Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Wojciech
Znawca
Posty: 168
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Wojciech » 25 gru 2024, 11:01

Świąteczna nuda skłoniła mnie do przygotowania takiego oto projektu, dotyczącego kursowania autobusów po otwarciu linii tramwajowej na Meissnera. Ponieważ do tego wydarzenia zostało jeszcze sporo czasu, opierałem się tylko na domysłach (np. "52" pojedzie po nowej trasie do I obwodnicy). Projekt wyłącznie dla zabawy :D

"124", "182", "189", "424", "482", "511" – likwidacja
"128": Górka Narodowa - … – Pilotów, Ułanów, Al. Jana Pawła II, Lema, … – Zajezdnia Płaszów
"132": Dw. Gł. Zachód – … – Dobrego Pasterza, Bora-Komorowskiego, Andersa, Broniewskiego, Obrońców Krzyża, Mościckiego, Wojciechowskiego, Struga, Al. Solidarności – Kombinat – linia całodniowa i całotygodniowa
"152": Cm. Olszanica – … – Młyńska, Bora-Komorowskiego, Andersa, … – Czyżyny Dworzec
"501": przejęcie trasy linii "511" (za wyjątkiem odcinka Jasnogórska – Chełmońskiego – Stawowa) – częstotliwość f7,5 w szczycie; linia całodniowa i całotygodniowa

Komentarz:
Linie "124", "424", "482" idą do likwidacji jako te zdublowane przez tramwaj w największym stopniu. "128" wypełni brak "124" i "424" na Ułanów i końcowym odcinku Pilotów. Projekt zakłada scalenie "182", "501" i "511" w jedną, bardzo mocną linię przyśpieszoną "501" na trasie "511" (wyłączając przejazd przez Chełmońskiego i Stawową - tu "501" zostaje na swojej trasie). Przyśpieszy to dojazd do Os. Na Stoku, tym samym tworząc mocne połączenie Huty z ATW, na którym (w miarę) można polegać. Z kolei brak "501" na Obrońców Krzyża zostanie wypełniony przez całodzienne i całotygodniowe "132", które również zapewni stały dojazd do centrum pasażerom z Os. Zielonego. Jednocześnie, kierowcy będą mieli dostęp do porządnego punktu socjalnego na Kombinacie. "189" na Os. Zgody i DH Wanda nie odegra już istotnej roli (zakładam, iż stamtąd pojedzie "16" przez Mistrzejowice do centrum), a odzyskane wzkm można przenieść w inne miejsce. Na Dobrego Pasterza dojazd do I obwodnicy zapewni tramwaj, stąd wyprostowanie "152" przez Bora-Komorowskiego. Zastanawiałem się również nad scaleniem "152", "189" i "502" w jedną mocną linię (jak "501"), jednak na ten moment nie przychodzi mi do głowy sensowne rozwiązanie.

Kacper
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kacper » 25 gru 2024, 13:28

Super pomysł, bardzo mi się podoba!

Może 152 i 502 można scalić w jedną prostą linię jadąca przez Bora z f7,5? Mielibyśmy fajne silne połączenie rejonów nieobsługiwanych tramwajami z ścisłym centrum.

Tylko wymagałoby na pewno poważniejszej analizy pod kątem ul. Królowej Jadwigi i zmian w dojeździe na lotnisko.

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Cyjan » 25 gru 2024, 14:31

132 - zdecydowanie tak, ta linia musi wrócić do swojej świetności

Co do 124,424 - ktoś wie jak jest z zapełnieniami Grunwaldzkie - Bagatela?
ona/jej

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: michal49944 » 25 gru 2024, 14:45

Największe zapełnienia 124 i 424 w tych rejonach to ruch I obwodnica <-> aleje (czyli głównie Muzeum Narodowe i Jubilat). Jak ktoś jedzie na Grunwaldzkie to raczej korzysta z 18 i 52. Chyba, że właśnie akurat przyjedzie 124/424. Na odcinku Muzeum Narodowe - r. Grunwaldzkie to właśnie raczej przypadkowi pasażerowie, którzy czekają na cokolwiek w celu podjechania na rondo lub w przeciwnym kierunku i każdy autobus im pasuje.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kaszmir » 25 gru 2024, 15:10

Cyjan pisze: 25 gru 2024, 14:31Co do 124,424 - ktoś wie jak jest z zapełnieniami Grunwaldzkie - Bagatela?
michal49944 pisze: 25 gru 2024, 14:45Na odcinku Muzeum Narodowe - r. Grunwaldzkie to właśnie raczej przypadkowi pasażerowie, którzy czekają na cokolwiek w celu podjechania na rondo lub w przeciwnym kierunku i każdy autobus im pasuje.
Na południowym odcinku linia ma swoich pasażerów, służy m.in. mieszkańcom os. Podwawelskiego w dojeździe do centrum bo pętla jest położona bliżej bloków niż rondo Grunwaldzkie. Zastanawiam się właśnie, jaka jest przyszłość "124/424". Opcje chyba są dwie:
1) likwidacja i zastąpienie jej przez "128" na Ułanów oraz inną linią przy cm. Rakowickim oraz do os. Podwawelskiego,
2) scalenie do jednej linii f15 przez Ułanów.

Początkowo też optowałem za "128" przez Ułanów. Ostatnio jednak jestem ku temu ciut mniej przekonany bo to jest linia tranzytowa i skierowanie jej tamtędy wydłużyłoby przejazd między północą a południem. Choć w przypadku likwidacji "124/424" to chyba jedyna opcja.
Kacper pisze: 25 gru 2024, 13:28Może 152 i 502 można scalić w jedną prostą linię jadąca przez Bora z f7,5? Mielibyśmy fajne silne połączenie rejonów nieobsługiwanych tramwajami z ścisłym centrum.
Też mi się to marzy, czyli de facto powrót do czasów sprzed 2020 gdy było mocne "502" f7,5 (tyle, że może teraz jako linia normalna). Z drugiej strony, dla Woli Justowskiej "152" jest potrzebne jako jedyne połączenie z I obwodnicą i f15 wydaje się tu być w sam raz. Może rozwiązaniem byłoby przynajmniej większe scalenie "152" z "502" niż obecnie, czyli:
"152" Al. Przyjaźni - Bora-Komorowskiego - I obwodnica - Cm. Olszanica,
"502" (albo "452"?) Pl. Centralny - Bora-Komorowskiego - I obwodnica - Os. Podwawelskie?

Wtedy od os. Zgody do Muzeum Narodowego można zrobić takt f7,5, a "502" zastąpiłoby na os. Podwawelskim linie "124/424". Z kolei na Dąbrowskiej w zamian wysłać "189" albo inny autobus do centrum.
Wojciech pisze: 25 gru 2024, 11:01Z kolei brak "501" na Obrońców Krzyża zostanie wypełniony przez całodzienne i całotygodniowe "132", które również zapewni stały dojazd do centrum pasażerom z Os. Zielonego.
Rozumiem ideę, jednak tu nie jestem do końca przekonany. Raz, że to spory ubytek kursów dla Obrońców Krzyża bo tracą 3-4 kursy/h przez prawie cały dzień powszedni. Dwa, że wtedy Obrońców Krzyża traci dojazd w stronę ronda Mogilskiego. Trzy, że to dalsze rozdzielanie dawnego mocnego "139", obecnie podzielonego na "132+139". Wszak teraz przynajmniej mają wspólny przebieg od Nowej Huty do Al. 29 Listopada. Po zmianach natomiast "132" przestałoby się pokrywać ze "139" na odcinku os. Oświecenia - rondo Hipokratesa. Tymczasem nawet obecnie "139" nie wyrabia w szczycie, po utracie wspomagania "132" mogłoby być tym ciężej.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kojak » 25 gru 2024, 15:39

Też nie ma co na siłę "ratować" linii autobusowych. Ta linia (124) mocno straci sens.
Co najwyżej mogłaby wrócić na Kurdwanów jako rekompensata za zabranie 184.

Szymi
Pasażer
Posty: 21
Rejestracja: 04 lip 2021, 14:07

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Szymi » 25 gru 2024, 15:53

Likwidacja "189" moim zdaniem nie wchodzi w grę. Lepiej zlikwidować "132", a w zamian "189" skierować na trasę Nowy Kleparz - ... - DH WANDA - Broniewskiego - Obrońców Krzyża - Mościckiego - Struga - Kombinat. Os. Zielone zyska całodniową linię i bezpośredni dojazd do dworca.
"502" wydłużyć do Os. Podwawelskiego i Placu Centralnego. f 7,5

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Ydhflx » 25 gru 2024, 16:04

Pamiętajmy, że odkąd wróciły tramwaje na Salwator to z Jubilatu mamy bezpośrednie połączenie do Bagateli, Dworca. A gdyby jakaś linia z Meissnera trafiła na Salwator, to tym bardziej. Analogicznie na Muzeum Narodowym, jest częste 20. Moim zdaniem wszystkie relacje które nie są w rejon Olszy (generalnie na wschód od Mogilskiego) to mają równie dobre alternatywy, a z 124/424 korzystają głównie osoby którym akurat podjechało. Jedynymi wyjątkami może być pętla Os. Podwawelskie i przystanek Konopnickiej, ale czy warto ciągnąć linię dla dwóch przystanków?

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Aułrora » 25 gru 2024, 16:29

Kaszmir pisze: 25 gru 2024, 15:10 Początkowo też optowałem za "128" przez Ułanów. Ostatnio jednak jestem ku temu ciut mniej przekonany bo to jest linia tranzytowa i skierowanie jej tamtędy wydłużyłoby przejazd między północą a południem.
Już kiedyś o tym pisałem, ale w takim przypadku można byłoby zlikwidowaną 124-kę pozostawić jednakże z zupełną zmianą trasy.

Wcześniej proponowałem taką trasę:

Górka Narodowa P+R - Al. 29 listopada – Wileńska – Czerwonego Prądnika – Brogi – Miechowity – Młyńska – Pilotów – Ułanów – Meissnera – Lema – Al. Pokoju – Nowohucka – Centralna - Sołtysowska – Na Załęczu.


Ewentualnie można by końcówkę zmienić zamiast GN, Nowy Kleparz, Os Gotyk?
A w rejonie Łęgu w razie potrzeb linia mogłaby jechać Galicyjską/Ciesielskiego. Opcji wyboru optymalnej trasy jest dużo.

Natomiast korzyści z takiej zmiany byłyby następujące:

- Poprawa dojazdu do tramwaju na Mistrzejowice (z Brogi, Wileńskiej)
- Przy ewentualnej wybraniu końcówki na północy (GN, os. Gotyk) zwiększona obsługa Al. 29 Listopada.
- 128 pozostaje na swoim trakcie a wzmocniona jest na odc. pozbawionym tramwaju czyli S. Lema co przy okazji jakichś imprez w Tauron Arenie będzie dla niektórych przydatne.

A z drugiej strony natomiast:

- Łęg z dojazdem na Al. Pokoju będąc przy tym linią dalekosiężną, co jak kiedyś pisałeś (o ile dobrze pamiętam), że temu rejonowi brakuje
- Przy wariancie przez Galicyjską umożliwiałaby dojazd do ATUT-a od strony innych rejonów niż te które obsługuje 148 oraz EXPO co wg mnie jest żenujące, że tyle jest tam eventów (z jakichś mang/anime, technologicznych) organizowanych a nie da się z centrum niczym dojechać :/
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kaszmir » 25 gru 2024, 23:15

Ydhflx pisze: 25 gru 2024, 16:04Moim zdaniem wszystkie relacje które nie są w rejon Olszy (generalnie na wschód od Mogilskiego) to mają równie dobre alternatywy, a z 124/424 korzystają głównie osoby którym akurat podjechało. Jedynymi wyjątkami może być pętla Os. Podwawelskie i przystanek Konopnickiej, ale czy warto ciągnąć linię dla dwóch przystanków?
Stąd właśnie ta luźna propozycja skierowania do os. Podwawelskiego "502" (albo jej następcy). Linia obsłużyłaby pozbawione tramwaju odcinki na al. gen. Andersa czy na Pilotów, a potem zamiast kończyć przy Cracovii, mogłaby być pociągnięta do OP w miejsce "124/424". Różnica trasy to tylko ok. 1,3 km w jedną stronę, a Konopnickiej, Rynek Dębnicki i właśnie os. Podwawelskie miałyby utrzymane popularne połączenie.
Zorza Polarna pisze: 25 gru 2024, 16:29- Łęg z dojazdem na Al. Pokoju będąc przy tym linią dalekosiężną, co jak kiedyś pisałeś (o ile dobrze pamiętam), że temu rejonowi brakuje
Dla Łęgu planowane jest (wciąż) "183" do al. Pokoju i potem Życzkowskiego. Z tą dalekosiężną linią to bardziej myślałem o centrum - np. rondo Grzegórzeckie, rondo Mogilskie albo Dworzec Główny. Wg mnie rejon ten się na tyle rozbudował że potrzebuje takiej linii. Skoro Kliny mają "194/494", a Złocień ma "125", to i Łęg powinien mieć bezpośredni autobus do centrum ;)

Bautosz
Znawca
Posty: 167
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Bautosz » 26 gru 2024, 0:27

Kaszmir pisze: 25 gru 2024, 23:15 Dla Łęgu planowane jest (wciąż) "183" do al. Pokoju i potem Życzkowskiego. Z tą dalekosiężną linią to bardziej myślałem o centrum - np. rondo Grzegórzeckie, rondo Mogilskie albo Dworzec Główny. Wg mnie rejon ten się na tyle rozbudował że potrzebuje takiej linii. Skoro Kliny mają "194/494", a Złocień ma "125", to i Łęg powinien mieć bezpośredni autobus do centrum ;)
Może coś do/w stronę Ronda Grunwaldzkiego przez Nowohucką, Rondo Matecznego? Wiele pasażerów mogłoby z tego skorzystać, nie tylko z Łęgu. Jeśli coś w stronę dworca to najlepszym rozwiązaniem wydaje się być trasa przez Lema i Mogilską. Jest już wiadome, że po oddaniu tramwaju do Mistrzejowic, Mogilska będzie przepełniona, więc autobus wzdłuż tej trasy może nie być złym pomysłem. Jednak czy w przypadku korków taka linia od Wieczystej nie będzie jechać pusta?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kaszmir » 26 gru 2024, 12:48

Bautosz pisze: 26 gru 2024, 0:27Może coś do/w stronę Ronda Grunwaldzkiego przez Nowohucką, Rondo Matecznego? Wiele pasażerów mogłoby z tego skorzystać, nie tylko z Łęgu.
Bardzo interesujący pomysł :) Wtedy pewnie dobrze byłoby pociągnąć linię dalej niż do ronda Grunwaldzkiego by nie powtórzyła losów "165" czy "314". Może w stronę Alej, Czarnowiejskiej?
Bautosz pisze: 26 gru 2024, 0:27Jeśli coś w stronę dworca to najlepszym rozwiązaniem wydaje się być trasa przez Lema i Mogilską. Jest już wiadome, że po oddaniu tramwaju do Mistrzejowic, Mogilska będzie przepełniona, więc autobus wzdłuż tej trasy może nie być złym pomysłem. Jednak czy w przypadku korków taka linia od Wieczystej nie będzie jechać pusta?
Wydaje mi się, że wtedy taki autobus za bardzo dublowałby tramwaj, najpierw na al. Pokoju a potem na Mogilskiej. Może mógłby jechać Nowohucką, a potem albo jak "125" (Ofiar Dąbia, Dworzec Główny - tylko na pętli chyba nie zmieści się więcej autobusów?) albo kończyć przy Starowiślnej jak "184"? To takie luźne pomysły, opcji pewnie byłoby sporo.

Szymi
Pasażer
Posty: 21
Rejestracja: 04 lip 2021, 14:07

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Szymi » 27 gru 2024, 18:11

Kaszmir pisze: 25 gru 2024, 23:15 Dla Łęgu planowane jest (wciąż) "183" do al. Pokoju i potem Życzkowskiego. Z tą dalekosiężną linią to bardziej myślałem o centrum - np. rondo Grzegórzeckie, rondo Mogilskie albo Dworzec Główny. Wg mnie rejon ten się na tyle rozbudował że potrzebuje takiej linii. Skoro Kliny mają "194/494", a Złocień ma "125", to i Łęg powinien mieć bezpośredni autobus do centrum ;)
Jeżeli chodzi o rejon ul. Sołtysowskiej to w pełni się zgadzam.
Moja propozycja jeśli o Łęg jest taka:

"103" - Lesisko - Podbipięty - Sołtysowska - Centralna - Nowohucka - Al. Pokoju - Lema - Mogilska - Lubicz - Rakowicka - Lubomirskiego - Dworzec Główny Wschód / Nowy Kleparz

"113" - Galicyjska - ... - Rondo Czyżyńskie - Bieńczycka - Andersa - Al. Przyjaźni

"413" - likwidacja.

Tomekk
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 26 gru 2024, 19:47

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Tomekk » 27 gru 2024, 23:53

W kwestii likwidacji 182 i połączenia 501 i 511 - co miałoby jeździć na Os Na Stoku a co na nową pętlę Wzgórza Krzesławickie oczywiście po oddaniu nowego terminala do użytku?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Bayer2003 » 28 gru 2024, 9:31

Tomekk pisze: 27 gru 2024, 23:53 W kwestii likwidacji 182 i połączenia 501 i 511 - co miałoby jeździć na Os Na Stoku a co na nową pętlę Wzgórza Krzesławickie oczywiście po oddaniu nowego terminala do użytku?
Nie jest to autobus, ale Wzgórza Krzesławickie mogłyby dodatkowo otrzymać przedłużoną "49" (przez Mistrzejowice i Rondo Kocmyrzowskie) ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość