Projekt Wielki Kraków 2.0
-
- Specjalista
- Posty: 364
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Projekt Wielki Kraków 2.0
W wolnym czasie postanowiłem trochę pobawić się Geoportalem 2 i sporządzić projekt powiększenia Krakowa.
Tworząc nową granicę sugerowałem się:
- Przebiegiem granicy Galicji z Królestwem Polskim, w 20-leciu granica woj.krakowskiego i kieleckiego,
- poziomem zurbanizowania miejscowości, gęstością zabudowy,
- związkami historycznymi,
- dodatkowo założyłem, że lotnisko w Balicach powinno znaleźć się w Krakowie.
W mojej propozycji Wielkiego Krakowa do miasta zostały włączone miejscowości z:
- Gminy Zielonki: Zielonki, Pękowice, Trojanowice, Garlica Murowana, Garlica Duchowna, Wola Zachariaszowska, Bibice, Węgrzce, Bosutów, Dziekanowice, Batowice;
- Gminy Michałowice: Raciborowice;
- Gminy Kocmyrzów-Luborzyca: Zastów, Prusy, Sulechów, Dojazdów, Krzysztoforzyce;
- Gminy Wieliczka: Grabie, Brzegi, Węgrzce Wielkie, Kokotów, Śledziejowice, Czernochowice, Mała Wieś, Stumiany, Zabawa, Sułków, Wieliczka, Rożnowa, Siercza, Grabówki, Sygneczów, Janowice, Podstolice, Golkowice;
- Gminy Świątniki Górne: Ochojno, Wrząsowice;
- Gminy Mogilany: Lusina, Liberów, Gaj, Brzyczyna, Chorowice, fragment Bukowa;
- Gminy Skawina: Skawina, Rzozów, Borek Szlachecki, Zelczyna, Ochodza, Kopanka;
- Gminy Liszki: Jeziorzany, Ściejowice, Rączna, Kaszów, Liszki, Piekary, Kryspinów, Budzyń, Cholerzyn, fragment Morawicy;
- Gminy Zabierzów: Balice, Szczyglice, Rząska;
- Gminy Wielka Wieś: Modlniczka, Tomaszowice, Modlnica, Giebułtów;
Tworząc nową granicę sugerowałem się:
- Przebiegiem granicy Galicji z Królestwem Polskim, w 20-leciu granica woj.krakowskiego i kieleckiego,
- poziomem zurbanizowania miejscowości, gęstością zabudowy,
- związkami historycznymi,
- dodatkowo założyłem, że lotnisko w Balicach powinno znaleźć się w Krakowie.
W mojej propozycji Wielkiego Krakowa do miasta zostały włączone miejscowości z:
- Gminy Zielonki: Zielonki, Pękowice, Trojanowice, Garlica Murowana, Garlica Duchowna, Wola Zachariaszowska, Bibice, Węgrzce, Bosutów, Dziekanowice, Batowice;
- Gminy Michałowice: Raciborowice;
- Gminy Kocmyrzów-Luborzyca: Zastów, Prusy, Sulechów, Dojazdów, Krzysztoforzyce;
- Gminy Wieliczka: Grabie, Brzegi, Węgrzce Wielkie, Kokotów, Śledziejowice, Czernochowice, Mała Wieś, Stumiany, Zabawa, Sułków, Wieliczka, Rożnowa, Siercza, Grabówki, Sygneczów, Janowice, Podstolice, Golkowice;
- Gminy Świątniki Górne: Ochojno, Wrząsowice;
- Gminy Mogilany: Lusina, Liberów, Gaj, Brzyczyna, Chorowice, fragment Bukowa;
- Gminy Skawina: Skawina, Rzozów, Borek Szlachecki, Zelczyna, Ochodza, Kopanka;
- Gminy Liszki: Jeziorzany, Ściejowice, Rączna, Kaszów, Liszki, Piekary, Kryspinów, Budzyń, Cholerzyn, fragment Morawicy;
- Gminy Zabierzów: Balice, Szczyglice, Rząska;
- Gminy Wielka Wieś: Modlniczka, Tomaszowice, Modlnica, Giebułtów;
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
-
- Ekspert
- Posty: 1848
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Tylko pytanie brzmi po co tak powiększać Kraków? Bardzo mało realne jest, żeby tak się stało.miloszkasperczyk pisze: ↑05 sie 2023, 16:12 W wolnym czasie postanowiłem trochę pobawić się Geoportalem 2 i sporządzić projekt powiększenia Krakowa.
Tworząc nową granicę sugerowałem się:
- Przebiegiem granicy Galicji z Królestwem Polskim, w 20-leciu granica woj.krakowskiego i kieleckiego,
- poziomem zurbanizowania miejscowości, gęstością zabudowy,
- związkami historycznymi,
- dodatkowo założyłem, że lotnisko w Balicach powinno znaleźć się w Krakowie.
W mojej propozycji Wielkiego Krakowa do miasta zostały włączone miejscowości z:
- Gminy Zielonki: Zielonki, Pękowice, Trojanowice, Garlica Murowana, Garlica Duchowna, Wola Zachariaszowska, Bibice, Węgrzce, Bosutów, Dziekanowice, Batowice;
- Gminy Michałowice: Raciborowice;
- Gminy Kocmyrzów-Luborzyca: Zastów, Prusy, Sulechów, Dojazdów, Krzysztoforzyce;
- Gminy Wieliczka: Grabie, Brzegi, Węgrzce Wielkie, Kokotów, Śledziejowice, Czernochowice, Mała Wieś, Stumiany, Zabawa, Sułków, Wieliczka, Rożnowa, Siercza, Grabówki, Sygneczów, Janowice, Podstolice, Golkowice;
- Gminy Świątniki Górne: Ochojno, Wrząsowice;
- Gminy Mogilany: Lusina, Liberów, Gaj, Brzyczyna, Chorowice, fragment Bukowa;
- Gminy Skawina: Skawina, Rzozów, Borek Szlachecki, Zelczyna, Ochodza, Kopanka;
- Gminy Liszki: Jeziorzany, Ściejowice, Rączna, Kaszów, Liszki, Piekary, Kryspinów, Budzyń, Cholerzyn, fragment Morawicy;
- Gminy Zabierzów: Balice, Szczyglice, Rząska;
- Gminy Wielka Wieś: Modlniczka, Tomaszowice, Modlnica, Giebułtów;
-
- Specjalista
- Posty: 364
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
-
- Specjalista
- Posty: 364
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Projekt jest eksperymentem i wizją tego w jaki sposób w odległej przyszłości np. 2050 roku można powiększyć miasto. Tym bardziej, że pojawia się potrzeba większej integracji sąsiednich miejscowości z Krakowem i słychać pierwsze rozmowy o budowie tramwaju aglomeracyjnego, co znacznie łatwiej można byłoby wybudować, gdyby te obszary znajdowały się w granicach administracyjnych miasta.Scania_9640 pisze: ↑05 sie 2023, 16:29 Tylko pytanie brzmi po co tak powiększać Kraków? Bardzo mało realne jest, żeby tak się stało.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
-
- Ekspert
- Posty: 1848
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
O tramwaju aglomeracyjnym słyszałem nieraz, zawsze jak są blisko wyborymiloszkasperczyk pisze: ↑05 sie 2023, 16:35 Projekt jest eksperymentem i wizją tego w jaki sposób w odległej przyszłości np. 2050 roku można powiększyć miasto. Tym bardziej, że pojawia się potrzeba większej integracji sąsiednich miejscowości z Krakowem i słychać pierwsze rozmowy o budowie tramwaju aglomeracyjnego, co znacznie łatwiej można byłoby wybudować, gdyby te obszary znajdowały się w granicach administracyjnych miasta.
-
- Specjalista
- Posty: 364
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Wyprowadzenie tramwaju poza Kraków jest w mojej opinii nierealne, ponieważ koszta utrzymania infrastruktury byłyby dla okolicznych gmin nie do udźwignięcia. Jedyny sposób na poprowadzenie w te miejsce tramwaju to przyłączenie do Krakowa.Scania_9640 pisze: ↑05 sie 2023, 18:07 O tramwaju aglomeracyjnym słyszałem nieraz, zawsze jak są blisko wybory
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Trochę się dziwię, że przy tak dużym powiększeniu granic administracyjnych nie przyłączyłeś do Krakowa Zabierzowa. Również nad Niepołomicami się zastawiam i ewentualnie jeszcze Świątniki Górne.
-
- Specjalista
- Posty: 364
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Biorę pod uwagę również późniejszy podział administracyjny poza Krakowem po takim zabiegu w sąsiednich gminach. Nie chciałbym likwidować gminy Zabierzów, a jednocześnie nie widzę innej miejscowości w tej gminie która mogłaby pełnić rolę jej stolicy, także Zabierzów zostawiłem poza granicami Krakowa. Jeśli chodzi o Niepołomice to uważam że odległość 23 km od centrum Krakowa to jednak już trochę za dużo tym bardziej jakbym miał włączyć większą część tej gminy do Krakowa.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
A w przypadku pozostałych gmin, które w dużej mierze przyłączyłeś (Liszki, Zielonki), kto gdzie byłaby siedziba gminy? Chyba że całą gminę przyłączyłeś (nie sprawdzałem dokładnie, ale dużo wsi z każdej z tych gmin przyłączyłeś, łącznie z siedzibami gmin). Poza tym włączyłeś miasta Skawinę i Wieliczkę. Czy całą gminę Skawina (tę część wiejską też)? A w przypadku Wieliczki to także trzeba rozwiązać kwestię siedziby powiatu. A Niepołomice - co prawda daleko, ale stykają się granicami adm. z Krakowem.
-
- Specjalista
- Posty: 364
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Gmina Zielonki do likwidacji, pozostałe miejscowości idą do gmin:pablo pisze: ↑05 sie 2023, 19:41 A w przypadku pozostałych gmin, które w dużej mierze przyłączyłeś (Liszki, Zielonki), kto gdzie byłaby siedziba gminy? Chyba że całą gminę przyłączyłeś (nie sprawdzałem dokładnie, ale dużo wsi z każdej z tych gmin przyłączyłeś, łącznie z siedzibami gmin). Poza tym włączyłeś miasta Skawinę i Wieliczkę. Czy całą gminę Skawina (tę część wiejską też)? A w przypadku Wieliczki to także trzeba rozwiązać kwestię siedziby powiatu. A Niepołomice - co prawda daleko, ale stykają się granicami adm. z Krakowem.
- Wielka Wieś: Korzkiew, Grębynice, Januszowice, Przybysławice
- Michałowice: Garliczka, Owczary
- Skała: Brzozówka
Gmina Liszki do likwidacji, pozostałe miejscowości do gminy Zabierzów;
Gmina Skawina do likwidacji, pozostałe miejscowości do gmin:
- Brzeźnica: Facimiech, Wielkie Drogi, Pozowice, Jaśkowice,
- Radziszów (nowa gmina): pozostałe miejscowości
Gmina Mogilany do likwidacji, część gminy nie włączona do Krakowa wchodzi w skład gminy Świątniki Górne
Gmina Wieliczka do likwidacji, reszta miejscowości trafia do gminy Biskupice.
Myślę, że taki podział jest całkiem uczciwy, chociaż mam pewne zastrzeżenia co do podziału miejscowości z gminy Zielonki.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
-
- Specjalista
- Posty: 364
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Jeśli chodzi o kwestię powiatów, to powiat Wielicki do likwidacji, gminy trafiają do:
- Powiat Krakowski: Niepołomice, Biskupice;
- Powiat Bocheński: Kłaj, Gdów
- Powiat Krakowski: Niepołomice, Biskupice;
- Powiat Bocheński: Kłaj, Gdów
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Wg jak pisałem w innym temacie (tramwaje aglomeracyjne) wg mnie korekta granic miasta jest potrzebna ale raczej całkowicie innym kierunku - zmniejszenie o tereny które przez kilkadziesiąt lat nie zmieniły swojego charakteru z wiejskich. Dodatkowo jakieś drobne zmiany terenów odciętych przez inwestycje infrastrukturalne.
Poniżej mapa z propozycjami: (czerwone in minus, niebieskie in plus)
Co do niektórych terenów (Tyniec, Opatkowice, Swoszowice) mam dylemat. Nie wiem czy nie lepiej by było gdyby nawet one funkjonowały jako niezależne miejscowości.
Najlepiej opierać się o przeszkody naturalne (rzeki, kanały) i infrastrukturalne (autostrady, linie kolejowe).
Dołączanie tak ogromnych terenów o charakterze typowo wiejskich (chodzi o rozproszoną zabudowe jednorodzinna) byłoby armagedonem administracyjnym, nie dałoby się tym dobrze zarządzać ze względu na tak znaczne różnice potrzeb.
Wg najlepsze wyjście to niewielkie silne zurbanizowane miasto w dobrze działającej aglomeracji gdzie tylko część decyzji jest podejmowana wspólnie.
Poniżej mapa z propozycjami: (czerwone in minus, niebieskie in plus)
Co do niektórych terenów (Tyniec, Opatkowice, Swoszowice) mam dylemat. Nie wiem czy nie lepiej by było gdyby nawet one funkjonowały jako niezależne miejscowości.
Najlepiej opierać się o przeszkody naturalne (rzeki, kanały) i infrastrukturalne (autostrady, linie kolejowe).
Dołączanie tak ogromnych terenów o charakterze typowo wiejskich (chodzi o rozproszoną zabudowe jednorodzinna) byłoby armagedonem administracyjnym, nie dałoby się tym dobrze zarządzać ze względu na tak znaczne różnice potrzeb.
Wg najlepsze wyjście to niewielkie silne zurbanizowane miasto w dobrze działającej aglomeracji gdzie tylko część decyzji jest podejmowana wspólnie.
-
- Specjalista
- Posty: 364
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Najbardziej istotne jest przyłączenie lotniska i terenów otoczonych z 3 stron Krakowem takich jak duża część Zielonek i wyeliminowanie sytuacji w których do niektórych części Krakowa trzeba jechać przez inną miejscowość (kilka domów przy drodze z Zielonki Skrzyżowanie do Wilkowic).Robert pisze: ↑06 sie 2023, 19:11 Wg jak pisałem w innym temacie (tramwaje aglomeracyjne) wg mnie korekta granic miasta jest potrzebna ale raczej całkowicie innym kierunku - zmniejszenie o tereny które przez kilkadziesiąt lat nie zmieniły swojego charakteru z wiejskich. Dodatkowo jakieś drobne zmiany terenów odciętych przez inwestycje infrastrukturalne.
Poniżej mapa z propozycjami: (czerwone in minus, niebieskie in plus)
Co do niektórych terenów (Tyniec, Opatkowice, Swoszowice) mam dylemat. Nie wiem czy nie lepiej by było gdyby nawet one funkjonowały jako niezależne miejscowości.
Najlepiej opierać się o przeszkody naturalne (rzeki, kanały) i infrastrukturalne (autostrady, linie kolejowe).
Dołączanie tak ogromnych terenów o charakterze typowo wiejskich (chodzi o rozproszoną zabudowe jednorodzinna) byłoby armagedonem administracyjnym, nie dałoby się tym dobrze zarządzać ze względu na tak znaczne różnice potrzeb.
Wg najlepsze wyjście to niewielkie silne zurbanizowane miasto w dobrze działającej aglomeracji gdzie tylko część decyzji jest podejmowana wspólnie.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Od ostatnich dużych zmian granic minęło 50 lat (1973), potem były jeszcze niewielkie w 1986 i mikroskopijne w 2013.
Więc jak najbardziej już pora na weryfikacje i ewentualnie zmiany.
Wg mnie nawet nad niektórymi przyłączeniami z 1973 można się zastanawiać czy rzeczywiście były potrzebne... niektóre z tych terenów jak były wsiami tak są nimi dalej. Co więcej wydaje mi się że miejscowości o podobnej wielkości radzą sobie dużo lepiej niż te rejony na terenie miasta...
Więc jak najbardziej już pora na weryfikacje i ewentualnie zmiany.
Wg mnie nawet nad niektórymi przyłączeniami z 1973 można się zastanawiać czy rzeczywiście były potrzebne... niektóre z tych terenów jak były wsiami tak są nimi dalej. Co więcej wydaje mi się że miejscowości o podobnej wielkości radzą sobie dużo lepiej niż te rejony na terenie miasta...
-
- Specjalista
- Posty: 222
- Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
- Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa
Re: Projekt Wielki Kraków 2.0
Osobiście dodałbym do tej mapy jeszcze kryspinowskie Kąty (starorzecze Wisły, między węzłami Tyniec i Bielany). Teren należy do Kryspinowa, ale jest oddzielony od reszty gminy dość skuteczną barierą w postaci Wisły.Robert pisze: ↑06 sie 2023, 19:11 Wg jak pisałem w innym temacie (tramwaje aglomeracyjne) wg mnie korekta granic miasta jest potrzebna ale raczej całkowicie innym kierunku - zmniejszenie o tereny które przez kilkadziesiąt lat nie zmieniły swojego charakteru z wiejskich. Dodatkowo jakieś drobne zmiany terenów odciętych przez inwestycje infrastrukturalne.
Poniżej mapa z propozycjami: (czerwone in minus, niebieskie in plus)
Co do niektórych terenów (Tyniec, Opatkowice, Swoszowice) mam dylemat. Nie wiem czy nie lepiej by było gdyby nawet one funkjonowały jako niezależne miejscowości.
Najlepiej opierać się o przeszkody naturalne (rzeki, kanały) i infrastrukturalne (autostrady, linie kolejowe).
Dołączanie tak ogromnych terenów o charakterze typowo wiejskich (chodzi o rozproszoną zabudowe jednorodzinna) byłoby armagedonem administracyjnym, nie dałoby się tym dobrze zarządzać ze względu na tak znaczne różnice potrzeb.
Wg najlepsze wyjście to niewielkie silne zurbanizowane miasto w dobrze działającej aglomeracji gdzie tylko część decyzji jest podejmowana wspólnie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości