impuls pisze: 31 maja 2023, 22:36
Po dostawie wszystkich Stadlerów II serii, która nastąpi w okolicach września 2023 roku, liczba pociągów niskopodłogowych osiągnie 302 sztuki w ilostanie. To ma być ok. 90% taboru. Czyli ok. 30 pociągów wysokopodłogowych musi pozostać.
Około 90% to były wstępne założenia. Podawane były one jednak kiedy (przynajmniej na papierze) istniała chociażby linia "12". Następują jednak cięcia i liczba brygad nie rośnie. Oddanie torowiska na Górkę Narodową spowoduje wprawdzie zapotrzebowanie na dodatkowe 10 brygad, jednak najbliższe lata będą latami remontów. Zostawienie 30 wysokopodłogowych pociągów byłoby po prostu złośliwością ze strony MPK.
impuls pisze: 31 maja 2023, 22:36
Niemal pewne to pozostanie 10 ufoków z dwóch zajezdni. Bardzo prawdopodobne to zostawienie 8 wagonów E1 solo. Mają zostać też cztery składy Konstali w Podgórzu. Niestety pozostanie najprawdopodobniej kilka składów E1+c3 w Hucie tych najlepszych z obecnych 14 sztuk. W Podgórzu E1+c3 tylko do końca wakacji. Składy Konstali w Hucie może pozostaną dwa z czterech.
Ufoki muszą pozostać ze względu na brak taboru 40m+. Pozostawianie tramwajów wiedeńskich jest jednak niezrozumiałe - chociażby z linii "8" oraz "9" zwolni się tabor mogący obsłużyć "13", "16", "21" czy "44". Linia "22" z kolei dostanie STL2 lub inne 33m pod koniec dostaw. Przykładowy docelowy rozdział taboru, który już kiedyś tutaj wysyłałem mógłby wyglądać następująco:
Linia 1 (16 brygad): 10xNGT6, 6xEU8N
Linia 2 (4 brygady): 4xGT8
Linia 3 (14 brygad): 14x32m
Linia 4 (10 brygad): 10xMEGA
Linia 5 (7 brygad): 7xEU8N
Linia 6 (7 brygad): 7xGT8
Linia 8 (15 brygad): 15x33m
Linia 9 (9 brygad): 9x33m
Linia 10 (10 brygad): 10x33m
Linia 11 (7 brygad): 5xGT8, 2xEU8N
Linia 13 (15 brygad): 15xNGT6
Linia 14 (9 brygad): 9x33m
Linia 16 (5 brygad): 2xEU8N, 3xN8S
Linia 17 (7 brygad): 7xNGT6
Linia 18 (19 brygad): 19x33m
Linia 19 (6 brygad): 6xGT8
Linia 20 (12 brygad): 8xNGT6, 4xEU8N
Linia 21 (6 brygad): 6xEU8N
Linia 22 (10 brygad): 10x33m
Linia 24 (8 brygad): 8xMEGA
Linia 44 (7 brygad): 7x2x105Na
Linia 49 (6 brygad): 6xEU8N
Linia 50 (26 brygad): 26x33m
Linia 52 (19 brygad): 8x3x105Na, 11xMEGA
R (6 brygad): 3xEU8N, 3xGT8
Wykorzystanie poszczególnych rozdzajów taboru:
2x105Na: 7/?
3x105Na: 8/10
GT8: 25/31
NGT6: 40/50
EU8N: 36/46
N8S: 3/6
33m: 112/136
MEGA: 29/37
Oczywiście z pewnością 26m dałoby się porozdzielać lepiej, jednak nie ma to znaczenia. Stały układ (który raczej ze względu na remonty nie będzie obowiązywał przez najbliższych kilka lat) po oddaniu Górki Narodowej da się obsłużyć bez ŻADNEGO tramwaju wiedeńskiego. Kilka podwójnych składów Konstali może zostać chociażby na linii "44", jednak (zwłaszcza przy remontach) prawdopodobnie byłoby to możliwe i bez nich. Jeżeli MPK podejmie decyzję o pozostawieniu JAKIEGOKOLWIEK tramwaju E1 z przeznaczeniem innym niż na Krakowską Linię Muzealną, będzie to decyzja jawnie antypasażerska i niezrozumiała. Eksploatacja liniowa jakiegokolwiek z egzemplarzy tego truchła dłużej niż rok niemal na pewno zakończy się tragicznie, jakimś wybuchem lub pożarem.