
SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
A dlaczego osoba oczekująca na przystanku nie odczyta numeru bocznego z czoła pojazdu? Przecież patrzy jaki numer linii najeżdża, a tam numer jest wyraźnie oznaczony? Nie wszyscy dobiegają w ostatniej chwili. Najlepiej aby jeszcze przy każdej zapowiedzi była klepana informacja "Znajdujesz się w pojeździe RP650"
Ktoś szuka numeru rozpaczliwie, bo nie ma pojęcia gdzie go szukać i tu chyba jest problem.

Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Numer boczny wewnątrz pojazdu jest naklejony chyba w 10 miejscach. Już nie szukajcie na siłę problemu.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Dokładnie. Szukają problemu "na siłę". Może jeszcze chcecie naklejki z numerem na każdej szybie pojazdu? Może na każdym siedzeniu?Kierman pisze: 03 wrz 2024, 10:12 Numer boczny wewnątrz pojazdu jest naklejony chyba w 10 miejscach. Już nie szukajcie na siłę problemu.


Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Kontynuując z wątku o Zabierzowie ->
Takich przykładów jest więcej. "10" i "24" na Westerplatte kier. Kurdwanów czy "19" i "22" na Grzegórzeckiej kier. Borek Fałęcki.
LLoan pisze: 12 wrz 2024, 19:18Takie rozwiązanie, jakie zaproponowano: (...) czyli stosowanie dopisków trasy przez w przypadku dwóch takich samych końcówek dla linii jest wymogiem opisanym w nowej Księdze SIP (strona 49):
Jest tu pewna nieścisłość bo czemu dopisek "przez" stosować tylko gdy linie zaczynają z tej samej pętli? Przykład "4" i "5" na ciągu Mogilska - al. Jana Pawła II. Obie jadą do Wzgórz Krzesławickich lecz różnymi trasami. Gdyby (hipotetycznie) zaczynały trasę na tej samej pętli, np. na Wieczystej, to musiałyby mieć dopiski "przez". Ponieważ jednak zaczynają w różnych miejscach - Bronowice Małe, Krowodrza Górka - to nie muszą. Tylko z perspektywy pasażera np. na Stella-Sawickiego, nie robi różnicy gdzie zaczęły trasę dane tramwaje. Ważne jest, że jadą do tej samej końcówki innymi przebiegami.SIP pisze:sekcję „przez...” należy także stosować w przypadku linii mających te same końcówki, ale różne przebiegi (np. linie z Cichego Kącika do Małego Płaszowa P+R, z czego jedna kursuje przez Rondo Grzegórzeckie, a druga przez Koronę) – należy wyświetlać tę informację do momentu minięcia ostatniego przystanku wspólnego przed rozjazdem obu linii na inne trasy
Takich przykładów jest więcej. "10" i "24" na Westerplatte kier. Kurdwanów czy "19" i "22" na Grzegórzeckiej kier. Borek Fałęcki.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Rozszerzając myśl, czy istotna jest ta sama pętla, czy może ogólnie rejon? Weźmy 13 i 24 na Wielickiej. Obie jadą na Bronowice, choć osobne pętle. Jednak, każdy wie że te pętle są koło siebie. Sądzę, że jeśli w tamtych przypadkach chcemy dopisywać "przez", to tutaj również. Tak samo 17 i 18 na Krowodrzę. Warto też wspomnieć o autobusach, np. 173 i 494 na północ, 173 i 503 na południe, 169 i 503 na północ i pewnie sporo linii do Huty - jak 139 i 501 (kończą ledwie przystanek od siebie), 189 i 502.Kaszmir pisze: 12 wrz 2024, 20:46 Jest tu pewna nieścisłość bo czemu dopisek "przez" stosować tylko gdy linie zaczynają z tej samej pętli? Przykład "4" i "5" na ciągu Mogilska - al. Jana Pawła II. Obie jadą do Wzgórz Krzesławickich lecz różnymi trasami. Gdyby (hipotetycznie) zaczynały trasę na tej samej pętli, np. na Wieczystej, to musiałyby mieć dopiski "przez". Ponieważ jednak zaczynają w różnych miejscach - Bronowice Małe, Krowodrza Górka - to nie muszą. Tylko z perspektywy pasażera np. na Stella-Sawickiego, nie robi różnicy gdzie zaczęły trasę dane tramwaje. Ważne jest, że jadą do tej samej końcówki innymi przebiegami.
Takich przykładów jest więcej. "10" i "24" na Westerplatte kier. Kurdwanów czy "19" i "22" na Grzegórzeckiej kier. Borek Fałęcki.
Ogólnie sądzę, że istotny % pojazdów jeździłby po mieście z dopiskiem którędy. Moim zdaniem to by obniżyło czytelność głównego kierunku i jest ogólnie bez sensu. Dużo linii jedzie nie najkrótszą trasą, i nikt nie powinien zakładać że jak ma przystanek docelowy X to pojazd jedzie tam najkrótszą trasą. Nie po to na każdym przystanku jest trasa każdego autobusu. Nie bez powodu takie rozwiązanie nie jest powszechnie praktykowane.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Jak znam życie, to takie rozwiązanie z dopiskiem będzie stosowane jedynie podczas objazdów...Ydhflx pisze: 12 wrz 2024, 22:38 Ogólnie sądzę, że istotny % pojazdów jeździłby po mieście z dopiskiem którędy. Moim zdaniem to by obniżyło czytelność głównego kierunku i jest ogólnie bez sensu. Dużo linii jedzie nie najkrótszą trasą, i nikt nie powinien zakładać że jak ma przystanek docelowy X to pojazd jedzie tam najkrótszą trasą. Nie po to na każdym przystanku jest trasa każdego autobusu. Nie bez powodu takie rozwiązanie nie jest powszechnie praktykowane.
A z ciekawostek, dzisiaj DN076 stał sobie pod ładowarką a na wyświetlaczach miał piktogram... kawy

To jakaś nowość, czy raczej inwencja twórcza kierowcy?

Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Inwencja twórcza
-
- Znawca
- Posty: 184
- Rejestracja: 04 lip 2023, 19:53
- Lokalizacja: Kliny
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
W RP619 na kursie zjazdowym wyświetlacz pokazywał w górnym wierszu Zajezdnia Podgórze, natomiast w dolnym Łagiewniki. Czyżby kolejny eksperyment? Ten wagon akurat ma jeszcze stare tablice LCD, możliwe że to dlatego.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Ten dokument "ujednolicający" to chyba ma działanie odwrotne, bo póki co nazwę małymi literami mają tylko przystanki, którym zmieniono nazwę, nie wszystkie autobusy kursujące do DGZ/W mają ten pociąg na wyświetlaczu, te wariacje z "przez ..." to też losowanie, a na koniec PR765 i tak ma BRONOWICE MAŁE z wielkich na wyświetlaczu xd
ona/jej
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Rozpoczęto już proces zmian tabliczek zmieniający zapis nazw przystanków, kwestia piktogramów i dopisku przez... to już niestety nieogarnięcie przez przewoźnika.Cyjan pisze: 19 wrz 2024, 11:53 Ten dokument "ujednolicający" to chyba ma działanie odwrotne, bo póki co nazwę małymi literami mają tylko przystanki, którym zmieniono nazwę, nie wszystkie autobusy kursujące do DGZ/W mają ten pociąg na wyświetlaczu, te wariacje z "przez ..." to też losowanie, a na koniec PR765 i tak ma BRONOWICE MAŁE z wielkich na wyświetlaczu xd
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Niekoniecznie musi to być nieogarnięcie przewoźnika, prędzej bym powiedział że "niedoskonałość" posiadanych sterowników Siemens Trapeze Ibis (szczególnie tych starszych czarno-białych), w których zwyczajnie nie ma takiej opcji, żeby kierowca/motorniczy SAMODZIELNIE mógł wklikać informację "przez" albo "trasa skrócona" czy "zmiana trasy". Ale chyba nikt nie oczekuje, że MPK ma z tego powodu wywalić obecne SPRAWNE sterowniki i zakupić jakieś 100 czy 150 nowych sterowników.LLoan pisze: 19 wrz 2024, 12:02 Rozpoczęto już proces zmian tabliczek zmieniający zapis nazw przystanków, kwestia piktogramów i dopisku przez... to już niestety nieogarnięcie przez przewoźnika.
Taki sam problem jest z tablicami zewnętrznymi i piktogramami - np. w części Bombardierów NGT6 gdy na Wszystkich Świętych są wyświetlane piktogramy zniczy, to w niektórych wagonach ze starszymi tablicami zamiast znicza wyświetla się (chyba?) kod piktogramu. I na wyświetlaczu pokazuje się wtedy np. "Cmentarz Rakowicki27". I tak samo jak powyżej - MPK nie będzie przecież wymieniać SPRAWNYCH wyświetlaczy na nowe (i wydawać kilku czy kilkunastu milionów złotych) tylko dlatego że na obecnych nie da się wyświetlić piktogramów.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Dopiski można przecież także zaprogramować jako domyślny kierunek, bez konieczności ich ręcznego wprowadzania (tak jest chyba obecnie). A kwestia piktogramów dotyczy chyba raczej autobusów, gdzie ta kwestia w większości jest łatwiejsza do ogarnięcia.suchy pisze: 20 wrz 2024, 11:01 Niekoniecznie musi to być nieogarnięcie przewoźnika, prędzej bym powiedział że "niedoskonałość" posiadanych sterowników Siemens Trapeze Ibis (szczególnie tych starszych czarno-białych), w których zwyczajnie nie ma takiej opcji, żeby kierowca/motorniczy SAMODZIELNIE mógł wklikać informację "przez" albo "trasa skrócona" czy "zmiana trasy". Ale chyba nikt nie oczekuje, że MPK ma z tego powodu wywalić obecne SPRAWNE sterowniki i zakupić jakieś 100 czy 150 nowych sterowników.
Taki sam problem jest z tablicami zewnętrznymi i piktogramami - np. w części Bombardierów NGT6 gdy na Wszystkich Świętych są wyświetlane piktogramy zniczy, to w niektórych wagonach ze starszymi tablicami zamiast znicza wyświetla się (chyba?) kod piktogramu. I na wyświetlaczu pokazuje się wtedy np. "Cmentarz Rakowicki27". I tak samo jak powyżej - MPK nie będzie przecież wymieniać SPRAWNYCH wyświetlaczy na nowe (i wydawać kilku czy kilkunastu milionów złotych) tylko dlatego że na obecnych nie da się wyświetlić piktogramów.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Jasne, można je zaprogramować jako domyślny kierunek - ale TYLKO w przypadku zaplanowanych objazdów, tak jak masz teraz np. 4 "Zajezdnia Nowa Huta PRZEZ PTASZYCKIEGO".LLoan pisze: 20 wrz 2024, 11:12 Dopiski można przecież także zaprogramować jako domyślny kierunek, bez konieczności ich ręcznego wprowadzania (tak jest chyba obecnie). A kwestia piktogramów dotyczy chyba raczej autobusów, gdzie ta kwestia w większości jest łatwiejsza do ogarnięcia.
Ale co w sytuacji nagłego objazdu (wypadek, wykolejenie, awaria)? Wg zarządzenia w takiej sytuacji również należy wyświetlać informację "przez" albo "kurs skrócony" (strona 49, punkt 4)?
Musiałbyś wobec tego zaprogramować KILKA TYSIĘCY końcówek z przeróżnymi wariantami, np.numer linii w negatywie oznacza także nagłą modyfikację trasy wywołaną sytuacją awaryjną – należy wyświetlać tę informację do momentu minięcia odcinka objazdowego, a potem wyświetlanie numeru linii bez negatywu. Sekcja „przez...” dodawana jest w przypadku zmian fragmentu środkowego trasy, informacja „kurs skrócony” w przypadku skrócenia kursu podstawowego.
- Czerwone Maki przez Koronę, Łagiewniki (dla 18 i 52 jeśli nie pojadą przez Grunwaldzki),
- Czerwone Maki przez Aleję Pokoju (dla 52 jeśli nie pojedzie przez Mogilską),
- Czerwone Maki przez Grzegórzecką (dla 52 jeśli nie pojedzie przez Lubicz),
- Czerwone Maki przez Basztową (dla 52 jeśli nie skręci w Westerplatte)
- Czerwone Maki przez Pawią (dla 18 jeśli nie pojedzie przez Długą),
- Czerwone Maki przez Westerplatte (dla 18 jeśli nie pojedzie pod Bagatelę)
- Czerwone Maki przez Starowiślną (dla 18 jeśli nie pojedzie pod Wawel)
- Czerwone Maki przez Kapelankę (dla 17 jeśli nie będzie przejazdu przez Mateczny),
- Czerwone Maki przez Kalwaryjską (dla 11 jeśli nie pojedzie na Kurdwanów),
- itd, itd.
Wyobrażasz sobie teraz motorniczego, który stoi na przystanku, na którym ma zmienić trasę na objazdową - i przewija kilkadziesiąt różnych zakodowanych wariantów, żeby znaleźć ten odpowiedni dla swojej trasy objazdowej?
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
A nie może tego dyspozytornia programować ad-hoc wtedy kiedy jest potrzeba użycia dopisku ? Wraz z graficzną zmianą trasy na mapach i zaznaczeniem rzeczywistych przystanków na trasie objazdowej i przy okazji wygenerowaniem rzeczywistego i nowego rozkładu i też wyświetleniem go na tablicach na trasie objazdowej jak to jest w normalnych miastach?suchy pisze: 20 wrz 2024, 11:55 Ale co w sytuacji nagłego objazdu (wypadek, wykolejenie, awaria)? Wg zarządzenia w takiej sytuacji również należy wyświetlać informację "przez" albo "kurs skrócony" (strona 49, punkt 4)?
Bo sytuacja z teraz:
Tramwaje "21" dalej jeżdżą do "Bardosa" oraz "os.Piastów przez PTASZYCKIEGO", 4/22 dalej "Zaj NH przez PTASZYCKIEGO".
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Nie da się programować na bieżąco - tramwaj wyjeżdżając rano z zajezdni ma wgraną bazę danych z rozkładami na dany dzień (baza zaciąga się w momencie uruchomienia sterownika).Dr2 pisze: 20 wrz 2024, 12:19 A nie może tego dyspozytornia programować ad-hoc wtedy kiedy jest potrzeba użycia dopisku ? Wraz z graficzną zmianą trasy na mapach i zaznaczeniem rzeczywistych przystanków na trasie objazdowej i przy okazji wygenerowaniem rzeczywistego i nowego rozkładu i też wyświetleniem go na tablicach na trasie objazdowej jak to jest w normalnych miastach?
Bo sytuacja z teraz:
Tramwaje "21" dalej jeżdżą do "Bardosa" oraz "os.Piastów przez PTASZYCKIEGO", 4/22 dalej "Zaj NH przez PTASZYCKIEGO".
W ciągu dnia gdybyś dokonał jakiejkolwiek zmiany (zmiana trasy, dopiski) - to tramwaj tego nie pobierze na mieście, a dopiero w momencie gdy zjedzie do zajezdni i następnego dnia uruchomi się na nowo. Ale 4:00 we wtorek to już chyba trochę za późno, żeby informować o objeździe z powodu wykolejenia w poniedziałek o 15:00

Jedyną ewentualną opcją byłby reset sterownika pokładowego na mieście (o ile przy takim resecie zaciągają się nowe dane, tego nie wiem). Tyle, że ponowny rozruch trwa około 10-15 minut - żaden motorniczy nie będzie tyle czasu stał i czekał, robiąc niepotrzebne zatrzymanie (tylko po to, żeby na wyświetlaczu pojawił się dopisek np. "Czerwone Maki PRZEZ ALEJĘ POKOJU").
A jechać w dalszą drogę też nie można - bo jak zresetujesz GPS, to gaśnie ci automat biletowy, kasowniki oraz wszystkie tablice kierunkowe. Więc na następny przystanek przyjedziesz z ciemnymi tablicami - pasażerowie nie dość, że nie dowiedzą się o objeździe, to nie będą nawet wiedzieli jaka to linia

Co do podanych przez ciebie przykładów - to jest właśnie zaprogramowana końcówka "na sztywno". Motorniczy ze swojej pozycji ma możliwość ręcznej zmiany jedynie na takie końcówki, które są wgrane do bazy - więc przykładowo na 21 może wyświetlić co najwyżej "Plac Centralny". Ale żadnego dopisku "trasa skrócona" nie ma szans dołożyć.
Ponadto pytanie zasadnicze - jak wygląda "od środka" baza z rozkładami jazdy, trasami, końcówkami, itp, bo nie wydaje mi się, żeby to było wrzucone w formie "słownej", tylko raczej w postaci jakiegoś kodu. Zatem pytanie czy dyspozytorzy na GDR znają się aż tak bardzo na informatyce i programowaniu, że byliby w stanie W BIEGU (w ciągu 1-2 minut) zmieniać zapisy w kodach, żeby na szybko wypuścić nową bazę danych z jakimś objazdem z powodu wypadku

Ostatnio zmieniony 20 wrz 2024, 14:27 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ankrpl, michal49944 i 3 gości