Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
brovar
Ekspert
Posty: 545
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 28 lip 2023, 22:58

Kaszmir pisze: 27 lip 2023, 20:33 Właśnie zastanawiam się, czy to stąd nawet w deszczowe dni na "22" jeżdżą trójskłady?
Z korzyścią dla pasażerów jeżdżą przestronne, pojemniejsze tramwaje od ciasnych Wiedeńczyków.
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

tomta1
Ekspert
Posty: 720
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: tomta1 » 30 lip 2023, 8:24

7 lipca tego roku po raz pierwszy na krakowskie tory wyjechał 100-procentowo niskopodłogowy tabor. Od tego dnia wiedeńczyki i stopiątki wyjeżdżają z zajezdni tylko w dni „niesłoneczne” (dotychczas były to następujące dni lipca: 13, 20–21, 25–28), a do tego w dość nietypowym rozdziale taboru na poszczególne linie. Z ostatnich trzech tygodni można wywnioskować jakie jest wykorzystanie poszczególnych wysokopodłogowych pociągów.

Zacznijmy od pociągów 3x105Na. Obie zajezdnie mają po pięć takowych. I wszystkie 10 sztuk regularnie (czasem nawet bardzo regularnie, bo padają w ciągu dnia i są podmieniane…) pojawiają się na „52” (co nie jest niczym dziwnym) oraz na „22” (co jest tegoroczną nowością). O ile dobrze pamiętam, to na każdej z tych linii są 3 wysokie brygady (mix pomiędzy zajezdniami 2+1).

Co do pociągów 2x105Na. W Nowej Hucie są tylko 3 takie pociągi – wszystkie z nich regularnie pojawiają się na „16” w liczbie dwóch sztuk. Wysoki tabor na tej linii to nic dziwnego, ale „16” przed wakacjami nie była domeną tego taboru. Dość podobnie sytuacja wygląda w Podgórzu – są tam 4 takie pociągi i też wszystkie z nich regularnie pojawiają się na linii, w tym przypadku na „13”, także w liczbie dwóch.

Sytuacja ze stopiątkami jest dość klarowna. Wszystkie pociągi — zarówno dwu-, jak i trójwagonowe — regularnie wyjeżdżają z zajezdni. W dniu pisania tego posta (30 lipca) każdy z tych wagonów był na linii najwcześniej w środę (26 lipca), a najpóźniej w piątek (28 lipca) na linii. Zupełnie inaczej jest z wiedeńczykami…

Co do pociągów E1+c3 z Nowej Huty. Bazując na danych z TTSS-a (podobnie jak cały ten wpis), od 7 lipca (a właściwie od 13 lipca) na linie wyjechało 10 pociągów: HW104, HW126, HW130, HW140, HW141, HW142, HW143, HW145, HW146, HW164. Jest to o tyle dziwne, że z jednej strony w tym okresie nie wyjechały HW121 i HW144, które w dalszym ciągu są wpisane na stan, zaś wyjechały HW104 i HW141, które zostały już skreślone ze stanu. Ogólnie wykorzystanie poszczególnych pociągów jest nierównomierne, bo oprócz tych, co mają za sobą 0/7 wyjazdów, są takie, co mają 5/7 (HW164) czy nawet 6/7 (HW140). Składy wiedeńczyków z Huty wysyłane są tylko do obsługi „21” oraz „74” (po dwie brygady).

Natomiast pociągi E1+c3 z Podgórza oraz wagony E1 solo z Nowej Huty nie wyjechały na krakowskie tory od 7 lipca. Czy to oznacza, że te tramwaje nie wyjadą już na linie? Bo jeśli nie, to podważa to całą argumentację MPK dotyczącą konieczności równomiernego wykorzystania tramwajów. Choć też niekoniecznie, bo były pociągi, które wyjeżdżały na linie, a zostały skasowane (i na odwrót też są). Wszak o ile wszystkie pociągi stopiątkowe rzeczywiście wyjeżdżają regularnie na linie, o tyle w taborze wiedeńskim mamy wiele tramwajów, które od ponad 3 tygodni nie wyjechały z zajezdni: HW101, HW118, HW119, HW120, HW121, HW124, HW129, RW132, RW134, HW135, HW144, RW148, RW149, HW151, RW153, RW155 – razem 16 wagonów/pociągów, z czego wszystkie z jednej grupy z każdej z zajezdni. I nawet można by łyknąć tę argumentację – mało dni wyjazdowych, mało brygad obsługiwanych wysokim taborem. Pomijając trójskłady, mamy 8 brygad obsługiwanych wysokim taborem (6 z Huty, 2 z Podgórza), co oznacza minimum 56 wyjazdów takiego taboru na linie (minimum, bo na „13” mamy obsługę dwurazówek, więc można by zwiększyć rotację taboru wysokiego na liniach puszczając na zmianę „B” inny pociąg, niż na zmianę „A”). W każdym razie, na 56–70 wyjazdów taboru wysokopodłogowego i 33 pociągach wysokopodłogowych na pewno udałoby się tabor wykorzystywać w sposób bardziej równomierny, niż wysyłać na linię tylko połowę(!) tego inwentarza, a inne wysyłać niemal przy każdej okazji(!). I okej, rozumiem, że przy jednorazowych dniach niesłonecznych trudno jest przewidywać, kiedy następnym razem te wagony będą mogły wyjechać na linię, ale litości, przy czterech niesłonecznych dniach z rzędu (25–28 lipca) to nie jest nic trudnego, zwłaszcza że pogoda taka była zapowiadana z wyprzedzeniem.

Podsumowując: polityka taborowa MPK jest coraz mniej zrozumiała (i nie mówię tu tylko o kasacji HW104, który był jednym z najlepszych wiedeńczyków), w ciągu roku wysyła się tabor wysokopodłogowy gdziekolwiek, bo „tabor musi być równomiernie wykorzystywany”, po czym w wakacje połowa tego taboru śpi sobie smacznie w zajezdniach, pomimo że mogłaby wyjeżdżać, żeby być równomiernie wykorzystywana…

judash
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: judash » 30 lip 2023, 8:44

Ciekawe co na to, że niemal miesiąc HW129 stoi w zajezdni, powie reklamodawca - MeloRadio.

eurokierzaw
Znawca
Posty: 129
Rejestracja: 27 lip 2023, 20:58

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: eurokierzaw » 30 lip 2023, 14:06

Wg mnie, gdy w każdej zajezdni została już niewielka ilość staroci, warto coś poprzenosić.

W PH zostały tylko trzy składy 105Na, a w PT na odebranie czekają trzy Stadlery, więc zostaną trzy składy E1+c3.

Nie można w końcu zgrupować wszystkich składów stopiątek w Podgórzu, i tak samo zgrupować wiedeńczyki w Hucie?

Nawet bym zaryzykował przeniesienie 5 Ufoków z PH do PT, w zamian za 5 PES.

Wtedy wszystkie 105Na byłyby w jednej zajezdni. Czy wpłynęłoby to na awaryjność, nie wiem. Ale na pewno trzymanie zapasu części i skupienie pracy mechaników na mniejszej liczbie modeli by było wskazane.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 30 lip 2023, 14:35

eurokierzaw pisze: 30 lip 2023, 14:06 Wg mnie, gdy w każdej zajezdni została już niewielka ilość staroci, warto coś poprzenosić.

W PH zostały tylko trzy składy 105Na, a w PT na odebranie czekają trzy Stadlery, więc zostaną trzy składy E1+c3.

Nie można w końcu zgrupować wszystkich składów stopiątek w Podgórzu, i tak samo zgrupować wiedeńczyki w Hucie?

Nawet bym zaryzykował przeniesienie 5 Ufoków z PH do PT, w zamian za 5 PES.

Wtedy wszystkie 105Na byłyby w jednej zajezdni. Czy wpłynęłoby to na awaryjność, nie wiem. Ale na pewno trzymanie zapasu części i skupienie pracy mechaników na mniejszej liczbie modeli by było wskazane.
Wszystkie wiedeńczyki przeniesione powinny zostać na złomowisko lub do muzeum i tego powinniśmy się trzymać. Ze zgrupowaniem wszystkich podwójnych Konstali w Podgórzu byłbym jednak ostrożny - powstać mają kolejne trzy egzemplarze GT8N i miejsce na torach może już się skończyć. Zgrupowanie wszystkich ufoków w jednej zajezdni pomogłoby utrzymać zawsze 8 egzemplarzy na linii, więc tutaj jestem na tak, jednak ze względu na brak miejsca raczej nie powinno być to Podgórze. Osobiście wszystkie, zarówno podwójne, jak i potrójne Konstale umieściłbym w Nowej Hucie, a liczbę PES w obydwóch zajezdniach wyrównał, jednak nie wiem jak będzie wyglądać sprawa z miejscem w zajezdniach po wymianie taboru. Trzeba skasować wszystkie pozostałe tramwaje wiedeńskie, wprowadzić do ruchu ostatnie STL2, kolejne GT8N i Tinę, a kwestia ewentualnych przenosin wyjdzie sama ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 30 lip 2023, 18:31

eurokierzaw pisze: 30 lip 2023, 14:06 Wg mnie, gdy w każdej zajezdni została już niewielka ilość staroci, warto coś poprzenosić.

W PH zostały tylko trzy składy 105Na, a w PT na odebranie czekają trzy Stadlery, więc zostaną trzy składy E1+c3.

Nie można w końcu zgrupować wszystkich składów stopiątek w Podgórzu, i tak samo zgrupować wiedeńczyki w Hucie?

Nawet bym zaryzykował przeniesienie 5 Ufoków z PH do PT, w zamian za 5 PES.

Wtedy wszystkie 105Na byłyby w jednej zajezdni. Czy wpłynęłoby to na awaryjność, nie wiem. Ale na pewno trzymanie zapasu części i skupienie pracy mechaników na mniejszej liczbie modeli by było wskazane.
Przeniesienie ufoków wyłącznie do PH oznaczałoby, że wszystkie obsługiwane nimi brygady musiałyby:
1. kończyć wyłącznie na Piastów - przez co f-7,5 / f-10 w stronę Maków kończyłoby się o ponad 1h wcześniej niż w stronę Piastów. Chyba obecnie mamy taką właśnie sytuację, że z Maków f-10 mamy aż prawie do 20:00, a w przeciwną stronę z Piastów zjeżdżają szczytowe huckie 105tki, więc w stronę Maków już o 19:00 mamy f-20.
albo
2. kursować do późnej nocy, jak jeszcze do niedawna było z brygadami podgórskimi (przez co ostatnie 4 kursy z Piastów były obstawione wyłącznie wagonami 105Na, czyli osoby na wózkach nie miały szans skorzystać). W tym wypadku ostatnie kilka kursów po 22:00 z Maków musiałoby być z wysoką podłogą.

anonim_048
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 04 lip 2023, 19:53
Lokalizacja: Kliny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: anonim_048 » 30 lip 2023, 19:35

HW141 nie jest zdjęty ze stanu. Stał dzisiaj podpięty do sieci na torze 13, miał przetoczone koła, natomiast na hali stał HW133 z odklejonymi literkami od numeru taborowego.
Ponadto jutro najprawdopodobniej można się spodziewać na mieście solówek na 16 i 21, ale ręki sobie uciąć nie dam.

eurokierzaw
Znawca
Posty: 129
Rejestracja: 27 lip 2023, 20:58

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: eurokierzaw » 30 lip 2023, 20:10

suchy pisze: 30 lip 2023, 18:31 Przeniesienie ufoków wyłącznie do PH oznaczałoby, że wszystkie obsługiwane nimi brygady musiałyby:
1. kończyć wyłącznie na Piastów - przez co f-7,5 / f-10 w stronę Maków kończyłoby się o ponad 1h wcześniej niż w stronę Piastów. Chyba obecnie mamy taką właśnie sytuację, że z Maków f-10 mamy aż prawie do 20:00, a w przeciwną stronę z Piastów zjeżdżają szczytowe huckie 105tki, więc w stronę Maków już o 19:00 mamy f-20.
albo
2. kursować do późnej nocy, jak jeszcze do niedawna było z brygadami podgórskimi (przez co ostatnie 4 kursy z Piastów były obstawione wyłącznie wagonami 105Na, czyli osoby na wózkach nie miały szans skorzystać). W tym wypadku ostatnie kilka kursów po 22:00 z Maków musiałoby być z wysoką podłogą.
Proponowałem przeniesienie wszystkich 105Na do Podgórza, ale jak widać jest problem z miejscem. Z tym, że wtedy można obsadzić linię 24 w całości ufokami, a wieczorem robić podmiany z linii 8 i 50.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 449
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: LLoan » 31 lip 2023, 8:27

Dzisiejszy poranek przyniósł kolejne w te wakacje zmiany w rozdziale "deszczowego/chłodnego" taboru. Na miasto powróciły wagony E1 solo w ilości 4 sztuk - po dwa na liniach "16" i "21". Na linię "6", mimo niskopodłogowego oznaczenia w rozkładzie jazdy wyjechał dziś skład 105Na - #HZ246+#HZ247. Nieznacznie zmieniło się wykorzystanie wysokopodłogowców względem poprzedniego rozdziału:
HZ(2) - 1/3 - 33% ("6")
RZ(2) - 2/4 - 50% ("13")
HZ(3) - 3/5 - 60% (2x"22",1x"52")
RZ(3) - 3/5 - 60% (1x"22",2x"52")
HW(solo) - 4/8 - 50% (2x"16",2x"21")
HW+HB - 2/10 - 20% ("74")
RW+RB - 0/6 - 0% (-)
Przydział wagonów niskopodłogowych zmienił się bardzo delikatnie (przynajmniej na moje oko) i dotyczy to głównie zmniejszenia liczby EU8N na mieście.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 01 sie 2023, 9:47

Jak pisał już LLoan, wczoraj na krakowskie torowiska powróciły solówki E1. Dziś za to na "13" pojawił się RW134. Tak chętne wykorzystywanie tramwajów wiedeńskich świadczy o tym, że będą one odgrywać jeszcze dość ważną rolę od września. Prawdopodobnie oznacza to niestety, że MPK nie liczy na komplet, a nawet 50 STL2 w szybkim czasie :(.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 01 sie 2023, 13:47

Rozumiem, że oznaczenie w rozkładach kursów, na których jeżdżą LF i wagony wysokopodłogowe jest dla MPK "be", niemniej wysyłanie wysokiej podłogi na linie, które są w całości niskopodłogowe jest "ok" :mrgreen: :lol:

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 01 sie 2023, 22:12

Bayer2003 pisze: 01 sie 2023, 9:47 Jak pisał już LLoan, wczoraj na krakowskie torowiska powróciły solówki E1. Dziś za to na "13" pojawił się RW134. Tak chętne wykorzystywanie tramwajów wiedeńskich świadczy o tym, że będą one odgrywać jeszcze dość ważną rolę od września. Prawdopodobnie oznacza to niestety, że MPK nie liczy na komplet, a nawet 50 STL2 w szybkim czasie :(.
Został jeszcze "pluton" wagonów wiedeńskich. Nie da się podmienić takiej ilości w tydzień czy miesiąc. Muszą być utrzymane w sprawności, bo przyjdzie 4 września i trzeba z dnia na dzień wystawić o 80 pociągów więcej. W lipcu MPK pofolgowało trochę i wystawiało głównie lepszy tabor. Im bliżej września będą testować wszystko co mają. Wrócą też w większej ilości N8C.
Patrząc w historię b4 zniknęły z ulic Krakowa w 2009 roku a gt6 w 2012. Myślę, że podobnie będzie z Wiedeńczykami. c3 obstawiam, że zakończą eksploatację w 2024 a E1 2026 lub 2027. Ale dostawa Stadlerów II jeszcze wymusi kolejne kasacje, oby ich było jak najwięcej.
W lipcu dostarczono 10 wagonów, na stan przyjęto 9, debiut miało też 9. Jeśli podobny będzie sierpień to będzie super i jest realne że będzie blisko 50 Stadlerów II.

eurokierzaw
Znawca
Posty: 129
Rejestracja: 27 lip 2023, 20:58

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: eurokierzaw » 03 sie 2023, 10:24

tomta1 pisze: 30 lip 2023, 8:24Natomiast pociągi E1+c3 z Podgórza oraz wagony E1 solo z Nowej Huty nie wyjechały na krakowskie tory od 7 lipca. Czy to oznacza, że te tramwaje nie wyjadą już na linie? Bo jeśli nie, to podważa to całą argumentację MPK dotyczącą konieczności równomiernego wykorzystania tramwajów. Choć też niekoniecznie, bo były pociągi, które wyjeżdżały na linie, a zostały skasowane (i na odwrót też są). Wszak o ile wszystkie pociągi stopiątkowe rzeczywiście wyjeżdżają regularnie na linie, o tyle w taborze wiedeńskim mamy wiele tramwajów, które od ponad 3 tygodni nie wyjechały z zajezdni: HW101, HW118, HW119, HW120, HW121, HW124, HW129, RW132, RW134, HW135, HW144, RW148, RW149, HW151, RW153, RW155 – razem 16 wagonów/pociągów, z czego wszystkie z jednej grupy z każdej z zajezdni. I nawet można by łyknąć tę argumentację – mało dni wyjazdowych, mało brygad obsługiwanych wysokim taborem. Pomijając trójskłady, mamy 8 brygad obsługiwanych wysokim taborem (6 z Huty, 2 z Podgórza), co oznacza minimum 56 wyjazdów takiego taboru na linie (minimum, bo na „13” mamy obsługę dwurazówek, więc można by zwiększyć rotację taboru wysokiego na liniach puszczając na zmianę „B” inny pociąg, niż na zmianę „A”). W każdym razie, na 56–70 wyjazdów taboru wysokopodłogowego i 33 pociągach wysokopodłogowych na pewno udałoby się tabor wykorzystywać w sposób bardziej równomierny, niż wysyłać na linię tylko połowę(!) tego inwentarza, a inne wysyłać niemal przy każdej okazji(!).
Chyba ktoś z MPK czyta forum, ponieważ wróciły E1 solo.
Podgórze za to wysyła jeden skład E1+c3 na 13-stkę. W poniedziałek i wtorek RW134, w środę RW153, a dziś RW 155, czyli jest rotacja.

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 03 sie 2023, 21:28

eurokierzaw pisze: 03 sie 2023, 10:24 Chyba ktoś z MPK czyta forum, ponieważ wróciły E1 solo.
Podgórze za to wysyła jeden skład E1+c3 na 13-stkę. W poniedziałek i wtorek RW134, w środę RW153, a dziś RW 155, czyli jest rotacja.
Pytanie czy ta rotacja jest potrzebna, aby testować wagony do ruchu. Czy może dla potrzeb miłośników "wyjazd na pożegnanie" :D . Na stówę, na pewno mają już upatrzone, dwa składy wiedeńskie do kasacji. Nie kasują na razie, bo są małe problemiki z nowo przybyłymi Stadlerami. Jeden po drodze zgubił pantograf a drugi przez tydzień stał upchnięty na żeberku.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 449
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: LLoan » 10 sie 2023, 7:46

Dzisiejszy dzień przynosi kolejne zmiany w rozdziale taboru tramwajowego "nie słonecznego". Głównie ma to związek z powrotem po krótkiej przerwie na krakowskie torowiska składów E1+c3 z PH. Jak już wspomniano w dziale "Dzisiaj na mieście", mamy po dwa składy 2x105Na na liniach "6" (HZ) i "20" (RZ), w przypadku tej drugiej są to brygady dwurazowe (szczytowe). Obydwie linie straciły "niebieską ramkę" w rozkładach internetowych. Liczba trójskładów jest niezmienna - po trzy na "22" (2xPH, 1xPT) i "52" (1xPH, 2xPT). Jeden skład wiedeński z Podgórza jest na "13" (tutaj nie mam pewności, co do dokładnej ich liczby, gdyż jak codzień TTSS mniej lub bardziej szwankuje), zaś dwa z Nowej Huty na "49".

Wykorzystanie wysokopodłogowców:
HZ(2) - 2/3 - 66% ("6")
RZ(2) - 2/4 - 50% ("20")
HZ(3) - 3/5 - 60% (2x"22",1x"52")
RZ(3) - 3/5 - 60% (1x"22",2x"52")
HW(solo) - 4/8 - 50% (2x"16",2x"21")
HW+HB - 2/10 - 20% ("49")
RW+RB - 1/6 - ? ("13")

Liczba niskopodłogowców nieco spadła, szczególnie EU8N (te kursują tylko na jednej brygadzie "21" (druga to HK451), po dwóch brygadach "16" i "17", i 3 brygadach "49" - co daje łącznie 8 wagonów i wykorzystanie na poziomie 20%...)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości