Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: Bayer2003 » 07 maja 2021, 15:24

Od roku 2018 w Krakowie mniej więcej obowiązuje układ linii tramwajowych z okresu maksymalizacji. Pewne wady oczywiście on posiada, jednak w ciągu ostatnich trzech lat raczej można było odnieść wrażenie, że komunikacja tramwajowa w Krakowie funkcjonuje ogólnie dobrze, a mieszkańcy Krakowa zdążyli go zdecydowanie polubić. Przez ostatnie lata nie zmieniał się jednak w mieście układ torowisk tramwajowych - od 2015 roku nie oddano do użytku żadnego nowego odcinka, a pod koniec 2018 roku zamknięto trasę na Walcownię, przekierowując kursującą tam wcześniej linię "22" na Kopiec Wandy. W najbliższych latach jednak "spokój" pod tym względem ma ulec zmianie - w ciągu przyszłych kilku lat planowane jest oddanie kilku nowych tras tramwajowych, na które trzeba będzie skierować jakieś linie. Odpowiedzią na pytanie "co pojedzie nowymi trasami" ma być właśnie mój projekt, który ukazuje jak moim zdaniem powinna wyglądać komunikacja miejsca po oddaniu do użytku następujących inwestycji:

- Trasa Łagiewnicka
- Krowodrza Górka - Górka Narodowa
- Wieczysta - Meissnera - Mistrzejowice
- Krowodrza Górka - Azory
- Wielicka - Nowosądecka (zwrotnice i łuki)

Projekt ten zakłada też niestety pozostawienie w eksploatacji wysokopodłogowych wagonów 105Na, połączonych raczej potrójnie. Po dostawie łącznie 110 Lajkoników pieniędzy na kolejny tabor może nie być, a wraz z oddaniem nowych tras zakładam zwiększenie ilości brygad. Ponadto zakładam, że do obsługi końcówki na Azorach (która nie będzie tradycyjną pętlą, tylko końcówką dla tramwajów dwukierunkowych) zostaną przeznaczone obecnie posiadane tramwaje dwukierunkowe z serii GT8 oraz N8. W planach niedługo po oddaniu trasy na Azory jest budowa torowiska z Azorów do Cichego Kącika (okresu tego nie obejmuje mój projekt), gdzie już wagony dwukierunkowe nie będą potrzebne, więc kupowanie na ten czas nowych dwukierunkowców, które pozostałyby w eksploatacji później przez kilkadziesiąt lat raczej mija się z celem. Pieniądze na kolejny tabor powinny moim zdaniem zostać zaoszczędzone na okres po oddaniu trasy z Azorów na Cichy Kącik, co dodatkowo pozwoli wycofać z eksploatacji wszystkie tramwaje wysokopodłogowe (czego ponownie mój projekt nie obejmuje). Oczywiście konieczność kursowania na Azory tramwajów dwukierunkowych o długości 26m wprowadza pewne ograniczenia, jednak nie powinny one być dla pasażerów aż tak bardzo uciążliwe. Przechodząc do rzeczy - oto proponowana przeze mnie wersja układu linii po oddaniu wymienionych wcześniej inwestycji:

Linia "1"
Salwator - Kościuszki - Zwierzyniecka - Franciszkańska - Dominikańska - Starowiślna - Dietla - Grzegórzecka - Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju - Bieńczycka - Kocmyrzowska - Wzgórza Krzesławickie
Częstotliwość: 7,5/7,5/20/20
Brygady w DP: 16 (10xNGT6, 6xEU8N)

Linia "2"
Salwator - Kościuszki - Zwierzyniecka - Straszewskiego - Podwale - Dunajewskiego - Basztowa - Lubicz - Rakowicka - Cmentarz Rakowicki
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 4 (4xN8C)

Linia "3"
Krowodrza Górka - Doktora Twardego - Dworzec Towarowy - Pawia - Westerplatte - Starowiślna - most Powstańców Śląskich - Na Zjeździe - Limanowskiego - Wielicka - Teligi - Ćwiklińskiej - Nowy Bieżanów P+R
Częstotliwość: 7,5/7,5/20/20
Brygady w DP: 14 (14x32m)

