowolną inną linię, nawet nową) do Cmentarza Rakowickiego (w przypadku "6" nawet wokół 1. obwodnicy)?
9. Zastanawiam się także, czy dwie linię na Górkę Narodową, choćby nawet były mocne, udźwigną dodatkowe potoki nowych pasażerów. Mam nieodparte wrażenie, że przydałaby się tam trzecia linia - tym bardziej, że na pętli będą trzy tory. Rozumiem Twoje obiekcje dotyczące "19", mam wrażenie jednak, że byłaby to idealna trzecia linia na tamtą pętlę.
10. Podobne wrażenie odnoszę przy Azorach. Czy osiedle, mające obecnie 25 kursów na godzinę, przekonają dwie linie kursujące co 12 minut (10 kursów na godzinę - tyle ile na Pleszowie)? Oczywiście, nie można tego rozpatrywać 1:1, lecz wydaje mi się, że 15 kursów na godzinę (wszystkie kursy "3") to absolutne minimum, jeśli chodzi o to osiedle.
11. Tak jak wspomnieli poprzednicy - uważam, że na Bronowicach Małych powinna być przynajmniej jedna linia co 6 minut - idealnym kandydatem jest linia "8".
Mimo tych mankamentów, które wymieniłem wyżej, uważam, że projekt jest bardzo ciekawy, i chętnie zobaczyłbym go w rzeczywistości (po uwzględnieniu kilku korekt)
.