Komunikacja miejska w 2024 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 405
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Aułrora » 18 paź 2024, 19:28

Kaszmir pisze: 18 paź 2024, 12:59 Nawet we wrześniu, w odpowiedzi na naszą prośbę o skierowanie "155" z Malborskiej przez Wielicką, ZTP jako jeden z powodów na nie podało:

Czyli "155" nie może jechać Wielicką bo dublowałoby tramwaje, choć "143" i "274" mogą tam jechać i to dublując tramwaje na dłuższym odcinku. Z przykładów w ostatnich latach to również skrócenie "142", początkowo nawet do Kombinatu, ZTP też podawało argument o dublowaniu tramwaju.
Pierwszy aspekt tej pokrętnej logiki ZTP:
Niestety ZTP nie rozumie jednej zasadniczej rzeczy. Jak dublowaniem można nazwać linię, która aby zapewnić WYGODNĄ i UNIKALNĄ przesiadkę jedzie do terminala, który taką przesiadkę umożliwia. Patrząc na 155 gdyby jechała dalej przez Malborską na Wielicką: Jeżeli któryś z urzędników jest w stanie mi powiedzieć jaka linia tramwajowa kursuje przez ulicę Malborską to osobiście napisze list z przeprosinami. Linia ta służyć miała temu aby Wola Duchacka miała jak najszybszą trasą dojazd do tramwaju a w takim przypadku nadal pasażerowie zmuszeni są aby oddalać się do centrum poprzez dojazd do Bieżanowskiej. Mało tego. Linia wtedy miała by nową dawkę pasażerów chcących dojechać szybko do tramwaju, którzy by tą linię zapełniali bo wielu twierdziło tutaj na forum, że 155 jest wozicielem powietrza a teraz jeszcze będzie linią widmo przez korki. Tak mała zmiana a jak by poprawiła transport w rejonie.

Drugi aspekt tej pokrętnej logiki ZTP:
Niektóre linie aby zapewnić unikalne relacje czasem muszą kursować obok tramwaju bo nie zawsze jest inna opcja. Czy każdą linię na odc. Bieżanowska - Prokocim Szpital nazwiemy linią która dubluje tramwaj? No nie bo każda jedzie dalej i zapewnia unikalne relacje których nie zapewni tramwaj bo go tam nie ma. Jak można wymyśleć sobie wymówkę bez jakiś konkretnych podwalin pod nią.

Trzeci aspekt tej pokrętnej logiki ZTP:
Czy "Dublowanie Tramwaju zabiera pasażerów tramwajowi?"
Odpowiedź jest prosta. Nie
Bo np. 194-ki. Kto nią jeździ przez Kobierzyńską ten widzi, że dużo osób wysiada na Grota-Roweckiego i Lipińskiego (ciekawe dlaczego?...)
Jeżeli ktoś chce się dostać do ścisłego centrum czy choćby Grzegórzek, Huty (18,52) to jak ma bezpośredni dojazd tramwajem to do niego wsiądzie, natomiast jeżeli ktoś jedzie na Aleje, na AGH (szczególnie studenci w czwartki 8-) ) to nie będzie na siłę przesiadał się 2 razy jak może jedną przesiadką na Czarnowiejskiej tam dojechać.

Reasumując:

Osoby siedzące i próbujące nieudolnie rozwijać tą tkankę miasta jaką jest transport publiczny powinni wylecieć na zbity pysk bo nie rozumieją wielu aspektów dzisiejszego transportu, myślą zero jedynkowo a w szczególności pozbawieni są wyobraźni a w niektórych przypadkach pomyślunku.
Kaszmir pisze: 18 paź 2024, 12:59 Zabranie "194" z Czerwonych Maków sprawiło, że pasażerowie ze Skotnik, Sidziny i Skawiny muszą się przesiadać dwukrotnie by dotrzeć do Alej. [..] może czas to poprawić?
Kiedyś już proponowałem linię 506:
Zorza Polarna pisze: 30 sie 2023, 22:34 OS. POD FORTEM - Bartla - Krygowskiego - Borkowska - Zawiła - Babińskiego - Bunscha - CZERWONE MAKI P+R - Bobrzyńskiego - Grota Roweckiego - Kapelanka - Monte Cassino - Konopnickiej - Aleja Trzech Wieszczów - i tam gdzieś dalej wsm nie wiem gdzie na razie mogłaby kończyć (możecie proponować XD)

która w każdym calu rozwiązywała opisywany przez ciebie problem. Mało tego byłaby lepszą wersją 104-ki ( która fajnie jak będzie kursować, ale lepszą opcją byłoby wydłużenie 155-tki do Os. Pod Fortem wraz z utworzeniem 506-tki, ale brak miejsca na pętli przy osiedlu)

Zalety tego rozwiązania byłyby takie:

- przy pominięciu odpowiedniej ilości przystanków linia byłaby w stanie mieć porównywalny czas przejazdu jak 194 na Kobierzyńskiej (w wariancie w którym obie linie jadą po ulicy kiedy nie ma korków)
- linie takie jak 106 i 293 dawałyby możliwość przesiadki na nią do centrum (na przystanku Babińskiego, przy którym skrzyżowanie nie jest aprzesiadkowe) bo obie nie mają styku z tramwajem na CM co zwiększyło by ich zainteresowanie? trochę?
- Brak sensownego dojazdu do Szpitala Babińskiego z centrum sprawia, że wiele ludzi którzy chcą do niego dojechać korzystają z taxi albo własnego auta
- Przy Bunscha bloki rosną jak grzyby po deszczu, tramwaju w tamtym miejscu brak a taka linia przyspieszona ułatwiłaby dojazd mieszkańcom, którzy zdani są na linie aglomeracyjne z Skawiny albo łażenie na tramwaj na piechotę
- w kwestii dublowania się z tramwajem. W moim odczuciu linie przyspieszone mimo, że mogą jeździć wzdłuż trakcji nigdy nie nazwałbym "dublerami tramwajów" bo nie zatrzymują się na każdym przystanku. Raczej bym je określił jako linie wspomagające dla przystanków o "dużym obłożeniu" + linia mimo, że od CM P+R do Ronda Grunwaldzkiego jechałaby wzdłuż trakcji miałaby zupełnie inny potok pasażerski, zapewniałaby unikalną relacje (Os. Pod Fortem, Kobierzyn - Kampus UJ, ATW - CM P+R) więc nie można jej tak po prostu określić jako dublowanie tramwaju
- Linia przyspieszona była by lepsza pod tym względem, że pomijając niektóre przystanki byłaby po prostu szybsza co np. studentom UJ się przydaje kiedy muszą szybko z kampusu wrócić do centrum (przez rozłożenie budynków uniwersytetu w mieście)

Więc no. Pomysł jakiś jest tylko trzeba go przeanalizować a jeżeli miałby szanse wypalić to go zrealizować ale niestety mamy do czynienia z ZTP
który Za Twoje Pieniądze powolutku wyniszcza tak ważną tkankę w mieście jaką jest transport publiczny.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 766
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: kbieniu7 » 18 paź 2024, 19:33

Ydhflx pisze: 17 paź 2024, 21:48 (...)
Niestety, u nas są pasażerowie dwóch kategorii. Jak masz tramwaj, to jest świetnie. Jak nie masz - to tragedia. Prawie na pewno nie dostaniesz mocnej linii autobusowej - takich z lepiej niż f15 mamy ledwie 3 miejskie, i to razem z nową na Żabiniec. Następnie albo dostaniesz słabą dowozówkę która się spóźnia i to jak akurat przyjedzie, albo dostaniesz linię która nawet gdzieś jedzie ale omija centrum i też się spóźnia; a przy odrobinie szczęścia dostaniesz rzadką linię do centrum również z raczej fikcyjnym rozkładem, ale przypadkiem nie do I obwodnicy, bo nie masz tramwaju to nie zasłużyłeś. Zauważ też że w każdym wariancie autobus się spóźnia - przerwy na pętlach są obecnie poskracane tak, żeby na papierze było na styk - co przy korkach kończy się tragicznie (ale za to uzasadnia kolejne cięcia). Tramwaje dostają też bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach, a dla autobusów nie można doprosić się buspasów w miejscach gdzie by nie ograniczały przepustowości, bo korki są i tak za skrzyżowaniem.

(...)
Dlaczego w tym mieście autobus nie może być po prostu traktowany jak tramwaj bez szyn, co zabiera mniej osób? Są szyny i potoki na daną relację - jedzie tramwaj, nie ma - jedzie autobus. A nie taka komunikacja dwóch prędkości jak jest obecnie.
Dokładnie tak. Autobusy również mogą być pewnym i sprawnym połączeniem, jeśli tylko zadba się o odpowiednią infrastrukturę i organizację ruchu. Czasami wystarczy naprawdę niewiele. No i częstotliwość - rozbijanie f7,5 na dwie "skoordynowane" linie bardzo mi się nie podoba...

Awatar użytkownika
Bautosz
Znawca
Posty: 188
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Bautosz » 18 paź 2024, 22:08

Kaszmir pisze: 17 paź 2024, 16:24 Co do pierwszego, być może zakładano że uda się wyznaczyć przystanki przy skrzyżowaniu Cystersów / Mogilska, zresztą ten w stronę r. Mogilskiego jest nawet naniesiony na mapę kmk.
Miejmy nadzieję.

A propo brakujacych przystanków na 125. Wiadomo czy powstanie przystanek Uniwersytet Ekonomiczny w stronę Złocienia?

Awatar użytkownika
elot360
Specjalista
Posty: 390
Rejestracja: 09 sie 2022, 8:21
Lokalizacja: Bytom

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: elot360 » 18 paź 2024, 22:57

Na jeszcze jedną rzecz zwróciłem uwagę w komunikacie:
bilety okresowe wykupione na linię 137 rozpoczynające ważność do dnia 18.10.2024 r. zachowują ważność w pojazdach linii 169/469 na odcinku Mackiewicza – Górka Narodowa P+R;
Czy to oznacza że ZTP wypięło się na pasażerów linii 137 który kursowali od Krowodrzy Górki gdzieś dalej? Nie wypadałoby honorować tych biletów jeszcze na linii 138 czy coś?

Parówczak
Specjalista
Posty: 258
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Parówczak » 19 paź 2024, 13:04

A jak się ma 578 wzdłuż tramwaju? On może?

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 405
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Aułrora » 19 paź 2024, 13:22

Parówczak pisze: 19 paź 2024, 13:04 A jak się ma 578 wzdłuż tramwaju? On może?
Ludzie: Dlaczego 578 może aż do Łagiewnik jechać wzdłuż tramwaju?
ZTP: tak
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1661
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: yosujiro » 19 paź 2024, 14:38

Znajomi donoszą, że na widzianych kilku kursach 126 większość miejsc siedzących zajęta. Zaraz się okaże, że f-30 w DP to będzie mało

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 676
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: michal49944 » 19 paź 2024, 14:54

yosujiro pisze: 19 paź 2024, 14:38 Znajomi donoszą, że na widzianych kilku kursach 126 większość miejsc siedzących zajęta. Zaraz się okaże, że f-30 w DP to będzie mało Obrazek
Myślę, że trzeba będzie trochę poczekać, bo dzisiaj to pewnie większość pasażerów to osoby chcące się tą linią przejechać. Sam jak dzisiaj jechał to połowa autobusu jechała tylko, żeby się przejechał (w tym kontrolerzy :lol: )

Też pewnie z czasem nowi mieszkańcy będą korzystali. Ale myślę, że linia ma dość atrakcyjną trasę, a jak na mikrobusy f30 to może być mało.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1661
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: yosujiro » 19 paź 2024, 14:57

Na koniec 702 gdzieś prawie połowa pasażerów się deklarowała, że chce jeździć do Bronowic. Nawet dzieląc to przez kolejne pół wychodzi, że f-30 może być na styk lub ciut mało

Wojciech
Znawca
Posty: 173
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Wojciech » 19 paź 2024, 20:40

Czy w obliczu uruchomienia linii "317" jest sens istnienia linii "287"?

miloszkasperczyk
Specjalista
Posty: 428
Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
Lokalizacja: Cianowice/Azory

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: miloszkasperczyk » 20 paź 2024, 8:36

Wojciech pisze: 19 paź 2024, 20:40 Czy w obliczu uruchomienia linii "317" jest sens istnienia linii "287"?
287 dobrze byłoby wydłużyć do Trojanowic, a 267 skierować przez ul.Glogera. Myślę że wtedy miałby ten układ linii większy sens.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.

Awatar użytkownika
elot360
Specjalista
Posty: 390
Rejestracja: 09 sie 2022, 8:21
Lokalizacja: Bytom

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: elot360 » 20 paź 2024, 10:35

1. Nie wszystkie kursy linii 317 dojeżdżają do Zielonek. Podczas gdy 287 w dni robocze ma kursy co 30 minut od 6 do 10 i od 14 do 19, linia 317 tylko od 6 do 8 i od 14 do 18
2. 287 przy obecnej trasie oferuje przyjemniejszą przesiadkę na tramwaj. Z pętli jedzie 7 minut i wszystkie przystanki są elegancko wokół skrzyżowania Siewnej z Pachońskiego (W granicach jednej zmiany świateł). 317 ma przystanki przy tramwaju wyraźnie od niego oddalone. Przystanek w kierunku Meiera jeszcze ujdzie, ale ten w kierunku Natansona to już ponad 200 metrów do przejścia. Dodam tylko że zupełnym przypadkiem, dzięki objazdowi ulicą Słomczyńskiego, linia 317 ma stanowisko idealnie obok przystanku tramwajowego, nic tylko się przesiadać. Suma sumarum, doliczamy czas na dłuższy przejazd tramwajem, dłuższy dojazd autobusem oraz przede wszystkim na dłuższy spacer. Dla niektórych osób to może już robić różnicę.
3. Nie wszyscy pasażerowie z Zielonek jeżdżą do dworca. Owszem, ostatnio miałem przyjemność przejechać się linią 287 i część pasażerów faktycznie wysiadła na Siewnej Wiadukcie, natomiast reszta wysiadała na Mackiewicza czy przede wszystkim Szpitalu Jana Pawła II. Tak, "obok" jest tramwaj, ale jak zdamy sobie sprawę z tego jaka grupa pasażerów ciąży do tego szpitala, tramwaj zupełnie nie jest obok. Kierując 267 przez Glogera uzyskasz ten sam efekt, zabieranie pasażerom wygodnego dojazdu który mają już teraz.

Dosłownie wczoraj na Nowym Kleparzu spotkałem starszą panią która niegdyś dojeżdzała z Osiedla Gotyk bezpośrednio linią 137 pod szpital. A tak zdezorientowana zrobiła sobie wycieczkę, korzystając przy okazji z nowej linii 147

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6876
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Kaszmir » 20 paź 2024, 15:38

Jest pewna niekonsekwencja z trasą "126". W komunikacie jako stałą podano tę do Salwatora, a ta do os. Podwawelskiego to trasa zmieniona. Tymczasem zarówno na stronie z rozkładami, jak i na przystankach na zmienionym odcinku, linia dostała biały kolor. Chyba, że sami urzędnicy jeszcze się zastanawiają i zależnie od napełnień wybiorą docelową trasę (do Salwatora z większą częstotliwością, albo do Os. Podwawelskiego z obecną). Nie miałby nic przeciwko ;)

Obrazek

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1885
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Bayer2003 » 20 paź 2024, 15:45

Kaszmir pisze: 20 paź 2024, 15:38 Chyba, że sami urzędnicy jeszcze się zastanawiają i zależnie od napełnień wybiorą docelową trasę (do Salwatora z większą częstotliwością, albo do Os. Podwawelskiego z obecną). Nie miałby nic przeciwko ;)
Po debiutach wszystkich 11 minibusów oraz ogarnięciu w nich chorób wieku dziecięcego, nawet na obecnej trasie częstotliwość powinno dać się zwiększyć przynajmniej do f~20 (być może nawet ze szczytowym wzmocnieniem do f~15). Wczoraj (słoneczna sobota i pierwszy dzień kursowania linii, więc na pewno nie były to maksymalne potoki pasażerskie) na pokładzie "126" na odcinku Kapelanka - Zielińskiego było 17 pasażerów. Linia z pewnością przyjmie się na obecnej trasie i jeżeli w najbliższych tygodniach dramatycznie nie opustoszeje (na co są niewielkie szanse), powinna pozostać na Osiedlu Podwawelskim.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 676
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: michal49944 » 21 paź 2024, 18:26

27. Międzynarodowe Targi Książki

od 24.10.2024 do 27.10.2024
148, 174, 178, 578

Szanowni Pasażerowie,

uprzejmie informujemy, że w dniach 24-27.10.2023 r. (czwartek – niedziela) w związku z wydarzeniem “27. Międzynarodowe Targi Książki” zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych:

W dniach 24-25.10.2023 r. (czwartek – piątek):
  • linia 148 – będzie kursować bez zmian;
  • linie 174, 178 i 578 – będą kursować według specjalnych rozkładów jazdy, z częstotliwością zwiększoną do 15 minut w okresie międzyszczytowym.
W dniach 26-27.10.2023 r. (sobota – niedziela):
  • linie 148 i 174 – będą kursować według specjalnych rozkładów jazdy, z częstotliwością zwiększoną do 15 minut w godzinach od ok. 09:30 do ok. 19:00 w sobotę oraz w godzinach od ok. 09:30 do ok. 17:00 w niedzielę;
  • linie 178 i 578 – będą kursować bez zmian.
https://ztp.krakow.pl/kmk/komunikaty/1097-2024

Zablokowany

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 2 gości