Nie. Mieszkańcy osiedla.
Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
No ale to tak wybiórczo mogliby sobie tam wysiadać - bo ktoś akurat jechał 18tką z centrum, to przecież już nie wysiądzie na pętli, tylko na przelotowym. I co wtedy, będzie czekał kilka minut, aż podjedzie mu 3 albo 5, żeby podjechać te 100 czy 150 metrów?
Może trzeba było zrobić pętlę jak na Kurdwanowie - bez przystanków, z samymi tylko torami postojowymi dla tramwajów. Wtedy nie byłoby dyskusji, że tu się zatrzymuje, a tam nie, a dlaczego nie można w ten sposób zrobić, itp.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Naprawdę nie wiesz?
Mieszkańcy osiedla. To oczywiste. Przechodzenie przez tę pie... autostradę wydłużyło ludziom o kilka minut dojście do domów. Osoby, które zaprojektowały i zatwierdziły tego bubla nawet chodników nie umiały normalnie zaplanować.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Nikt nie mówi że pomoże się pasażerom wszystkich linii. Jednak masz konkretnie pasażerów linii "3", "5", "19" którzy nimi jeżdżą i mogliby mieć bliżej do domów. Zresztą popytaj w dzielnicy - wiele osób z osiedla skarży się że nowy układ pętli jest beznadziejny i mają dalej do domów. I mają rację.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Jak ktoś jest starszy, albo ma kłopoty z chodzeniem to tak. Jak najbardziej tak. Sam, gdybym widział na horyzoncie 3, 5, 19 (wysiadając z 50 albo 18), to nawet bym się nie zastanawiał i poczekał dwie minuty i wsiadł na tym ostatnim przystanku, aby dojechać na osiedle, czyli na drugą stronę autostrady. A kłopotów z chodzeniem nie mam.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Wtrącę swoje trzy grosze: uważam, że pasażerowie gubili by się, czy muszą wysiąść na przelotowy, czy mogą podjechać na pętlę.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Da się - są dwa perony na pętli. Peron zewnętrzny ten z chodnikiem staje się przystankiem końcowym linii 3, 5, 19. Peron wewnętrzny zostaje jako techniczny.
Liniowe kursy 3, 5, 19 wjeżdżają na prawy tor. I to jest przystanek końcowy dla wysiadających. Lewy tor skoro już musi być technicznym, to takim pozostaje. Nie wiem jakie studia skończyli ci co to projektowali i kto ich na tych studiach uczył, że potrafili zrobić pętlę z dwoma peronami technicznymi i bez peronów dla wysiadających. Tak samo nie wiem, gdzie się patrzyli ci, co to zatwierdzali. Bo na pewno nie na plany.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Dlaczego? Jedziesz 18 albo 50 - wysiadasz na przelotowym, bo te linie nie kończą na KG, tylko jadą dalej. Jedziesz 3,5,19 - wysiadasz tam gdzie ci wygodniej. Masz do wyboru przystanek na trasie, albo na pętli. Jakoś z autobusami się tak dało zrobić - mają przystanek przy torach (nazwany Krowodrza Górka P+R) oraz końcowy na pętli, nazwany dokładnie tak samo.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Jedziesz 5 siedzisz sobie bo wysiądziesz na pętli, a tu nagle motorniczy przez głośnik każe wysiąść (i przechodzi się upewnić, blokując ruch?), bo na pętli zajęte i będzie wjeżdżał na wewnętrzny łuk.pablo pisze: ↑08 wrz 2023, 16:27 Dlaczego? Jedziesz 18 albo 50 - wysiadasz na przelotowym, bo te linie nie kończą na KG, tylko jadą dalej. Jedziesz 3,5,19 - wysiadasz tam gdzie ci wygodniej. Masz do wyboru przystanek na trasie, albo na pętli. Jakoś z autobusami się tak dało zrobić - mają przystanek przy torach (nazwany Krowodrza Górka P+R) oraz końcowy na pętli, nazwany dokładnie tak samo.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Tramwaj zatrzymuje się na końcowym, pasażerowie wysiadają. Tramwaj opuszcza peron. Podjeżdża następny. Tam nie ma już tylu kursów co dawniej, żeby się zatkało. 16/h w szczycie na tych trzech liniach. A w ostateczności, to niech miasto dobuduje chodnik na lewym torze. Może nie przepadnie dofinansowanie... Jakoś w Borku jest przystanek dla wysiadających mający dwa perony. Czyli mogłoby tak być.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Gdzie ty na Krowodrzy masz dwa perony końcowe? Jest tylko JEDEN peron przy prawym torze. Obok lewego toru jest WĄSKI TRAWNIK, na którym w dodatku stoją słupy trakcyjne - więc nie możesz tego nazwać peronem (który z definicji jest miejscem do wysiadania/wsiadania pasażerów).
Nie da się dobudować chodnika na lewym torze, bo jak napisałem wyżej - jest zbyt ciasno pomiędzy obydwoma torami, w dodatku stoją tam słupy trakcyjne. Gdyby miała tam wysiąść np. osoba na wózku inwalidzkim, to nie byłaby w stanie się wydostać z tego peronu - bo centralnie pośrodku byłby słup, a po lewej i prawej stronie (zachowując odpowiednią skrajnię) niecały 1 metr miejsca, może nawet i mniej.pablo pisze: ↑08 wrz 2023, 16:42 Tramwaj zatrzymuje się na końcowym, pasażerowie wysiadają. Tramwaj opuszcza peron. Podjeżdża następny. Tam nie ma już tylu kursów co dawniej, żeby się zatkało. 16/h w szczycie na tych trzech liniach. A w ostateczności, to niech miasto dobuduje chodnik na lewym torze. Może nie przepadnie dofinansowanie... Jakoś w Borku jest przystanek dla wysiadających mający dwa perony. Czyli mogłoby tak być.
Po drugie, już tłumaczyłem wyżej - tu nie chodzi o zatkanie się, tylko o PRZEPUSZCZENIE zajechanych wagonów. W obecnej rozpisce na dużej pętli mają stać 3 i 19 - różnica między nimi wynosi jedynie 2 minuty (tzn 19tka ma ledwo 2min, żeby nie zajechała jej 3ka). A przez korki w tunelu (50 co 5 minut na Stadlerach zamykających drzwi przez wieki, mnóstwo wyjazdów z zajezdni) 19tka lubi być opóźniona.
Zatem w przypadku zajechania sytuacja wygląda obecnie następująco - 3ka wjeżdża jeden tor końcowy (obojętnie który lewy czy prawy - załóżmy sobie teoretycznie że lewy) i czeka, zaś 19tka wjeżdża na DRUGI wolny tor (załóżmy teoretycznie że prawy) - mija stojącą 3kę, przejeżdża do przodu do przejazdówki, po czym wjeżdża na prawy peron początkowy. I oba wagony są we właściwej kolejności.
Zaś w sytuacji, którą ty proponujesz - jeśli 3 przyjedzie pierwsza, a 19 za nią - i OBIE mają wjechać na prawy peron końcowy, to już się nie wyminą, żeby wjechać na peron początkowy we właściwej kolejności (czyli 19, a potem 3). A na lewy peron początkowy nie mogą wjechać, bo stoi tam 5, mająca 15 minut przerwy - więc któraś linia (3 lub 19) wyjechałaby wtedy opóźniona dopiero po odjeździe 5.
W dodatku wymagasz wtedy od motorniczych ogarniania, czy nie doszło do zajechania (czasem tego nie widać dopóki nie wjedzie się na pętlę - bo wagony stojące już na pętli zasłaniają widok) i zastanawiania się - wysadzać ludzi tutaj na przystanku przelotowym 01, czy może wjechać na przystanek końcowo-techniczny na prawym torze.
Dajmy na to, że motorniczy 3ki ogarnie się - "o boże zajechałem 19tkę, to wysadzę ludzi na przelotowym 01 i wjadę na lewy tor, a 19tka pojedzie sobie prawym torem, wysadzi ludzi i mnie wyprzedzi"
Tylko wiesz o tym, że z pozycji przystanku 01 NIE WIDAĆ zawsze, który tor zajmuje tramwaj? Zatem przyjeżdża 19tka i motorowy myśli - cholera, 3ka stoi na prawym torze, to muszę wysadzić ludzi tutaj na przelotowym i wjechać na lewy tor. Po czym dojeżdża do zwrotnic i co się okazuje? Że jednak 3ka stoi NA LEWYM, a nie na prawym torze. Więc niepotrzebnie pasażerowie 19tki zostali wysadzeni na przystanku przelotowym.
Gorzej byłoby w drugą stronę - 3ka pomyśli "dobra to ja wjadę na prawy tor i tam wysadzę ludzi na końcowym, a 19tka wysadzi na przelotowym 01 i wjedzie na lewy tor". Po czym 19tka pomyśli dokładnie tak samo - "ok 3ka stoi pewnie na lewym, to ja wjadę na prawy i wysadzę ludzi na końcowym" - a tu zonk, po dojechaniu do zwrotnic okazuje się, że 3ka JEDNAK jest na prawym torze.
I co teraz ma zrobić motorniczy 19tki? Wjechać za 3kę, żeby móc wysadzić ludzi na końcowym po prawej stronie (ale wtedy wyjedzie z pętli na opóźnieniu dopiero za 3ką), czy też może wjechać na lewy tor końcowy (ale wtedy nie wysadzi pasażerów, bo nie ma gdzie)?
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Kolego suchy; ja rozumiem, że to wszystko nie jest proste, rozumiem Twoje wywody i logiczne argumenty. Ja je nawet podzielam i w dużej mierze się z nimi zgadzam. Tylko Ty udowadniasz, że się nie da. Natomiast ja chciałbym znaleźć taką opcję, że się da. Trzeba wyciąć słupy? To należy je wyciąć i postawić z drugiej strony torów (po lewej stronie lewego toru dojazdowego). I dobudować peron. I powinni to zrobić ci, którzy spier... projekt. Za darmo. A nie, że się nie da. Dyletantów powinno się usuwać ze stanowisk. Na tym forum jest kilku-kilkunastu użytkowników, którzy zaprojektowaliby tę pętlę lepiej. Ty też gdybyś usiadł i pomyślał, zrobiłbyś to lepiej. Myślę, że ja też. I wielu innych. Tylko, żeby to zrobić, to wypadałoby korzystać trochę z komunikacji miejskiej. A tu było zapewne na zasadzie gadania ze ślepym o kolorach. I powstał bubel.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
No i właśnie o to chodzi - że dyskutujemy o tym "jak można było zaprojektować pętlę, co powinno było się zrobić", itp.pablo pisze: ↑08 wrz 2023, 19:37 Kolego suchy; ja rozumiem, że to wszystko nie jest proste, rozumiem Twoje wywody i logiczne argumenty. Ja je nawet podzielam i w dużej mierze się z nimi zgadzam. Tylko Ty udowadniasz, że się nie da. Natomiast ja chciałbym znaleźć taką opcję, że się da. Trzeba wyciąć słupy? To należy je wyciąć i postawić z drugiej strony torów (po lewej stronie lewego toru dojazdowego). I dobudować peron. I powinni to zrobić ci, którzy spier... projekt. Za darmo. A nie, że się nie da. Dyletantów powinno się usuwać ze stanowisk. Na tym forum jest kilku-kilkunastu użytkowników, którzy zaprojektowaliby tę pętlę lepiej. Ty też gdybyś usiadł i pomyślał, zrobiłbyś to lepiej. Myślę, że ja też. I wielu innych. Tylko, żeby to zrobić, to wypadałoby korzystać trochę z komunikacji miejskiej. A tu było zapewne na zasadzie gadania ze ślepym o kolorach. I powstał bubel.
Ale niestety cała trasa wraz z pętlą już powstały, więc teraz możemy dyskutować jedynie o tym "co się da zrobić" - a obecnie przez co najmniej najbliższe 5 lat NIE DA SIĘ wyciąć słupów, żeby wybudować drugi peron, bo nie pozwala na to dofinansowanie z Unii.
I pewnie tak jak piszesz, sami byśmy o wiele lepiej zaprojektowali cały układ - ale jak widać po raz kolejny podczas takich inwestycji, dla projektantów tramwaj stanowił jedynie dodatek do układu drogowego i to pod wygodę "kierofcuf ałtek" wszystko zostało zaprojektowane.
Np. bez problemu dało się zrobić ogromny tunel w ciągu Opolskiej, żeby samochody nie musiały stać, ale już nie dało się zrobić przystanków tramwajowych na skrzyżowaniu, żeby pasażerowie mogli się przesiąść między 172 oraz tramwajami (tylko muszą biegać z pętli na Krowodrzy lub Pachońskiego).
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
Tego się właśnie obawiałem. Czyli pięć lat... Dobrze, że nie 10.
Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej
No to jak na wielu innych pętlach, niech 19 stoi na małej razem z 5ką. Dwa tory, wszystko się spokojnie pomieści. Wystarczy chcieć.
Choć moim zdaniem to szukanie problemu trochę na siłę.
Choć moim zdaniem to szukanie problemu trochę na siłę.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości