Komunikacja Metropolitalna

- Linie, trasy, rozkłady
Justforfun
Znawca
Posty: 167
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Salwator

Post autor: Justforfun » 18 sty 2025, 17:41

A skończy się to tak jak w Tarnowie i będzie święty spokój :D

To samo się dzieje.
Ex kierowca MPK, PW.
Aktualnie: Kierowca KMŁ / o. Tarnów.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Salwator

Post autor: Ydhflx » 18 sty 2025, 19:42

Bayer2003 pisze: 18 sty 2025, 15:29 Miasto Kraków nie jest organizacją charytatywną. Jeżeli gminy nie płacą wystarczająco, nie można im finansować komunikacji, jednocześnie masowo tnąc kursy w mieście. Sytuacja, w której wioska mająca podobną liczbę mieszkańców do krakowskiego osiedla ma od niego więcej kursów jest niedopuszczalna, a jednak ciągle się zdarza.
Miasto Kraków jest również zalewane samochodami z gmin ościennych, bo autobus co 2h do najbliższej pętli tramwajowej to bardzo słaba oferta. A teraz ponieważ pieniądze wydaliśmy na infrastrukturę dla tych samochodów (Trasa Łagiewnicka, Wolbromska, itd.), to przycinamy komunikację podmiejską. Liczba samochodów wzrośnie więc znowu przytniemy komunikację żeby mieć na infrę dla tych aut. I błędne koło się kręci, korki rosną, komunikacja publiczna (z wyjątkiem algoexpresów i zbudowania gdzieś tramwaju raz na 5 lat) albo stoi w miejscu albo się cofa. I tego koła nie przerwie utrudnienie dojazdu biednym (vide SCT).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Salwator

Post autor: Kaszmir » 18 sty 2025, 22:32

Likwidowanie kursów i zastępowanie ich liniami gminnymi też mnie nie przekonuje. W szczycie obecnie aglo praktycznie na każdym kierunku są wypełnione po brzegi. Jak zabierze się część autobusów i uruchomi połączenia wewnątrzgminne, to na co się przesiądą pasażerowie tych linii? Na te pozostałe aglo, które będą jeszcze bardziej przeciążone?

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Salwator

Post autor: Kojak » 18 sty 2025, 23:54

Kaszmir pisze: 18 sty 2025, 22:32 Likwidowanie kursów i zastępowanie ich liniami gminnymi też mnie nie przekonuje. W szczycie obecnie aglo praktycznie na każdym kierunku są wypełnione po brzegi. Jak zabierze się część autobusów i uruchomi połączenia wewnątrzgminne, to na co się przesiądą pasażerowie tych linii? Na te pozostałe aglo, które będą jeszcze bardziej przeciążone?
Można dać przegubowce to się pomieszczą. Na 249 kiedyś przegub jeździł.
Na 201 z Łagiewnik do Skawiny też jeździły przegubowce ikarusy. Nie tylko agloexpresy można obsługiwać długimi.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Salwator

Post autor: Ydhflx » 19 sty 2025, 0:34

Takie dowozówki musiałyby jeździć często i punktualnie. W obecnej formie takie zmiany wyglądałyby następująco: wsiadamy na Alejach w autobus. Jedziemy na antyprzesiadkowe Grunwaldzkie, i wsiadamy w tramwaj. Jedziemy na CM i przesiadamy się na autobus do Skawiny, który z pętli jest przepełniony i opóźniony, więc marzliśmy na pętli. Następnie przesiadamy się na autobus gminny, który ma rozkład tylko na stronie gminy w PDF, i jeździ co 50 minut z losowymi dziurami na przerwę kierowcy. Oczywiście nie jest zsynchronizowany, ale to dobrze bo jakby był, to byśmy nie zdążyli z powodu opóźnienia.

Albo... jedziemy autem. Ciekawe co ludzie wybiorą.

Dla ścisłości, to samo połączenie dla gmin z AgloX: wsiadam na alejach w autobus z f15. Wysiadam niedaleko domu. I właśnie dlatego na 307, 301 konieczne są przeguby, a linie gminne wożą powietrze.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Salwator

Post autor: Kaszmir » 19 sty 2025, 1:01

Kojak pisze: 18 sty 2025, 23:54Można dać przegubowce to się pomieszczą.
Kurs przegubowca do aglo jest droższy niż kurs 12-metrowca. A przecież rozmawiamy w kontekście szukania przez gminy oszczędności.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Salwator

Post autor: Kojak » 19 sty 2025, 1:10

Kaszmir pisze: 19 sty 2025, 1:01 Kurs przegubowca do aglo jest droższy niż kurs 12-metrowca. A przecież rozmawiamy w kontekście szukania przez gminy oszczędności.
To niech policzą co im się bardziej opłaca. Czy dowozówki jakimiś sprinterami do przegubowca. Czy kilka solówek jak obecnie.
Ydhflx pisze: 19 sty 2025, 0:34 Takie dowozówki musiałyby jeździć często i punktualnie. W obecnej formie takie zmiany wyglądałyby następująco: wsiadamy na Alejach w autobus. Jedziemy na antyprzesiadkowe Grunwaldzkie, i wsiadamy w tramwaj. Jedziemy na CM i przesiadamy się na autobus do Skawiny, który z pętli jest przepełniony i opóźniony, więc marzliśmy na pętli. Następnie przesiadamy się na autobus gminny, który ma rozkład tylko na stronie gminy w PDF, i jeździ co 50 minut z losowymi dziurami na przerwę kierowcy. Oczywiście nie jest zsynchronizowany, ale to dobrze bo jakby był, to byśmy nie zdążyli z powodu opóźnienia.

Albo... jedziemy autem. Ciekawe co ludzie wybiorą.

Dla ścisłości, to samo połączenie dla gmin z AgloX: wsiadam na alejach w autobus z f15. Wysiadam niedaleko domu. I właśnie dlatego na 307, 301 konieczne są przeguby, a linie gminne wożą powietrze.
Z pustego to i Salomon nie naleje. Niestety. Nie mieszkamy w Dubaju, nie śpimy na ropie i kasy mamy mało.
Natomiast ten opis, że wsiadamy na Alejach i na Grunwaldzkim przesiadamy się na tramwaj żeby dojechać do CK.
To tylko pokazuje, jakim wspaniałym pomysłem było wywalenie 114 i 128 z ruczaju. Tak to byś wsiadł w 114 na Alejach i zajechał na Ruczaj bez przesiadki.

WIK
Specjalista
Posty: 220
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Salwator

Post autor: WIK » 19 sty 2025, 9:52

yosujiro pisze: 18 sty 2025, 12:49 Skawina i Wieliczka podobno również już myślą o ograniczeniu kursów MPK i pójście w dowóz do głównych linii do Krakowa...
Skąd takie info na temat Wieliczki? W piątkowym wydaniu Kroniki bylo o SCT. Radni miejscy Wieliczki oraz Wieliczanie są przeciwni. ZTP tłumaczyło się dobrym połączeniem autobusowym i kolejowym Kraków - Wieliczka.

mems
Specjalista
Posty: 215
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Salwator

Post autor: mems » 19 sty 2025, 11:07

Kojak pisze: 19 sty 2025, 1:10 To niech policzą co im się bardziej opłaca. Czy dowozówki jakimiś sprinterami do przegubowca. Czy kilka solówek jak obecnie.
Na pewno kilka solówek przewiezie więcej pasażerów niż robienie "dowozówek do przegubowca", bo przesiadka nic pozytywnego nie wnosi, co najwyżej wydłuża czas dojazdu i dodatkowo komplikuje system połączeń.

W kwestii oszczędzania to chyba nie ma za dużo możliwości i raczej odbije się to na jakości przewozów (i co za tym idzie liczbie pasażerów).

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Salwator

Post autor: impuls » 19 sty 2025, 11:11

Kaszmir pisze: 17 sty 2025, 18:20 Tu trochę o przyczynach dlaczego "2x9" wracają na Salwator:
https://www.facebook.com/blogkrabok/pos ... humN5bXWBl
Na czym mają polegać zmiany zasad finansowania linii podmiejskich? Dotychczas Kraków finansował linie aglo na terenie miejskim a na terenie gmin - gminy.

Awatar użytkownika
Mateuszppp
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 25 paź 2024, 8:23
Lokalizacja: Kaszów

Re: Salwator

Post autor: Mateuszppp » 19 sty 2025, 11:22

Nie, gdyby tak było tak ZTP nie chciałoby 100tys od linii za przeniesienie na Podwawelskie, są to stawki z kapelusza od wozokilometra niezależne od tego gdzie biegnie linia, zgodnie z tym co pisze w umowie przewozowej z każdą gminą z osobna.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Salwator

Post autor: scyzor663 » 19 sty 2025, 12:24

Temat jest skomplikowany i wielowątkowy.

Z jednej strony można zrozumieć mieszkańców Krakowa i radnych, że nie chcą dopłacać do linii aglo, z drugiej, zmniejszenie atrakcyjności komunikacji aglo to zwiększenie kosztów "ukrytych", większe korki, mniejsze wpływy z podatków itd. A sam Kraków bez aglomeracji sobie nie poradzi, kto wykańcza krakowskie mieszkania i remontuje krakowskie ulice? W większości ludzie "ze wsi".

Kolejny wątek to ten, że problem jest na poziomie ustawowym. Podział na gminy, powiaty, miasta powiatowe i województwa nie sprawdza się w przypadku aglomeracji z ośrodkiem centralnym w postaci miasta na prawach powiatu. To, że obwarzanek jest w innym powiecie niż samo miasto Kraków, nie ma najmniejszego sensu. Jaka jest rola powiatu krakowskiego w tym wszystkim? Żadna. Jaka jest rola województwa? Żadna. Miasto z gminami przejęło na siebie obowiązek komunikacji między gminnej i między powiatowej za powiat i województwo.

Coś na wzór ustawy metropolitalnej powinno wejść już dawno w życie, albo powinny zostać przeorganizowane kolejny raz jednostki terytorialne tak, żeby np. istniało coś takiego jak "aglomeracja".

Jelczyk
Ekspert
Posty: 1049
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Salwator

Post autor: Jelczyk » 19 sty 2025, 13:15

A powiedzcie mi, te linie gminne to zdają egzamin? Co je widzę to jeżdżą puste. A przecież za darmo nie jeżdżą. Ok, są tańsze niż MPK ale to chyba lepiej dołożyć parę kursów do MPK niż utrzymywać kilka linii gminnych.

A jaki jest mniej więcej koszt wzkm takiej dowozówki dla gminy po wszystkich dopłatach?

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Salwator

Post autor: scyzor663 » 19 sty 2025, 13:36

Jelczyk pisze: 19 sty 2025, 13:15 A powiedzcie mi, te linie gminne to zdają egzamin? Co je widzę to jeżdżą puste.
Zależy od gminy, w Iwanowicach pełnią rolę normalnego transportu publicznego, mają ok rozkład jazdy i są zsynchronizowane z "307". W Kocmyrzowie za to rozkład jazdy do D (pierwszy kurs o 7, ostatni o 17), brak synchronizacji z pociągami i jeżdżą tym tylko uczniowie i przypadkowi emeryci.
Jelczyk pisze: 19 sty 2025, 13:15 Ok, są tańsze niż MPK ale to chyba lepiej dołożyć parę kursów do MPK niż utrzymywać kilka linii gminnych.
I tak i nie. ZTP strasznie teraz marudzi i stawia dziwne warunki. W Kocmyrzowie np. żądają dopłaty 50% na całej trasie (również w Krakowie) i określają minimalną ilość nowych kursów (tak, żeby autobus się "nie marnował"). Niektórym gminom się po prostu nie chce z tym walczyć, a przy okazji zarobi znajomy busiarz ;)
Jelczyk pisze: 19 sty 2025, 13:15 A jaki jest mniej więcej koszt wzkm takiej dowozówki dla gminy po wszystkich dopłatach?
Maksymalna dopłata z FRPA to 3zł/wzkm. Reszta zależy od przetargu. Jak w Zabierzowie wyrwali przetarg na 4,10 zł/wzkm to koszt dla gminy to 1,1zł. Jak w Kocmyrzowie 6,9zł/wzkm to koszt dla gminy 3,9zł, czyli niedużo mniej niż dopłata do ZTP.

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Salwator

Post autor: impuls » 19 sty 2025, 14:21

Wygląda na to, że Kraków najpierw rozwinął sieć agloekspresów płacąc za trasy po Krakowie. Później stworzył sieć nowych linii obejmujących białe plamy. Wzrósł też wozokilometr. I nagle przez te trzy zjawiska koszt komunikacji wzrósł bardzo. I teraz szukając środków, chce 50% kosztów na terenie Krakowa od gmin za linie aglo. Czy to jest słuszne - może tak. Bo w zdecydowanej większości w autobusach aglo są to pasażerowie gmin ościennych. Dlaczego ma Kraków pokrywać to w 100%. Jeśli gminy będą musiały płacić w części za trasę po Krakowie, będą zainteresowane, aby linie kończyły przy najbliższych węzłach przesiadkowych. Jak za to nie płaciły, to chciały mieć jak najdłuższe trasy po Krakowie. Być może teraz gminy będą musiały tworzyć Centra przesiadkowe już na terenie swoich gmin i z nich wozić liniami agloekspresu do Krakowa. Tak aby linii aglo było mniej po Krakowie i mniej opłat. Linie dowozowe wokół obwarzanka już są tworzone i pasażerowie ponoszą przy nich niewielkie opłaty lub wcale.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 7 gości