Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

krawiec
Specjalista
Posty: 424
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: krawiec » 28 gru 2024, 10:53

Tomekk pisze: 27 gru 2024, 23:53 W kwestii likwidacji 182 i połączenia 501 i 511 - co miałoby jeździć na Os Na Stoku a co na nową pętlę Wzgórza Krzesławickie oczywiście po oddaniu nowego terminala do użytku?
182 obsługuje dworce kolejowy i autobusowy więc nowe 501 też powinno wjeżdżać na DGW.
Wędrówka z bagażem na Ekonomiczny nie jest dobrym rozwiązaniem.

Tomekk
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 26 gru 2024, 19:47

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Tomekk » 28 gru 2024, 14:57

Bayer2003 pisze: 28 gru 2024, 9:31 Nie jest to autobus, ale Wzgórza Krzesławickie mogłyby dodatkowo otrzymać przedłużoną "49" (przez Mistrzejowice i Rondo Kocmyrzowskie) ;).
W takim razie pytanie czy do pętli Na Stokach jest potrzeba wysyłania aż tylu autobusów. Poza tym jeśli będzie coś jechało z nowej pętli na Wzgórzach to wydaje mi się że przez Architektów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kaszmir » 28 gru 2024, 19:36

Jeden z obecnych autobusów - wg planów prawdopodobnie "511" - ma zostać przeniesiony na Wzgórza Krzesławickie przede wszystkim dlatego, że na os. Na Stoku jest na pętli ciasno. Dwa, że po zakończeniu prac zapewne Wzgórza Krzesławickie staną się węzłem przesiadkowym więc przyda się linia autobusowa w rejony, gdzie nie dociera tramwaj: Bora-Komorowskiego, Aleje.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: scyzor663 » 28 gru 2024, 21:36

Kaszmir pisze: 28 gru 2024, 19:36 zapewne Wzgórza Krzesławickie staną się węzłem przesiadkowym
Nawet nie "zapewne", a "na pewno". Zostało potwierdzone na spotkaniu na Wzgórzach z prezydentem, że linie kocmyrzowskie zostaną skrócone. Ja się obawiam, że 511 nawet całodniowe to może być tam za mało.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kaszmir » 29 gru 2024, 0:34

scyzor663 pisze: 28 gru 2024, 21:36Nawet nie "zapewne", a "na pewno". Zostało potwierdzone na spotkaniu na Wzgórzach z prezydentem, że linie kocmyrzowskie zostaną skrócone. Ja się obawiam, że 511 nawet całodniowe to może być tam za mało.
Takie są plany od kilku lat, acz podejrzewam że ogłoszenie zamiaru skrócenia "2x2" może wywołać burzę wśród pasażerów z Kocmyrzowa-Luborzycy. Obecnie mają autobusy do samych Czyżyn, obsługujące po drodze popularne punkty (szkoły, sklepy) a przede wszystkim zapewniające świetne opcje przesiadki na r. Czyżyńskim i r. Kocmyrzowskim. Po skróceniu zostanie to co było na Wzgórzach plus "511" może w całotygodniowym rozkładzie.

A i przecież sama oferta tramwajowa na Wzgórzach nie jest idealna. Najczęstszą linią jest "1" która jedzie powolniejszą trasą przez al. Pokoju i obsługuje jedynie południowe strony Rynku. "4" dociera do popularnych punktów - Teatru Słowackiego, Teatru Bagatela - jednak jedzie naokoło przez Kombinat. Najszybszą opcją do centrum jest "5", ta jednak nie obsługuje I obwodnicy. Nie jest to zła oferta, jednak w porównaniu z r. Czyżyńskim wypada dużo mniej korzystnie.

Zresztą samo ZTP w dalekosiężnych planach agloekspresów zakładało "302" z gminy Kocmyrzów-Luborzyca właśnie do... Czyżyn Dworca. Może się tak okazać, że będą teraz skracać "2x2", a potem kiedyś to połączenie z r. Czyżyńskim przywracać.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: scyzor663 » 29 gru 2024, 7:32

Kaszmir - ja to wszystko wiem, problem jest w tym, że problemy pasażerów nie interesują ani ZPT ani gminnych urzędników. To samo zrobiono przecież z mieszkańcami Zielonek, Michałowic i Iwanowic po otwarciu tramwaju na GN. Jak gmina chce, żeby autobus dublował tramwaj to ma sobie za to zapłacić, jak nie zapłaci to skracamy do najbliższej pętli.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kojak » 29 gru 2024, 10:33

scyzor663 pisze: 29 gru 2024, 7:32 Kaszmir - ja to wszystko wiem, problem jest w tym, że problemy pasażerów nie interesują ani ZPT ani gminnych urzędników. To samo zrobiono przecież z mieszkańcami Zielonek, Michałowic i Iwanowic po otwarciu tramwaju na GN. Jak gmina chce, żeby autobus dublował tramwaj to ma sobie za to zapłacić, jak nie zapłaci to skracamy do najbliższej pętli.
Ale skracanie podmiejskich do najbliższego punktu przesiadkowego z tramwajem ma sens. Jest to całkiem słuszna polityka przecież, szczególnie w miejscach gdzie jest kilka linii tramwajowych.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kaszmir » 29 gru 2024, 10:46

Kojak pisze: 29 gru 2024, 10:33Ale skracanie podmiejskich do najbliższego punktu przesiadkowego z tramwajem ma sens. Jest to całkiem słuszna polityka przecież, szczególnie w miejscach gdzie jest kilka linii tramwajowych.
Zazwyczaj ma sens, lecz są i wyjątki od tej reguły które powinno się uwzględniać.

Inna sprawa, że kwestia jak takie skrócenie powinno być uczciwie rozwiązane. Jeśli skraca się linię aglo, lecz w zamian zwiększa jej częstotliwość to ok. Tak np. zrobiono ostatnio z "211". Często jednak zmiany polegały jedynie na skróceniu linii bez zadośćuczynienia. I kończyło się tak, że pasażerowie dalej mieli autobus jeżdżący np. co godzinę-dwie, tyle że jeszcze wczoraj dojeżdżał (prawie) do centrum miasta, a dziś kończy na obrzeżach i trzeba się dodatkowo przesiadać. Otwarcia pętli na Górce Narodowej czy na Czerwonych Makach są dobrymi przykładami.

Do tego wg mnie zawsze powinno się uwzględnić układ transportowy w okolicy. "234" i "284" kończą na Nowym Bieżanowie, tymczasem kilometr dalej jest wielki węzeł przesiadkowy przy Prokocimiu Szpitalu z kilkunastoma liniami. Cóż, trzy lata temu udało nam się przynajmniej wywalczyć wydłużenie "153", szkoda jednak dalej linii aglo.

No i czy agloekspressy nie są zaprzeczeniem idei skracania linii aglo do najbliższego węzła tramwajowego? A przecież wszyscy, tak pasażerowie jak i ZTP, przyznają że agloX okazały się sukcesem.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: kot_feliks » 29 gru 2024, 11:01

No właśnie, wszystko zależy od rejonu, oferty w danym punkcie przesiadkowym itd. Przecież zupełnie inna sytuacja to np. 2xx skrócone do KG (czy nawet GN), skąd co chwilę jest tramwaj jadący dosłownie kilka minut do centrum, a czym innym skrócenie do takich Wzgórz, gdzie raz, że do centrum jedzie się kolejne pół godziny (a do tego i tak w większości przypadków trzeba się kolejny raz przesiąść, bo nikt nie będzie jechał dookoła 4), a dwa, że spora część pasażerów tych 2xx ma punkty docelowe w NH.

Zresztą przykładów idiotycznie rozplanowanych przesiadek jest mnóstwo, bo to nie tylko Bieżanów Nowy (gdzie 2xx faktycznie powinny docierać do np. Prokocim Szpital), ale też choćby Mały Płaszów (gdzie 2xx kończą na pętli tramwajowej, a kawałeczek dalej jest o wiele lepsza oferta przy Saskiej) itd. :/

Z samymi Wzgórzami:
- fajnie, że powstaje tam pętla autobusowa, niemniej niekoniecznie ona powinna być pod 2xx. Bardziej widziałbym ją jako końcówkę dla linii jadącej od Okulickiego, zapewniającej również dojazd do tramwaju;
- dla 2xx z punktu widzenia pasażerów zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są Czyżyny Dworzec, skąd jest nieporównywalnie lepsza oferta, a trasa taka dla sporej części osób zapewnia również bezpośredni dojazd np. do szkół w NH;
- zdecydowanie na Wzgórzach brakuje natomiast P+R;

Natomiast jeśli 2xx miałyby wylądować na Wzgórzach, to wtedy tam zdecydowanie brakuje mocniejszego połączenia tramwajowego w relacji 5 (a najlepiej linii w tej relacji, ale nie do tunelu, a w kierunku centrum).

Kierman
Ekspert
Posty: 600
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kierman » 29 gru 2024, 12:13

Kaszmir pisze: 29 gru 2024, 10:46 czy na Czerwonych Makach są dobrymi przykładami.
Rozkłady brygad aglo ze Skawiny to chyba ktoś niespełna rozumu układał, a kierowcy chyba dostają je za karę. Przerwy po 15-17 min na Makach (czasem nawet mniej), na wiosce po 5-7 min, a korek do obwodnicy i autostrady jest cały dzień i jeździmy poopóźniani po kilkanaście minut każdym kursem. W efekcie jeździ się przez ponad pół dnia w kółko bez przerwy. Oczywiście prośba o przerwę regulaminową kończy się tym, że dostajemy zgodę, ale proszę jechać na opóźnieniu kilkanaście czy kilkadziesiąt minut, bo jest tylko jedna czy dwie brygady i nie ma kto za nas odbyć kurs. W efekcie odbija się to awanturujących się pasażerach i na kolejnych zapętlających się opóźnieniach. Perpetum debile się kręci. A dołożyć brygadę, by autobus jeździł częściej lub przerwy były jakieś normalniejsze i uwzględniał sytuację drogową w Skawinie to gmina nie dołoży, bo to koszta.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: scyzor663 » 29 gru 2024, 13:22

Doszliśmy do absurdu. Mieszkańcy jakiegoś Wypizdowa Małego dojeżdżają kopcącym busem do samego centrum, a mieszkańcy dużych podkrakowskich gmin muszą się przesiadać, często więcej niż raz, na tragicznych węzłach przesiadkowych.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1566
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: pasazer_mobilisu » 29 gru 2024, 13:24

scyzor663 pisze: 29 gru 2024, 13:22 Doszliśmy do absurdu. Mieszkańcy jakiegoś Wypizdowa Małego dojeżdżają kopcącym busem do samego centrum, a mieszkańcy dużych podkrakowskich gmin muszą się przesiadać, często więcej niż raz, na tragicznych węzłach przesiadkowych.
Tak działa wolny rynek.
Nie karmić troli :!:

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: scyzor663 » 29 gru 2024, 13:33

Od kiedy to, na dotowaną w dużym stopniu komunikację publiczną ma wpływ wolny rynek?

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1566
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: pasazer_mobilisu » 29 gru 2024, 13:39

A te kopcące busy są dofinansowane? Niektóre pewnie tak, ale inne nie. Pasażer wybierze rozpadające się Vario zamiast Urbino/Citaro z wioski do pętli i Pesę/Stadlera z pętli do centrum jeśli tylko to pierwsze zaoferuje lepszy czas przejazdu i nie odleci za bardzo z ceną.
Nie karmić troli :!:

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: scyzor663 » 29 gru 2024, 13:45

Busy muszą mieć zezwolenie na daną trasę, dlaczego więc busów nie skracamy do granic miasta? Duża cześć pasażerów nie ma wyboru i musi korzystać z jedej konkretnej linii. System przesiadkowy jest ok, ale nie jeśli oferta na pętli jest słaba, a autobus kursuje co dwie godziny.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość