SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Ja nie widzę problemu, by w połowie trasy po przekroczeniu strefy zmienił się lektor. Chyba że mi ktoś racjonalnie wytłumaczy gdzie jest problem
-
- Znawca
- Posty: 104
- Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
- Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
A to nie jest tak, że każda linia ma swoją ścieżkę dźwiękową do której są przypisane komunikaty? Dlatego w mobilisie są poprzeplatane komunikaty Makłowicza i anonimowego lektora?GoMeZz391 pisze: 22 lis 2024, 6:24 MPK rotuje swoim taborem między aglo a miastem, więc ciężko byłoby zrobić w ten sposób, gdyż dziś jeden autobus na 307 a jutro 501.
Prędzej jak już to w przegubach MPK niech będzie Makłowicz, a w solówkach dotychczasowy.
Jeśli mamy robić rozróżnienie na miasto i aglomerację albo autobusy krótkie i długie, i to jaki lektor będzie słyszalny, to poczekajmy aż ZTP ogarnie zapowiedzi na całość. Inaczej to będzie brzmiało niepoważnie.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
System informacji pasażerskiej w kmk to temat który jest od lat lekceważony. Nikt do tej sprawy nie podchodzi poważnie tutaj. To jest jedna z najważniejszych działek, a Kraków w tym przedziale jest bardzo mocno do tyłu.mkm3 pisze: 22 lis 2024, 8:43 Bo niektórzy wolą robić PR pewnemu środowisku. W końcu p. Makłowicz jest popularny, to można się ogrzać przy jego sławie. Ale i to nie zostało zrealizowane należycie na 100%, skoro nadal są pojazdy bez Makłowicza, a na pewnej konferencji na kilka dni przed rozpoczęciem obsługi przez Mobilis wszystko brzmiało jakby było gotowe.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
A właściwie czemu aglomeracja nie jest uwzględniona?tramwajowy pisze: 20 lis 2024, 9:00Dopóki ZTP nie ogarnie sprawy związanej z aglomeracją to nie usłyszymy Makłowicza w autobusach MPK.
-
- Miłośnik
- Posty: 83
- Rejestracja: 13 maja 2023, 11:21
- Lokalizacja: Prądnik Czerwony
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
No właśnie o to trzeba spytać ZTP - dlaczego chcieli Makłowicza tylko w mieście... co liczę że PKK w końcu zrobi

Pozdrawiam Marcin
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Też nie rozumiem problemu. Nie wszystko musi być od linijki, takie samo wszędzie i dla wszystkich.Kierman pisze: 22 lis 2024, 8:58 Ja nie widzę problemu, by w połowie trasy po przekroczeniu strefy zmienił się lektor. Chyba że mi ktoś racjonalnie wytłumaczy gdzie jest problem
Odróżnienie lektorów przystanków strefy miejskiej i aglomeracyjnej może być dodatkowo pomocne dla pasażerów, którzy słysząc innego lektora będą mogli się upewnić, czy posiadają na pewno właściwy bilet.
-
- Znawca
- Posty: 104
- Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
- Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
To jak coś z góry ma być bylejakie, to po co coś zmieniać. Jestem zdania, że jak się za coś biorę to ma być na tiptop.Woof pisze: 22 lis 2024, 12:56 Też nie rozumiem problemu. Nie wszystko musi być od linijki, takie samo wszędzie i dla wszystkich.
Po to są komunikaty o zmianie strefy oraz wizualna informacja na tablicach wewnątrz w jakiej strefie się znajdujemy.Woof pisze: 22 lis 2024, 12:56 Odróżnienie lektorów przystanków strefy miejskiej i aglomeracyjnej może być dodatkowo pomocne dla pasażerów, którzy słysząc innego lektora będą mogli się upewnić, czy posiadają na pewno właściwy bilet.
Może jeszcze innego lektora dla III strefy?
Jeden lektor, jeden standard zapowiedzi dla całej sieci.
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Słuszna uwaga. Inny lektor faktycznie może być pomocny przy rozróżnieniu stref.Woof pisze: 22 lis 2024, 12:56 Też nie rozumiem problemu. Nie wszystko musi być od linijki, takie samo wszędzie i dla wszystkich.
Odróżnienie lektorów przystanków strefy miejskiej i aglomeracyjnej może być dodatkowo pomocne dla pasażerów, którzy słysząc innego lektora będą mogli się upewnić, czy posiadają na pewno właściwy bilet.
Frontem do niedowidzących widzę podchodzisz.tiross pisze: 22 lis 2024, 13:27 Po to są komunikaty o zmianie strefy oraz wizualna informacja na tablicach wewnątrz w jakiej strefie się znajdujemy.
Może jeszcze innego lektora dla III strefy?
Jeden lektor, jeden standard zapowiedzi dla całej sieci.
Wszystko co może pomóc, a nie szkodzi jest warte wprowadzenia. Chociażby po to, by ułatwić osobom niedowidzącym. Usuwajmy bariery, a nie pozostawiajmy w imię właściwe nie wiadomo czego.
-
- Znawca
- Posty: 104
- Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
- Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód
Re: SIP - wyświetlacze, informacja głosowa
Obecnie nie ma żadnych komunikatów o zmianie strefy, więc ich dodanie już będzie ułatwieniem, nie tylko dla osób niedowidzącychKojak pisze: 22 lis 2024, 14:05 Frontem do niedowidzących widzę podchodzisz.
Wszystko co może pomóc, a nie szkodzi jest warte wprowadzenia. Chociażby po to, by ułatwić osobom niedowidzącym. Usuwajmy bariery, a nie pozostawiajmy w imię właściwe nie wiadomo czego.

Re: 22.11.2024 [zima zaskoczyła drogowców odc. 2137]
Wszystkie nowe wagony (NGT6, NGT8, Pesy i Lajkoniki) mają nagłośnienie zewnętrzne - tylko że motorowi bardzo rzadko z tego korzystają.Kojak pisze: 22 lis 2024, 18:28 W tym momencie zatrzymanie na Krakowskiej w obu kierunkach. Akcja Policji. Tramwajami omijają albo Kapelanka albo Starowislna.
Fajna koordynacja pomiędzy dyspozytorami. Motorniczy zgłasza się się do dyspozytora, ten mówi skręt w lewo objedz przez starowisla i getta. Motorniczy z 10 wychodzi przestawia zwrotnice informuje pasażerów o objeździe.
W tym momencie inny dyspozytor pyta się o położenie 10/02, Motorniczy odpowiada, a dyspozytor mowi: no to kieruj się oczywiście w prawo na Kapelanke.
Motorniczy odpowiada, że już przestawił zwrotnice i poinformował pasażerów że jedzie w lewo, w związku z czym nie będzie już tego zmieniał.
Grupka pasażerów przy kabinie słyszy ta rozmowę i komentuje naśmiewając się z szumu informacyjnego robionego przez dyspozytorów.
Dwa wnioski:
- brak koordynacji obsługi przypadku
- brak nagłośnienia na zewnątrz tramwaju, aby ludzie na przystanku również dostali informacje (w efekcie ludzie z przystanku szli do Motorniczego i pytali gdzie jedzie).
Powinno się zamontować głośniki także na zewnątrz pojazdu ( oczywiście z opcją ich ręcznego wyłączenia przez prowadzącego pojazd).
O wiele prościej jest poczekać, aż pasażerowie zaczną wsiadać i wtedy użyć głośników wewnętrznych (wszak ludzi w środku wagonu też trzeba poinformować o zmianie trasy). A niestety nie da się jednocześnie mówić przez nagłośnienie "do środka" oraz "na zewnątrz"

Co zaś do tego konkretnego przypadku, ja też bym chyba pokierował 10tkę w lewo przez Starowiślną i Getta, żeby jak najmniej przystanków na trasie straciło kursy (bo dzięki temu obsłużony byłby normalnie odcinek Korona - Łagiewniki). A kierując wagon w prawo, pomijamy cały ten odcinek i 10tka wraca na swoją trasę dopiero od Łagiewnik.
Dyskusja przeniesiona z wątku
Dzisiaj na mieście
~Mod. Gz391
Re: 22.11.2024 [zima zaskoczyła drogowców odc. 2137]
Skoro tramwaje mają nagłośnienie zewnętrzne to pytanie czemu nie jest używane w takich przypadkach ? Motorniczy nie jest przeszkolony? Urządzenie nie działa?
Gdyby zadziałało, ludzie z przystanku nie nachodziliby motorniczego.
Co do objazdu. Nie komentuje wyboru trasy, bo się na tym nie znam. A jedynie brak koordynacji, bo dwóch różnych dyspozytorów mówi inaczej. W prawo, w lewo.i w drzewo.
Ruch na Krakowskiej jest już wznowiony
Gdyby zadziałało, ludzie z przystanku nie nachodziliby motorniczego.
Co do objazdu. Nie komentuje wyboru trasy, bo się na tym nie znam. A jedynie brak koordynacji, bo dwóch różnych dyspozytorów mówi inaczej. W prawo, w lewo.i w drzewo.
Ruch na Krakowskiej jest już wznowiony
Re: 22.11.2024 [zima zaskoczyła drogowców odc. 2137]
Jak ludzie potrafią nawet wypytywać po podaniu informacji W ŚRODKU wagonu (gdzie motorniczy podaje powód objazdu, całą trasę objazdową) - to gwarantuję ci, że przy użyciu głośników ZEWNĘTRZNYCH i tak co najmniej połowa ludzi nie usłyszy tego komunikatu i będzie nachodzić motorniczegoKojak pisze: 22 lis 2024, 18:48 Skoro tramwaje mają nagłośnienie zewnętrzne to pytanie czemu nie jest używane w takich przypadkach ? Motorniczy nie jest przeszkolony? Urządzenie nie działa?
Gdyby zadziałało, ludzie z przystanku nie nachodziliby motorniczego.

Re: 22.11.2024 [zima zaskoczyła drogowców odc. 2137]
Może dlatego, że:
- głośniki są dość ciche i nie zawsze wyraźnie słychać
- sposób podawania informacji przez prowadzącego nie jest optymalny
Mamy taką sytuacje, pojazd pełen ludzi, ktoś czyta książke, ktoś grzebie w telefonie, ktoś z kimś gada, ktoś przysypia, ktoś ślini się do pasażerki na przeciwko, ktoś podziwia widoki, a ktoś poirytowany dniem nie może zebrać myśli. Kierowca/motorniczy chwyta za sender i przewija temat. Ty w połowie zdania orientujesz sie, że coś tam gada, ale jeszcze nie rozumiesz co...
a mogłby zrobić tak, jak jest to nie raz robią dyspozytorzy, czyli coś w rodzaju: uwaga podaję komunikat (powtórzone 2x by każdego wybudzić z letargu) i dopiero wtedy, powoli i wyraźnie mówi co jest. Po czym powtarza ten komunikat.
Czy kierowcy są szkoleni z tego jak komunikować się z pasażerami? Ostatnio na fb lata jakaś rolka o tym, że kierowcy będą mieć sesje z psychologami...
Może czas najwyższy zacząć tych ludzi szkolić. Od 20 lat to mówie, że poziom szkolenia jest niski. Dotyczy to zarówno komunikacji z pasażerami jak i stylu jazdy - do tej pory można spotkać kierców co jezdzą nowoczesnymi dieslami jak starymi na pompie wtryskowej - taki styl tramwajarski (w starych dieslach dawało to oszczędności od co namniej kilkunastu lat jazda w ten sposób nie ma najmniejszego sensu. A ci kierowcy są swięcie przekonani że to jest "eco-driving". A a czemu? Bo nie ma szkoleń!
- głośniki są dość ciche i nie zawsze wyraźnie słychać
- sposób podawania informacji przez prowadzącego nie jest optymalny
Mamy taką sytuacje, pojazd pełen ludzi, ktoś czyta książke, ktoś grzebie w telefonie, ktoś z kimś gada, ktoś przysypia, ktoś ślini się do pasażerki na przeciwko, ktoś podziwia widoki, a ktoś poirytowany dniem nie może zebrać myśli. Kierowca/motorniczy chwyta za sender i przewija temat. Ty w połowie zdania orientujesz sie, że coś tam gada, ale jeszcze nie rozumiesz co...
a mogłby zrobić tak, jak jest to nie raz robią dyspozytorzy, czyli coś w rodzaju: uwaga podaję komunikat (powtórzone 2x by każdego wybudzić z letargu) i dopiero wtedy, powoli i wyraźnie mówi co jest. Po czym powtarza ten komunikat.
Czy kierowcy są szkoleni z tego jak komunikować się z pasażerami? Ostatnio na fb lata jakaś rolka o tym, że kierowcy będą mieć sesje z psychologami...
Może czas najwyższy zacząć tych ludzi szkolić. Od 20 lat to mówie, że poziom szkolenia jest niski. Dotyczy to zarówno komunikacji z pasażerami jak i stylu jazdy - do tej pory można spotkać kierców co jezdzą nowoczesnymi dieslami jak starymi na pompie wtryskowej - taki styl tramwajarski (w starych dieslach dawało to oszczędności od co namniej kilkunastu lat jazda w ten sposób nie ma najmniejszego sensu. A ci kierowcy są swięcie przekonani że to jest "eco-driving". A a czemu? Bo nie ma szkoleń!
Re: 22.11.2024 [zima zaskoczyła drogowców odc. 2137]
To idź i pokaż wszystkim jak to robić, panie wszechwiedzącyKojak pisze: 22 lis 2024, 19:29 Może dlatego, że:
- głośniki są dość ciche i nie zawsze wyraźnie słychać
- sposób podawania informacji przez prowadzącego nie jest optymalny
Mamy taką sytuacje, pojazd pełen ludzi, ktoś czyta książke, ktoś grzebie w telefonie, ktoś z kimś gada, ktoś przysypia, ktoś ślini się do pasażerki na przeciwko, ktoś podziwia widoki, a ktoś poirytowany dniem nie może zebrać myśli. Kierowca/motorniczy chwyta za sender i przewija temat. Ty w połowie zdania orientujesz sie, że coś tam gada, ale jeszcze nie rozumiesz co...
a mogłby zrobić tak, jak jest to nie raz robią dyspozytorzy, czyli coś w rodzaju: uwaga podaję komunikat (powtórzone 2x by każdego wybudzić z letargu) i dopiero wtedy, powoli i wyraźnie mówi co jest. Po czym powtarza ten komunikat.
Czy kierowcy są szkoleni z tego jak komunikować się z pasażerami? Ostatnio na fb lata jakaś rolka o tym, że kierowcy będą mieć sesje z psychologami...
Może czas najwyższy zacząć tych ludzi szkolić.

Przykład - niedawno było zatrzymanie na Bronowicach, motorniczy pod Bagatelą głośno i wyraźnie 2-krotnie przekazuje przez głośniki komunikat "UWAGA, Z POWODU AWARII TRAMWAJE NIE JEŻDŻĄ DO BRONOWIC, LINIA 8 KIERUJE SIĘ NA KROWODRZĘ".
Po czym po chwili podeszło do niego kilka osób z pytaniami "Przepraszam, a na Plac Inwalidów dojedziemy? A przez Biprostal pan jedzie? A na Uniwersytet Pedagogiczny?"



Więc słucham twojej propozycji, jak chcesz wyszkolić kierowców i motorniczych, żeby byli w stanie poinformować TAKICH pasażerów, którzy nawet nie wiedzą, w jakim kierunku jadą - skoro zadają pytania czy tramwaj/autobus pojedzie przez wyłączony z ruchu odcinek


Albo drugi przykład - dzisiaj jechałem 1-ką w której zepsuły się drzwi w niskim członie. Pod Halą Targową stoi jakaś babcia i chyba pół minuty naciska guziki, w końcu leci do motorniczego że "proszę pana bo drzwi się nie otwierają". Motorniczy odpowiada jej głośno i wyraźnie z kabiny przez 1 drzwi (które są otwarte na oścież) "tak proszę pani, tamte drzwi są zepsute, proszę sobie wsiąść innymi".
I co robi pani? Zamiast wsiąść przez te otwarte 1 drzwi przy kabinie, to LECI Z POWROTEM do tych zepsutych drzwi i OD NOWA wciska guziki


Re: 22.11.2024 [zima zaskoczyła drogowców odc. 2137]
Zapomniałeś dodać, że jeszcze jest spora część ssuchy pisze: 22 lis 2024, 21:09 To idź i pokaż wszystkim jak to robić, panie wszechwiedzącyA i tak gwarantuję ci, że jak zrobisz to dokładnie tak jak opisujesz, to i tak przylezie ci kilkoro pasażerów z pytaniami "Czy dojadę do XX, będzie pan jechał przez XX"?
Przykład - niedawno było zatrzymanie na Bronowicach, motorniczy pod Bagatelą głośno i wyraźnie 2-krotnie przekazuje przez głośniki komunikat "UWAGA, Z POWODU AWARII TRAMWAJE NIE JEŻDŻĄ DO BRONOWIC, LINIA 8 KIERUJE SIĘ NA KROWODRZĘ".
Po czym po chwili podeszło do niego kilka osób z pytaniami "Przepraszam, a na Plac Inwalidów dojedziemy? A przez Biprostal pan jedzie? A na Uniwersytet Pedagogiczny?"![]()
![]()
![]()
Więc słucham twojej propozycji, jak chcesz wyszkolić kierowców i motorniczych, żeby byli w stanie poinformować TAKICH pasażerów, którzy nawet nie wiedzą, w jakim kierunku jadą - skoro zadają pytania czy tramwaj/autobus pojedzie przez wyłączony z ruchu odcinek![]()
![]()
Albo drugi przykład - dzisiaj jechałem 1-ką w której zepsuły się drzwi w niskim członie. Pod Halą Targową stoi jakaś babcia i chyba pół minuty naciska guziki, w końcu leci do motorniczego że "proszę pana bo drzwi się nie otwierają". Motorniczy odpowiada jej głośno i wyraźnie z kabiny przez 1 drzwi (które są otwarte na oścież) "tak proszę pani, tamte drzwi są zepsute, proszę sobie wsiąść innymi".
I co robi pani? Zamiast wsiąść przez te otwarte 1 drzwi przy kabinie, to LECI Z POWROTEM do tych zepsutych drzwi i OD NOWA wciska guzikiWięc w jaki sposób twoim zdaniem miał przekazać informację o zepsutych drzwiach, żeby pani zrozumiała?
![]()
odcięta od rzeczywistości w słuchawkach. Musiałbyś podejść do każdego z osobna, potrząsnąć i wtedy dopiero tłumaczyć.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość