Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

- Linie, trasy, rozkłady
Robert
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Robert » 17 sie 2023, 11:00

PKPfan pisze: 17 sie 2023, 10:29 Pisałem o 50, bo tu jest i będzie bardzo duży problem, szczególnie że pozostanie ona na taborze 33m. Ta linia za kilka tygodni dostanie sporo dodatkowych pasażerów na nowym odcinku, bo tak zawsze się dzieje, gdy jakąś linię wydłużasz. Poza tym okolica ciągle szybko się rozbudowuje, więc i potoki będą z czasem dalej wzrastać. No i sam wspomniałeś o tym, że część ludzi przesiądzie się z samochodów. I teraz weź porównaj sobie to z obecnym zapełnieniem 50, która rano już na wysokości Szpitala Narutowicza potrafi być mocno nabita. Mam jakieś dziwne wrażenie, że chyba zbyt często z tej linii nie korzystasz...
Natomiast 18 "nabicie po dach" może na razie nie grozi, aczkolwiek na pewno na jej północnym odc. będzie bardziej przytulnie niż dotychczas


3 linie na jednej tak rozbudowanej pętli jak GN to akurat żaden problem - to byłby problem, gdyby wybudowano potworka w stylu Czerwonych Maków, ale na całe szczęście tutaj nie popełniono tego błędu.
Mieszkałem tam kilka lat, korzystałem ze wszystkich linii. Sam potwierdzasz że największe napełnienia 50 ma od Szpitala Narutowicza więc wzmocnienie od KG ma dopiero sens. Wydłużenie 17/19 do KG to zapewni. To jest 20 poc/h z KG do tunelu (średnio co 3 min tramwaj).

No o co z tymi pasażerami teraz się dzieje? Bo dalej nie wiadomo. Teleportują się? Od uruchomienia tramwaju przestaną? Przypominam że nie likwidujemy wszystkich linii autobusowych w okolicy. Nie każdy będzie się też przemieszczał w okolice dworca, r.Mogliskiego czy r.Grzegórzeckiego. Część która korzystała z autobusów i jechała Alejami prawdopodobniej będzie chętniej korzystać z 18 właśnie (dojazd do Nowego Kleparza)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: kbieniu7 » 17 sie 2023, 15:04

PKPfan pisze: 17 sie 2023, 9:59 Czy w związku z powyższym ZTP i MPK dojrzały już do tego, że następny przetarg powinien być wyłącznie na nowe tramwaje ~~43m czy do tych zakutych łbów to ciągle nie dociera i dalej z uporem maniaka będą forsować zakup kolejnych tramwajów o długości 24-26m, których w Krakowie mamy aż za dużo i następne tego typu są nam potrzebne jak świni siodło? Jeśli nas nie stać na 60szt taboru 43m, to kupmy go mniej, ale kupmy właśnie 43m a nie tabor krótszy...
Z tego, co rozmawiałem ludźmi z urzędów, to zdają sobie sprawę i przyznają rację (ZTP i UMK). To ponoć MPK jest zabetonowane na kupno takiego taboru...

kucyk
Ekspert
Posty: 2404
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: kucyk » 17 sie 2023, 16:12

kbieniu7 pisze: 17 sie 2023, 15:04 Z tego, co rozmawiałem ludźmi z urzędów, to zdają sobie sprawę i przyznają rację (ZTP i UMK). To ponoć MPK jest zabetonowane na kupno takiego taboru...
Wcale się nie dziwię. Mają złe doświadczenia z Krakowiakami.
Przejechali się na nich i teraz nie chcą tak wielkiego taboru.

Zresztą w żadnym polskim mieście nie ma tak długiego taboru. :)

Scania_9640
Ekspert
Posty: 2055
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Scania_9640 » 17 sie 2023, 16:25

kucyk pisze: 17 sie 2023, 16:12 Wcale się nie dziwię. Mają złe doświadczenia z Krakowiakami.
Przejechali się na nich i teraz nie chcą tak wielkiego taboru.

Zresztą w żadnym polskim mieście nie ma tak długiego taboru. :)
To niech nie stawiają ceny na 1 miejscu. Poza tym to że mają złe doświadczenia to nie znaczy że mają całkowicie skreślić taki tabor, a wręcz przeciwnie powinni dążyć do takiego taboru. W Warszawie też by się przydał bo przepełnienia tam są na większości linii w centrum.

tomek_m
Ekspert
Posty: 512
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: tomek_m » 17 sie 2023, 19:44

kucyk pisze: 17 sie 2023, 16:12 Wcale się nie dziwię. Mają złe doświadczenia z Krakowiakami.
To podobnie jak z autobusami CNG przed laty. Mówili że problematyczne, awaryjne itp.... A to dlatego że trafili na Jelcza. Być może jakby był inny producent nie mieliby tej traumy. To samo może teraz być w tramwajami ~42m. Bo trafili na Pesę. ;)

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: kot_feliks » 17 sie 2023, 20:01

kucyk pisze: 17 sie 2023, 16:12 Wcale się nie dziwię. Mają złe doświadczenia z Krakowiakami.
Przejechali się na nich i teraz nie chcą tak wielkiego taboru.
Jakie złe doświadczenia wynikają z długości tych wagonów, a nie z faktu, że jest to pesa? ;)

Poza tym przecież chcą tej długości tabor, bo część planowanego przetargu ma być właśnie na tej długości tabor. Problem jest w tym, że równocześnie chcą również tabor ok 26m.

suchy
Ekspert
Posty: 1170
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: suchy » 18 sie 2023, 9:52

Robert pisze: 17 sie 2023, 10:10 Jakim cudem 18 i 50 maja być nabite po dach. To Ci pasażerowie jak się teraz wydostają z tych rejonów? Bo oferty takiej tam teraz nie mają. Autobusy też nie będą likwidowane w całości. Na pewno będzie więcej tych którzy wcześniej nie korzystali z KM ale na pewno nie będzie tak że wszyscy zrezygnują z samochodów... biorąc pod uwagę również to ze drogowo też będzie poprawa infrastruktury.
W całym mieście mamy problem ze zbyt duża ilością linii na pętlach i tutaj znowu ktoś chce popełniać ten sam błąd.
Np takim cudem, że większość autobusów aglomeracyjnych od strony Zielonek zostanie skróconych do Górki Narodowej - więc wszyscy pasażerowie, którzy do tej pory jeździli na tym odcinku do pętli na Krowodrzy i dopiero tam przesiadali się w 3 lub 50 w kierunku Dworca, teraz będą mieli na Górce Narodowej TYLKO tramwaj linii 50 w kierunku Dworca.

Zatem cały potok aglomeracyjny oraz prądnicki, który do tej pory rozkładał się na DWIE linie tramwajowe w kierunku dworca (bo akurat z 50tka odjechała, więc część ludzi szła na 3, która ma odjazd za 1-2 minuty), teraz będzie musiał zmieścić się wyłącznie w JEDNEJ linii do dworca.

Bo jak na GN, czy Banacha ucieknie ci 50tka, to przecież nie pójdziesz na 3, tylko musisz czekać na kolejną 50tkę. Ewentualnie wsiąść w 18tkę (jeśli akurat będzie szybciej niż kolejna 50), podjechać na Krowodrzę i tam liczyć na szczęście, że akurat za moment z pętli ruszy 3-ka. A i tak pewnie skończyłoby się tym, że wsiądziesz w tą kolejną 50tkę, na którą nie poczekałeś ;)

PKPfan
Miłośnik
Posty: 95
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: PKPfan » 18 sie 2023, 10:27

suchy pisze: 18 sie 2023, 9:52 Np takim cudem, że większość autobusów aglomeracyjnych od strony Zielonek zostanie skróconych do Górki Narodowej - więc wszyscy pasażerowie, którzy do tej pory jeździli na tym odcinku do pętli na Krowodrzy i dopiero tam przesiadali się w 3 lub 50 w kierunku Dworca, teraz będą mieli na Górce Narodowej TYLKO tramwaj linii 50 w kierunku Dworca.

Zatem cały potok aglomeracyjny oraz prądnicki, który do tej pory rozkładał się na DWIE linie tramwajowe w kierunku dworca (bo akurat z 50tka odjechała, więc część ludzi szła na 3, która ma odjazd za 1-2 minuty), teraz będzie musiał zmieścić się wyłącznie w JEDNEJ linii do dworca.
...dodam tylko, że ta grupa pasażerów miała jeszcze nie tak dawno do wyboru linię nr 5... ;)

Robert
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Robert » 18 sie 2023, 11:46

suchy pisze: 18 sie 2023, 9:52 Np takim cudem, że większość autobusów aglomeracyjnych od strony Zielonek zostanie skróconych do Górki Narodowej - więc wszyscy pasażerowie, którzy do tej pory jeździli na tym odcinku do pętli na Krowodrzy i dopiero tam przesiadali się w 3 lub 50 w kierunku Dworca, teraz będą mieli na Górce Narodowej TYLKO tramwaj linii 50 w kierunku Dworca.

Zatem cały potok aglomeracyjny oraz prądnicki, który do tej pory rozkładał się na DWIE linie tramwajowe w kierunku dworca (bo akurat z 50tka odjechała, więc część ludzi szła na 3, która ma odjazd za 1-2 minuty), teraz będzie musiał zmieścić się wyłącznie w JEDNEJ linii do dworca.

Bo jak na GN, czy Banacha ucieknie ci 50tka, to przecież nie pójdziesz na 3, tylko musisz czekać na kolejną 50tkę. Ewentualnie wsiąść w 18tkę (jeśli akurat będzie szybciej niż kolejna 50), podjechać na Krowodrzę i tam liczyć na szczęście, że akurat za moment z pętli ruszy 3-ka. A i tak pewnie skończyłoby się tym, że wsiądziesz w tą kolejną 50tkę, na którą nie poczekałeś ;)
Ile tych linii aglomeracyjnych zostanie skróconych? 3-4? Raczej mniejszość a nie większość.
Jak komuś ucieknie na GN 50 to poczeka max 5 min na kolejną 50 (i to w najgorszym przypadku jeśli wcześniejsza odjedzie sprzed nosa...) To takie straszne?

Pomijając temat GN jakieś dziwne przekonanie w tym mieście że jeśli jest "TYLKO" "JEDNA" linia to jest be.. lepiej mieć dwie.... A to że że ta jedna kursuje tak samo często jak sumarycznie te dwie (albo i częściej) i jadą one tą sama trasą najczęściej jedna za drugą to już nie ważne...

lucapacioli
Pasażer
Posty: 11
Rejestracja: 19 lut 2020, 8:44

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: lucapacioli » 18 sie 2023, 12:01

Jak komuś ucieknie na GN 50 to poczeka max 5 min na kolejną 50 (i to w najgorszym przypadku jeśli wcześniejsza odjedzie sprzed nosa...) To takie straszne?
No nie? To są tzw problemy pierwszego świata :D Daj Panie Boże, żeby w całym Krakowie były tylko takie powody do narzekań

kucyk
Ekspert
Posty: 2404
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: kucyk » 18 sie 2023, 15:52

Moje osobiste zdanie jakie już pisałem odnośnie otwarcia trasy do GN to układ:

linia "18" z Ruczaju po obecnej trasie wydłużona do GN - kursowanie jak obecnie co 7,5 minuty
linia "50" na trasie Kurdwanów P+R wydłużona do GN - podobnie jak "18" kursuje co 7,5 minuty
linia "19" wydłużona do GN jako szczytówka (lub całodzienna jak są na to pieniądze) - kursująca co 15 minut
Linia "7" (może to być również "12") na trasie Borek Fał. po obecnej trasie "50" do Krowodrzy Górki co 15 minut
Linia "17" jak obecnie wydłużona do Krowodrzy G.
Na Dworcu Towarowym pozostaje tylko szczytowa "44".

fysztof
Ekspert
Posty: 879
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: fysztof » 18 sie 2023, 16:13

Każde kolejne wydzielanie linii mnie nie przekonuje. W tym powyższym schemacie wątpię, by np. za chwilę ktoś pamiętał o odpowiednim układzie dla "7" i "50". I pewnie zaraz z obecnego 4+5+6 mielibyśmy 4+4+7 albo 3+4+8 albo kolejnego gorszego potwora w stylu 2+5+8.
Do tego "50" musi być jednocześnie zgrane z "7" jak i "19". Osobiście nie przychodzi mi do głowy jak to zrobić. Jakby to miało wyglądać?
"50" z f=5 jest samoistnym bytem, tak często kursuje, że nie musi się w nic wpasować. Osobiście najlepsza wydaje mi się obecna opcja - przy czym jeśli zapełnienia będą faktycznie za duże, to można krokowo wydłużać dalej "17" i "19".
"18" z f=7,5 wpasowane w takcie z "17"+"19" z f=7,5 - i obok tego w miarę zgrane "50", przykładowo:
- z perspektywy GN: 00 03 06 10 12...
- z perspektywy KG: 00 03 06 08 10 12... (tu jeszcze oczywiście dojdzie "3" i "5")
"50" | "18" | "19"

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 21 sie 2023, 10:40

pawel200020 pisze: 16 sie 2023, 18:54Rozjazdy na Azory były już przed przebudową pętli KG na trzy torową :p wtedy jakoś się nie przydały. Nie przywiązywałbym zbytniej wagi do kilku metrów torów i dwóch zwrotnic...
Tamte rozjazdy zbudowano 40 lat temu, czasy się zmieniły. Śledząc inwestycje z ostatnich kilkunastu lat, to właśnie traktowałbym te nowe zwrotnice bardzo obiecująco bo inne tak zaczęte trasy były potem kontynuowane - by choćby wspomnieć przebudowę r. Grzegórzeckiego z 2008, gdy wyprowadzono tory w stronę Płaszowa, po których tramwaj pojechał dwa lata później.
kot_feliks pisze: 16 sie 2023, 22:10Tyle, że ta obsługa Kocmyrzowskiej to obecnie całe... 3 przystanki:
- Teatr Ludowy;
- Cienista;
- Wańkowicza;
No właśnie nie bo jak wspomniałem w poprzednim poście, jeszcze są Wzgórza Krzesławickie które wiszą na dowozówce "701". Ta jednak utyka w korkach na Kocmyrzowskiej (a będzie tylko gorzej). Dla tych ludzi przesiadka na Wańkowicza to szansa na ominięcie przynajmniej części korków więc wypada tam zapewnić sensowne opcje przesiadki a nie jedną linię, w dodatku jadącą do centrum dłuższą trasą. I ponowię co napisałem - pasażerowie ze Wzgórz i tak mają horror komunikacyjny, nie pogarszajmy ich sytuacji jeszcze bardziej.
kot_feliks pisze: 16 sie 2023, 22:10Naprawdę nie lepiej wzmocnić np. KMK tramwajowej ogólnie wieczorami, odejść w końcu od późnowieczornych dziur w kursowaniu, wzmocnić najważniejsze linie tramwajowe w weekendy?
Pierwsze i najważniejsze to by ludzie mieścili się do tramwajów. A do "50" i "52" się nie mieszczą, i częściowo jest to efekt braku "5". Dlatego tak, ważniejszy jest powrót "5".

Inna rzecz, że jakkolwiek byś nie wzmocnił tramwajów, nigdy w weekend jedna linia z f10 nie będzie miała tylu kursów co dwie z f20 bo ew. wzmocnienia są tylko w środku dnia. "1" i "5" dają razem f15 w niedziele rano i f10 przez całą resztę weekendu, nawet w sobotę o 7 czy w niedzielę o 22. Takiego rozkładu nie ma nawet "50".
kot_feliks pisze: 16 sie 2023, 22:10F30 nawet na głównych liniach autobusowych w wakacyjne weekendy, czy żenująca oferta wieczorami w roku szkolnym (i w weekendy w sumie też), to raczej nie wina ograniczonej ilości brygad ;)
Nie brygad lecz kierowców. Najlepszym przykładem są właśnie weekendy w roku szkolnym, gdy autobusy odzyskały f20 tylko przez ok. 8-10h, właśnie tyle by dodatkową brygadę dało się obsłużyć jednym kierowcą.
kot_feliks pisze: 16 sie 2023, 22:10Przy wydłużaniu "17"/"19" do GN, będzie aż 20 kursów na godzinę do Tunelu w szczycie (zakładając f5 na "50"), 8 kursów na Długą i 0 kursów na Pawią. Z kolei Azory wówczas miałyby raptem 4 kursy do Tunelu - 5 razy mniej! Dlatego uważam, że skoro istnieje możliwość rozdzielenia kursów do GN na 3 odnogi tam prowadzące (Długa, Pawia, Tunel), to należy na każdej z nich obsadzić jakąś linię. A co do przyszłego układu po oddaniu Azorów - naprawdę wystarczą tam tylko 2 linie, które w szczycie zapewnią 12 kursów na godzinę?
Wydłużenie "17/19" do GN zaproponowałem w sytuacji, gdy "50" nie będzie wyrabiać. A jeśli tak będzie, to właśnie naturalne jest by poprowadzić linie jej śladem właśnie po to, by ją odciążyły. Natomiast na razie wg mnie wystarczyłoby wydłużyć obie do KG - problem w tym, że ZTP tego nie planuje i chce pociągnąć tylko jedną. Co do Azorów, jeśli będzie potrzeba, można wzmocnić "5" do f7,5, nawet jako kursy wariantowe na części trasy.
suchy pisze: 17 sie 2023, 0:31Zatem powodzenia z "odbieraniem" mieszkańcom 11-tki z Małego Płaszowa :lol: :lol: Przecież jak pisaliśmy o tym rok temu przy układzie tras po otwarciu TŁ, to wtedy jakoś nie miałeś nic przeciwko, żeby 11 "tymczasowo" (do czasu wybudowania skrętu Nowosądecka - Bieżanów) trafiła na 2-3 lata na Mały Płaszów - mimo że wg planów ma docelowo jeździć na Bieżanów ;)
Ty to serio piszesz? ;)
"11" na Płaszowie wozi obecnie garstkę osób. Nie ma porównania do "3" (czy jakiejkolwiek innej podobnej linii), która mając f7,5 i jeżdżąc do I obwodnicy, miałaby dużo, dużo większe wzięcie.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 459
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: sorig » 21 sie 2023, 11:57

Kaszmir pisze: 21 sie 2023, 10:40 Tamte rozjazdy zbudowano 40 lat temu, czasy się zmieniły. Śledząc inwestycje z ostatnich kilkunastu lat, to właśnie traktowałbym te nowe zwrotnice bardzo obiecująco bo inne tak zaczęte trasy były potem kontynuowane - by choćby wspomnieć przebudowę r. Grzegórzeckiego z 2008, gdy wyprowadzono tory w stronę Płaszowa, po których tramwaj pojechał dwa lata później.
Azory już by były w realizacji, gdyby nie to że muszą domknąć najpierw trasę na GN. Tłumaczenie jest takie, że muszą uzupełnić ZRID, a tego nie da się zrobić, dopóki toczy się tamta inwestycja.

tomek_m
Ekspert
Posty: 512
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: tomek_m » 21 sie 2023, 12:39

A tymczasem po domknięciu trasy na GN rozpocznie się budowa trasy do Mistrzejowic i w ten sposób Azory spadną na dalszy bliżej nieokreślony plan.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Kaszmir i 4 gości