Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024 [Mobilis - dyskusja o nowej umowie 19.10.2024]

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1645
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: yosujiro » 20 paź 2024, 11:18

MMI robią jaja. Kierowcy są.

Justforfun
Znawca
Posty: 167
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Justforfun » 20 paź 2024, 11:44

Te wyświetlacze w tych Kapenach są do natychmiastowej przeróbki. Wyłączają się za każdym razem wraz z wyłączeniem zapłonu.
Ex kierowca MPK, PW.
Aktualnie: Kierowca KMŁ / o. Tarnów.

tiross
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: tiross » 20 paź 2024, 12:46

Choroby wieku dziecięcego podobnie jak w innych modelach, nie oszczędzają też MANów. MM817 na 152 odjeżdżając z Czyżyn, zaliczył awarię drzwi już na Dąbrowskiej. Coś piszczało, autobus nie mógł ruszyć z miejsca, gaszenie pojazdu na niewiele się zdało, po ponownym zgaszeniu silnika, w ogóle nie chciał odpalić. Po 12 min uznałem, że lepiej będzie wysiąść. Ostatecznie po 18 min walki, ruszył z pasażerami, widziałem go jak mnie mijał na Kościuszkowskim.

Swoją drogą, zwróciliście uwagę, że Mobilis z każdym nowym kontraktem ma zupełnie inny tabor (nie wybiera tego samego producenta jako model przegubowy i standardowy, nie trzyma się też tego samego producenta w kolejnych kontraktach), a "solówki" to zawsze jakieś wynalazki jak Irisbusy, AMZ, a teraz Castrosuy?

Jamnik
Ekspert
Posty: 1122
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Jamnik » 20 paź 2024, 13:01

tiross pisze: 20 paź 2024, 12:46 Ostatecznie po 18 min walki, ruszył z pasażerami, widziałem go jak mnie mijał na Kościuszkowskim.
O której planowo miał odjechać z Czyżyn?

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kojak » 20 paź 2024, 13:42

tiross pisze: 20 paź 2024, 12:46
Swoją drogą, zwróciliście uwagę, że Mobilis z każdym nowym kontraktem ma zupełnie inny tabor (nie wybiera tego samego producenta jako model przegubowy i standardowy, nie trzyma się też tego samego producenta w kolejnych kontraktach), a "solówki" to zawsze jakieś wynalazki jak Irisbusy, AMZ, a teraz Castrosuy?
Też się zdziwiłem, że solówki nie są od tego samego producenta co przeguby.
Dla nas dobrze, bo mamy różnorodność 8-)
Ale dla nich? Wydaje się, że lepiej jakby solówki też były od Mana. Ale... może w Excelu wyglądało to inaczej. Na końcu to i tak zawsze księgowy decyduje.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 449
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: LLoan » 20 paź 2024, 13:51

Sprawa jest stosunkowo prosta - decyduje cena, czas dostawy oraz na końcu - kwestie techniczne. Prywatny operator ma taką możliwość by wybierać sobie pojazdy jakie mu się podobają (oczywiście w zakresie kontraktu).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 20 paź 2024, 13:57

Kojak pisze: 20 paź 2024, 13:42Też się zdziwiłem, że solówki nie są od tego samego producenta co przeguby.
Dla nas dobrze, bo mamy różnorodność 8-)
Ale dla nich? Wydaje się, że lepiej jakby solówki też były od Mana. Ale... może w Excelu wyglądało to inaczej. Na końcu to i tak zawsze księgowy decyduje.
Nie. Nie pytałem jak było w tym przypadku, jednak w 2014 z tego co pamiętam Mobilis chciał mieć krótkie od tego samego producenta co przeguby (Mercedes), tylko producent powiedział że nie zdąży wyprodukować wszystkiego. Wozów nie kupuje się na miejscu jak w sklepie, lecz powstają na zamówienie, a dostępność i moc przerobowa producentów zależy od innych zamówień które mają.
yosujiro pisze: 19 paź 2024, 17:23A Mobilis korzysta tylko z możliwości jaką dało miasto w przetargu. Pretensje do miasta, że zostawiło furtkę na tzw okres przejściowy Obrazek
Dlaczego pretensje o okres przejściowy? Miasto dało mocno wyśrubowane terminy i warunki, zgłosił się tylko jeden przewoźnik co też o czymś świadczy. I ten przewoźnik powiedział, że zrobi co w jego mocy by wozy były w porę, jednak czasu było na tyle mało, że realną była szansa nie zdążenia i tak się stało. To jednak nie wina przewoźnika, wyprodukowanie taboru zajmuje określoną długość, a czasy są teraz ogólnie trudne.

Z mojej strony raczej ukłon dla Mobilis że pomimo wyśrubowanego terminu ogarnęli na tyle nowego taboru, że udało się w miarę uruchomić zaplanowaną pracę przewozową już wczoraj.

Arni
Miłośnik
Posty: 71
Rejestracja: 01 lut 2023, 11:19

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Arni » 20 paź 2024, 14:29

To teraz moje odczucia... Many i Scanie/CS prezentują się świetnie, w środku wygodnie. W autobusach brak automatów co u niektórych pasażerów wywołuje konsternację. W Scanii SIP działa dobrze lektor też ok natomiast jest błąd jeśli chodzi o strefę biletową. Od przystanku Sołtysowska do Ronda Czyżyńskiego na 113 dwa razy zmienialiśmy tą strefę... co do Mana którym jechałem to SIP albo działa płynnie albo wysiada na którymś z przystanków.... i po paru kolejnych się odnajduje... tak samo z Makłowiczem...albo jest albo nie.... W ogóle z Czyżyn odjechaliśmy 8 minut po czasie... i tu nie wiem czy kierowca miał problem z wozem czy wpływ na to mieli jego koledzy na pokładzie... w ogóle w tym Manie nie działały 3 drzwi... o jak ludzie stękali że nowe i nie działa... klima też jakby w automacie raz chodzi raz nie. Ogólne wrażenia i płynność jazdy dobre.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kojak » 20 paź 2024, 14:36

Pretensje do miasta można mieć nie o to, że zostawiło okres przejściowy, bo to akurat było bardzo rozsądne. Tylko o to, że zaspało trochę z tym przetargiem. Wiedzieli kiedy kończy im się umowa. Wiedzieli (a może i nie? Wówczas pytanie o kompetencje tych ludzi), że autobusy produkuje się pod konkretne zamówienie, a nie bierze się stockowych.
Do Mobilisa, jeśli tak się porozumiał z miastem, że w razie niedostarczenia nowych pojazdów na czas może używać starych, też trudno mieć pretensje. Bo wygląda na to, że Mobilis przewidział, iż nie wyrobi się z dostawami nowych wozów.

Natomiast problem leży gdzie indziej. Z wyliczeń, które tutaj robiliście wynikało, że ilość starych wozów plus ilość nowych gotowych do jazdy nie równała się ilości zakontraktowanej w umowie. I jeśli tak jest faktycznie - nie wiem, bo tego nie liczyłem- to można mieć o to pretensje do Mobilisa, Mobilisu (jak to poprawnie odmieniać?), że się porywa z motyką na słońce. Bo trzeba założyć jakiś poziom ryzyka i tym ryzykiem odpowiednio zarządzić.

Inna sprawa, że tutaj na forum pisaliśmy o tym, że Mobilis się nie wyrobi i faktycznie się nie wyrobił.

Awatar użytkownika
Metallo
Pasażer
Posty: 11
Rejestracja: 20 paź 2024, 14:13

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Metallo » 20 paź 2024, 14:52

Kojak pisze: 20 paź 2024, 13:42 Też się zdziwiłem, że solówki nie są od tego samego producenta co przeguby.
Dla nas dobrze, bo mamy różnorodność 8-)
Ale dla nich? Wydaje się, że lepiej jakby solówki też były od Mana. Ale... może w Excelu wyglądało to inaczej. Na końcu to i tak zawsze księgowy decyduje.
Scania i MAN to ta sama grupa, czyli Traton. Co więcej LC18G i "skakanki" finansuje Mobilisowi firma z tej samej grupy. Coś więcej trzeba dodać?

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kojak » 20 paź 2024, 15:06

Metallo pisze: 20 paź 2024, 14:52 Scania i MAN to ta sama grupa, czyli Traton. Co więcej LC18G i "skakanki" finansuje Mobilisowi firma z tej samej grupy. Coś więcej trzeba dodać?
Tak. Jaki jest stopień unifikacji?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Bayer2003 » 20 paź 2024, 15:36

Kojak pisze: 20 paź 2024, 14:36 Natomiast problem leży gdzie indziej. Z wyliczeń, które tutaj robiliście wynikało, że ilość starych wozów plus ilość nowych gotowych do jazdy nie równała się ilości zakontraktowanej w umowie. I jeśli tak jest faktycznie - nie wiem, bo tego nie liczyłem- to można mieć o to pretensje do Mobilisa, Mobilisu (jak to poprawnie odmieniać?), że się porywa z motyką na słońce. Bo trzeba założyć jakiś poziom ryzyka i tym ryzykiem odpowiednio zarządzić.

Inna sprawa, że tutaj na forum pisaliśmy o tym, że Mobilis się nie wyrobi i faktycznie się nie wyrobił.
Na pewno Mobilis ma obecnie przynajmniej 151 autobusów, więc liczba w teorii się zgadza. Brakuje jednak minibusów, których na pewno jest gotowych do wyjazdu mniej niż 7, przez co już dziś, przy 5 brygadach pojawiły się problemy i nie wiadomo jak będą jutro funkcjonować linie "126" i "147". Winę za to zamieszanie ponosi jednak ZTP, które naiwnie założyło, że 151 nowych autobusów uda się przewoźnikowi pozyskać w rok, chociaż przewoźnik starał się dotrzymać tego terminu.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1192
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: mkm3 » 20 paź 2024, 15:56

Można załatać problem braku minibusów ścinając częstotliwość na 147 do f=20min. Wydaje mi się, że docelowo f=15min na 147 byłaby okej, a za to przenieść wóz na 126 i zrobić f=20-25.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kojak » 20 paź 2024, 16:03

Bayer2003 pisze: 20 paź 2024, 15:36 Winę za to zamieszanie ponosi jednak ZTP, które naiwnie założyło, że 151 nowych autobusów uda się przewoźnikowi pozyskać w rok, chociaż przewoźnik starał się dotrzymać tego terminu.
Kwestia mocno dyskusyjna.
Pomyśl, idziesz do restauracji i zamawiasz steka dobrze wysmażonego, kelner przynosi średnio wysmażonego bo im się - nie wiem - gaz w kuchence skończył. Uważasz, że to jest Twoja wina, bo naiwnie założyłeś, że w restauracji się nie skończy gaz?

No bez jaj, nie ma co zaklinać rzeczywistości i na siłę, na chama, na żywca przerzucać odpowiedzialność z Mobilisu na ZTP. To już zbyt duża przesada w usprawiedliwianiu przewoźnika.

Dr2
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Dr2 » 20 paź 2024, 16:11

Scania_9640 pisze: 20 paź 2024, 11:04 A gdzie druga brygada? Awaria taboru czy brak kierowcy?
Dobrze, że jest jakaś profesjonalna informacja pasażerska (strona/apka/mapka) i pasażer przed wyjściem na przystanek ma szansę dowiedzieć się o niewykonanym kursie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bautosz i 9 gości