Post
autor: fysztof » 25 sie 2023, 11:36
Powielam pytanie... Pozostał "aż" tydzień do końca wakacji - kiedy wreszcie pojawią się informacje o komunikacji powakacyjnej?
Rozumiem, że cały czas trwają ustalenia i 'roszady', ale czy nie można by ich przedstawić w całości jako 'wersja proponowana'? Z zebranymi w całości danymi o trasach i częstotliwościach (na cały tydzień)?
Pojawiła się wrzutka w lipcu o trasach po otwarciu linii na GN i wydawało się, że może wreszcie coś się zmieni i pracownicy ZTP cokolwiek zaczną szanować mieszkańców... niestety po raz kolejny okazało się, że "nadzieja matką głupich" i ci co uwierzyli (włącznie ze mną) na takich właśnie wyszli:-/
Swoją drogą - jest coś takiego jak rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie rozkładów jazdy. I tam jest taki zapis:
"Podanie rozkładu jazdy do publicznej wiadomości polegające na zamieszczeniu informacji dotyczącej rozkładu jazdy na przystanku komunikacyjnym lub w miejscu powszechnie dostępnym w budynku dworca następuje nie później niż w terminie 7 dni przed dniem jego obowiązywania, z wyłączeniem rozkładu jazdy podawanego do publicznej wiadomości w transporcie kolejowym."
Próbowałem doszukać się czy w jakiś sposób to nie dotyczy komunikacji miejskiej - ale żadnych wyjątków pod tym kątem nie znalazłem. Stąd pytanie - czy się faktycznie nie doszukałem czy też w Krakowie jak na wszystko związane z KM patrzy się na to przez palce?
Z innej strony, nurtuje mnie jak to wszystko co z przecieków się składa będzie 'pożenione'. W szczególności taki wątek:
a. "173" i "164" [obie f=15/20]: wygląda na to, że będą pokrywać się od Kamieńskiego Wiadukt po Bronowice SKA (~8 km), więc szczególnie ze względu na obsługę Armii Krajowej powinny być ze sobą zgrane
b. jednakowoż, "173" i "144" [obie f=15/20]: pokrywają się od Prokocim Szpital po Kawiory (~9,5 km) i od zawsze stanowiły parę, zwykle będąc równomiernie rozłożone*
No i tu już na wstępie idea lekko zaczyna zgrzytać -> bo co będzie z czym zgrane? Opcje są dwie:
i. zachowana zostanie wewnętrzna koordynacja obu par -> wtedy skorzystają dalsze obszary (Armii Krajowej, Prokocim) mając równe układy 7/8 oraz 10/10 - lecz wówczas "164" i "144" od Kamieńskiego Wiadukt do Kawiory pojadą stadnie
ii. zostaną skoordynowane wszystkie trzy linie razem -> wtedy środkowy odcinek będzie miał równy układ 5/5/5 oraz 6/7/7 - lecz wówczas dalsze odcinki tras zostaną z układami 5/10 oraz 7/13 (6/14)
Jak będzie? Widząc ostatnią tendencję (wzmacnianie centrum względem obrzeży) ZTP przyjmie drugi wariant i mimo teoretycznej 'łącznej częstotliwości co 7,5/10 minut' autobusy dla sporej grupy pasażerów przyjeżdżać będą co drugim kursem po 10 minutach w szczycie lub 13-14 minutach poza szczytem:-/
[oczywiście, jest jeszcze trzecia opcja, ale zakładam że nawet w Krakowie nie będzie mieć miejsca - czyli np. zgranie "164" i "173" do f=7,5/10 wraz z olaniem "144", przez co miałoby np. takt 2/13 z "173"]
Na tej podstawie trzymam się zdania, że mnożenie linii w układzie f=15/20 nie zaprowadzi nas do celu... Bo znowu "164" powinno być w jakiś sposób zgrane ze "169", z innej strony "173" z "503" (bo zostanie pocięte), "164" z "199", a "199" ze "139" i tak bez końca?
* Choć teraz w wakacje mamy 'wyłom' od tej zasady, bo skoordynowano na przystanku Prokocim Szpital całą trójkę "144", "173" i "503". Więc tam, gdzie "503" staje jest fajnie, ale akurat na odcinku od Prokocimia do Matecznego (co dobre) ma mało przystanków, więc pasażerowie z pozostałych przystanków właśnie odczuwają efekt koordynacji wszystkiego ze wszystkim i taka na przykład Malborska ma takt 4/11 lub 5/10 w szczycie oraz 7/13 poza szczytem (a żeby było ciekawiej "169" poza szczytem jedzie całą minutę przed "173" zaś w szczycie pokrywa się minutowo dla odmiany ze "144"). Jak dla mnie to idealny dowód na to, że główne linie obsługujące ważne ciągi powinny zostać mocnymi (tutaj "144" i "173" w parze) i jako niezależne byty powinny je wzmacniać również mocne linie przyspieszone ("503" z f=7,5/10). Podobnie w Hucie "502" zdecydowanie powinno zostać jako niezależna mocna linia przyspieszona z f=7,5/10. Integrowanie linii zwykłych z przyspieszonymi jest często bez sensu.
No i na koniec długiego wpisu jeszcze jeden niuans - długości szczytów. Znowu na przykładzie. Teraz (gdy w wakacje mamy właśnie f=15/20 z którym już radośnie zostaniemy...) na przystanku Prokocim Szpital szczyt poranny dla linii "173" kończy się o 9, a na przykład dla linii "144" kończy się o 10. Więc między 9-10 jedna ma już f=20, a druga jeszcze f=15. Niby niuans, ale trochę niezrozumiały. Czy to zostanie ujednolicone?