Historia tras tramwajowych
Historia tras tramwajowych
Rozpisałem w wolnej chwili, od kiedy obowiązują obecne stałe trasy dla poszczególnych linii tram - czyli kiedy była ostatnia zmiana stałej trasy. Mam nadzieję, że się nie pomyliłem Rekordzistami są "1", "2", "4" i "21" - funkcjonują w niezmienionej formie od marszrutyzacji z 1999. Tuż za nimi "6", której ostatnia zmiana stałej trasy była w 2000 (skierowanie do Kurdwanowa). Można zatem powiedzieć, że na Salwatorze i w starej Hucie króluje tradycja
1 - 1999
2 - 1999
3 - 2012
4 - 1999
5 - 2009
6 - 2000
8 - 2013
9 - 2015
10 - 2015
11 - 2015
12 - 2020
13 - 2015
14 - 2020
16 - 2019
17 - 2018
18 - 2012
19 - 2015
20 - 2018
21 - 1999
22 - 2020
24 - 2015
44 - 2020
49 - 2020
50 - 2015
52 - 2012
Pogrupowane wg roczników:
1999 - 1, 2, 4, 21
2000 - 6
2009 - 5
2012 - 3, 18, 52
2013 - 8
2015 - 9, 10, 11, 13, 19, 24, 50
2018 - 17, 20
2019 - 16
2020 - 12, 14, 22, 44, 49
1 - 1999
2 - 1999
3 - 2012
4 - 1999
5 - 2009
6 - 2000
8 - 2013
9 - 2015
10 - 2015
11 - 2015
12 - 2020
13 - 2015
14 - 2020
16 - 2019
17 - 2018
18 - 2012
19 - 2015
20 - 2018
21 - 1999
22 - 2020
24 - 2015
44 - 2020
49 - 2020
50 - 2015
52 - 2012
Pogrupowane wg roczników:
1999 - 1, 2, 4, 21
2000 - 6
2009 - 5
2012 - 3, 18, 52
2013 - 8
2015 - 9, 10, 11, 13, 19, 24, 50
2018 - 17, 20
2019 - 16
2020 - 12, 14, 22, 44, 49
-
- Znawca
- Posty: 190
- Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
- Lokalizacja: Ruczaj
Re: Historia tras tramwajowych
Czy dobrze mi się wydaje, że gdyby nie krótkotrwały epizod z Cichym Kącikiem w 2012 to "8" byłaby rekordzistką w takim zestawieniu?
No i ciekawi mnie teraz która z najstarszych linii przetrwa najdłużej w niezmienionej formie. Osobiście typuję "4", bo jej z żadnej strony nie ma już chyba dokąd przedłużyć
No i ciekawi mnie teraz która z najstarszych linii przetrwa najdłużej w niezmienionej formie. Osobiście typuję "4", bo jej z żadnej strony nie ma już chyba dokąd przedłużyć
Re: Historia tras tramwajowych
Na to wychodzi Nie licząc tego epizodu, kursuje do BM od 1975 (źródło: kmk). Toż to rzeczywiście tradycjaMr. Passenger pisze: ↑19 lis 2021, 17:29Czy dobrze mi się wydaje, że gdyby nie krótkotrwały epizod z Cichym Kącikiem w 2012 to "8" byłaby rekordzistką w takim zestawieniu?
Też obstawiam "4" Linie "1" i "2" - będą docelowo wydłużone do Przegorzał. Ew. "21" jeszcze ma szanse, choć może zaliczyć zmiany przy okazji otwarcia trasy przez Meissnera. W dalszej perspektywie jest też wydłużenie do Nowej Huty Przyszłości.Mr. Passenger pisze: ↑19 lis 2021, 17:29No i ciekawi mnie teraz która z najstarszych linii przetrwa najdłużej w niezmienionej formie. Osobiście typuję "4", bo jej z żadnej strony nie ma już chyba dokąd przedłużyć
"4" ma jedną perspektywę - w gminie Kocmyrzów-Luborzyca coś tam czasami mówi się o projekcie wydłużenia trasy tramwajowej ze Wzgórz Krzesławickich do centrum gminy. To raczej pieśń dalszej przyszłości, jednak kiedyś może się ziścić.
Re: Historia tras tramwajowych
Interpretacja zmiany trasy "16" i "21" w zaprezentowanym ujęciu do mnie nie trafia, bo tak:
-> na "16" stała trasa de facto się nie zmieniła od listopada 2012, nadal jedzie do Kopca tylko nie ma tam przystanku, gdyż został zlikwidowany (ale nadal na tej pętli kończy),
-> "21" to prastare "26" - tutaj też trasa ta sama tylko numerek się zmienił w 1999, więc nie tyle zmiana trasy co uporządkowanie numeracji.
Godnym uwagi jest fakt, że "2", "3", "5", "19" (tu było jednak 13 lat "wydłużenia" do KG) od dekad łączą te same końcówki tylko po różnych trasach a "6" łącząca Salwator z ul. Wielicką to dopiero tradycja
-> na "16" stała trasa de facto się nie zmieniła od listopada 2012, nadal jedzie do Kopca tylko nie ma tam przystanku, gdyż został zlikwidowany (ale nadal na tej pętli kończy),
-> "21" to prastare "26" - tutaj też trasa ta sama tylko numerek się zmienił w 1999, więc nie tyle zmiana trasy co uporządkowanie numeracji.
Godnym uwagi jest fakt, że "2", "3", "5", "19" (tu było jednak 13 lat "wydłużenia" do KG) od dekad łączą te same końcówki tylko po różnych trasach a "6" łącząca Salwator z ul. Wielicką to dopiero tradycja
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!
Re: Historia tras tramwajowych
"6" przed otwarciem trasy na Kurdwanów kończyła trasę na pętli Prokocim, ale był okres czasu po dostawie I serii Bombardierów w 1999(?) gdzie zmieniono numer na "36" tylko dlatego, że obsługiwana była przez NGT6 jeszcze z dopiskiem "Linia specjalna" Taka fanaberia MPK. Stan ten trwał do 2004 kiedy organizatorem komunikacji został ówczesny ZTP, który przywrócił numer "6".
Re: Historia tras tramwajowych
Malutkie sprostowanie dla tomek_mtomek_m pisze: ↑19 lis 2021, 21:52 "6" przed otwarciem trasy na Kurdwanów kończyła trasę na pętli Prokocim, ale był okres czasu po dostawie I serii Bombardierów w 1999(?) gdzie zmieniono numer na "36" tylko dlatego, że obsługiwana była przez NGT6 jeszcze z dopiskiem "Linia specjalna" Taka fanaberia MPK. Stan ten trwał do 2004 kiedy organizatorem komunikacji został ówczesny ZTP, który przywrócił numer "6".
1 października 2000 roku linia "6" w postaci składów 105Na pojechała na Kurdwanów z Salwatora. Kursowała tak do 29.10.2005. Wtedy na okres prawie dwóch lat zamieniono "6" na "36". Była moda wzorem Wrocławia na 30-i (szybki tramwaj ). Powstały wówczas z Kurdwanowa 32,34,36,38. Później zrezygnowano z pomysłu, Babcie czekały na "6" podczas, gdy "36" pomykały. Natomiast wcześniej w okresie od 14.02.2000 - 19.05.2000 była też linia "36" w relacji Prokocim - Salwator. Była to pierwsza linia obsługiwana NGT6 ale kursowała przez Starowiślną. Wówczas linie 30-i - były jako linie zastępcze. W tym okresie stworzono ją jako zastępczą, ale też specjalną.
Re: Historia tras tramwajowych
Zgadza się z tą "6". Na szczęście te durnoty z "rodzinami" linii np. na Kurdwanowie upadły. Inna bajka to obecne wymyślanie numeracji. Np. Avia. Skoro to zupełnie nowa linia ma być to czemu nie nadaje się pierwszego wolnego "104" tylko strzela ze "198"?
-
- Ekspert
- Posty: 976
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Historia tras tramwajowych
To akurat można było zrobić stosunkowo tanim kosztem w śladzie starej "Kocmyrzówki" Ale wygrała opcja z 2x2
Re: Historia tras tramwajowych
Co do kurdwanowskich "3x", że Kurdwanów dostał parzyste:
- "32" do Cm. Rakowickiego (przecieranie szlaku "50", przez Starowiślną i Grzegórzecką),
- "34" do Krowodrzy Górki (też przecieranie szlaku "50", przez Starowiślną, Westerplatte, Długą),
- "36" do Salwatora (po trasie "6"),
- "38" do Bronowic (po trasie "6" do Filharmonii, potem jak "8").
Jeszcze we wrześniu 2006 doszła "30", choć nie miała nic wspólnego z Kurdwanowem. To była linia okrężna Dw. Gł. Zachód (przejazdówka) - wokół Plant przeciwnie do wskazówek zegara - Dw. Gł. Zachód. Także był komplet parzystych "3x".
Potem był podobny plan by Bieżanów dostał nieparzyste "3x" ("33", "39" itd.). Na szczęście z tego zrezygnowano, może dlatego że Przewoźnikowi zabrano organizację km. W linku, w pkt 3, jest więcej o kurdwanowskich "3x": https://krabok.wordpress.com/2015/03/07 ... i-3x-cz-i/
Częstotliwości też były nietypowe. "32" miało f15 (wtedy na reszcie linii obowiązywało f10/20), "34" miało f10, "36" i "38" miały f20 każda i były skoordynowane do łącznego f10.
W międzyczasie, na początku 2007, dobudowano kolejny odcinek torowiska na Pawiej i zlikwidowano "30" (mega pustak), w zamian tworząc nowe "24" na zupełnie niekurdwanowskiej trasie: z Bronowic do przejazdówki przy Politechnice.
Sprawy uporządkowano w większości pod koniec 2007, po oddaniu wyremontowanego torowiska do KG i połączeniu go z Pawią. I tak:
- zlikwidowano "36/38" i wróciła mocna "6",
- "24" z Politechniki wydłużono do KG i dano nowy numer "12" (to ta słynna, kontrowersyjna "12"),
- do Kurdwanowa pociągnięto z powrotem nowe-stare "24".
Wtedy uchowało się tylko "34", które jedynie zostało wyprostowane przez Pawią. To był czas, gdy górną Pawią jechały aż trzy linie: "12", "19", "34". Na "34" przyszedł czas pod koniec 2008, gdy zostało zamieniono w tunelową "50".
- "32" do Cm. Rakowickiego (przecieranie szlaku "50", przez Starowiślną i Grzegórzecką),
- "34" do Krowodrzy Górki (też przecieranie szlaku "50", przez Starowiślną, Westerplatte, Długą),
- "36" do Salwatora (po trasie "6"),
- "38" do Bronowic (po trasie "6" do Filharmonii, potem jak "8").
Jeszcze we wrześniu 2006 doszła "30", choć nie miała nic wspólnego z Kurdwanowem. To była linia okrężna Dw. Gł. Zachód (przejazdówka) - wokół Plant przeciwnie do wskazówek zegara - Dw. Gł. Zachód. Także był komplet parzystych "3x".
Potem był podobny plan by Bieżanów dostał nieparzyste "3x" ("33", "39" itd.). Na szczęście z tego zrezygnowano, może dlatego że Przewoźnikowi zabrano organizację km. W linku, w pkt 3, jest więcej o kurdwanowskich "3x": https://krabok.wordpress.com/2015/03/07 ... i-3x-cz-i/
Częstotliwości też były nietypowe. "32" miało f15 (wtedy na reszcie linii obowiązywało f10/20), "34" miało f10, "36" i "38" miały f20 każda i były skoordynowane do łącznego f10.
W międzyczasie, na początku 2007, dobudowano kolejny odcinek torowiska na Pawiej i zlikwidowano "30" (mega pustak), w zamian tworząc nowe "24" na zupełnie niekurdwanowskiej trasie: z Bronowic do przejazdówki przy Politechnice.
Sprawy uporządkowano w większości pod koniec 2007, po oddaniu wyremontowanego torowiska do KG i połączeniu go z Pawią. I tak:
- zlikwidowano "36/38" i wróciła mocna "6",
- "24" z Politechniki wydłużono do KG i dano nowy numer "12" (to ta słynna, kontrowersyjna "12"),
- do Kurdwanowa pociągnięto z powrotem nowe-stare "24".
Wtedy uchowało się tylko "34", które jedynie zostało wyprostowane przez Pawią. To był czas, gdy górną Pawią jechały aż trzy linie: "12", "19", "34". Na "34" przyszedł czas pod koniec 2008, gdy zostało zamieniono w tunelową "50".
Re: Historia tras tramwajowych
Ta "30" to była czysto propagandowa linia, aby coś obsługiwało ten kikut torowiska na Pawiej. I czy przypadkiem otwarcie tego kawałka torowiska nie nastąpiło wraz z otwarciem galeriiKaszmir pisze: ↑21 lis 2021, 18:25 Jeszcze we wrześniu 2006 doszła "30", choć nie miała nic wspólnego z Kurdwanowem. To była linia okrężna Dw. Gł. Zachód (przejazdówka) - wokół Plant przeciwnie do wskazówek zegara - Dw. Gł. Zachód......
W międzyczasie, na początku 2007, dobudowano kolejny odcinek torowiska na Pawiej i zlikwidowano "30" (mega pustak)
Re: Historia tras tramwajowych
Tak - 28 września 2006. Swoją drogą, powołując się na Infoexpress KMKKM, uruchomienie linii opóźniło się o parę godzin z racji tłumów na Pawiej przed wejściem do Galerii:
http://kmkkm.tk.krakow.pl/info/infoexpress_2006.htmlW związku z otwarciem "GALERII KRAKOWSKIEJ" przy ul. Pawiej, w rejonie nowego przystanku tramwajowego "Dworzec Główny Zachód (Galeria)" i panującego wzmożonego ruchu pieszych oczekujących na otwarcie centrum handlowego, z uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa pieszych i utrudnienie w przejeździe tramwajów - nowa linia tramwajowa nr 30 została uruchomiona w dniu 28 września dopiero w godzinach popołudniowych.
Re: Historia tras tramwajowych
Nie wiem, czy są tu osoby co przynajmniej z opowiadań wiedzą, że w KRK mamy regularne linie tramwajowe, kursujące przez tereny dawnego cmentarza.
Są to obecne rejony ulicy Św. Gertrudy i Dominikańskiej, gdzie niegdyś znajdował się kościółek, a często nazywany z racji rozmiarów kaplicą. Historia początków tego miejsca wiąże się z latami około 1429 a 1432, z posiadaniem prawa miecza przez radę miejską.
Mowa tu o cmentarzu skazańców przy kościele Św. Gertrudy.
Na pamiątkę istnienia tego kościółka, pochodzi obecna nazwa ulicy Św. Gertrudy.
Polecam w tym miejscu obejrzenia najnowszego odcinka Janek Gada - Ciekawostki / Historie / Podróże - Najkrótsza ulica i nietypowy przystanek tramwajowy - Ciekawostki o Krakowie (link na dole postu )
Foto:
Kościółek św. Gertrudy, rys. St. Bryniarskiego, ze zbiorów A. Grabowskiego (ze zbiorów Archiwum Narodowego w Krakowie).
Źródła:
http://www.jazon.krakow.pl/koscioly/ind ... dy&menu=sm
https://youtu.be/Ugf4xWoEnWs?t=772
Są to obecne rejony ulicy Św. Gertrudy i Dominikańskiej, gdzie niegdyś znajdował się kościółek, a często nazywany z racji rozmiarów kaplicą. Historia początków tego miejsca wiąże się z latami około 1429 a 1432, z posiadaniem prawa miecza przez radę miejską.
Mowa tu o cmentarzu skazańców przy kościele Św. Gertrudy.
Na pamiątkę istnienia tego kościółka, pochodzi obecna nazwa ulicy Św. Gertrudy.
Polecam w tym miejscu obejrzenia najnowszego odcinka Janek Gada - Ciekawostki / Historie / Podróże - Najkrótsza ulica i nietypowy przystanek tramwajowy - Ciekawostki o Krakowie (link na dole postu )
Grzegorz Bednarczyk - Nieistniejące kościoły Krakowa pisze:[...]
Wokół kościoła znajdował się cmentarz, na których chowano skazańców, ściętych w Krakowie (rada miejska dysponowała prawem miecza aż do 1796 r. i zdaniem Ambrożego Grabowskiego, nie było niemal tygodnia, by z niego nie korzystała).
[...]
Wraz z kościołem zlikwidowano cmentarz, który służył nie tylko chowaniu skazańców (zaprzestano tego w końcu XVIII w., gdy sądy miejskie utraciły prawo do orzekania kary śmierci), ale w XVII i XVIII w. także grzebaniu ofiar epidemii (m.in. 1707–1710).
Foto:
Kościółek św. Gertrudy, rys. St. Bryniarskiego, ze zbiorów A. Grabowskiego (ze zbiorów Archiwum Narodowego w Krakowie).
Źródła:
http://www.jazon.krakow.pl/koscioly/ind ... dy&menu=sm
https://youtu.be/Ugf4xWoEnWs?t=772
Re: Historia tras tramwajowych
Był położony bliżej Siennej niż Dominikańskiej - jego miejsce dobrze przybliża szalet na Siennej.
A poza tym cmentarzem - mamy ich więcej - Plac Wszystkich Świętych, Franciszkańska, Dominikańska, Dajwór (jak już uwzględniamy ten przy Św. Gertrudzie to ten nawet bardziej nachodził), Długa (przy Pędzichowie i Słowiańskiej), Karmelicka. W praktyce możemy zakładać, że jeśli Kościół powstał przed 1784r. to miał jakiś cmentarz.
Re: Historia tras tramwajowych
Dzisiaj mija 122 rocznica uruchomienia tramwajów elektrycznych w Krakowie:
https://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosc ... yczne.html
Źródło:16 marca 1901 roku punktualnie o godzinie 9.00 rano ówczesny prezydent Krakowa Józef Friedlein zaprosił na otwarcie pierwszej linii tramwaju elektrycznego całą Radę Miasta oraz wielu gości.
https://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosc ... yczne.html
Re: Historia tras tramwajowych
Jako, że następuje wyłączenie torowiska w rejonie przystanku Wiadukty, w związku z budową S7, a tym samym pożegnamy dziś historyczny wiadukt tramwajowy nad ulicą Karola Łowińskiego.
A historię tego miejsca i planowane zmiany, polecam obejrzeć na kanale YT "Janek Gada" https://youtu.be/BDI61axIUXo
Foto, jak zawsze od Komunikacyjny Kraków w Obiektywie
https://www.facebook.com/kmkwobiektywie ... fe4ppjeKrl
FOTO1
FOTO2
Foto, jak zawsze od Komunikacyjny Kraków w Obiektywie
https://www.facebook.com/kmkwobiektywie ... fe4ppjeKrl
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość