kbieniu7 pisze: ↑12 sty 2023, 11:02
Ta droga to jeszcze zaszłość z lat 70-tych (lub 80-tych?), przy czym akurat jej nie uważam za jakiś duży problem pod względem przeskalowanej i niepasującej do miasta infrastruktury. Została zbudowana na terenach blisko centrum, ale słabo zabudowanych, tuż przy linii kolejowej, jak również raczej nie ma potencjału, na większą zabudowę wokół w najbliższej przyszłości.
Tak, planowo to zaszłość z lat 70-tych, realizacyjnie z 80-tych. Niestety nie zgadzam się z tym, że okolica nie ma potencjału. Przede wszystkim kolejność sprawcza mi się nie zgadza. Z Twojego wpisu czytam tak: okolica jest słabo miejska -> więc może być tam pseudo-autostrada. Natomiast według mnie jest na odwrót: przede wszystkim to forma tej ulicy sprawia, że okolica pozostaje taka, jaka jest... nieprzyjazna ludziom. I też co ważniejsze, ta trasa nie powstała w próżni. Już w momencie jej realizacji przeryto całą okolicę na pół:
- zniknęła ulica "Cmentarna" (zaczynała się u na obecnym skrzyżowaniu Wielickiej/Limanowskiego/Powstańców Śląskich) a wraz z nią niemało zabudowy
- zniknęła ulica "Ruchliwa" łącząca Limanowskiego z al. Dembowskiego od południowej strony
- zdewastowano znaczącą cześć starego Cmentarza Podgórskiego
- odcięto ulicę Parkową od ulicy za Torem i de facto podzielono tu Podgórze na dwie części (rozdarto Krzemionki, pozostawiając po jednej stronie kopiec a po drugiej fort i kościółek)
- odcięto tym samym całkowicie centrum Podgórza od stacji (później przystanku) kolejowego Krzemionki
- zniknęła również część kolejnej ulicy, czyli "Czyżówka", która także łączyła się z Parkową a dziś jest ślepym kurnikiem
Gdyby nie te wszystkie zmiany, z pewnością dziś mielibyśmy tam zupełnie inny obraz miasta i pełnoprawną tkankę miejską. Wiem, że dzisiejszy stan to spuścizna 'komuny', ale dla mnie osobiście jest to problem - i jak wspomniałem dopóki tak przeskalowana i przewymiarowana będzie ulica Powstańców Śląskich, dopóty tam miejskie życie nie wróci. Zamiast trzech pasów ekspresowych w każdą stronę oraz barier energochłonnych itp. zdecydowanie bardziej widziałbym pójście w stronę tego, jak chociażby wyglądają Aleje. Albo Lubomirskiego. I to i to jest tak samo "II obwodnica". Jakoś da się w sposób cywilizowany. Bo za dzieciaka to w ogóle ile razy tam chodziłem, to sobie mówiłem, że jak już będę duży i bogaty, to zrobię tam tunel i ówczesną ulicę "Telewizyjną" w nim schowam, żeby można było do kopca dojść;-P
Niemniej, na serio, cały pas Powstańców Śląskich ma ze 40 metrów szerokości. Można to zdecydowanie bardziej "miejsko" zagospodarować, to i na miejscu obecnych salonów samochodowych i komisów też będą warunki, by powstał miks mieszkaniowo-usługowo-biurowy. Sama linia kolejowa jest niżej, to i tak przeszkadzać nie będzie. A obok wielkie tereny zielone i rekreacyjne - okolica do zamieszkania jak marzenie. Tylko planiści i decydenci muszą mieć wizję i chęci wychodzące nieco dalej niż ściek samochodowy... Owszem, ta droga to zaszłość - ale należy ją naprawiać a nie utrwalać...