impuls pisze: 16 maja 2024, 9:37
Pojawił się wynik podobnego przetargu w Toruniu
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 83352.html
Zamawiający oczekiwał oferty 9-10 mln za tramwaj a zgłoszone oferty (najtańszych wschodnich producentów) oscylują między 13,4 a 13,7 za jeden tramwaj. Cena za 10 mln za tramwaj przechodzi do historii i inflacja z ostatnich lat zrobiła swoje o czym chyba zapomniał zamawiający.
Z racji tego, że tramwaje są krótsze o mniejszych wymaganiach technicznych, należy się liczyć, że w Krakowie pojawią się oferty trochę droższe. Około 15 mln. za 32 metrowe i na pewno więcej jeszcze za 40 metrowe. Ciekawe czy MPK wzięło to pod uwagę.
Porównując z wynikami z Torunia, to Stadler popłynął. Chcą ponad 18mln za jednokierunkowy i ponad 20mln za dwukierunkowy(!).
Z drugiej strony Turcy złożyli... podejrzanie tanią ofertę. Ceny niższe niż oni sami dali w Toruniu (12,1mln za jednokierunkowy, ok. 32% taniej od Stadler (w Toruniu dali 13,3mln) (zaoferowali też 12,5mln za dwukierunkowy)), mimo że chcemy minimalnie dłuższe tramwaje (32-34m vs 28-32) i to chcemy je w ramach umowy ramowej, co oznacza długi okres 'zamrożenia' ceny i brak pewności, ile tramwajów kupimy. Kto wie, może im bardziej odpowiada nasza specyfikacja techniczna zamówienia.
Firmy z kolei samej nie znam, więc czy warto brać to się nie wypowiem - ktoś w ogóle o niej słyszał? Ciężko w ogóle cokolwiek znaleźć w googlach.