Autobusy wodorowe

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Kojak
Ekspert
Posty: 803
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Kojak » 23 sty 2025, 13:55

fubukiers pisze: 23 sty 2025, 13:29 Dokładnie. A potem propaganda jacy oni są super, a tak naprawdę technologicznie kmk jest mocno zacofane.
Chyba poleciałeś za mocno z tym zacofaniem technologicznym. Organizacyjnie może tak, ale technologicznie to gruba przesada.
pasazer_mobilisu pisze: 23 sty 2025, 13:48 Wychodzi że nie tylko się nie opłaca, ale nawet jest kilka razy drożej niż jazda na prąd:
https://www.gramwzielone.pl/auto-ekolog ... e-w-polsce
Ani ekonom ani inżynier z tego pismaka.
Jak się tak porównuje koszty eksploatacji to lepiej od razu iść na piwo. Wskazany artykuł jest na poziomie ucznia szkoły średniej.
fubukiers pisze: 23 sty 2025, 13:53 Kiedyś od kierowcy prowadzącego testowego wodorowca usłyszałem, że mpk nawet coś tam gadało o przerobieniu elektryków na wodory. Mówi, że to praktycznie to samo tylko trzeba dołożyć ten moduł co przetwarza wodór w energię elektryczną. Mam nadzieję, że to tylko plotka, bo ten pomysł jest kretyński. Są o wiele ważniejsze koszty.
Kto słucha kierowców ten sam sobie szkodzi. Większych bajarzy od szoferów nie ma.
Pomyśl sam, co na ten temat może wiedzieć gość, który wpada na zajezdnię po papiery i kluczyki, potem się zmienia na mieście, rozmawia głównie z sobie podobnymi bajkopisarzami.
Moduł dołożyć co przetwarza H2 w prąd :lol: klepkę niech sobie dołoży bo mu chyba piątej brakuje.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2025, 13:59 przez Kojak, łącznie zmieniany 3 razy.

fubukiers
Znawca
Posty: 186
Rejestracja: 22 wrz 2024, 22:41
Kontakt:

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: fubukiers » 23 sty 2025, 14:18

Kojak pisze: 23 sty 2025, 13:55 Chyba poleciałeś za mocno z tym zacofaniem technologicznym. Organizacyjnie może tak, ale technologicznie to gruba przesada.
No nie wiem. Pod względem informacji pasażerskiej to jest mega kiepsko. A jest to moim skromnym zdaniem jeden z istotniejszych elementów.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2025, 14:25 przez fubukiers, łącznie zmieniany 1 raz.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Bayer2003 » 23 sty 2025, 14:18

pasazer_mobilisu pisze: 23 sty 2025, 13:48 Wychodzi że nie tylko się nie opłaca, ale nawet jest kilka razy drożej niż jazda na prąd:
https://www.gramwzielone.pl/auto-ekolog ... e-w-polsce

Ja te 10 sztuk traktuje bardziej jak pilotaż niż "pchanie się napęd". Coś jak pięć Mastero CNG kilkanaście lat temu.
Tylko po co takie działanie? Chyba nie ma perspektyw na znaczący (ponad czterokrotny) spadek cen wodoru w najbliższych latach.
Kojak pisze: 23 sty 2025, 13:50 Chyba poleciałeś za mocno z tym zacofaniem technologicznym. Organizacyjnie może tak, ale technologicznie to gruba przesada.
Rozumiem, że tramwaje z 1960 roku nie są zacofane technologicznie?
pasazer_mobilisu pisze: 23 sty 2025, 13:59 Cena: 36 147 842,70 zł brutto

Tanio :)
Jak na tak niewielką partię wodorowców być może i tanio. W porównaniu do autobusów napędzanych w inny sposób niestety wyjątkowo drogo.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6841
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Kaszmir » 23 sty 2025, 14:24

W kuluarach opinia jest taka, że to wodór jest przyszłością tylko potrzeba jeszcze parę lat zanim ta technologia się dotrze. Z elektrykami jest masa problemów, zwłaszcza w zimie. Kursy wypadają, do tego trzeba budować im ładowarki na mieście, a i samo ładowanie trwa nieraz dość długo przez co trzeba dokładać brygad. To wszystko to ukryte koszty.

A kierowcy akurat mają niezłą wiedzę bo rozmawiają na zajezdni z ludźmi z zaplecza, mechanikami itd.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1648
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: yosujiro » 23 sty 2025, 14:29

Miałem okazję prowadzić wodorowego Autosana i ogólnie technologia mi się podobała, dobrze się jeździło. Ale sam autobus kiepski

Kojak
Ekspert
Posty: 803
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Kojak » 23 sty 2025, 14:47

Bayer2003 pisze: 23 sty 2025, 14:18 Tylko po co takie działanie? Chyba nie ma perspektyw na znaczący (ponad czterokrotny) spadek cen wodoru w najbliższych latach.
A czy koszty eksploatacji to są tylko koszty samej energii? A koszty wynikające z naturalnych procesów zużyciowych a także awaryjności? Tamten artykul jest skrajnie nieobiektywny, bo po pierwsze opiera się na danych 1 (słownie: jednego) pojazdu, po drugie ogranicza się li tylko do kosztów energii.
Naprawdę uczeń technikum mechanicznego zrobiłby lepsze porównanie.
Rozumiem, że tramwaje z 1960 roku nie są zacofane technologicznie?
Rozumiem, że tramwaje z 202x są zacofane technologicznie.
Jak na tak niewielką partię wodorowców być może i tanio. W porównaniu do autobusów napędzanych w inny sposób niestety wyjątkowo drogo.
Akurat efekt skali działa tutaj w drugą stronę.
Kaszmir pisze: 23 sty 2025, 14:24 W kuluarach opinia jest taka, że to wodór jest przyszłością tylko potrzeba jeszcze parę lat zanim ta technologia się dotrze. Z elektrykami jest masa problemów, zwłaszcza w zimie. Kursy wypadają, do tego trzeba budować im ładowarki na mieście, a i samo ładowanie trwa nieraz dość długo przez co trzeba dokładać brygad. To wszystko to ukryte koszty.
Święte słowa kolego. Elektryki mają mnóstwo kosztów ukrytych. A przytoczona opinia jest nie tylko w kuluarach, ale i w środowiskach naukowych, akademickich.
Co więcej Bosh już opatentował kilka lat temu sposób tankowania wodorem rozpuszczonym w substancji przypominającej coś jak pasta do zębów (pi razy drzwi). Podjeżdżasz, wytankowujesz odwodorowaną pastę, tankujesz pastę zawierającą wodór i jedziesz. Całość operacji zbliżona czasowo do tankowania benzyny.
A kierowcy akurat mają niezłą wiedzę bo rozmawiają na zajezdni z ludźmi z zaplecza, mechanikami itd.
Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę z tego co właśnie napisałeś. Ale nie wprost potwierdziłeś tylko, że to są bajarze. Wiedzę mają zasłyszaną od mechaników, a że mechanicy kierowców na ogół traktują jak traktują, a coś o tym wiem, to i specjalnie im kit wciskają.

To tak jak mechanik mądrala przychodzi na warsztat i mówi, że hamulce krzywo biorą. Mechanik postukał młotkiem o kratownicę i pyta się kierowcy czy już lepiej. Ten pojechał sprawdził i stwierdził że lepiej. A mechanik nic nie zrobił.

PS:
Z góry sorry jeśli któryś z kolegów kierowców na forum poczuł się dotknięty. Ale mówię jak to wygląda z drugiej strony.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Ydhflx » 23 sty 2025, 15:18

Kaszmir pisze: 23 sty 2025, 14:24 W kuluarach opinia jest taka, że to wodór jest przyszłością tylko potrzeba jeszcze parę lat zanim ta technologia się dotrze. Z elektrykami jest masa problemów, zwłaszcza w zimie. Kursy wypadają, do tego trzeba budować im ładowarki na mieście, a i samo ładowanie trwa nieraz dość długo przez co trzeba dokładać brygad. To wszystko to ukryte koszty.

A kierowcy akurat mają niezłą wiedzę bo rozmawiają na zajezdni z ludźmi z zaplecza, mechanikami itd.
Dokladnie. Nie jesteśmy w stanie przejść na 100% elektryki - bo zima i budowa ładowarek, szczególnie na aglomeracji. Spalinowych z kolei nam rząd zakazuje kupować (od komentarza nt. sensowności się powstrzymam, faktem jest że zakazuje) - i to już od przyszłego roku! A same koszty eksploatacji nie są tak oczywiste, bo skoro elektryki się ładują, to może być potrzebne więcej brygad żeby obsłużyć to samo. Warto więc pewnie wiedzieć jak to się faktycznie u nas sprawdza, żeby w przyszłości podejmować lepsze decyzje.

Kojak
Ekspert
Posty: 803
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Kojak » 23 sty 2025, 15:23

Ydhflx pisze: 23 sty 2025, 15:18 Dokladnie. Nie jesteśmy w stanie przejść na 100% elektryki - bo zima i budowa ładowarek, szczególnie na aglomeracji. Spalinowych z kolei nam rząd zakazuje kupować (od komentarza nt. sensowności się powstrzymam, faktem jest że zakazuje) - i to już od przyszłego roku! A same koszty eksploatacji nie są tak oczywiste, bo skoro elektryki się ładują, to może być potrzebne więcej brygad żeby obsłużyć to samo. Warto więc pewnie wiedzieć jak to się faktycznie u nas sprawdza, żeby w przyszłości podejmować lepsze decyzje.
Typowy widok na końcówce linii obsługiwanej przez elektryki? Stoją dwa obok siebie 164 i się ładują kilkadziesiąt minut. Jedziemy z Piasków na Kurdwanów, co widzimy stoją 2 albo 3 elektryki na 179 i się ładują...
Ktoś to policzył w ogóle o ile więcej brygad, czyli autobusów i kierowców trzeba mieć żeby to wszystko pokryć? Przemnożyć przez oczekiwaną długość eksploatacji takiego wozu. A wymiana baterii jak w Solarisach obecnie? Tych kosztów nikt nie liczy?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Bayer2003 » 23 sty 2025, 15:27

Kojak pisze: 23 sty 2025, 14:47 A czy koszty eksploatacji to są tylko koszty samej energii? A koszty wynikające z naturalnych procesów zużyciowych a także awaryjności? Tamten artykul jest skrajnie nieobiektywny, bo po pierwsze opiera się na danych 1 (słownie: jednego) pojazdu, po drugie ogranicza się li tylko do kosztów energii.
Naprawdę uczeń technikum mechanicznego zrobiłby lepsze porównanie.
Przy czym na chwilę obecną nie wiemy jak awaryjne są autobusy wodorowe i jak się zużywają, ponieważ najstarsze prototypowe egzemplarze mają dopiero kilka lat.
Kojak pisze: 23 sty 2025, 14:47 Rozumiem, że tramwaje z 202x są zacofane technologicznie.
Tramwaje z 202x roku spotkać można chyba w każdej polskiej sieci tramwajowej poza Gorzowem Wielkopolskim. Tramwaje z 1960 roku jedynie w Krakowie ;).
pasazer_mobilisu pisze: 23 sty 2025, 15:06 Czterokrotny pewnie nie, ale chyba wszyscy zgadzają się że cena będzie spadać.
Pytanie czy cena spadnie czterokrotnie w czasie eksploatacji tych autobusów, które jednak nie są tak długowieczne jak tramwaje i w okolicach 2040 roku trzeba będzie je wycofać.
pasazer_mobilisu pisze: 23 sty 2025, 15:06 Elektryki są niewiele tańsze, diesle są ale za to trudno dostać na nie dofinansowanie.
Opcją są jeszcze gazowce CNG ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kojak
Ekspert
Posty: 803
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Kojak » 23 sty 2025, 15:39

Bayer2003 pisze: 23 sty 2025, 15:27 Przy czym na chwilę obecną nie wiemy jak awaryjne są autobusy wodorowe i jak się zużywają, ponieważ najstarsze prototypowe egzemplarze mają dopiero kilka lat.
To tylko potwierdza, że artykul przytoczony przez pasażera_mobilisu byl delikatnie mówiąc niefachowy.
Tramwaje z 202x roku spotkać można chyba w każdej polskiej sieci tramwajowej poza Gorzowem Wielkopolskim. Tramwaje z 1960 roku jedynie w Krakowie ;).
A których jest więcej?
Jaka jest średnia wieku?
Technologicznie tramwaje z 1960 roku są bardziej zaawansowane niż konstale z 1980 czy 1990 roku 😉
Pytanie czy cena spadnie czterokrotnie w czasie eksploatacji tych autobusów, które jednak nie są tak długowieczne jak tramwaje i w okolicach 2040 roku trzeba będzie je wycofać.
Pytanie jest źle postawione. Bo sama cena niewiele mówi. Trzeba policzyć całkowite koszty, by poznanie było miarodajne.
Jak będziemy mieli jedną zajezdnię wodorową (Płaszów), jedną elektryczną (Wola), jedną gazową (Mobilis), jedną diesla (Bieńczyce) to po roku eksploatacji będzie można zrobić wstępne porównania.
Opcją są jeszcze gazowce CNG ;).
LNG również.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji
Ekspert
Posty: 1568
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji » 23 sty 2025, 21:14

Bayer2003 pisze: 23 sty 2025, 15:27 Przy czym na chwilę obecną nie wiemy jak awaryjne są autobusy wodorowe i jak się zużywają, ponieważ najstarsze prototypowe egzemplarze mają dopiero kilka lat.
No właśnie, znamy cenę i mniej/więcej ile kosztuje obecnie wodór, niektórzy chcieliby mieć dane z 10 letniej eksploatacji takich pojazdów, ale ich po prostu nie ma.
Bayer2003 pisze: 23 sty 2025, 15:27 Pytanie czy cena spadnie czterokrotnie w czasie eksploatacji tych autobusów, które jednak nie są tak długowieczne jak tramwaje i w okolicach 2040 roku trzeba będzie je wycofać.
To nie musi być razy 4 żeby się opłacało.
Bayer2003 pisze: 23 sty 2025, 15:27 Opcją są jeszcze gazowce CNG .
Czy ostatnie programy typu Zielony Transport Publiczny dopuszczały w ogóle gazowce?
fubukiers pisze: 23 sty 2025, 15:34 Obstawiam że wina zbyt małej ilości czasu na przygotowanie oferty. Kryteriów jest naprawdę sporo, a sam fakt długiego okresu świątecznego, który z kolei powoduje dużą liczbę urlopów.
Dokładnie, w ostatniej turze pytań i odpowiedzi była prośba o zmianę terminu na 31.01 ale MPK przeniosło tylko na dzisiaj.
fubukiers pisze: 23 sty 2025, 15:34 Najchętniej to bym brał solarisa bo są takie najbardziej pewne, natomiast nesobus, nie wiem. Pozostawiam opinię osobom, które mają lepszą wiedzę na ten temat.
Nesobusy miały słaby start w Rybniku https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 81262.html
ale było to ponad rok temu, krócej jeżdżą w Rybniku i niedawno trafiły do Konina.
Nie karmić troli :!:

Kojak
Ekspert
Posty: 803
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: [OGŁOSZENIE] 10 autobusów wodorowych - 12m

Post autor: Kojak » 24 sty 2025, 6:18

pasazer_mobilisu pisze: 23 sty 2025, 21:14 No właśnie, znamy cenę i mniej/więcej ile kosztuje obecnie wodór, niektórzy chcieliby mieć dane z 10 letniej eksploatacji takich pojazdów, ale ich po prostu nie ma.
Wiemy też, że ze zasięgi autobusów wodorowych są porównywalne z elektrykami. Natomiast czas tankowania wodorowca to kilka minut w przeciwieństwie do kilku godzin dla elektryka czy kilkudziesięcio minutowych doładowywań.
A z tego już wiemy, że do obsługi wodorowymi nie potrzebujemy więcej brygad jak w przypadku elektryków.
A koszt każdej dodatkowej brygady to koszty stałe wynikające z konieczności zatrudnienia dwóch kierowców więcej i i zakupu jednego autobusu, co z kolei implikuje potrzebę miejsca parkingowego dlań oraz potrzebę obsługi czyli także wieksza ilość mechaników.
No to policzmy w bardzo dużym uproszczeniu, może ktoś pomoże kto ma dokladniejsze dane: ile jest brygad na 179 obecnie, a ile byłoby w przypadku obsługi autobusami nieelektrycznimi. Czy to jest kwestia 1 brygady więcej? A może 2 lub trzech?
Załóżmy, czysto hipotecznie (bo nie wiem jaka jest skala, ale przyklad tylko dla ustalenia uwagi), że obsługa kontraktu elektrykami wymaga zwiększenia ilości brygad o 10%
To dla zajezdni z 200 autobusami musisz zatrudnić przynajmniej 40 kierowców więcej i zakupić 20 autobusów więcej, mieć o 20 więcej miejsca parkingowych i pewnie zaluzmy że ze 2 mechaników więcej. Gdzie przy wodorowcach tego nie ma.
Czy te wydatki się bilansują? Nie mam pojęcia, ale pokazuje tylko, że 4x droższy wodor (a raczej to spadnie wraz ze wzrostem popularnosci) to tylko jedna strona monety.

Zatem już chcemy coś porównywać to może poczekajmy aż będziemy mieć jakieś cząstkowe dane.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1396
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: GoMeZz391 » 02 lut 2025, 20:52

Kojak pisze: 23 sty 2025, 14:47 A czy koszty eksploatacji to są tylko koszty samej energii? A koszty wynikające z naturalnych procesów zużyciowych a także awaryjności? Tamten artykul jest skrajnie nieobiektywny, bo po pierwsze opiera się na danych 1 (słownie: jednego) pojazdu, po drugie ogranicza się li tylko do kosztów energii.
Naprawdę uczeń technikum mechanicznego zrobiłby lepsze porównanie.
[...]
Dziś przypadkiem przeglądając FB, znalazłem ciekawe zestawienie kosztów eksploatacji autobusu spalinowego, elektrycznego i wodorowego.

Ceny wodoru są przyjęte cenami, jakie posiada MPK Wrocław w swojej umowie z dostawcą.
Porównanie kosztów eksploatacji
Porównanie kosztów eksploatacji
Zrzut ekranu 2025-02-02 204152.png (64.3 KiB) Przejrzano 8377 razy

Kojak
Ekspert
Posty: 803
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: Kojak » 03 lut 2025, 9:22

GoMeZz391 pisze: 02 lut 2025, 20:52 Dziś przypadkiem przeglądając FB, znalazłem ciekawe zestawienie kosztów eksploatacji autobusu spalinowego, elektrycznego i wodorowego.

Ceny wodoru są przyjęte cenami, jakie posiada MPK Wrocław w swojej umowie z dostawcą.

Zrzut ekranu 2025-02-02 204152.png
Interesująca tabelka, ale mam wątpliwości co do wiarygodności danych jak i samej rzetelności zestawienia.
Na jakiej podstawie obliczono 10-cio letni koszt eksploatacji pojazdu wodorowego. Są to raczej koszty szacowane, niż wyliczone.
I gdzie są koszty bezproduktywnego przestoju autobusu elektrycznego? Przecież autobusy elektryczne tracą mnóstwo czasu na doładowanie energii co wymaga większej ilości autobusów i kierowców, miejsc postojowych i personelu zaplecza.

Kojak
Ekspert
Posty: 803
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: Kojak » 03 mar 2025, 23:03

https://www.facebook.com/share/p/14zKFKm85HD/

Problemy wodorowych Solarisów w Poznaniu.

Swoją drogą mają naprawdę piękne malowanie te poznańskie solarki.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 5 gości