Linia "4"
Bronowice Małe - Balicka - Bronowicka - Podchorążych - Królewska - Plac Inwalidów - Karmelicka - Dunajewskiego - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - Mogilska - al. Jana Pawła II - Plac Centralny - al. Solidarności - Ujastek - Łowińskiego - Kocmyrzowska - Wzgórza Krzesławickie
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 10 (10xMEGA)

Linia "5"
Azory - Opolska - Krowodrza Górka - Doktora Twardego - Dworzec Towarowy - Tunel - Rondo Mogilskie - Mogilska - al. Jana Pawła II - Bieńczycka - Kocmyrzowska - Wzgórza Krzesławickie
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 9 (7xGT8C/GT8N, 2xN8S/HK462)

Linia "6"
Prokocim - Wielicka - Nowosądecka - Witosa - Trasa Łagiewnicka - Zakopiańska - Wadowicka - Kalwaryjska - Legionów Józefa Piłsudskiego - most Marszałka Józefa Piłsudskiego - Krakowska - Stradomska - Świętej Gertrudy - Dominikańska - Franciszkańska - Zwierzyniecka - Kościuszki - Salwator
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 8 (8xNGT6)

Linia "7" ("50")
Górka Narodowa - Banacha - Bociana - Siewna - Pachońskiego - Krowodrza Górka - Doktora Twardego - Dworzec Towarowy - Tunel - Rondo Mogilskie - aleja Powstania Warszawskiego - Rondo Grzegórzeckie - Kotlarska - most Kotlarski - Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - Klimeckiego - Kuklińskiego - Estakada - Wielicka - Nowosądecka - Witosa - Sanktuarium Bożego Miłosierdzia - Zakopiańska - Borek Fałęcki
Częstotliwość: 7,5/7,5/10/10
Brygady w DP: 16 (16xMEGA)

Linia "8"
Borek Fałęcki - Zakopiańska - Wadowicka - Kalwaryjska - Legionów Józefa Piłsudskiego - most Marszałka Józefa Piłsudskiego - Krakowska - Stradomska - Świętej Gertrudy - Dominikańska - Franciszkańska - Straszewskiego - Podwale - Karmelicka - Plac Inwalidów - Królewska - Podchorążych - Bronowicka - Balicka - Bronowice Małe
Częstotliwość: 7,5/7,5/20/20
Brygady w DP: 15 (15x32m)

Linia "9"
Mistrzejowice - Jancarza - Franciszka Bohomolca - Dobrego Pasterza - Lublańska - Młyńska - Janusza Meissnera - Mogilska - Rondo Mogilskie - aleja Powstania Warszawskiego - Rondo Grzegórzeckie - Kotlarska - most Kotlarski - Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - Klimeckiego - Kuklińskiego - Estakada - Wielicka - Teligi - Ćwiklińskiej - Nowy Bieżanów P+R
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 8 (8x32m)

Linia "10"
Łagiewniki - Wadowicka - Kalwaryjska - Legionów Józefa Piłsudskiego - most Marszałka Józefa Piłsudskiego - Krakowska - Stradomska - Świętej Gertrudy - Westerplatte - Lubicz - Rondo Mogilskie - Mogilska - al. Jana Pawła II - Tadeusza Ptaszyckiego - Igołomska - Pleszów
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 10 (10x32m)

Linia "11"
Czerwone Maki P+R - Michała Bobrzyńskiego - Grota-Roweckiego - Brożka - Wadowicka - Kalwaryjska - Limanowskiego - Wielicka - Estakada - Lipska - Mały Płaszów P+R
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 7 (7xNGT6)

Linia "12"
Kurdwanów P+R - Witosa - Trasa Łagiewnicka - Zakopiańska - Brożka - Kapelanka - Monte Cassino - most Grunwaldzki - Dietla - Grzegórzecka - Rondo Grzegórzeckie - aleja Powstania Warszawskiego - Rondo Mogilskie - Mogilska - al. Jana Pawła II - Bieńczycka - aleja Generała Władysława Andersa - Broniewskiego - Mikołajczyka - Piasta Kołodzieja - Osiedle Piastów
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 10 (10x32m)

Linia "13"
Bronowice - Bronowicka - Podchorążych - Królewska - Plac Inwalidów - Karmelicka - Podwale - Straszewskiego - Franciszkańska - Dominikańska - Świętej Gertrudy - Stradomska - Krakowska - most Marszałka Józefa Piłsudskiego - Legionów Józefa Piłsudskiego - Limanowskiego - Wielicka - Teligi - Ćwiklińskiej - Nowy Bieżanów P+R
Częstotliwość: 7,5/15/20/20
Brygady w DP: 15 (15x32m)

Linia "14"
Bronowice Małe - Balicka - Bronowicka - Podchorążych - Królewska - Plac Inwalidów - Karmelicka - Dunajewskiego - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - aleja Powstania Warszawskiego - Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju - Bieńczycka - aleja Generała Władysława Andersa - Broniewskiego - Mikołajczyka - Srebrnych Orłów - Jancarza - Mistrzejowice
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 10 (10x32m)

Linia "15" ("52")
Czerwone Maki P+R - Michała Bobrzyńskiego - Grota-Roweckiego - Kapelanka - Monte Cassino - most Grunwaldzki - Dietla - Starowiślna - Westerplatte - Lubicz - Mogilska - Janusza Meissnera - Młyńska - Lublańska - Dobrego Pasterza - Franciszka Bohomolca - Jancarza - Srebrnych Orłów - Piasta Kołodzieja - Osiedle Piastów
Częstotliwość: 7,5/7,5/10/10
Brygady w DP: 17 (4xMEGA, 13x3x105Na)

Linia "16"
Bardosa - Tadeusza Ptaszyckiego - al. Jana Pawła II - Plac Centralny - aleja Generała Władysława Andersa - Broniewskiego - Mikołajczyka - Srebrnych Orłów - Jancarza - Franciszka Bohomolca - Dobrego Pasterza - Lublańska - Młyńska - Janusza Meissnera - Mogilska - Rondo Mogilskie - Tunel - Dworzec Towarowy - Doktora Twardego - Krowodrza Górka - Opolska - Azory
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 11 (9xGT8C/GT8N, 2xN8S/HK462)

Linia "17"
Kurdwanów P+R - Witosa - Trasa Łagiewnicka - Zakopiańska - Wadowicka - Kalwaryjska - Limanowskiego - Na Zjeździe - most Powstańców Śląskich - Starowiślna - Dietla - Grzegórzecka - Rondo Grzegórzeckie - aleja Powstania Warszawskiego - Rondo Mogilskie - Tunel - Dworzec Towarowy - Doktora Twardego - Krowodrza Górka
Częstotliwość: 15/-/-/-
Brygady w DP: 7 (4xNGT6, 3xEU8N)

Linia "18"
Czerwone Maki P+R - Michała Bobrzyńskiego - Grota-Roweckiego - Kapelanka - Monte Cassino - most Grunwaldzki - Dietla - Stradomska - Świętej Gertrudy - Dominikańska - Franciszkańska - Straszewskiego - Podwale - Dunajewskiego - Basztowa - Długa - Kamienna - Dworzec Towarowy - Doktora Twardego - Krowodrza Górka - Pachońskiego - Siewna - Bociana - Banacha - Górka Narodowa
Częstotliwość: 7,5/7,5/20/20
Brygady w DP: 17 (17x32m)

Linia "19"
Borek Fałęcki - Zakopiańska - Wadowicka - Kalwaryjska - Limanowskiego - Na Zjeździe - most Powstańców Śląskich - Starowiślna - Dietla - Grzegórzecka - Rondo Grzegórzeckie - aleja Powstania Warszawskiego - Rondo Mogilskie - Tunel - Dworzec Towarowy - Doktora Twardego - Krowodrza Górka - Pachońskiego - Siewna - Bociana - Banacha - Górka Narodowa
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 8 (8x32m)

Linia "20"
Cichy Kącik - al. 3 Maja - Piłsudskiego - Podwale - Dunajewskiego - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - aleja Powstania Warszawskiego - Rondo Grzegórzeckie - Kotlarska - most Kotlarski - Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - Klimeckiego - Kuklińskiego - Lipska - Mały Płaszów P+R
Częstotliwość: 7,5/7,5/20/20
Brygady w DP: 12 (4xEU8N, 8xNGT6)

Linia "21"
Osiedle Piastów - Piasta Kołodzieja - Mikołajczyka - Broniewskiego - aleja Generała Władysława Andersa - Plac Centralny - aleja Solidarności - Ujastek Mogilski - Igołomska - Pleszów
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 6 (6xEU8N)

Linia "22"
Borek Fałęcki - Zakopiańska - Brożka - Kapelanka - Monte Cassino - most Grunwaldzki - Dietla - Grzegórzecka - Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju - al. Jana Pawła II - Plac Centralny - al. Solidarności - Ujastek Mogilski - Kopiec Wandy
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 10 (10x32m)

Linia "23"
Czerwone Maki P+R - Michała Bobrzyńskiego - Grota-Roweckiego - Brożka - Zakopiańska - Trasa Łagiewnicka - Witosa - Nowosądecka - Wielicka - Teligi - Ćwiklińskiej - Nowy Bieżanów P+R
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 7 (7xNGT6)

Linia "24"
Bronowice Małe - Balicka - Bronowicka - Podchorążych - Królewska - Plac Inwalidów - Karmelicka - Dunajewskiego - Basztowa - Westerplatte - Starowiślna - most Powstańców Śląskich - Na Zjeździe - Limanowskiego - Wielicka - Nowosądecka - Witosa - Kurdwanów P+R
Częstotliwość: 15/15/20/20
Brygady w DP: 8 (8x32m)

Linia "43"
Azory - Opolska - Krowodrza Górka - Doktora Twardego - Dworzec Towarowy - Pawia - Westerplatte - Starowiślna - Dajwór
Częstotliwość: 7,5/7,5/20/20
Brygady w DP: 8 (8xGT8C/GT8N)

Linia "44"
Dworzec Towarowy - Kamienna - Długa - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - Mogilska - al. Jana Pawła II - Plac Centralny - al. Solidarności - Ujastek Mogilski - Kopiec Wandy
Częstotliwość: 15/-/-/-
Brygady w DP: 7 (7xEU8N)

Linia "49"
Nowy Bieżanów P+R - Ćwiklińskiej - Teligi - Wielicka - Estakada - Kuklińskiego - Klimeckiego - Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - most Kotlarski - Kotlarska - Rondo Grzegórzeckie - aleja Powstania Warszawskiego - Rondo Mogilskie - Mogilska - al. Jana Pawła II - Bieńczycka - aleja Generała Władysława Andersa - Broniewskiego - Rondo Hipokratesa
Częstotliwość: 15/-/-/-
Brygady w DP: 8 (8xEU8N)

Dodatkowo przewiduję 5 brygad (3x3x105Na, 1xGT8N oraz 1xEU8N) jako brygady rezerwowe.

Warto tutaj dodać, że proponowany przeze mnie rozdział taboru na poszczególnych liniach w dni poprzednie to tylko wstępna propozycja - nikt nie wie jak będą wyglądać potoki pasażerskie za kilka lat i czy na jakąś linię nie trzeba będzie skierować większego taboru, a na jakąś mniejszego. Niemniej jednak zakładane przeze mnie wykorzystanie poszczególnych typów taboru w moim projekcie prezentuje się następująco:

MEGA (2014N oraz 405N): 30/37
32m (NGT8, 126N, STL oraz STL2): 125/135
NGT6: 44/50
EU8N: 35/40
GT8C/GT8N: 25/28
N8C: 4/6
N8S/HK462: 4/6
3x105Na: 16/18

Łącznie: 283/320

Na koniec chciałbym zastrzec, że zdaję sobie sprawę z pewnych niedociągnięć, które mogły pojawić się w moim projekcie. Największe wątpliwości mam co do liczby brygad linii nowych oraz ze zmienioną trasą - obecnie nie są znane czasy przejazdów na aktualnie nieistniejących odcinkach (a na dodatek nie jest to jedyny czynnik który decyduje o liczbie brygad), więc drobne odchylenia w którąś ze stron zdarzyć się mogą. Ponadto nie mam pewności czy np. na pętli w Nowym Bieżanowie zmieści się 5 linii oraz w szczycie 28 p/h. Z jednej strony obecnie "3" i "13" (w szczycie 16 p/h) zajmują na tej pętli zewnętrzny tor, więc na wewnętrznym 12 p/h w szczycie powinno się zmieścić. Z drugiej strony jednak są to aż trzy linie, więc mogłoby wówczas dochodzić do zajechań. Jeżeli taka sytuacja na pętli Nowy Bieżanów P+R jest niemożliwa, jestem w stanie w projekcie tym skrócić linię "49" do wcześniejszej pętli Prokocim. Kolejną wątpliwością jest numeracja linii oznaczonej w moim projekcie jako "43". Miałaby to być linia kursująca na podanej trasie w okresie pomiędzy oddaniem torowiska z Krowodrzy Górki na Azory a oddaniem torowiska z Azorów na Cichy Kącik, po czym miałaby zostać wcielona w wydłużoną na Bronowice/Cichy Kącik linię "3" z nowym, prawdopodobnie 40m+ taborem, którego istnienie nie jest w moim projekcie uwzględnione. Pytanie tylko ile taki stan rzeczy będzie trwał - jeżeli byłby to krótki czas, np. jednego roku, linia ta powinna otrzymać numer "73". Ponadto linia ta byłaby linią całodzienną i całotygodniową - może w związku z tym zamiast "43" pasowałby do niej bardziej np. numer "25"? Osobiście uznałem, że skoro zadaniem tej linii byłoby wspomaganie "3", która z powodu braków taborowych nie może wjechać na Azory to idealnym numerem dla niej będzie "43", jednak zdaję sobie sprawę z tego, że jest to kwestia sporna. Jeżeli ktoś byłby w stanie rozwiązać w komentarzach którekolwiek z moich wątpliwości lub wyrazić swoją opinię o moim projekcie, m.in. o jego wadach i zaletach to byłbym bardzo wdzięczny ;).

Pozdrawiam
Bayer2003
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: damian_krk2 » 07 maja 2021, 15:31

Nie wydaje mi się aby na trasie do Mistrzejowic przez Meissnera mogły jechać 3x105Na. Tam ma być tunel 😬

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: Lw25 » 07 maja 2021, 15:55

damian_krk2 pisze: 07 maja 2021, 15:31 Nie wydaje mi się aby na trasie do Mistrzejowic przez Meissnera mogły jechać 3x105Na. Tam ma być tunel 😬
Ja myślę, że nawet większym problemem z obsługą 105Na jest to, że do czasu otwarcia tej trasy wszystkie będą z aniołkami XD

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: Bayer2003 » 07 maja 2021, 16:10

damian_krk2 pisze: 07 maja 2021, 15:31 Nie wydaje mi się aby na trasie do Mistrzejowic przez Meissnera mogły jechać 3x105Na. Tam ma być tunel 😬
W tunelu PST w Poznaniu Konstale 105Na spokojnie mogą jeździć ;). Wszystko zależy od technologii w jakiej tunel zostanie wykonany (co na obecną chwilę ciężko przewidzieć).
Lw25 pisze: 07 maja 2021, 15:55 Ja myślę, że nawet większym problemem z obsługą 105Na jest to, że do czasu otwarcia tej trasy wszystkie będą z aniołkami XD
Jeżeli przed otwarciem tej trasy nie zostaną zamówione kolejne tramwaje, 105Na będą musiały jeszcze jakiś czas kursować. Warto też dodać, że projekt ten dotyczy przede wszystkim układu linii w przyszłości, a tabor jest podany tylko dodatkowo ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: pasazer_mobilisu » 07 maja 2021, 16:16

To ja też zapytam o stopiątki: Ufoki na rezerwie? Oprócz problemów z tunelami w niektórych miejscach mogłyby być za długie i wystawać za przystanek. Wiem że bardzo lubisz ten tabor, ale tak jak już zauważyli przedmówcy to się nie uda :D

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: Bayer2003 » 07 maja 2021, 16:27

pasazer_mobilisu pisze: 07 maja 2021, 16:16 To ja też zapytam o stopiątki: Ufoki na rezerwie? Oprócz problemów z tunelami w niektórych miejscach mogłyby być za długie i wystawać za przystanek.
Chyba lepiej, żeby na rezerwie były tramwaje wysokopodłogowe niż niskopodłogowe (zwłaszcza, kiedy wykorzystanie wszystkich typów jest ogólnie dosyć duże)? Co do tunelu KST (nie ma pewności że w innych tunelach Konstale będą miały zakaz taborowy) to w moim projekcie zaproponowałem też rezerwy EU8N oraz GT8N, które będą mogły w razie czego do niego wjechać.
pasazer_mobilisu pisze: 07 maja 2021, 16:16 Wiem że bardzo lubisz ten tabor, ale tak jak już zauważyli przedmówcy to się nie uda :D
Tabor to tylko propozycja, a cały projekt dotyczy układu linii, a nie taboru. Ponadto nie oszukujmy się - jeżeli będą nowe trasy to po dostawie STL oraz STL2 sporo Konstali będzie musiało pozostać aż do momentu zakupu nowych tramwajów (oczywiście jeżeli nie planujemy drastycznych cięć).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: Zieleńczanin » 07 maja 2021, 17:29

48/h na Doktora Twardego. Nie ma co, wydoli na 110%.
W sumie chyba tyle wystarczy, ale dodam więcej:
- 16/h na mijance na Azorach - nie ma opcji żeby to wydoliło.
- "10" wciąż kończy na Łagiewnikach mimo trzech końcówek niedaleko - to trochę tak jakby coś jeździło w tym momencie do Dworcowej. Tymczasem "6" wozi tlen - może będzie miała 20 pasażerów per kurs w szczycie na południu. Zawijas roku...
- Bieżanów ma 2 razy więcej kursów niż Kurdwanów w stronę Kabla (!).
- niepokoi mnie też ilość linii z f~7,5. Jest ich zaledwie 9, w tym tymczasową "43". Skoro robimy reformę, to warto byłoby ułatwić przesiadki - a tutaj mamy pełno potworków.

Podsumowując - projekt do gruntownej przebudowy.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: Lw25 » 07 maja 2021, 18:03

Bayer2003 pisze: 07 maja 2021, 16:10
damian_krk2 pisze: 07 maja 2021, 15:31 Nie wydaje mi się aby na trasie do Mistrzejowic przez Meissnera mogły jechać 3x105Na. Tam ma być tunel 😬
W tunelu PST w Poznaniu Konstale 105Na spokojnie mogą jeździć ;). Wszystko zależy od technologii w jakiej tunel zostanie wykonany (co na obecną chwilę ciężko przewidzieć).
Lw25 pisze: 07 maja 2021, 15:55 Ja myślę, że nawet większym problemem z obsługą 105Na jest to, że do czasu otwarcia tej trasy wszystkie będą z aniołkami XD
Jeżeli przed otwarciem tej trasy nie zostaną zamówione kolejne tramwaje, 105Na będą musiały jeszcze jakiś czas kursować. Warto też dodać, że projekt ten dotyczy przede wszystkim układu linii w przyszłości, a tabor jest podany tylko dodatkowo ;).
Wydaje mi się, że więcej jest zamówionych Stadlerów niż taboru do wycofania.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: Jaky » 07 maja 2021, 18:23

Raz że Stadlerów jest zamówionych minimalnie więcej, a dwa że na pewno w mpk będą chcieli ogłosić za te 2 lata propagandowe hasło, że w Krakowie mamy wszystkie tramwaje co najmniej z niskowejściowe. Dlatego nie ma szans, że Konstale pozostaną.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: prezes » 08 maja 2021, 0:02

24 kursy/h na Trasie Łagiewnickiej, naprawdę? Wiele osób zastanawia się czy czasem 12 kursów/h nie będzie zbyt dużym przesytem jak na tę trasę, a ty proponujesz 2 razy więcej. Jest to bezsensowne marnotrawstwo środków.

Twoje wydanie "6" może i jest całkiem dobrą opcją dla mieszkańców części Kurdwanowa, gdyż osoby mieszkające bliżej pętli tramwajowej dostaną szybsze połączenie do centrum niż przez Kabel, jednak im dalej od pętli, tym zysk dla pasażerów jest mniejszy, aż w końcu staje się ujemny. Jak kiedyś wykazywaliśmy na forum, czasy przejazdu wyrównają się już na przystanku Nowosądecka. Nie rozumiem więc wydłużania "6" do Prokocimia. Na ciągu kurdwanowskim będzie to tylko zapchajdziura, która raczej nie będzie wybierana przez pasażerów, zwłaszcza, że do Łagiewnik w twoim projekcie będzie "23".

Mnogość potworków w twoim projekcie jest odrażająca. Już teraz nie podoba mi się polityka transportowa polegająca na tworzeniu multum szczytówek czy innych nieznaczących linii, a ty nie dość, że utrzymujesz te obecne, to jeszcze tworzysz nowe. W zamian za to można by wzmocnić inne istniejące linie i wszyscy wyszliby na tym na lepsze. Większa częstotliwość zachęca do korzystania z danej linii, co tym samym zwiększa na nią popyt i przyciąga pasażerów do komunikacji miejskiej.

Jak już o potworkach mowa, to wspomnę o twojej linii "49". Rozumiem, że ma ona na celu załatanie dziury na Czyżynach po zabraniu stamtąd "9". Koncepcję rozumiem, jednak kompletnym bezsensem jest kursowanie takiej linii tylko w szczycie. Owszem, teraz "49" kursuje tylko w szczycie, jednak jest to spowodowane tym, że pełni ona rolę jedynie wzmocnienia "9". Jeśli chcesz zrekompensować ubytek kursów na Czyżynach, linia dana "w zamian" nie może kursować tylko w szczycie.

Zupełnie nietrafiony wydaje mi się pomysł obsługi trasy na Azory bez dodatkowego, nawet niewielkiego przetargu na dłuższe tramwaje dwukierunkowe. Linia "43" to będzie jedynie zawalidroga będąca dublem "3". Skorzystają z niej może jedynie pasażerowie z Azorów (z racji braku alternatywy) i pasażerowie podróżujący obecnie "3" na odcinku Św. Wawrzyńca-Krowodrza Górka, których ta linia może podebrać. Na tym też odcinku stworzy się tramwaj zbyt częsty obsługiwany przez dwa różne typy taboru. Według mnie kompletnie niepotrzebnie. Mam nadzieję, że urzędnicy planując trasę zakończoną przejazdówką dla tramwajów dwukierunkowych mają jakiś sensowny pomysł na jej obsłużenie, a nie kpienie z mieszkańców bardzo dużego osiedla, jakim są Azory posyłając tam obecne krótkie dwukierunkowe składaki.

Tak jak wyżej zostało podsumowane, projekt jest do poprawy.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: kot_feliks » 08 maja 2021, 16:33

Jeśli chodzi o linię tramwajową wzdłuż TŁ, to przy obecnym układzie i tak 12 poc/h to będzie duuuużo.

Natomiast zastanawiam się nad inną rzeczą... czy znowu nie mamy do czynienia ze "stu latami planowania"? :mrgreen: O ile w obecnym układzie tramwaj jedynie w relacji Kurdwanów - Zakopiańska (bez przedłużenia dalej wzdłuż TŁ do GR) jest ok, o tyle przecież są również warianty trasy Pychowickiej / Zwierzynieckiej z tramwajem.

I wtedy co? Tramwaj będzie jechał z Bronowic wzdłuż TZ/TP do GR, potem kółeczko przez Łagiewniki, aby wskoczyć na TŁ? :roll:

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Projekt przyszłości, czyli komunikacja tramwajowa w Krakowie za kilka lat według Bayera [T]

Post autor: Jaky » 09 maja 2021, 15:29

Zakładając, że linie tramwajowe powstaną na całej długości TZ i TP to faktycznie będzie to jazda delikatnie naokoło. Chociaż różnica byłaby minimalna, bo gdyby tramwaj kontynuował jazdę TŁ od Grota Roweckiego do Zakopiańskiej wyszłoby 1,8km, a przez Łagiewniki 2,7km. W praktyce różnica 3-4min czasu jazdy. Według mnie większym problemem niż czas przejazdu byłoby obciążanie Grota Roweckiego i Zakopiańskiej. Przez co trudniej byłoby stworzyć satysfakcjonujące częstotliwości takich linii obwodowych.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości