Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 28 paź 2024, 10:10

impuls pisze: 27 paź 2024, 21:43 MPK powoli chyba ma dość wiecznych napraw ufoków dlatego zmniejsza ich stan. Trzy rezerwy naraz w ciągu dnia powszedniego na "52" to często norma a nie przypadek. Oczywiście czasem padają też Pesy. Dlatego sytuację na "52" MPK powinno unormować. Ufoki powinno się porozpinać i pozostawić tylko te wagony które są w dobrej kondycji w składach. Skierować składy 105Na na brygady szczytowe "13" i pozostawić na tych co są na "49". Na "4" i "52" wyłącznie Krakowiaki a na "24" Pesy które zostaną jedna lub dwie brygady. Skoro "24" na dwóch czy trzech brygadach 33 metrowych daje radę to Stadlery poradzą sobie też na sześciu czy siedmiu. MPK powinno poprawić dostępność części zamiennych do Stadlerów. Zresztą już zaczyna to czynić zamawiając części do pantografów. Tak aby wagony nie musiały stać po kilka miesięcy. W wakacje i we wrześniu nieczynnych było z 8 wagonów tego typu, przez przekładnie, brak pantografu, kolizje. Muszą mieć zapasowe czołowe szyby i zderzaki, lampy przednie, bo te tramwaje się tłuką z blachosmrodami na potęgę. I wtedy będzie można zwiększyć udział wagonów 33 metrowych w ruchu, aby je skierować na "24". Jeśli nie to w przypadku braku ufoków ze dwie brygady "8" lub "9" straciłyby tabor 33 metrowy.
Rozpięcie ufoków pozwoliłoby uzyskać od 11 do 14 składów 2x105Na, co wystarczyłoby na obsługę wszystkich brygad szczytowych "13" oraz podgórskich brygad "49". Pytanie po co, jeżeli przynajmniej częściowo niskopodłogowych tramwajów 26-metrowych są w Krakowie już 132 egzemplarze, egzemplarz numer 133 zadebiutuje, a 134 jest już zapowiedziany? Jeżeli miasto nagle nie zacznie się wyludniać, w najbliższym czasie zapotrzebowanie na taki tabor nie ma szans osiągnąć nawet 80% z tego, więc po co te 2x105Na? Jak dla mnie już trzy składy to było za dużo, jednak podobno (nie wiem czy to prawda, czy wymówka MPK) wagony RZ24x nie mają opcji ukrotnienia potrójnego. Rozpięcie pozostałych ufoków niesie za sobą jeszcze jeden problem, który zauważyłeś - wyjechać będzie musiało wtedy więcej tramwajów 33-metrowych, wśród których obecnie (według PSMKMS) aż 7 egzemplarzy jest odstawionych, więc na "8" lub "9" musiałyby się zacząć pojawiać tramwaje 26-metrowe (co na pewno spowodowałoby niezabieralność), albo składy E1+c3, czyli najstarsze eksploatowane liniowo tramwaje w tej części Europy. Oczywiście zepsute tramwaje 33-metrowe trzeba naprawić, jednak po tym powinny one trafić na linię "44", która niestety na trasie objazdowej i pod innym numerem status 33-metrowej utraciła. Trasa "4" to spore potoki pasażerskie, podobnie ciąg na Górkę Narodową, więc po powrocie "44" na stałą trasę, wyłącznie 33-metrowy tabor tam to konieczność. Po rozpięciu wszystkich ufoków niestety nie będzie to możliwe - spadek ilostanu taboru najdłuższego zawsze pociąga za sobą przesunięcia w rozdziale taboru niższej pojemności, co powoduje łańcuch niekorzystnych dla pasażerów zmian. Ufoki trzeba starać się utrzymać, być może nie wszystkie, ale przynajmniej te 6 trójskładów, chociażby po to, żeby po oddaniu Meissnera i przekierowaniu tam "52", Aleja Jana Pawła II nie została z 26-metrową "44".
impuls pisze: 27 paź 2024, 21:43 A tak na dziś to tabor wysokopodłogowy jest nam niepotrzebny. Wspominał o tym Bayer2003 ja podam podobny przykład przydziału taboru w dniu 31.10.2016. Mając w inwentarzu 293 pociągi MPK obsłużyło 247 brygad. Obecnie MPK posiada 335 pociągów w tym 31 wysokopodłogowych obsługując tylko 241 brygad w dni powszednie. Zatem dzisiaj bez tramwajów wysokopodłogowych MPK mogłoby obsłużyć w dzień powszedni wszystkie brygady. Ale ilość brygad wzrośnie wraz z przywróceniem ruchu do trzech zamkniętych pętli. Wzrośnie tak samo po oddaniu nowej linii do Mistrzejowic. Dlatego potrzebny jest większy stan na następne miesiące. I wszystkie typy wagonów muszą pozostać w ruchu, bo nowe tramwaje będą nieprędko. Obecne wykorzystanie taborowe jest proporcjonalnie na średnim poziomie i pozostają spore rezerwy.
Od wysokości podłogi niestety ważniejsza jest pojemność - obecnie wszystkie brygady dałoby się obsłużyć wyłącznie niskim taborem, jednak przy sporych problemach z przepełnieniami. 3x105Na oraz E1+c3 w stanie pozwalającym na jakąkolwiek liniową eksploatację powinny pozostać, 2x105Na oraz solówki E1 nie - takie rozwiązanie na dziś byłoby najkorzystniejsze dla pasażerów. Niemal na pewno jednak po raz kolejny nie zostaną rozstrzygnięte przetargi na dostawę do 90 nowych tramwajów - ich cena z miesiąca na miesiąc rośnie, na co nie będzie stać przewoźnika. Rynek niskopodłogowych tramwajów używanych również wygląda tragicznie - dostępne są niemal jedynie tramwaje o długości poniżej 30 metrów, często niemające nawet 5 par drzwi. Powstaje trasa na Meissnera, w planach jest także trasa na Azory, a także być może kilka kolejnych inwestycji, które obsłużyć trzeba będzie wyłącznie taborem obecnie posiadanym. W związku z tym MPK musi utrzymywać spory ilostan byle czego - pytanie czy na razie te najbardziej niepotrzebne dziś tramwaje muszą jeździć liniowo - w Częstochowie potrafiono na kilka lat odstawić 2x105Na, a w Gorzowie Wielkopolskim 6EGTW/6ZGTW (konstrukcja trochę podobna do E1), a po kilku latach tramwaje te bez większych problemów wróciły do liniowej eksploatacji.
Jelczyk pisze: 27 paź 2024, 23:15 No i 278+279+280 był tym jednym z lepszych....
Skład 278+279 był chyba ostatnim składem, który jeszcze w Nowej Hucie przeszedł większy remont (w 2022 roku), więc jego stan na pewno jest dobry. Znacznie gorzej sytuacja wygląda z wagonem 280, który kilkukrotnie był przepinany - przed powstaniem ufoka jeździł w składzie z HZ273, a jeszcze wcześniej z nieistniejącym już HZ281, więc najwidoczniej z resztą wagonów nie współpracował zbyt dobrze. Nie wiadomo co stanie się z RZ280, w teorii może zostać wyremontowany, jednak najprawdopodobniej czeka go kasacja. W tej sytuacji znaleźć powinno się wagon w dobrym stanie, mogący współpracować z RZ278+RZ279, pytanie tylko czy jest to możliwe?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 1171
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 28 paź 2024, 13:10

Bayer2003 pisze: 28 paź 2024, 10:10 chociażby po to, żeby po oddaniu Meissnera i przekierowaniu tam "52", Aleja Jana Pawła II nie została z 26-metrową "44".
Naprawdę sądzisz, że 105tki dostaną dopuszczenie w tunelu tramwajowym na Meissnera, skoro NIE MAJĄ takich dopuszczeń w Tunelu pod Dworcem oraz Tunelu Łagiewnickim? :D

Już prędzej spodziewałbym się zamiany taboru i wciśnięcia ufoków na 4 / 24 (skąd zostaną zabrane Pesy do obsługi tunelowego 52) :lol:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 28 paź 2024, 17:59

suchy pisze: 28 paź 2024, 13:10 Naprawdę sądzisz, że 105tki dostaną dopuszczenie w tunelu tramwajowym na Meissnera, skoro NIE MAJĄ takich dopuszczeń w Tunelu pod Dworcem oraz Tunelu Łagiewnickim? :D

Już prędzej spodziewałbym się zamiany taboru i wciśnięcia ufoków na 4 / 24 (skąd zostaną zabrane Pesy do obsługi tunelowego 52) :lol:
Oczywiście miałem na myśli przeniesienie ufoków na "24" (lub inną linię) po oddaniu Meissnera.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

brovar
Ekspert
Posty: 545
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 29 paź 2024, 16:38

impuls pisze: 27 paź 2024, 21:43 MPK powoli chyba ma dość wiecznych napraw ufoków dlatego zmniejsza ich stan. Trzy rezerwy naraz w ciągu dnia powszedniego na "52" to często norma a nie przypadek.
W tej chwili są cztery rezerwy.
Obrazek
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 29 paź 2024, 16:44

brovar pisze: 29 paź 2024, 16:38 W tej chwili są cztery rezerwy.
Obrazek
Na pewno na "52" nie wyjechało dziś 7 ufoków, więc PESY też mają w tej sytuacji swój udział ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 672
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: michal49944 » 31 paź 2024, 7:06

Tabor na dzisiejszych liniach cmentarnych:
81 - 7x RP
82 - 5x HY
83 - 6x RY
84 - 7x HY

Trochę dziwi podział na jedną zajezdnię na liniach, bo powoduje to takie perełki jak np. niemal godzinne wyjazdy z PH na Kurdwanów.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 672
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: michal49944 » 31 paź 2024, 7:29

W zamian za linie cmentarne na 9 kursują RP i HL, a na 14 kursują 2x HL.

krakus
Znawca
Posty: 172
Rejestracja: 26 sie 2020, 22:14

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: krakus » 31 paź 2024, 14:13

Jelczyk pisze: 27 paź 2024, 23:15 No i 278+279+280 był tym jednym z lepszych....
RZ280 już połączony z 278-279😉

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 533
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 15 lis 2024, 8:24

Widzę, że kilka Pes pojawiło się na linii 50, natomiast 24 znów się skurczyła do 32m.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 15 lis 2024, 10:44

Kowalik pisze: 15 lis 2024, 8:24 Widzę, że kilka Pes pojawiło się na linii 50, natomiast 24 znów się skurczyła do 32m.
Na "24" pozostały dwie PESY, na "50" są cztery. Niestety wszystkie na brygadach kursujących jedynie do Kurdwanowa, brygady jadące na Borek są wyłącznie 33-metrowe. Nie wiem z czego wynika taka decyzja, jednak jeżeli tabor 40m+ już kieruje się na "50", dla pasażerów lepszy byłby dłuższy tabor na dłuższej trasie.

Co do samej zmiany - rotowanie taborem 40m+ i przerzucanie go pomiędzy liniami nie rozwiąże żadnych problemów. Linie "24" i "50" potrzebują najdłuższego taboru na wszystkich brygadach, a do tego potrzebny jest większy ilostan takich tramwajów, przy czym nawet zamówienie zaledwie 30 egzemplarzy nie rozwiąże problemu na obydwóch tych liniach (chyba, że ufoki pozostaną w eksploatacji).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 15 lis 2024, 11:22

Bayer2003 pisze: 15 lis 2024, 10:44 Na "24" pozostały dwie PESY, na "50" są cztery. Niestety wszystkie na brygadach kursujących jedynie do Kurdwanowa, brygady jadące na Borek są wyłącznie 33-metrowe. Nie wiem z czego wynika taka decyzja, jednak jeżeli tabor 40m+ już kieruje się na "50", dla pasażerów lepszy byłby dłuższy tabor na dłuższej trasie.
No tutaj akurat chyba decyzja jest dobra, bo imho chodzi o to, aby wykonać jak najwięcej kursów dłuższym taborem tam, gdzie są największe potoki. Po co pesa ma jechać na odcinku Kurdwanów - Borek, gdzie jest garstka pasażerów, skoro może jechać częściej między GN, a Kurdwanowem? :)
Bayer2003 pisze: 15 lis 2024, 10:44Co do samej zmiany - rotowanie taborem 40m+ i przerzucanie go pomiędzy liniami nie rozwiąże żadnych problemów. Linie "24" i "50" potrzebują najdłuższego taboru na wszystkich brygadach, a do tego potrzebny jest większy ilostan takich tramwajów, przy czym nawet zamówienie zaledwie 30 egzemplarzy nie rozwiąże problemu na obydwóch tych liniach (chyba, że ufoki pozostaną w eksploatacji).
A w ogóle to "dyrekcja mpk powinna nielegalnie podpisać kontrakt na tureckie tramwaje widmo i iść potem do więzienia, bo co z tego, że ktoś siedziałby w więzieniu, jeśli pasażerowie może mieliby dłuższy tabor" ;)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kbieniu7 » 15 lis 2024, 11:28

No to trzeba chyba przekonać MPK i UMK (Kracika), żeby jeszcze raz może zmodyfikować przetarg i darować sobie jednokierunkowe 33m. Wtedy można by:

30+15 40metrowców
30+15 33metrowców dwukierunkowych.

Skupiamy się na taborze, który nam najbardziej trzeba. Jednocześnie dla producentów też lepiej (i taniej) zapewnione dłuższe serie jednego typu.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 15 lis 2024, 11:38

kot_feliks pisze: 15 lis 2024, 11:22 No tutaj akurat chyba decyzja jest dobra, bo imho chodzi o to, aby wykonać jak najwięcej kursów dłuższym taborem tam, gdzie są największe potoki. Po co pesa ma jechać na odcinku Kurdwanów - Borek, gdzie jest garstka pasażerów, skoro może jechać częściej między GN, a Kurdwanowem? :)
Brygady "50", na których są dziś PESY wykonują 7-8 kółek dziennie. Brygady do Borku... dokładnie tyle samo, również 7-8 kółek dziennie. Kursów wcale nie jest więcej, a ta garstka pasażerów na odcinku Kurdwanów - Borek może zadecydować o tym czy na dalszej części trasy pasażerowie zmieszczą się do tramwaju czy nie.
kot_feliks pisze: 15 lis 2024, 11:22 A w ogóle to "dyrekcja mpk powinna nielegalnie podpisać kontrakt na tureckie tramwaje widmo i iść potem do więzienia, bo co z tego, że ktoś siedziałby w więzieniu, jeśli pasażerowie może mieliby dłuższy tabor" ;)
Niestety podjęto decyzję jaką podjęto i taboru nie ma, zresztą gdyby podjęto inną, żaden turecki tramwaj i tak na razie nie kursowałby liniowo. Dziś trzeba sobie radzić z ilostanem taboru 40m+ wynoszącym 45 i przy takim (skrajnie niskim) ilostanie są inne priorytety niż brygady GN - Kurdwanów.
kbieniu7 pisze: 15 lis 2024, 11:28 No to trzeba chyba przekonać MPK i UMK (Kracika), żeby jeszcze raz może zmodyfikować przetarg i darować sobie jednokierunkowe 33m. Wtedy można by:

30+15 40metrowców
30+15 33metrowców dwukierunkowych.

Skupiamy się na taborze, który nam najbardziej trzeba. Jednocześnie dla producentów też lepiej (i taniej) zapewnione dłuższe serie jednego typu.
Jednokierunkowe 33m są zupełnie zbędne, jednak czy ewentualne 45 egzemplarzy dwukierunkowych 33m również się przyda? Moim zdaniem nie i bardziej szedłbym w następującym kierunku:

30+30 40m+ (być może w innych proporcjach podstawa/opcja)
20+10 33m dwukierunkowych (żeby zapewnić spokojną obsługę "3", nawet w przypadku braku zrealizowania opcji).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kbieniu7 » 15 lis 2024, 12:01

Bayer2003 pisze: 15 lis 2024, 11:38 30+30 40m+ (być może w innych proporcjach podstawa/opcja)
20+10 33m dwukierunkowych (żeby zapewnić spokojną obsługę "3", nawet w przypadku braku zrealizowania opcji).
Też może tak być.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6837
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 15 lis 2024, 12:21

Można poprosić nawet o 90 40-metrowców tylko to są większe koszty. Trzeba siąść i przeliczyć, by dać sensowną propozycję. Brygad na "4", "24", "50" i "52" jest łącznie 61:
"4" - 9
"24" - 8
"50" - 25
"52" - 19

Przyjmując wykorzystanie na poziomie 80-85%, daje to potrzebę 71-77 wozów. Przyjąłbym 77, od tego odjął obecne 37 niskowejściowych 40-metrowców i wychodzi że trzeba kupić 40. Dodałbym 5 na wypadek wydłużenia "52" do Piastów SKA oraz w stronę Skotnik/Os. Kliny, i wychodzi kupno 45 nowych.

Dlatego skłaniam się ku propozycji kbieniu7 na 45+45. Idealnie gdyby w wersji podstawowej było 40 wozów 40-metrowych plus opcja na 5 w przypadku wydłużenia trasy "52". Czyli w wersji idealistycznej:
40+5 wozów 40m
30+15 wozów 33m dwukierunkowych

Jeśli brakuje pieniędzy, lepiej nawet zrezygnować z paru 33m, byle kupić właściwą liczbę 40m.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ankrpl, pasazer_mobilisu i 2 gości