Bezpieczeństwo, kultura jazdy

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Kaszmir » 12 kwie 2022, 10:05

Po zmianie przepisów bezpieczniej na drogach i o wiele mniej wypadków
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... j-wypadkow
Dla pieszych najbardziej niebezpieczny jest sezon jesienno-zimowy. W minionym, czyli od października do marca, na krakowskich przejściach dla pieszych nie zginął nikt.

„Nie doszło do żadnego wypadku śmiertelnego, natomiast doszło do 67 wypadków z udziałem pieszych. Przeanalizowaliśmy je dokładnie i największa liczba zdarzeń dotyczyła ulicy Meissnera, al. Andersa, ul. Dobrego Pasterza i al. Jana Pawła II” - mówi Joanna Biel-Radwańska z małopolskiej drogówki.

Te mniej bezpieczne miejsca to głównie ulice z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.
Co ciekawe w ścisłym centrum, już po wprowadzeniu pierwszeństwa pieszych, również w tych miejscach, gdzie jest wyłączona sygnalizacja, poprawiły się czasy przejazdów komunikacji miejskiej.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: tomta1 » 12 kwie 2022, 20:29

W 2021 r. były w Krakowie tylko trzy wypadki ze skutkiem śmiertelnym z udziałem pieszych (z 10 wypadków śmiertelnych w Krakowie ogółem i z 9 zarządzanych przez miasto).

Pierwszy z nich miał miejsce 13 czerwca, 16-letnia dziewczyna przebiegała przez jezdnię ul. Grota-Roweckiego przy skrzyżowaniu z ul. Kobierzyńską na sygnale czerwonym, uderzył w nią kierujący samochodem. Nigdzie się nie spotkałem z odniesieniem do zachowania kierującego (czy jechał z przepisową prędkością? czy wjechał na żółtym? może miał żółte/„późne żółte vel czerwone” i przyspieszał, żeby „zdążyć”? tego nie wiem, nie znalazłem informacji o tym, by gdzieś w internecie ktoś z policji się do tego odnosił).

Drugi wypadek trudno nazwać wypadkiem drogowym. Niemniej, zwłoki mężczyzny znalezione 26 listopada na ul. Mogilskiej zostały „potraktowane” właśnie jako następstwo wypadku drogowego, przynajmniej „czasowo”/przez drogówkę. W zasadzie do tej pory nie wiadomo, co się stało, a prokuratorskie śledztwo dalej trwa, więc chyba nie można wykluczyć, że jeśli śledztwo wykaże, że to nie był wypadek drogowy, to liczba wypadków śmiertelnych w Krakowie za rok 2021 spadnie o jeden.

Trzeci i ostatni wypadek ze skutkiem śmiertelnym z udziałem pieszego miał miejsce 7 grudnia na al. Jana Pawła II, przy przystanku os. Kolorowe – pieszy/piesza przechodził/a przez torowisko na sygnale czerwonym, uderzył w niego/nią tramwaj.

Tak więc mamy trzy wypadki, z których jeden jest w zasadzie poza wszelkimi analizami (równie dobrze to może być zabójstwo upozorowane na wypadek drogowy – skoro śledztwo trwa…). A w pozostałych dwóch ewidentną winę ponoszą piesi. Przejścia dla pieszych sterowane sygnalizacją świetlną. Jedno z nich przecina jezdnię z prędkością dozwoloną 70 km/h, drugie – torowisko. W zderzeniu pieszy nie ma żadnych szans (ww. dwójka pieszych niestety się o tym przekonała).

To jest postęp względem 2020 roku, gdzie były 4 wypadki śmiertelne z udziałem pieszych. Szczegółów trzech nie znam. Czwarty z nich miał miejsce 12 sierpnia na rondzie Hipokratesa (przed zmianami w organizacji ruchu!), gdzie na przejściu przez ul. Mikołajczyka została potrącona śmiertelnie 80+-letnia babcia. Z uwagi na wiek trudno raczej wskazywać, że wtargnęła na przejście dla pieszych – winny był kierujący samochodem.

Oczywiście, trudno jest wyciągać ogólne wnioski na podstawie trzech wypadków, niemniej w zeszłym roku generalnie na przejściach ginęli ci, którzy zachowywali się tak, jakby chcieli zginąć. Wcześniej ginęli też ci, którzy po prostu chcieli przejść przez jezdnię zgodnie z przepisami. A to istotna różnica.

Michajlo
Specjalista
Posty: 391
Rejestracja: 05 lip 2021, 10:34

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Michajlo » 12 kwie 2022, 20:37

Może i zmieniło się pod względem pieszych, natomiast więcej kierowców wymusza względem drugiego pierwszeństwa i są to sytuacje nagminne.

Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka


tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: tomta1 » 07 cze 2022, 21:58

Urząd Miasta Krakowa podsumował dwa lata obowiązywania nowej organizacji ruchu na al. Andersa. I tak, w skrócie.
  • Mocno spadła liczba wypadków na al. Andersa, w tym liczba wypadków z pieszymi. O ile dobrze pamiętam, przez pierwszy rok obowiązywania nowej organizacji ruchu (czerwiec 2020 – maj 2021), nie było ani jednego wypadku z udziałem pieszego na przejściach objętych projektem.
  • Spadek liczby wypadków na al. Andersa był dwukrotnie większy, niż dla całego miasta. Porównując średnią liczbę wypadków w okresie sprzed wprowadzonych zmian (styczeń 2018 – maj 2020) z pierwszym rokiem obowiązywania nowej organizacji ruchu, liczba wypadków na al. Andersa spadła o 68%, podczas gdy w całym mieście „tylko” o 31%. Oczywiście, zarówno pierwszy, jak i drugi okres, jest nieco pandemiczny i trudno jest wyciągnąć tylko na podstawie jednej z tych liczb jakieś wnioski, niemniej różnica w liczbie wypadków (średnio na jeden miesiąc – wybór takiej statystyki wynika z różnej długości tych okresów) jest znacząca.
  • Zmiana organizacji ruchu zapewne spowodowała utratę pracy wielu osób z GITD, albowiem tylko jej wprowadzenie spowodowało zmniejszenie liczby rejestrowanych przekroczeń prędkości o 77%. Jeśli do tego doliczymy zmianę przepisów i taryfikatora mandatów, to spadek jest jeszcze większy, nawet do ok. 90%. Swoją drogą, nie do końca pojmuję, jak można było na Andersa jeździć ponad 90 km/h – przed zmianami taki orzeł trafiał się średnio raz na 3 dni. Teraz to przez miesiąc może się nikt taki nie trafić.
  • Pomiary wykazały, że poprawa bezpieczeństwa na al. Andersa nie była efektem nowości ani efektem pandemii – praktycznie wszystkie statystyki są czerwone we wszystkich horyzontach po wdrożeniu zmian.
Co ciekawe, z tych samych statystyk wynika, że zmiana pierwszeństwa pieszych bez zmiany taryfikatora mandatów mogła przynieść początkowo większą liczbę wypadków. Ale jak już pisałem, każdy z tych okresów był na swój sposób pandemiczny i nie można wskazywać pojedynczych wartości z tych tabel jako wyznacznik czegokolwiek.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: yosujiro » 11 cze 2022, 0:58

Bardzo ciekawy film przedstawiający akcję ratunkową po zderzeniu Konstala z Autosanem H9 na Lubicz w 2001 roku:

https://fb.watch/dzxng9gnE5/

A tu opis zdarzenia:

https://krakow.naszemiasto.pl/zderzenie ... 16-5343335

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Kaszmir » 13 cze 2022, 9:15

Wiadomo już natomiast, że w Krakowie na trzech, a nie na czterech skrzyżowaniach zostaną zamontowane urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle.
Oznacza to, że na liście zostały: rondo Matecznego, rondo 308. Dywizjonu (ul. Nowohucka/al. Pokoju) oraz skrzyżowanie ulic Wadowickiej, Zakopiańskiej, Tischnera i Brożka.

Umowa ma być zrealizowana do połowy maja 2023 roku.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe- ... 46438.html

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: tomta1 » 14 cze 2022, 5:26

Z powyższego artykułu zastanawia mnie jedno.
Niezależnie od tego, do Krakowa ma trafić jeden z fotoradarów z najnowszego zamówienia. Mają to być urządzenia znacznie bardziej zaawansowane niż te, które do tej pory stanowiły większość na polskich drogach(…). Nowoczesne urządzenie ma trafić na al. Andersa, w miejsce dotychczasowego.
Tylko… po co, skoro po montażu słupków elastycznych na Andersa, istniejący fotoradar w tamtym miejscu praktycznie stracił rację bytu bo rejestruje nawet 80–90% mniej przekroczeń prędkości, zwłaszcza tych największych (o czym pisałem parę postów wyżej)?

Ogólnie to istniejące przepisy dotyczące fotoradarów są skrajnie głupie (pozwolenie na montaż stacjonarnych; konieczność ich oznakowania, co jest ewenementem na skalę światową, a do tego jeszcze ostatnio dopuszczono, by to oznakowanie było na folii fluorescencyjnej(!) by było jeszcze bardziej widoczne; brak możliwości kontroli prędkości przez straże miejskie itd.), ale jak widać działania organów tego państwa, nawet przy wydatkowaniu pieniędzy na ten cel, do najmądrzejszych nie należą.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: tomta1 » 15 cze 2022, 21:19

No i mamy drugi* śmiertelny wypadek drogowy w tym roku w Krakowie. I drugi — przepraszam za wyrażenie — głupi. Wiem, że to słowo może nie przystoi, bo to jest tragedia dwóch rodzin i przyjaciół tych ludzi, ale innego nie jestem w stanie znaleźć.
Mężczyzna jadący na hulajnodze elektrycznej ulicą Zarzecze w kierunku ul. Lea wywrócił się i poniósł śmierć na miejscu.

– W trakcie jazdy mężczyzna wjechał na próg zwalniający i stracił panowanie nad kierownicą, w wyniku czego uderzył o jezdnię. Mężczyzna poniósł śmierć na miejscu – poinformował nas Piotr Szpiech, rzecznik krakowskiej policji.

Na miejscu zjawiło się pogotowie, któremu niestety nie udało się uratować mężczyzny. Na miejsce przybył również prokurator i biegły do spraw wypadków.
Rok temu od 1 stycznia do 15 czerwca też były 2 wypadki śmiertelne. Pierwszy z nich to śmierć pasażerki pojazdu, którego kierujący jechał „szybko ale bezpiecznie” (7 stycznia, ul. Lublańska), a drugi to śmierć pieszej przebiegającej na czerwonym sygnale (13 czerwca, ul. Grota-Roweckiego, pisałem o tym parę postów wyżej). A w tym roku? Przewrócona pasażerka autobusu (15 marca, ul. Teligi) i hulajnogista potykający się o próg zwalniający. I mój opis tych dwóch wypadków słowem „głupie” wynikał właśnie z tego porównania. Choć tak naprawdę to właśnie powinno być dokładnie na odwrót. Wypadki z 2021 r. wynikały z zachowań proszących się o nieszczęście (jazda szybka ale bezpieczna, przebieganie na czerwonym sygnale). Wypadki z 2022 r. to faktycznie wypadki – nieszczęśliwe zdarzenia.

Swoją drogą, jestem ciekaw**, w oparciu o jakie badania ministerstwo — przy okazji aktualizacji przepisów prawa o ruchu drogowym — posiłkowało się projektując konkretne rozwiązania dotyczące poruszania się hulajnogą elektryczną. Wszak kierujący hulajnogą elektryczną posiada zupełnie inną bezwładność i ma na innej wysokości środek ciężkości, niż np. kierujący rowerem, a jest w stanie rozwinąć całkiem spore prędkości. Bo na pierwszy rzut oka, to śmierć tego człowieka jest właśnie tego efektem.

*A przynajmniej drugi, o którym wiem.
**Oczywiście to ironia, bo doskonale wiemy, że żadnych badań nie było :)


Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Kaszmir » 25 wrz 2022, 18:54

Nie tylko nakładki. 61 bezpieczniejszych przejść dzięki igrzyskom
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nie-t ... 47872.html
Łącznie zostanie doświetlonych aż 61 przejść dla pieszych, na 14 ulicach lub skrzyżowaniach. Na liście znalazły się: skrzyżowanie ul. Kocmyrzowskiej i Obrońców Krzyża (6 przejść), skrzyżowanie ul. Mistrzejowickiej, Okulickiego i Fatimskiej (4 przejścia), ul. Dębowa (2 przejścia), ul. Ludwinowska (3 przejścia), ul. Jugowicka (4 przejścia), ul. Kuryłowicza (7 przejść), ul. Lea (2 przejścia), ul. Armii Krajowej (2 przejścia), ul. Królowej Jadwigi (4 przejścia), ul. Olszanicka (3 przejścia), ul. Wadowska (1 przejście), ul. Wybickiego (1 przejście), ul. Kamieńskiego (16 przejść) i ul. Herberta (6 przejść).

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: suchy » 25 wrz 2022, 19:26

Kaszmir pisze: 25 wrz 2022, 18:54 Nie tylko nakładki. 61 bezpieczniejszych przejść dzięki igrzyskom
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nie-t ... 47872.html
Gdzie na Kamieńskiego jest 16 przejść dla pieszych? No chyba, że każdą jezdnię traktują jako osobne przejście :lol: No i pytanie, czy konieczne jest doświetlanie przejść kierowanych sygnalizacją świetlną (a tylko takie są na Kamieńskiego) - przecież o wiele groźniejsze są przejścia bez świateł.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: kbieniu7 » 25 wrz 2022, 20:16

Brakuje mi w tym jeszcze ogarnięcia przejść na Zielińskiego, Młyńskiej, Tischnera, Stojałowskiego i Cechowej (w tym budowa rond).

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: tomta1 » 26 wrz 2022, 8:02

suchy pisze: 25 wrz 2022, 19:26 Gdzie na Kamieńskiego jest 16 przejść dla pieszych? No chyba, że każdą jezdnię traktują jako osobne przejście :lol:
Przejście dla pieszych to przejście dla pieszych. Zapewne liczba ta wynika z liczby przejść dla pieszych liczonych zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym. Czyli przejście przez jedną jezdnię jest jednym przejściem, a przez drugą jezdnię – drugim przejściem, każde z nich wymaga osobnych punktów oświetleniowych. Choć faktycznie, może to sugerować sztucznie zawyżanie statystyk.
suchy pisze: 25 wrz 2022, 19:26 No i pytanie, czy konieczne jest doświetlanie przejść kierowanych sygnalizacją świetlną (a tylko takie są na Kamieńskiego) - przecież o wiele groźniejsze są przejścia bez świateł.
Tak, bo: 1) wszystkie przejścia powinny być objęte tym samym standardem; 2) w przypadku awarii sygnalizacji przejście nie jest kierowane i wtedy pieszy też musi być widoczny. Choć jak dla mnie, to przejścia dla pieszych objęte sterowaniem przez sygnalizację świetlną mogłyby być doświetlane w dalszej kolejności, bo — jak słusznie piszecie — jest dużo miejsc, gdzie takie doświetlenie przydałoby się dużo pilniej.
kbieniu7 pisze: 25 wrz 2022, 20:16 Brakuje mi w tym jeszcze ogarnięcia przejść na Zielińskiego, Młyńskiej, Tischnera, Stojałowskiego i Cechowej (w tym budowa rond).
Co do ul. Młyńskiej: nikt teraz nie będzie doświetlał przejść ani ich zawężał przekroju jezdni (a tam by się przydało – przejście przez 3 pasy w tę samą stronę!), skoro za chwilę rusza budowa super-hiper linii tramwajowej. Na ul. Cechowej, jak będą budowane ronda, to na pewno przejścia dla pieszych będą doświetlone – teraz to standardowy zapis przy okazji wszystkich budów/przebudów.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: suchy » 26 wrz 2022, 19:31

tomta1 pisze: 26 wrz 2022, 8:02 Tak, bo: 1) wszystkie przejścia powinny być objęte tym samym standardem; 2) w przypadku awarii sygnalizacji przejście nie jest kierowane i wtedy pieszy też musi być widoczny. Choć jak dla mnie, to przejścia dla pieszych objęte sterowaniem przez sygnalizację świetlną mogłyby być doświetlane w dalszej kolejności, bo — jak słusznie piszecie — jest dużo miejsc, gdzie takie doświetlenie przydałoby się dużo pilniej.
No właśnie o to mi chodziło - że są pilniejsze miejsca, gdzie doświetlenie byłoby konieczne, bo są tam STRICTE przejścia, gdzie sygnalizacji nie było, nie ma i nie będzie. A tak doświetlimy wszystkie przejścia z sygnalizacjami na Kamieńskiego "na wypadek ewentualnej awarii", a tamte przejścia bez sygnalizacji dalej będą niedoświetlone.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Mydlniki

Post autor: Kierman » 20 lis 2022, 20:30

brovar pisze: 20 lis 2022, 19:10 Gdyby nie lobby, to linia dawno odzyskałaby punktualność kończąc na Mistrzejowicach.
Masz na myśli lobby zwężające ulice gdzie się da do jednego pasa i tworzące sztucznie korki?

Kontynuacja z tematu "Mydlniki" z działu "Układ linii komunikacyjnych" - viewtopic.php?p=29561#p29561 - mod. Zieleńczanin.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 6 gości