Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1035
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mkm3 » 18 lis 2023, 14:48

Najlepiej wprowadzić SCT, nie budować parkingów na granicy miasta (do nich i tak nie dojedziesz z powodu SCT), obciąć kursy i linie (patrz 208).. a może w ogóle wybudować mur między Krakowem a gminami ościennymi, bo tym się staje powoli Kraków.. rezerwatem.

suchy
Ekspert
Posty: 817
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: suchy » 18 lis 2023, 16:31

miloszkasperczyk pisze: 18 lis 2023, 11:17 Cóż, czymś trzeba zapchać te brakujące miliony na KMK. Szkoda tylko że zamiast likwidować część miejskich spółek i telewizji urzędowych to robi się skok na podmiejskie gminy.
Ale jaki skok? Poczekaj jak ogłoszą podwyżkę wzkm za tramwaje oraz miejskie autobusy (bo prowadzący oczekują podwyżek) - ciekawe czy wtedy powiesz o skoku na gminę Kraków :lol:

Naprawdę myślisz, że gdyby zlikwidować kilka miejskich spółek czy telewizję, to motorniczowie i kierowcy zrezygnują z podwyżek pensji? Przecież to te koszty wpływają na wysokość wzkm.

miloszkasperczyk
Specjalista
Posty: 365
Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
Lokalizacja: Cianowice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: miloszkasperczyk » 18 lis 2023, 16:53

suchy pisze: 18 lis 2023, 16:31 Ale jaki skok? Poczekaj jak ogłoszą podwyżkę wzkm za tramwaje oraz miejskie autobusy (bo prowadzący oczekują podwyżek) - ciekawe czy wtedy powiesz o skoku na gminę Kraków :lol:

Naprawdę myślisz, że gdyby zlikwidować kilka miejskich spółek czy telewizję, to motorniczowie i kierowcy zrezygnują z podwyżek pensji? Przecież to te koszty wpływają na wysokość wzkm.
Tu nie chodzi o podwyżki wynagrodzeń. Tu chodzi o to żeby dostali jakąkolwiek wypłatę na czas a nie w nowym roku. A gminy nie powinny płacić za niegospodarność Krakowa.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.

suchy
Ekspert
Posty: 817
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: suchy » 18 lis 2023, 17:21

miloszkasperczyk pisze: 18 lis 2023, 16:53 Tu nie chodzi o podwyżki wynagrodzeń. Tu chodzi o to żeby dostali jakąkolwiek wypłatę na czas a nie w nowym roku. A gminy nie powinny płacić za niegospodarność Krakowa.
Ale sory - ty sądzisz, że podnoszą stawkę za wzkm, żeby ZTP miało z czego zapłacić MPK zaległą fakturę za obsługę linii miejskich? :lol: :lol:

NIE - podnoszą ją dlatego, że od stycznia szykuje się podwyżka dla prowadzących, więc skoro rosną koszty obsługi KAŻDEJ linii (tramwajowej, autobusowej miejskiej, autobusowej aglo - bo godzina pracy KAŻDEGO prowadzącego będzie droższa), to trzeba te koszty sfinansować - poprzez wyższe wpływy czyli podniesienie stawki za wzkm. Obecny brak kasy na koncie ZTP nie ma z tym nic wspólnego.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5929
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 19 lis 2023, 11:20

MPK musi zwiększyć pensje dla kierowców, co jeszcze bardziej zwiększy stawkę za wzkm. Nie mają wyjścia, boją się że kierowcy zaczną przechodzić do Mobilis który w nowym kontrakcie oferuje wyższe płace, a też musi znaleźć dodatkowych pracowników na wzrost pracy przewozowej.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1414
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Bayer2003 » 19 lis 2023, 11:32

