Kaszmir pisze: ↑06 mar 2022, 17:05
Wg mnie powinno się rozważyć połączenie wariantów W4 oraz np. W3 - czyli tory na wschód od Wielickiej, bez niepotrzebnych przecięć, natomiast pętla w rejonie szpitala oraz Rżąki. Plus łatwe wyprowadzenie torów w przyszłości ku Wielickiej.
W załączonym raporcie, zarekomendowano warianty W1/2.
Akurat wybrałeś najgorsze możliwe połączenie wariantów
Wadą wariantu trzeciego jest to, że ta trasa ma najsłabsze
wzięcie, tj. najmniejsze potoki pasażerskie. Bo oprócz szpitala, może obsłużyć tylko parę bloków przy Kurczaba. Z tym że szpital sam w sobie nie jest ogromnym generatorem ruchu (personel raczej ma swoje pojazdy, a na oddziały raczej tramwajem się nie jeździ – zostają tylko poradnie; choć nawet gdyby i personel jeździł tramwajem, to szpitale i MCO same w sobie nie generują ruchu, który wymagałby aż linii tramwajowej), a spora część bloków przy Kurczaba ma już dostęp do linii tramwajowej na przystanku „Prokocim Szpital” oraz dodatkowo do przystanku autobusowego „Jerzmanowskiego”.
Wadą wariantu czwartego jest… właśnie lokalizacja torowiska na skrzyżowaniu z ul. Teligi. Zrozumiałe jest, że większość tramwajów będzie jechało na Nowy Bieżanów, więc pomiędzy pętlą w Prokocimiu a ul. Teligi będą musiały dwukrotnie zmienić przebieg. Takie rozwiązanie ma swoje wady, ale paradoksalnie jest ono lepsze i to z wielu powodów. Najważniejszym z nich jest sterowanie ruchem na inkryminowanym tym skrzyżowaniu. Lokalizacja torowiska, jego przecięć z poszczególnymi strumieniami ruchu oraz ogólna geometria układu wskazuje na to, że linie zatrzymania na wlocie ul. Teligi będą umieszczone tak daleko od skrzyżowania, że po zadku rykoszetem bardzo trudnymi warunkami ruchowymi oberwie całe skrzyżowanie. Więc mimo na to, że wygląda to tak, że ten wariant będzie najbardziej przyjazny dla KMK (najmniej przecięć z ruchem samochodowym), to tak naprawdę może być dokładnie na odwrót. I już pomijam fakt, że najbardziej w tym wszystkim oberwałyby autobusy i to praktycznie we wszystkich relacjach (najmocniej te na ul. Teligi i ul. Kostaneckiego). I o ile dobrze pamiętam, tak wychodzi też z obliczeń.
Imho najlepszy wydaje się wariant 2 w rejonie skrzyżowania ul. Wielickiej z ul. Teligi/ul. Kostaneckiego (PAT może zwiększyć zwartość węzła przesiadkowego). A co do dalszego przebiegu – cóż, trudno powiedzieć. W1/W2 wydaje się dość typowym rozwiązaniem, a z kolei W4 może mieć mocny wpływ na przyciągnięcie nowych pasażerów (obsługa większego rejonu niż wszystkie trzy pozostałe plus możliwość ściągnięcia ruchu wjazdowego do miasta z Wieliczki i częściowo z autostrady jeszcze przed samą autostradą – część samochodów mogłoby zniknąć z typowo miejskiego układu drogowego).