Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

- Linie, trasy, rozkłady
Kenoip
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 18 kwie 2023, 10:47

Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: Kenoip » 23 paź 2024, 12:44

Z tego co widziałem nie było jeszcze tematów dotyczących tych osiedli, więc otwieram nowy.

Zacznę od tego, że już dawno myślałem o os. Podwawelskim i potrzebie dowozówki z ulicy Komandosów lub Szwedzkiej (cel dojazd do tramwaju i przychodni oraz skrócenie odległości do najbliższego przystanku zwłaszcza dla osób starszych).

Opcja A) Wybaczcie pewien trywializm, ale w tej roli widziałem przedłużone 101 ... - Monte Casino - Bułhaka (tu przystanek dla przesiadek) - Dworska - Komandosów - Barska - os. Podwawelskie - i dalej jak obecnie (przydałby się przystanek przy przychodni na Szwedzkiej i tu nawet zastanawiałbym się nad skrętem w Boczną).

Opcja B) linia obsługiwana przez tabor mini
Zakrzówek - Dworska - Twardowskiego - Mieszczańska - Dworska - (powrót: Dworska - Bułhaka - Monte Casino - Boczna) Komandosów - tunel pod Konopnickiej - Ludwinowska - Korona - Rynek Podgórski - Rękawka - Podgórze SKA (powrót: Limanowskiego). Zakładam możliwość przesiadek: Kapelanka (niezbyt wygodna), Ludwinów na autobusy, Korona, Podgórze SKA. W powrotnej drodze dodatkowo rondo Grunwaldzkie i Szwedzka.

Opcja C) Zakłada dodatkowo obsługę osiedli przy Rydlówce przez linię okrężną: os. Podwawelskie - Barska - Komandosów - Dworska Bułhaka - Monte Casino - Boczna - Kapelanka - Rydlówka - Orawska - Konopnickiej - Barska - os. Podwawelskie

Przy czym bardziej zakładałbym przekierowanie na Rydla linii z Ruczaj np. 106/136, a nawet 194/494 tylko, że na Orawskiej mogą się nie zmieścić.

Bautosz
Znawca
Posty: 168
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: Bautosz » 25 paź 2024, 1:16


Opcja A) Wybaczcie pewien trywializm, ale w tej roli widziałem przedłużone 101 ... - Monte Casino - Bułhaka (tu przystanek dla przesiadek) - Dworska - Komandosów - Barska - os. Podwawelskie - i dalej jak obecnie (przydałby się przystanek przy przychodni na Szwedzkiej i tu nawet zastanawiałbym się nad skrętem w Boczną).
Nie wiem czy nie chodziło Ci o trasę Bułhaka - Wierzbowa - Komandosów - Barska, więc założę że o to chodzi.

Nie do końca wydaję mi się, aby takie wydłużenie było potrzebne. Jeśli chcemy, aby ktokolwiek z ul. Komandosów korzystał z takiego połaczenia, to musi mieć ono dwie rzeczy:
• zachęcają częstotliwość
• opcję dojazdu w atrakcyjne kierunki (np. centrum)

101, w takim układzie posiada to drugie, ale tylko w stronę Kopca, gdy zatrzymuje się na tym samym peronie co tramwaj i autobus.
Ja bym widział na Komandosów 124/424. Dodatkowo, w takim układzie 101 musiałoby być obsługiwany przez tabor mini.

Przystanek "Szwedzka" jest wręcz obok przychodni, więc nie wydaje mi się aby była potrzeba stworzenia przystanku jeszcze bliżej.

Opcja B) linia obsługiwana przez tabor mini
Zakrzówek - Dworska - Twardowskiego - Mieszczańska - Dworska - (powrót: Dworska - Bułhaka - Monte Casino - Boczna) Komandosów - tunel pod Konopnickiej - Ludwinowska - Korona - Rynek Podgórski - Rękawka - Podgórze SKA (powrót: Limanowskiego). Zakładam możliwość przesiadek: Kapelanka (niezbyt wygodna), Ludwinów na autobusy, Korona, Podgórze SKA. W powrotnej drodze dodatkowo rondo Grunwaldzkie i Szwedzka.
Dobry pomysł na obsługę Zakrzówka. Można by rozważyć zmiane organizacji ruchu tak by Twardowskiego i Dworska były na każdym odcinku w tą samą stronę. Wtedy linia nie musiałaby zajeżdżać na Monte Cassino i stanowić wewnętrz osiedlowe połączenie. Fajne jest to, że linia oferuje dojazd do wielu miejsc przecinając jedne z najważniejszych punktów.
Opcja C) Zakłada dodatkowo obsługę osiedli przy Rydlówce przez linię okrężną: os. Podwawelskie - Barska - Komandosów - Dworska Bułhaka - Monte Casino - Boczna - Kapelanka - Rydlówka - Orawska - Konopnickiej - Barska - os. Podwawelskie

Przy czym bardziej zakładałbym przekierowanie na Rydla linii z Ruczaj np. 106/136, a nawet 194/494 tylko, że na Orawskiej mogą się nie zmieścić.
Na górę
Ja bym był bardziej skłonny skierowaniu 136 przez Rydlówke i Nowoorowską do Os. Podwawelskiego. Tam bardzo przydałaby się linia bo sporo się tam pobudowało.

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: Aułrora » 25 paź 2024, 9:54

Bautosz pisze: 25 paź 2024, 1:16 Ja bym był bardziej skłonny skierowaniu 136 przez Rydlówke i Nowoorowską do Os. Podwawelskiego. Tam bardzo przydałaby się linia bo sporo się tam pobudowało.
Akurat takie 136 to w takim rozrachunku najlepiej byłoby wydłużyć do N. Kleparza bo wtedy linia jest przyjemniejsza dla pasażerów w kwestii możliwości przesiadki na inne linie autobusowe + nie byłaby taka jak 108, tylko zapewniałaby dla mieszkańców bardziej unikalną relację ;) + no i wsparcie 194 rzecz jasna.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Kenoip
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 18 kwie 2023, 10:47

Re: Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: Kenoip » 25 paź 2024, 10:36

Odnośnie A) typując 101 wybrałem linię z uwagi na możliwość zastosowania małego taboru przy zwiększonej częstotliwości. Wyznaczenie dla niej przystanku przy Szwedzkiej wskazałem, bo wydawało mi się, że 101 w stronę kopca się tam nie zatrzymuje.

Co to B) to wjazd na osiedle ma mieć na celu dostarczenie ludzi do punktów przesiadkowych. Niestety przejeżdżając przez osiedlowe ulice trudno zorganizować najbardziej naturalną przesiadkę przy Moście Dębickim, dlatego zaproponowałem inne punkty przesiadkowe, choć nie wszystkie są wygodne, a niektóre nieintuicyjne.

C) temat Rydlówki i Orawskiej może jeszcze kiedyś poruszę, bo również uważam, że mogłaby być obsłużona przez linię z Łagiewnik przekierowaną do centrum. Tylko, że nie jechałem nową Orawską i nie wiem czy będzie możliwa obsługa takiej linii dużym autobusem.

Jeśli chodzi o przedłużenie takiej linii do NK to również pytanie jakie interesy na realizować. Obecnie wydaje mi się, że dojazd do Mostu Dębickiego byłoby wystarczający Chodzi o pewną efektywność całego systemu.

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: Aułrora » 25 paź 2024, 11:59

Kenoip pisze: 25 paź 2024, 10:36 Jeśli chodzi o przedłużenie takiej linii do NK to również pytanie jakie interesy na realizować. Obecnie wydaje mi się, że dojazd do Mostu Dębickiego byłoby wystarczający Chodzi o pewną efektywność całego systemu.
Interesy mieszkańców Kobierzyńskiej, Os. Pod Fortem i Kobierzyna w bezpośrednim dojeździe za most Dębnicki (zakładając, że mówimy o linii 136) tak aby była alternatywą dla 194-ki. Po prostu proponując taką trasę do NK starałem się pomyśleć o mieszkańcu z każdego rejonu, tak aby linia była atrakcyjniejsza, zapewniała unikalną relację i sprawiała, że potoki się rozłożą na liniach. Chociaż się zgodzę że im trasa krótsza tym bardziej efektywna, ale w takim razie można byłoby spróbować puścić jeszcze jakąś drugą linię tak aby się uzupełniały.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: Cyjan » 14 lis 2024, 10:31

Rozkminiał już ktoś gdzie można byłoby zrobić przystanek na Rydlówce? Obok Nowoorawskiej byłoby chyba najsensowniej, ale jest tam stosunkowo ciasno.
ona/jej

Karol1994
Znawca
Posty: 124
Rejestracja: 22 sie 2022, 16:54

Re: Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: Karol1994 » 14 lis 2024, 10:58

Zorza Polarna pisze: 25 paź 2024, 11:59 Interesy mieszkańców Kobierzyńskiej, Os. Pod Fortem i Kobierzyna w bezpośrednim dojeździe za most Dębnicki (zakładając, że mówimy o linii 136) tak aby była alternatywą dla 194-ki. Po prostu proponując taką trasę do NK starałem się pomyśleć o mieszkańcu z każdego rejonu, tak aby linia była atrakcyjniejsza, zapewniała unikalną relację i sprawiała, że potoki się rozłożą na liniach. Chociaż się zgodzę że im trasa krótsza tym bardziej efektywna, ale w takim razie można byłoby spróbować puścić jeszcze jakąś drugą linię tak aby się uzupełniały.
Taką unikalną relacją wg mnie to byłaby nie linia w kierunku Kleparza, tylko taka, jaką obsługiwało kiedyś "114" z Kobierzyńskiej w rejon MS AGH, Armii Krajowej. Generatorów ruchu w tej okolicy sporo (IKEA, Galeria Bronowice chociażby) i ta relacja bardziej by się przydała.

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: Aułrora » 14 lis 2024, 15:46

Karol1994 pisze: 14 lis 2024, 10:58 Taką unikalną relacją wg mnie to byłaby nie linia w kierunku Kleparza, tylko taka, jaką obsługiwało kiedyś "114" z Kobierzyńskiej w rejon MS AGH, Armii Krajowej. Generatorów ruchu w tej okolicy sporo (IKEA, Galeria Bronowice chociażby) i ta relacja bardziej by się przydała.
Unikalną w sensie, taką której jeszcze nie oferuje żadna linia z rejonów Kobierzyna, czy Os. Pod Fortem. Jednakże zgodzę się, że taka linia też by się przydała bo sporo osób z 194-ki przesiada się na Czarnowiejskiej w kierunku MS AGH i dalej. Najpewniej za te kilka lat jak 8PU otworzą będą musieli ofertę w tym rejonie zmienić bo nie uwierzę że na nową ulicę, która najszybciej połączy Os. Pod Fortem z centrum puszczą coś pokroju 136-ki z zakończeniem w kursu w Łagiewnikach. To byłby śmiech na sali. Mówiąc krótko. Aby całe osiedle mogło pomieścić się do autobusów, w tym rejonie należy stworzyć jeszcze z 2 linie, które dywersyfikowałyby potoki umożliwiając jakąkolwiek możliwość wejścia do autobusu:

takie 194 - przez Kobierzyńską bez zmian
takie 1x6? - przez 8PU - w proponowane przez ciebie rejony
i jakaś linia 5x6? - splatająca rejony Kobierzyna, os. Pod Fortem przez całe ATW

Taka cukierkowa, utopijna wizja, ale na razie bez tramwaju, to nie ma co myśleć o skromniejszych rozwiązaniach bo nawet 194 co 5 minut nie rozwiązałoby problemów niezabieralnej pasażerów linii.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

rumcajs
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 28 lut 2020, 0:50

Re: Dębniki, Zakrzówek, Mateczny

Post autor: rumcajs » 15 lis 2024, 19:46

Cyjan pisze: 14 lis 2024, 10:31 Rozkminiał już ktoś gdzie można byłoby zrobić przystanek na Rydlówce? Obok Nowoorawskiej byłoby chyba najsensowniej, ale jest tam stosunkowo ciasno.
Potencjalnie tam, gdzie stawała 106 (na wysokości Rydlówki 34 przy dawnych działkach).
Ogólnie jako osoba związana ze "starymi blokami" jestem dość sceptycznie nastawiony do powodzenia tam autobusu - most ma ograniczenie tonażowe 3,5t, w latach 2000 po otwarciu mostu (106 przestała jeździć Rydlówką po zawaleniu jego poprzednika w latach 70) odmówiono wówczas poprowadzenia tam autobusu też przez szerokość drogi (próby były, bo akurat jakoś w tym samym czasie ruszyło Tesco).
Dużo było też zabiegów by spowolnić na Rydlówce ruch, a także by nie zablokować wyjazdu straży z Rzemieślniczej.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości