Infrastruktura rowerowa

lukov
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 18 lut 2020, 22:38

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: lukov » 18 paź 2020, 15:11

Jeżeli chodzi o koszty to radny Wantuch przekonuje: - Może udałoby się znaleźć sponsorów zewnętrznych, którzy byliby nawet w stanie pokryć koszty takich inwestycji w 100 procentach.
I właściwie tylko w takim przypadku miałoby to sens. Jeśli za inwestycje miałaby płacić UE albo miasto, zdecydowanie lepiej byłoby wydać te pieniądze na miękką czy twardą infrastrukturę rowerową, albo np. wymianę nawierzchni na najstarszych DDR w Krakowie. W przeciwnym razie brzmi to jak fanaberia, na którą spokojnie może sobie pozwolić Utrecht, ale nie Kraków z wciąż dużymi brakami ciągłości infry dla rowerów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1952
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 19 paź 2020, 11:03

lukov pisze: 18 paź 2020, 15:11I właściwie tylko w takim przypadku miałoby to sens. Jeśli za inwestycje miałaby płacić UE albo miasto, zdecydowanie lepiej byłoby wydać te pieniądze na miękką czy twardą infrastrukturę rowerową, albo np. wymianę nawierzchni na najstarszych DDR w Krakowie. W przeciwnym razie brzmi to jak fanaberia, na którą spokojnie może sobie pozwolić Utrecht, ale nie Kraków z wciąż dużymi brakami ciągłości infry dla rowerów.
Chciałbym wiedzieć jak się mają koszty budowy takich zadaszeń do kosztów budowy nowych ścieżek. Jeśli są stosunkowo małe to wg mnie gra warta świeczki - tym bardziej, że część kosztów może się zwrócić z czasem dzięki panelom fotowoltaicznym, a może rzeczywiście zachęciłoby to więcej osób do używania rowerów również w dni deszczowe.

lukov
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 18 lut 2020, 22:38

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: lukov » 19 paź 2020, 13:12

Kaszmir pisze: 19 paź 2020, 11:03
lukov pisze: 18 paź 2020, 15:11I właściwie tylko w takim przypadku miałoby to sens. Jeśli za inwestycje miałaby płacić UE albo miasto, zdecydowanie lepiej byłoby wydać te pieniądze na miękką czy twardą infrastrukturę rowerową, albo np. wymianę nawierzchni na najstarszych DDR w Krakowie. W przeciwnym razie brzmi to jak fanaberia, na którą spokojnie może sobie pozwolić Utrecht, ale nie Kraków z wciąż dużymi brakami ciągłości infry dla rowerów.
Chciałbym wiedzieć jak się mają koszty budowy takich zadaszeń do kosztów budowy nowych ścieżek. Jeśli są stosunkowo małe to wg mnie gra warta świeczki -- tym bardziej, że część kosztów może się zwrócić z czasem dzięki panelom fotowoltaicznym, a może rzeczywiście zachęciłoby to więcej osób do używania rowerów również w dni deszczowe.
Też jestem ciekaw jak wygląda to finansowo i rzeczywiście, do pełnej oceny takiego pomysłu trzeba właśnie wyliczeń. Co do zachęty jazdy w deszczu - owszem, każdy metr suchej nawierzchni jest lepszy od mokrego, ale nie wiem, czy nie działałoby to tak, że dodatkowo zachęcone będą wyłącznie osoby, które większość trasy miałaby pokonywać na 'suchym' - bo co mi z tego, że na kilometrze mojej drogi do pracy jest sucho, jeśli na pozostałe 4 i tak muszę ubrać się w pelerynę i zabezpieczać plecak? Wiadomo, że będzie mi o niebo lepiej na tym jednym odcinku, ale czy to wystarczy?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1952
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 20 paź 2020, 12:36

lukov pisze: 19 paź 2020, 13:12Co do zachęty jazdy w deszczu - owszem, każdy metr suchej nawierzchni jest lepszy od mokrego, ale nie wiem, czy nie działałoby to tak, że dodatkowo zachęcone będą wyłącznie osoby, które większość trasy miałaby pokonywać na 'suchym' - bo co mi z tego, że na kilometrze mojej drogi do pracy jest sucho, jeśli na pozostałe 4 i tak muszę ubrać się w pelerynę i zabezpieczać plecak? Wiadomo, że będzie mi o niebo lepiej na tym jednym odcinku, ale czy to wystarczy?
Też tak sądzę, przy czym to argument nie tyle przeciw rozwiązaniu co raczej za tym by przetestować je na dłuższym odcinku :)

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 342
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Łukasz » 31 paź 2020, 8:29

Mamy to !!!
Budowa ścieżki rowerowej na odcinkach: od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa w systemie P+B.

Jednocześnie trwa budowa ścieżki rowerowej do Kobierzyna od Maków do Bunscha.
Radiofonia 100,5 MHz - Muzyka Wybrana dla Ciebie
http://www.radiofoniakrakow.pl/
Słuchaj: https://www.rmfon.pl/play,149#p-n

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1952
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 07 gru 2020, 15:35

Zwierzyniec wciąż czeka na nowe ścieżki. Budowa nie ruszy w tym roku
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/zwier ... 38434.html
W planie są trzy fragmenty dróg dla rowerów: wzdłuż ul. Księcia Józefa od ul. Wioślarskiej (przy moście Zwierzynieckim) do Jodłowej, na brakującym odcinku tzw. obwodnicy Bielan (między ul. Mirowską i Księcia Józefa) oraz pomiędzy mostem Zwierzynieckim a klasztorem norbertanek na Salwatorze.
Wiadomo już, że w żadnym z tych trzech miejsc prace nie rozpoczną się w tym roku. Wszystkie odcinki mają powstać w przyszłym.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 342
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Łukasz » 07 gru 2020, 19:51

Niebezpieczny bubel na nowej ścieżce na al. Pokoju [ZDJĘCIA]
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/niebe ... -n1CLu6XK0
To jest absolutnie niezgodne z jakimikolwiek standardami. Generuje konflikty, bo jeśli w tym miejscu mają się rowery wymijać, to się nie wyminą. To są po prostu wyrzucone w błoto pieniądze, czyjekolwiek by nie były. To po prostu trzeba będzie zrobić jeszcze raz – ocenia w rozmowie z nami Marcin Hyła ze stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.
Okazuje się, że prace w tym miejscu nie są prowadzone ani przez zarząd dróg, ani przez prywatnego inwestora, tylko przez Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej.
Radiofonia 100,5 MHz - Muzyka Wybrana dla Ciebie
http://www.radiofoniakrakow.pl/
Słuchaj: https://www.rmfon.pl/play,149#p-n

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1952
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 05 mar 2021, 13:24

Kraków chce "urowerowić" społeczeństwo. Warunek: trzeba skomunikować wszystkie części miasta z centrum
https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,444 ... lkach.html
Lista wszystkich zadań rowerowych do wykonania w ciągu najbliższych pięciu lat wygląda tak:

* węzeł tras Podgórze, dokończenie trasy wzdłuż Wilgi i ul. Brożka, kładka wzdłuż mostu Nowohuckiego, przekroczenie tunelowe ul. Ofiar Dąbia wzdłuż Bulwarów, kładka nad Białuchą, połączenie Puszkarskiej i Kamieńskiego, budowa DDR wzdłuż ul. Sławka, tunelu pod torami oraz kładki nad Białuchą w ciągu ul. Lotniczej;

* przedłużenie tunelu pod torami oraz kładka wzdłuż ul. Wita Stwosza, budowa DDR wzdłuż Prądnickiej, wzdłuż Niewodniczańskiego wraz z kładką Salwator, DDR na alei Pokoju (strona południowa), Velo Rudawa do granic miasta, Wiślana Trasa Rowerowa Podbipięty, Grodzisko, południowe wały Wisły; połączenie ul. Conrada i Weissa, połączenie ul. Przyjaźni Polsko-Węgierskiej z ul. Tischnera;

* budowa najazdów na most Kotlarski, połączenie ul. Kijowskiej z Prądnicką wzdłuż torów kolejowych, połączenie ul. Ingardena z Krupniczą, budowa DDR-ów wzdłuż: Radzikowskiego od ul. Kłuszyńskiej do Trasy Łagiewnickiej, wzdłuż Opolskiej od Prądnickiej do 29 Listopada, wzdłuż Nawojki i Piastowskiej;

* budowa tunelu pod torami łączącego ul. Brogi z Rakowicką, budowa kładki Ludwinów-Kazimierz, pochylni do tunelu pod ul. Konopnickiej, nowe ścieżki od mostu Kotlarskiego do Stopnia Dąbie wraz z kładką, połączenie ul. Ptaszyckiego z Igołomską, Wielickiej z Wieliczką, budowa DDR wzdłuż Kocmyrzowskiej.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1952
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 08 mar 2021, 15:55

W Krakowie powstaną zadaszone ścieżki rowerowe? Są pierwsze pomysły na lokalizacje!
https://krknews.pl/w-krakowie-powstana- ... kalizacje/
W dzielnicy I programem pilotażowym mogłyby zostać objęte tereny wzdłuż biurowców i torów przy ulicy Pawiej. Na Prądniku Białym zadaszenie nad drogą rowerową mogłoby powstać przy ul. Conrada (między stacją Shella i IKEA) oraz między ulicami Chełmońskiego i Gaik i przy ul. Wybickiego.

W dzielnicy VIII Dębniki zarząd dzielnicy wskazał ul. Bobrzyńskiego i Grota Roweckiego w kierunku Czerwone Maki Park&Ride. Rada Dzielnicy Mistrzejowice bierze pod uwagę trzy lokalizacje, m.in. fragment ścieżki biegnącej od galerii Serenada w kierunku ronda Polsadu. W Nowej Hucie takie zadaszenie mogłoby – zdaniem radnych dzielnicowych – powstać przy fragmencie Alei Solidarności.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 232
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: obserwator » 09 mar 2021, 9:30

Może najpierw zadbajmy o to żeby wszystkie przystanki w mieście były zadaszone zamiast wydawać pieniądze na takie rzeczy? Z całą pewnością jest wiele przystanków w mieście, na których pasażerowie czekają dość długo na zadaszenie. Od siebie mogę dodać 4 takie przystanki:
1. Dobrego Pasterza w stronę centrum (dla linii "105" i "139")
2. Dobrego Pasterza w stronę centrum (dla linii "2x7", "280", "503" i "537")
3. Kuźnicy Kołłątajowskiej w stronę centrum (dla linii "137, "2x7", "280", "503", "537")
4. Kuźnicy Kołłątajowskiej w stronę Węgrzc (dla linii "2x7" i "503")

Mam nadzieję że w przypadku tych przystanków sytuacja poprawi się wraz z przebudową Al. 29 Listopada, lecz pewnie w całym mieście można znaleźć wiele podobnych przykładów.

PiotrDeda
Pomiarowiec
Posty: 64
Rejestracja: 31 mar 2020, 21:20

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: PiotrDeda » 09 mar 2021, 22:36

Wszystkie przystanki na trasie prezebudowywanej al. 29 Listopada będą zadaszone z wyjątkiem Banacha w kierunku Meiera.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1952
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 11 mar 2021, 11:30

obserwator pisze: 09 mar 2021, 9:30Może najpierw zadbajmy o to żeby wszystkie przystanki w mieście były zadaszone zamiast wydawać pieniądze na takie rzeczy?
A czy jedno wyklucza drugie? :) Wg mnie pomysł zadaszonych ścieżek rowerowych jest wart spróbowania. Wszyscy na tym mogą zyskać - rowerzyści, lecz również kierowcy i pasażerowie bo lepsza (odporna na pogodę) infrastruktura rowerowa przyciągnie więcej osób do jednośladów, co może przełożyć się na mniej aut, czyli na mniejsze korki.

fysztof
Znawca
Posty: 166
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: fysztof » 11 mar 2021, 12:27

Ja sobie tego na razie trochę nie wyobrażam z kilku powodów.
Pierwszym jest kwestia estetyki i wpływu na przestrzeń miejską. Jeśli to będzie mieć taką urodę, jak zadaszenie schodów na Mogilskim, to wyobraźcie sobie jak to teraz ciągnie się setkami metrów albo kilometrami przez miasto. Dwa, że zaraz będzie obwieszone plakatami, ulotkami, reklamami, pobaźgrane, pomalowane, porysowane itd...
Druga sprawa to realny wpływ na ruch rowerowy. Nie wydaje mi się, by w ten sposób została zadaszona znaczna część dróg rowerowych tudzież ich większość. Wobec tego co to zmieni, że kawałek przejedziesz pod dachem, jeśli i tak na znacznej części przejazdu będziesz narażony na deszcz, śnieg, itd.? Zresztą w samym artykule jest mowa: coś na Pawiej, coś przy Conrada, fragment od galerii Serenada w kierunku ronda Polsadu, fragment na Alei Solidarności. Jaki to ma sens?
Jestem zdania, że w przypadku ruchu rowerowego w Krakowie są znacznie ważniejsze i poważniejsze wyzwania, na które warto przeznaczyć siły i środki finansowe niż takie kwiatki... Choćby zapewnienie ciągłości dróg rowerowych, realizacja dostępu do infrastruktury z większości miejsc w Krakowie (wciąż tu są wielkie plamy...), zadbanie o ich czyszczenie, utrzymanie, odśnieżanie, sprzątanie itp.
Zadaszone to by się przydały najpierw parkingi rowerowe. To zdecydowanie bardziej użyteczne by było.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1952
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 16 mar 2021, 7:23

fysztof pisze: 11 mar 2021, 12:27Pierwszym jest kwestia estetyki i wpływu na przestrzeń miejską. Jeśli to będzie mieć taką urodę, jak zadaszenie schodów na Mogilskim, to wyobraźcie sobie jak to teraz ciągnie się setkami metrów albo kilometrami przez miasto. Dwa, że zaraz będzie obwieszone plakatami, ulotkami, reklamami, pobaźgrane, pomalowane, porysowane itd...
Z estetyką zgoda, choć tu bardziej rozmawiamy o wykonaniu, a nie samej idei. Pozostaje mieć nadzieję, że nowa ekipa urzędników - która wg mnie jest bardziej kompetentna niż poprzednicy - ogarnie to lepiej.

O plakaty itd. się nie martwię - kto ma to robić, i tak wiesza je już choćby na latarniach. Zresztą latarnie są lepszym celem, bo przecież rowerzysta jadąc na rowerze nie zatrzyma się by czytać ulotki.
fysztof pisze: 11 mar 2021, 12:27Druga sprawa to realny wpływ na ruch rowerowy. Nie wydaje mi się, by w ten sposób została zadaszona znaczna część dróg rowerowych tudzież ich większość. Wobec tego co to zmieni, że kawałek przejedziesz pod dachem, jeśli i tak na znacznej części przejazdu będziesz narażony na deszcz, śnieg, itd.? Zresztą w samym artykule jest mowa: coś na Pawiej, coś przy Conrada, fragment od galerii Serenada w kierunku ronda Polsadu, fragment na Alei Solidarności. Jaki to ma sens?
Dla mnie nawet zadaszenie połowy trasy oznaczałoby już znacznie mniej mokre ciuchy po podróży. Myślę, że im większy % podróży byłby zadaszony, tym więcej osób by się decydowało na przejazd rowerem - nie musi to być 100%.

Oczywiście planowane odcinki są znacznie krótsze, jednak z tego co rozumiem one są testowo - mają dać odpowiedź, czy jest to bezpieczne (kwestia słupków podtrzymujących dach, które będą przy ścieżce) oraz pewnie czy opłacalne (panele fotowoltaiczne).
fysztof pisze: 11 mar 2021, 12:27Jestem zdania, że w przypadku ruchu rowerowego w Krakowie są znacznie ważniejsze i poważniejsze wyzwania, na które warto przeznaczyć siły i środki finansowe niż takie kwiatki... Choćby zapewnienie ciągłości dróg rowerowych, realizacja dostępu do infrastruktury z większości miejsc w Krakowie (wciąż tu są wielkie plamy...), zadbanie o ich czyszczenie, utrzymanie, odśnieżanie, sprzątanie itp.
fysztof pisze: 11 mar 2021, 12:27Zadaszone to by się przydały najpierw parkingi rowerowe. To zdecydowanie bardziej użyteczne by było.
Wg mnie to niezależne rzeczy i nie muszą się wykluczać. Zwłaszcza, że zadaszenie ścieżek ma się planowano zwrócić dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych (czyli zasadniczo miasto do tego nie dopłaci, a z czasem nawet może zarobić). Zadaszenie parkingów popieram, i ono tak samo może finalnie nie kosztować miasto nic.

fysztof
Znawca
Posty: 166
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: fysztof » 16 mar 2021, 9:24

Lubię jeździć na rowerze, dawniej robiłem to zdecydowanie częściej - niemniej dalej mnie nie przekonuje ta idea. Traktuję ją jak temat zastępczy i kolejny pomysł radnego Wantucha. Czasem ma on logiczne wnioski, ale sporo pomysłów jest niestety chybionych i służy (tak przypuszczam) wyłącznie robieniu wokół siebie szumu i rozgłosu. Trudno inaczej traktować ten projekt.
Kaszmir pisze: 16 mar 2021, 7:23 Z estetyką zgoda, choć tu bardziej rozmawiamy o wykonaniu, a nie samej idei.
W krakowskich realiach tych dwóch rzeczy rozdzielać nie można. Na wizkach i renderach wiele rzeczy wygląda lekko, zwiewnie i atrakcyjnie. A potem rzeczywistość trochę zmienia postać rzeczy...
Kaszmir pisze: 16 mar 2021, 7:23 Dla mnie nawet zadaszenie połowy trasy oznaczałoby już znacznie mniej mokre ciuchy po podróży. Myślę, że im większy % podróży byłby zadaszony, tym więcej osób by się decydowało na przejazd rowerem - nie musi to być 100%.
Nie wierzę, byśmy osiągnęli poziom choćby 10% zadaszonych dróg rowerowych. Całe centrum miasta, Kazimierz, Podgórze, Grzegórzki, stara część Nowej Huty - to wszystko odpada ze względów konserwatorskich, realizacyjnych (większość ruchu w ramach pasów/kontrapasów na ulicach), finansowych itp. W grę wchodzą jedynie te ciągi, gdzie jest na to miejsce (typu Wielicka, Armii Krajowej, Lublańska, Conrada, ew. Aleja Pokoju).
Kaszmir pisze: 16 mar 2021, 7:23 Oczywiście planowane odcinki są znacznie krótsze, jednak z tego co rozumiem one są testowo - mają dać odpowiedź, czy jest to bezpieczne (kwestia słupków podtrzymujących dach, które będą przy ścieżce) oraz pewnie czy opłacalne (panele fotowoltaiczne).
Ani pod pierwszym względem (bezpieczne) ani pod drugim (opłacalne) ta inwestycja nie wydaje mi się sensowna. Co do pierwszego, projektowane i budowane trasy rowerowe w Krakowie są już za wąskie. Robi się to po najmniejszej linii oporu. Nawet jak obok są trzy metry trawnika, to szerokość dwukierunkowej drogi rowerowej i tak będzie mieć 2m... Przy większym ruchu na trasach takich jak wzdłuż Wielickiej trudno się minąć lub wyprzedzić nie wchodząc w skrajnię chodnika. Jeśli to obstawisz słupami, to nie wiem w jaki sposób ma to być bezpieczne. A co do opłacalności, to już w ogóle nie widzę sensu. W Krakowie potrafili sp...ić nawet wymianę lamp ulicznych na ledowe, skończyło się kontrolą, dodatkowymi badaniami, poprawkami. Jak tu ma to być opłacalne...?
Bądźmy szczerzy - do większości wątków rowerowych miasto podchodzi minimalistycznie. Jak tylko da się coś po taniości zrobić, to tak właśnie będzie. Przykładów jest wiele. Pierwszy z brzegu: powszechny cienki dywanik asfaltowy na piasku - nic to, że np. zimą jeżdżą po tym traktorami. Kolejna sprawa - sposób w jaki miasto organizowało system rowerów miejskich. Jak się skończyło, wszyscy wiemy. Skąd nagle tu mają znaleźć się miliony? Dlatego...
Kaszmir pisze: 16 mar 2021, 7:23 Wg mnie to niezależne rzeczy i nie muszą się wykluczać
...z tym stwierdzeniem się nie zgadzam. Budżet na inwestycje rowerowe w Krakowie nie jest nieograniczony i choćby z tego względu są to rzeczy zaleźne od siebie. Podobnie zasoby ludzkie koordynujące inwestycje rowerowe w Krakowie. Niech się skupią na tym, co na liście priorytetów i oczekiwań większości krakowskich rowerzystów jest zdecydowanie wyżej.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość