Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Re: Rozdział taboru - tramwaje
Jest jakaś szansa na powrót od września linii "5" na trasie Wańkowicza-Krowodrza Górka?
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Rozdział taboru - tramwaje
Również kompletnie nie rozumiem tej '44' na GN, ale ZTP nas niestety ostatnio przyzwyczaił do idiotycznych rozwiązań
I w sumie dosyć dobrze się to wpasowywuje w ostatnie dziwactwa, więc tym bardziej ma szansę wdrożenia
(1) Najprawdopodobniej będzie problem z dużym tłokiem w '50', czyli linią jadącą tunelem;
(2) Raczej nikt nie obstawia problemu w '18';
(3) Na DT/KG będą kończyć linie jadące tunelem, które nie dojadą do GN ('17', '19');
(4) Trasa przez tunel zapewnia pewne i szybkie połączenie, z "milionem przesiadek" w innych kierunkach w różnych punktach;
Więc rozumiem, że co zrobi ZTP?
- nie wzmocni tunelu i '50';
- linie, które mogłyby wzmocnić '50' będą kończyć na DT/KG;
- wzmocni się za to niepotrzebującą wzmocnienia '18';
- do tego dodatkową linię z KG skieruje dookoła, przez najbardziej konfliktogenny odcinek;
Spoko, jest to tak głupie, że faktycznie możliwe do wdrożenia
Swoją drogą ciekawe kto pojedzie taką '44' z GN dalej, niż na Stary Kleparz.


(1) Najprawdopodobniej będzie problem z dużym tłokiem w '50', czyli linią jadącą tunelem;
(2) Raczej nikt nie obstawia problemu w '18';
(3) Na DT/KG będą kończyć linie jadące tunelem, które nie dojadą do GN ('17', '19');
(4) Trasa przez tunel zapewnia pewne i szybkie połączenie, z "milionem przesiadek" w innych kierunkach w różnych punktach;
Więc rozumiem, że co zrobi ZTP?
- nie wzmocni tunelu i '50';
- linie, które mogłyby wzmocnić '50' będą kończyć na DT/KG;
- wzmocni się za to niepotrzebującą wzmocnienia '18';
- do tego dodatkową linię z KG skieruje dookoła, przez najbardziej konfliktogenny odcinek;
Spoko, jest to tak głupie, że faktycznie możliwe do wdrożenia

Swoją drogą ciekawe kto pojedzie taką '44' z GN dalej, niż na Stary Kleparz.
Ostatnio zmieniony 12 sie 2023, 21:41 przez kot_feliks, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Pasażer
- Posty: 49
- Rejestracja: 12 sty 2022, 19:42
Re: Rozdział taboru - tramwaje
Jeszcze tej zapchaj dziury potrzeba, która zakłóca działanie tunelu i opóźnia inne tramwaje. Na szczęście nie wróci.Łukasz pisze: 12 sie 2023, 21:38 Jest jakaś szansa na powrót od września linii "5" na trasie Wańkowicza-Krowodrza Górka?
Re: Rozdział taboru - tramwaje
I jest jedyną linią tramwajową dla Huty i okolic z bezpośrednim dojazdem do dworca. Chętnie się dowiem w jaki sposób "5" opóźnia inne tramwaje i dlaczego została nazwana "zapchaj-dziurą" mając wielu pasażerów na kursach oraz stanowiąc swego rodzaju unikalną relację.pittorseque pisze: 12 sie 2023, 21:40 Jeszcze tej zapchaj dziury potrzeba, która zakłóca działanie tunelu i opóźnia inne tramwaje. Na szczęście nie wróci.
PS Proponuję przenieść dyskusję do odpowiedniego wątku, gdyż owszem, z rozdziałem taboru co nieco jest wspólnego, ale bardziej przyszłościowo ("Układ linii po otwarciu GN...)

Re: Rozdział taboru - tramwaje
Wiem, jaką stałą trasę ma 44, naprawdę...pittorseque pisze: 12 sie 2023, 21:31 44 ma stałą trasę Dworzec Tow. - Kopiec Wandy. Na Bronowice już nie wróci i nawet nie ma na nią miejsca.
Planowo pojedzie na Górkę Narodową. To nie sugestia, a plan ZTP. Tyle w temacie.
A jest na nie miejsce na Bronowicach. Przecież już jeździło.
Poza tym mówienie "plan jest X, tyle w temacie" jest moim zdaniem dziecinne. Plany się zmieniają (wszak nie było w nich 44), do otwarcia jeszcze trochę czasu, a to forum służy do dyskusji.
-
- Pasażer
- Posty: 49
- Rejestracja: 12 sty 2022, 19:42
Re: Rozdział taboru - tramwaje
Jeździło i miało problem ze zmieszczeniem się. Obecnie przy dwóch liniach jest problem, a co dopiero z trzecią.Ydhflx pisze: 12 sie 2023, 22:08 Wiem, jaką stałą trasę ma 44, naprawdę...
A jest na nie miejsce na Bronowicach. Przecież już jeździło.
Poza tym mówienie "plan jest X, tyle w temacie" jest moim zdaniem dziecinne. Plany się zmieniają (wszak nie było w nich 44), do otwarcia jeszcze trochę czasu, a to forum służy do dyskusji.
Re: Rozdział taboru - tramwaje
To można ją albo 14 na Bronowice Małe, tak jak wcześniej.pittorseque pisze: 12 sie 2023, 22:10 Jeździło i miało problem ze zmieszczeniem się. Obecnie przy dwóch liniach jest problem, a co dopiero z trzecią.
Czerwone Maki dają radę z 4 liniami i 24 poc/h, BM by dały radę z 4 i 20 poc/h (i 3 liniami (z 16 poc/h w międzyszczycie) gdyby to było 44).
Bonus, gdyby 14 poszło na BM, to w międzyszczycie 13 miałoby Bronowice dla siebie.
Poza tym, skoro pętle nie pozwalają na więcej tramwajów, to trzeba je przebudować. A nie mówić "nie ma i nie będzie". Maksymalizacja była 5 i pół roku temu, są jakiekolwiek plany, projekty? Dotyczy to w zasadzie nawet bardziej Czerwonych Maków, ale to jeszcze osobny temat.
-
- Pasażer
- Posty: 49
- Rejestracja: 12 sty 2022, 19:42
Re: Rozdział taboru - tramwaje
Dlatego 14 została skrócona do Bronowic, bo nie było już miejsca na Widoku. To nie jest „zmieści się”, tylko ułożenie dojazdów do pętli i przerw zgodnie z przepisami tak, żeby wszystko mogło wyjechać punktualnie z pętli. Bez powodu takich rzeczy się nie robi.Ydhflx pisze: 12 sie 2023, 22:21 To można ją albo 14 na Bronowice Małe, tak jak wcześniej.
Czerwone Maki dają radę z 4 liniami i 24 poc/h, BM by dały radę z 4 i 20 poc/h (i 3 liniami (z 16 poc/h w międzyszczycie) gdyby to było 44).
Bonus, gdyby 14 poszło na BM, to w międzyszczycie 13 miałoby Bronowice dla siebie.
Poza tym, skoro pętle nie pozwalają na więcej tramwajów, to trzeba je przebudować. A nie mówić "nie ma i nie będzie". Maksymalizacja była 5 i pół roku temu, są jakiekolwiek plany, projekty? Dotyczy to w zasadzie nawet bardziej Czerwonych Maków, ale to jeszcze osobny temat.
Re: Rozdział taboru - tramwaje
Ciekawe, że przez wiele lat 'dałosie' zmieścić 14 na Bronowicach Małych... Kto pamięta okoliczności skrócenia, raczej w te bajki o problemach nie wierzy. Zresztą krakowscy decydenci już w tyłu przypadkach udowadniali, co znaczy ich 'niedasie' - np. w Ruszczy. A kto pamięta, jak to też np. w Krakowie nie można było kupować pojazdów z klimatyzacją? Ile było argumentów, że to nie zadziała, że nie ma sensu, że mamy sprawne układy wentylacji itd... Także tak - "44" lub "14" mogłoby kursować do Bronowic, gdyby taka była wola i taka decyzja.
-
- Ekspert
- Posty: 579
- Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
- Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki
Re: Rozdział taboru - tramwaje
Często bywałem w Bronowicach Małych, gdy jeździła tam "14". Problemem było zajeżdżanie składów "8" przez składy "24", które miały inną długość przerwy. Ale ten problem wydaje się, że można było rozwiązać w banalny sposób - przenieść "24" na pętlę zewnętrzną z "4" i "14". Wszystkie te trzy linie miały ok. 15 minut przerwy, więc nie zajeżdżałyby się. Ale znaleziono inne rozwiązanie. Usunięto "44", więc w zamian skrócono "14"
. Przecież to ma sens... Potem tłumaczono, że "14" skrócono spowrotem do Bronowic, bo... "zwolniło się tam dla niej miejsce"...

Re: Rozdział taboru - tramwaje
No tak, tylko wszyscy domniemują, że powodem są pieniądze. Poza tym, ja rozumiem, ale skoro na Makach i na Bieżanowie da się 24 poc/h to czemu tu nie 20? Tam po dwa tory, i tu dwa tory.pittorseque pisze: 12 sie 2023, 22:24 Dlatego 14 została skrócona do Bronowic, bo nie było już miejsca na Widoku. To nie jest „zmieści się”, tylko ułożenie dojazdów do pętli i przerw zgodnie z przepisami tak, żeby wszystko mogło wyjechać punktualnie z pętli. Bez powodu takich rzeczy się nie robi.
-
- Ekspert
- Posty: 2055
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Rozdział taboru - tramwaje
Skąd niby to możesz wiedzieć? Poza tym to nie była zapchaj dziura bo napełnienia miała naprawdę spore i był to jedyny tramwaj do tunelu z tej części Huty i według mnie powinna wrócić jak najszybciej.pittorseque pisze: 12 sie 2023, 21:40 Jeszcze tej zapchaj dziury potrzeba, która zakłóca działanie tunelu i opóźnia inne tramwaje. Na szczęście nie wróci.
A na 44 jest miejsce na Bronowicach, w dalszym ciągu jest mniej kursów niż tam było, a pasażerów cały czas przybywa. Trzeba po prostu umiejętnie ułożyć rozkłady jazdy.
Tak jak przedmówca pisał, 44 na Górce kompletnie nie będzie pasować.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Rozmawiałem kilka dni temu z ZTP. Do Górki Narodowej mają pojechać "18" i "50", do Krowodrzy Górki będzie wydłużone "19". Taki jest plan na tę chwilę.
Oczywiście wszystko może się zmienić. Zwłaszcza że tak my, jak i ZTP dostrzegają ryzyko przepełnienia "50", zastanawiają się co z tym zrobić. Wg mnie jakimś rozwiązaniem byłoby wydłużenie również "17" do KG. Sama "19" co 15 minut nie ma szans odciążyć linii z f5, natomiast "17+19" jeżdżące co 7,5 już jak najbardziej mogłyby, zwłaszcza gdyby je sprytnie wpleść w takt 4+5+6 na "50".
W przyszłości "17+19" wg mnie byłyby kandydatami do wydłużenia do GN. Jak wspomniano, zapewniłyby świetne skomunikowanie z Podgórzem, a do tego odciążyłyby "50" na odcinku aż do r. Grzegórzeckiego. A że trasa by się dublowała z "50", co za problem? Wiele linii z końcówek pokrywa się na sporym odcinku.
Co do "5", z rozmowy wywnioskowałem między wierszami że jest plan by wróciła od września, słyszałem też takie plotki. Osobiście myślę, że jest taka szansa bo za osiem miesięcy są wybory samorządowe - okres przedwyborczy to czas cudów komunikacyjnych i wkupowania się w łaski wyborców. To jednak tylko moje odczucia. Jak będzie, pewnie dowiemy się za 2-3 tygodnie.
Co do "44", jej obecna trasa jest jaka jest bo chciano by uzupełniała "4" do I obwodnicy, a potem kończyła gdzie się da najbliżej. O ile "17+19" kończą przy DT specjalnie bo obsługują wcześniej Dw. Gł. i Politechnikę, tak "44" zjeżdża na DT tylko dlatego że to najbliższa wolna pętla. Gdyby przy Basztowej była zawrotka, linia kończyłaby tam. Zgadzam się tu z odczuciami Ydhflx. Docelowo wg mnie warto, by "44" wróciło na ciąg bronowicki, a w międzyczasie nawet pomogłoby gdyby pojechało przez t. Bagatela np. do Salwatora czy Cichego Kącika (zależnie, co z innymi liniami). Zawsze zwiększyłoby to fragment pokrywający się z "4".
Oczywiście wszystko może się zmienić. Zwłaszcza że tak my, jak i ZTP dostrzegają ryzyko przepełnienia "50", zastanawiają się co z tym zrobić. Wg mnie jakimś rozwiązaniem byłoby wydłużenie również "17" do KG. Sama "19" co 15 minut nie ma szans odciążyć linii z f5, natomiast "17+19" jeżdżące co 7,5 już jak najbardziej mogłyby, zwłaszcza gdyby je sprytnie wpleść w takt 4+5+6 na "50".
W przyszłości "17+19" wg mnie byłyby kandydatami do wydłużenia do GN. Jak wspomniano, zapewniłyby świetne skomunikowanie z Podgórzem, a do tego odciążyłyby "50" na odcinku aż do r. Grzegórzeckiego. A że trasa by się dublowała z "50", co za problem? Wiele linii z końcówek pokrywa się na sporym odcinku.
Co do "5", z rozmowy wywnioskowałem między wierszami że jest plan by wróciła od września, słyszałem też takie plotki. Osobiście myślę, że jest taka szansa bo za osiem miesięcy są wybory samorządowe - okres przedwyborczy to czas cudów komunikacyjnych i wkupowania się w łaski wyborców. To jednak tylko moje odczucia. Jak będzie, pewnie dowiemy się za 2-3 tygodnie.
Co do "44", jej obecna trasa jest jaka jest bo chciano by uzupełniała "4" do I obwodnicy, a potem kończyła gdzie się da najbliżej. O ile "17+19" kończą przy DT specjalnie bo obsługują wcześniej Dw. Gł. i Politechnikę, tak "44" zjeżdża na DT tylko dlatego że to najbliższa wolna pętla. Gdyby przy Basztowej była zawrotka, linia kończyłaby tam. Zgadzam się tu z odczuciami Ydhflx. Docelowo wg mnie warto, by "44" wróciło na ciąg bronowicki, a w międzyczasie nawet pomogłoby gdyby pojechało przez t. Bagatela np. do Salwatora czy Cichego Kącika (zależnie, co z innymi liniami). Zawsze zwiększyłoby to fragment pokrywający się z "4".
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Powrót '5' w chwili obecnej (który się niestety najprawdopodobniej szykuje...) to niestety imho totalne przepalanie $ pod publiczkę.
Jedyny sens istnienia tej linii w poprzedniej relacji to imho Wzgórza Krzesławickie (+Kocmyrzowska), dla którego to rejonu było to o wiele szybsze od '4' połączenie z JPII - Mogilską, i dalej z centrum (z jedna przesiadką na JPII / Mogilskiej / Mogilskim).
Choć i tak nie był to imho taki must have, bo przy mocnej '1' są rewelacyjne przesiadki na również mocną '52' na Bieńczyckiej.
Oczywiście, można mówić, że "to jedyne połączenie Mogilskiej z tunelem" itd., tyle, że połączenia w tej relacji są z bajkowymi przesiadkami na Mogilskim, praktycznie bez czekania. I jest to jakiś argument (jedyne połączenie xyz z abc), ale jedynie w układzie pierdyliarda linii zewsząd dowsząd.
Imho zdecydowanie lepiej za powrót '5' byłoby wzmocnić KMK tramwajową np. wieczorami, czy w wybranych porach w weekendy, jak również załatać (przynajmniej na części tras) późnowieczorne dziury w kursowaniu.
Przy braku otwartej trasy na Wzgórza powrót '5' praktycznie mało co da, zbierze ona głównie przypadkowych pasażerów (jasne, będzie ich miała), a w zamian brak będzie wzmocnień tam, gdzie przydałyby się bardziej.
Już lepiej byłoby imho nawet wydłużyć obie linie (17/19) do KG.
Jedyny sens istnienia tej linii w poprzedniej relacji to imho Wzgórza Krzesławickie (+Kocmyrzowska), dla którego to rejonu było to o wiele szybsze od '4' połączenie z JPII - Mogilską, i dalej z centrum (z jedna przesiadką na JPII / Mogilskiej / Mogilskim).
Choć i tak nie był to imho taki must have, bo przy mocnej '1' są rewelacyjne przesiadki na również mocną '52' na Bieńczyckiej.
Oczywiście, można mówić, że "to jedyne połączenie Mogilskiej z tunelem" itd., tyle, że połączenia w tej relacji są z bajkowymi przesiadkami na Mogilskim, praktycznie bez czekania. I jest to jakiś argument (jedyne połączenie xyz z abc), ale jedynie w układzie pierdyliarda linii zewsząd dowsząd.
Imho zdecydowanie lepiej za powrót '5' byłoby wzmocnić KMK tramwajową np. wieczorami, czy w wybranych porach w weekendy, jak również załatać (przynajmniej na części tras) późnowieczorne dziury w kursowaniu.
Przy braku otwartej trasy na Wzgórza powrót '5' praktycznie mało co da, zbierze ona głównie przypadkowych pasażerów (jasne, będzie ich miała), a w zamian brak będzie wzmocnień tam, gdzie przydałyby się bardziej.
Już lepiej byłoby imho nawet wydłużyć obie linie (17/19) do KG.
-
- Znawca
- Posty: 129
- Rejestracja: 27 lip 2023, 20:58
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Linia 5 ma pojechać na Wańkowicza, czy do Hipokratesa?
Jeśli mamy wzmacniać tunel, Mogilską i całą trasę 5, to myślę, że dobre byłoby:
- skierowanie 19 i 49 do Krowodrzy Górki.
- linia 17 od Ronda Mogilskiego do Ronda Hipokratesa. (przy okazji wzmacniamy 52).
Powrót 5 dopiero po otwarciu całej trasy na Wzgórza.
Jeśli mamy wzmacniać tunel, Mogilską i całą trasę 5, to myślę, że dobre byłoby:
- skierowanie 19 i 49 do Krowodrzy Górki.
- linia 17 od Ronda Mogilskiego do Ronda Hipokratesa. (przy okazji wzmacniamy 52).
Powrót 5 dopiero po otwarciu całej trasy na Wzgórza.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Wojciech i 8 gości