Kaszmir pisze: 19 lis 2023, 11:20 MPK musi zwiększyć pensje dla kierowców, co jeszcze bardziej zwiększy stawkę za wzkm. Nie mają wyjścia, boją się że kierowcy zaczną przechodzić do Mobilis który w nowym kontrakcie oferuje wyższe płace, a też musi znaleźć dodatkowych pracowników na wzrost pracy przewozowej.
Być może należy się zastanowić dlaczego Mobilis oferuje wyższe płace przy jednak niższej stawce za wzkm? Moim zdaniem MPK powinno zostać ograniczone do roli przewoźnika tramwajowego, a wszystkie linie autobusowe powinny być obsługiwane przez przewoźników prywatnych, przetargowych. Wyjdzie taniej i lepiej ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 1900
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: kucyk » 19 lis 2023, 11:46

miloszkasperczyk pisze: 18 lis 2023, 12:52 A może zamiast finansować kolejne miejskie spółki i wydawać pieniądze na igrzyska widmo fajnie byłoby zadbać o transport publiczny w aglomeracji, chyba że chcemy mieć jeszcze większe korki w mieście bo ludzie się przesiądą z KMK na samochody?
Czy to należy do obowiązków Krakowa? Utrzymywanie komunikacji w aglomeracji? Raczej nie. Więc z jakiej paki Kraków ma dokładać fundusze do utrzymywania kursów w gminach zamiast powiedzmy przeznaczać fundusze na remonty powiedzmy dróg, chodników będących / należących gestii miasta. To gminy mają zapewnić dojazd swoim mieszkańcom do Krakowa - nie odwrotnie. Miasto może tylko w ramach dobrej woli sfinalizować kursy takich linii aglomeracyjnych na swoim terenie i to wcale nie jest powiedziane, że musi bo może powiedzieć wprost: chcecie dojeżdżać do Krakowa? OK ale tylko do pierwszej wolnej końcówki na obrzeżach miasta a potem Proszę się tam przesiadać w inne miejskie linie. :P

Koniec, kropka. :)

miloszkasperczyk
Specjalista
Posty: 365
Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
Lokalizacja: Cianowice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: miloszkasperczyk » 19 lis 2023, 19:11

kucyk pisze: 19 lis 2023, 11:46 Czy to należy do obowiązków Krakowa? Utrzymywanie komunikacji w aglomeracji? Raczej nie. Więc z jakiej paki Kraków ma dokładać fundusze do utrzymywania kursów w gminach zamiast powiedzmy przeznaczać fundusze na remonty powiedzmy dróg, chodników będących / należących gestii miasta. To gminy mają zapewnić dojazd swoim mieszkańcom do Krakowa - nie odwrotnie. Miasto może tylko w ramach dobrej woli sfinalizować kursy takich linii aglomeracyjnych na swoim terenie i to wcale nie jest powiedziane, że musi bo może powiedzieć wprost: chcecie dojeżdżać do Krakowa? OK ale tylko do pierwszej wolnej końcówki na obrzeżach miasta a potem Proszę się tam przesiadać w inne miejskie linie. :P

Koniec, kropka. :)
Jeśli Kraków nie chce korków u siebie to niech zadba o to żeby ludzie z aglo mogli przyjechać czymś innym niż samochodem.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.

judash
Ekspert
Posty: 635
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: judash » 19 lis 2023, 19:48

Pamietać też trzeba, że pewien odsetek krakowian dojeżdża do pracy do aglomeracji - dokładnie przeciw głównym potokom. Naszym władzom powinno zalażeć na jak nabardziej rozbudowanej siatce połączeń poza Kraków.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 657
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: MichalTyniec » 19 lis 2023, 20:26

miloszkasperczyk pisze: 19 lis 2023, 19:11 Jeśli Kraków nie chce korków u siebie to niech zadba o to żeby ludzie z aglo mogli przyjechać czymś innym niż samochodem.
Najpierw to niech zadba miasto o swoich mieszkańców żeby oni mieli czym dojeżdżać, ludzie mieszkają parę km od centrum i częstotliwości dojazdu mają śmieszne, plus nic do centrum i myślisz że oni jeżdżą autobusem a nie autem? I tylko o was trzeba myśleć bo jedziecie z aglomeracji i wtedy korków w mieście nie będzie tak? 🙂🙂 oj nie nie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5929
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 19 lis 2023, 23:23

Bayer2003 pisze: 19 lis 2023, 11:32Być może należy się zastanowić dlaczego Mobilis oferuje wyższe płace przy jednak niższej stawce za wzkm?
Chodziło mi o nowy przetarg, od 2024. Mobilis podał dużo wyższą stawkę za wzkm, acz w tym mieści się właśnie wyższa pensja dla kierowców.

scyzor663
Znawca
Posty: 114
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 21 lis 2023, 7:40

Problem jest dużo głębszy niż się wydaje.

Czy Kraków ma "interes" w tym, żeby polepszać komunikację aglo? Tak. Czy ma prawny obowiązek to robić? Nie.

I wynika to z dziwacznego podziału terytorialnego i obowiązków. W kwestii organizacji komunikacji zbiorowej prawo traktuje w zasadzie tak samo wielkie miasto na prawach powiatu jak małą, kilkutysięczną gminę. Do tego Kraków, najbardziej kluczowe miasto dla całej aglomeracji jest w zasadzie osobnym tworem niż otaczający go powiat ziemski. Brakuje też organizacji transportu na poziomie powiatowym. Mamy organizację komunikacji na poziomie gmin, miasta powiatowego i województwa, a nie mamy transportu na poziomie powiatu ziemskiego.

WIK
Znawca
Posty: 152
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WIK » 21 lis 2023, 10:29

Projekt budżetu gminy Wieliczka na 2024r. - transport: https://www.facebook.com/WikWieliczka/p ... 2xMqVRt4cl

Ponad 23mln zł idzie na utrzymanie komunikacji miejskiej w przyszłym roku w gminie Wieliczka, w tym:
ok. 8 mln zł MPK
ok. 2,5 mln zł ALD
ok. 13 mln zł WST

lukasmaj
Specjalista
Posty: 249
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: lukasmaj » 21 lis 2023, 14:59

Zamiast tworzyć idiotyczną spółkę WST, Wieliczka mogła uruchomić trzy - cztery linie we współpracy z ZTP na trasach: Wieliczka Centrum / Nowy Bieżanów Południe - podwielickie sołectwa. Zamiast uruchamiać nowe, można by było też próbować wydłużyć gdzieś w głąb gminy 224, 244, 254, 264, 274 i 284. Resztę zostawić dla ALD i prywatnych przewoźników.

Wieliczka jak piszą, ma duże kłopoty finansowe, a WST je potęguje. Należy dodać że frekwencja w pojazdach WST jest marginalna. Spółka dodatkowo jest źle zarządzana.

WIK
Znawca
Posty: 152
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WIK » 21 lis 2023, 16:21

lukasmaj pisze: 21 lis 2023, 14:59 Zamiast tworzyć idiotyczną spółkę WST, Wieliczka mogła uruchomić trzy - cztery linie we współpracy z ZTP na trasach: Wieliczka Centrum / Nowy Bieżanów Południe - podwielickie sołectwa. Zamiast uruchamiać nowe, można by było też próbować wydłużyć gdzieś w głąb gminy 224, 244, 254, 264, 274 i 284. Resztę zostawić dla ALD i prywatnych przewoźników.

Wieliczka jak piszą, ma duże kłopoty finansowe, a WST je potęguje. Należy dodać że frekwencja w pojazdach WST jest marginalna. Spółka dodatkowo jest źle zarządzana.
Wieliczka, Kraków i pozostałe miasta w Polsce mają kłopoty finansowe spowodowane zmianami podatkowymi przez obecny jeszcze rząd. 12% z budżetu gminy stanowią wydatki na transport, nie jest to tragicznie dużo. Autobusy Krakowskie nie są w stanie wyjechać do każdej miejscowości w metropolii krakowskiej i wszystko spada do władz gminy/województwa. O spółkach MPK/WST pozostawiamy bez komentarza. W przyszłym roku nowe połączenia wewnątrzgminne mają uruchomić między innymi Siepraw, Biskupice.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości