Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Kojak » 31 gru 2024, 14:33

Kaszmir pisze: 31 gru 2024, 12:53 Przecież w Wieliczce jest "274" do Podgórza SKA, "204" do Czerwonych Maków czy "224" do Centrum Jana Pawła II - czyli autobusy które nie dość, że jadą do Krakowa, to jeszcze nie kończą trasy na pierwszym węźle przesiadkowym tylko jadą dalej bo tak chcieli pasażerowie. Zresztą "301" które obsługuje Podłęże czy Zabawę też nie kończy trasy w Wieliczce tylko zmierza do centrum Krakowa.
Miałem na myśli te wielickie linie dowozowe, które pełnią rolę uzupełniającą. Nie ciągniemy autobusu mpk gdzieś tam z jakichś Dziekanowic czy czegoś, tylko z Wieliczki.
O to mi chodziło. O linie dowozowe i mocna do miasta.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: michal49944 » 31 gru 2024, 15:02

Zapotrzebowanie na dojazdy do stacji jest ogromne. Wystarczy przejechać się pociągiem w dzień powszedni to na każdej stacji parking full zajęty i ludzie zostawiają samochody na trawie, żeby tylko gdzieś zaparkować. Jednakże taki system (poza kilkoma wyjątkami) funkcjonuje dobrze jedynie przy wykorzystaniu samochodów, bo ludzie mają wtedy pełną dowolność czasową, jadą na dowolny pociąg, dokładnie tyle czasu przed ile chcą, prosto spod domu itp.

Linie dowozowe ze wsi na stacji często nie miałyby racji bytu, bo poza jakimś dowozem z centrum większej wsi to te autobusy dowoziłyby kilka osób rano na pociągi i popołudniu z powrotem, a tak to byłyby niczym poza przepalaniem pieniędzy. Po prostu bardzo ciężko stworzyć kilka linii dowozowych na pociąg, które jednocześnie obejmą plus minus cały obszar gminy i będą miały sensowne napełnienia.

Dobrym przykładem jest Michałowicka linia M1 z Górnej Wsi do stacji w Łuczycach, która pomimo że zawsze przyjeżdża chwilę przed odjazdem pociągu i po odjeździe rusza (jest idealnie skoordynowana) to największy potok na pociągi jaki na niej widziałem to 1 osoba, która poszła na pociąg, a tak to raczej bus wozi powietrze (przynajmniej na stację, nie wiem co jest na pozostałych odcinkach).

Tomekk
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 26 gru 2024, 19:47

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: Tomekk » 31 gru 2024, 15:03

Tak się zastanawiam. Jaki jest problem aby linię 75 uruchomić kursami wyjazdowymi z Elektromontażu? Tutaj jest tylko kwestia umieszczenia rozkładów na przystankach. Zawsze to jakaś dodatkowa opcja na dodatek chyba bezkosztowa.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: scyzor663 » 31 gru 2024, 16:20

Michałowickie M1 to jednak trochę inna sytuacja, na pociąg do Łuczyc to jest w przeciwnym kierunku niż do Krakowa, a i komunikacja z Michałowic dojeżdża do "Krakowa". Z gminy Kocmyrzów większość ma Baranówkę albo Zastów prawie po drodze do Krakowa, a komunikacja jedzie do Huty, więc dojazd do Krakowa pociągiem jest bardzo opłacalny.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: kot_feliks » 31 gru 2024, 17:11

fysztof pisze: 31 gru 2024, 13:32 U nas jest to tak rozczłonkowane i rozdrobnione, że przyznaję się szczerze - jako mieszkaniec Krakowa nawet nie próbuję zrozumieć niuansów tego pseudo-transportu publicznego w aglomeracji. Przytaczana Wieliczka też dla mnie jest nie do ogarnięcia, bo jak rozumiem funkcjonują tam pojazdy ZTP, MLD czy WST - każdy ze swoimi biletami, ze swoimi rozkładami, ze swoimi osobnymi mapkami.
Dla osoby niekorzystającej na co dzień - czy istnieje takie miejsce, gdzie zebrane są wszystkie dane na temat transportu w aglomeracji? Gdzie można dostać "na tacy" informację jak, kiedy, za ile...?
Dopóki będziemy mieć mentalność lat 90-tych w głowach, dopóty transport w aglomeracji nigdy nie będzie tak popularny i tak zorganizowany, aby wykorzystać w pełni jego potencjał i korzyści. I od tego trzeba zacząć, by ktoś wreszcie zaczął temat ogarniać od góry, spójnie, z wizją i całościowo. Dopóki tego nie będzie, to wszystko będzie mniej lub bardziej udaną protezą, gubiącą i tracącą więcej lub mniej potencjalnych użytkowników.
Dokładnie.

I to jest coś, o co można mieć uzasadnione pretensje do osób, które tym zarządzają. Bo o ile wiadomo, na np. tunele tramwajowe potrzeba $, na większą ilośc kursów potrzeba $ itd., tak kompletnie nie rozumiem, czemu od lat:

- nie da się zebrać w jednym miejscu informacji o całości komunikacji;
- nie da się zrobić jakiejś sensownej miejskiej / aglomeracyjnej apki odnośnie KMK + aglo;
- nie da się skoordynować odjazdów autobusów ze sobą u różnych operatorów;
- nie da się skoordynować odjazdów autobusów z SKA;
- nie da się wprowadzić sensownej integracji taryfowej;
- nie da się wprowadzić sensownej informacji pasażerskiej;
- nie da się wprowadzić normalnego taktu na kolei;
- itd.

Czy na cokolwiek powyżej jest potrzebna jakaś niesamowita $ w skali funkcjonowania całości transportu?

Jak to się dzieje, że przykładowo lepsze i bardziej funkcjonalne apki potrafią stworzyć hobbystycznie miłośnicy KMK, niż milionowe miasto?

Powoli dochodzimy do momentu, że problemem nie jest $, tylko organizacja (również na poziomie projektów).

Co z tego, że za 100 mln mamy np. nowe przystanki SKA, jak nie da się do nic dojść, bo mając do peronu np. 50m, trzeba obejść całość idąc 800m?
Co z tego, że jest nowy przystanek, jeśli jest w polu, i nie da się do niego dojść / dojechać?
Co z tego, że jest np. 30 poc/dobę, skoro potrafią jechać 6:57, 7:01, 7:14, 9:30, 9:47, 9:50, 11:59?
Co z tego, że na głównym ciągu jest np. 5 linii tramwajowych, skoro wieczorem takt to potrafi być 1/2/1/2/14 itp. itd.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Wojciecha [A]

Post autor: scyzor663 » 08 sty 2025, 7:44

Kojak pisze: 30 gru 2024, 16:01 Super, mógłbyś pokazać? Pogadamy wówczas o konkretach :idea:
To co miałem policzone (koszty liczone od granicy gminy przy stawce 9,7zł/wzkm i dopłacie 50%)

Wersja 1:
362 - linia po trasie 262, kursów dziennie do Kocmyrzów UG 50/20/20, wydłużone do Rawałowic 10/5/5. Koszt roczny ~480 tys zł (wliczając likwidację 262)

Wersja 2:
302 - Kocmyrzów UG - Baranówka, Sulechów, Zastów, Prusy i dalej po DW w kierunku WK - kursy 50/20/20. Koszt roczny ~1 mln 115 tys zł


Wersja 3:
350 - po trasie 250, wydłużone przez Zastów, Sulechów i Baranówkę do Kocmyrzów UG. Kursów 50/20/20. Koszt roczny (dla gminy K-L) ~ 1 mln 25 tys zł


Wersja 4:
302 - po DW do Kocmyrzów UG + 350 z wersji 3, obie z kursami 50/20/20. Koszt roczny 1 mln 600 tys zł. Likwidacja pozostałych linii ZTP. Nowa siatka linii gminnych ~ 3 mln zł rocznie, przy założeniu 3zl wzkm (18-20 kursów w DP, 9-10 kursów sb i nd, każde sołectwo z dojazdem do centrum gminy i PKP).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość