Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 21 lis 2023, 16:38

lukasmaj pisze: 21 lis 2023, 14:59Zamiast tworzyć idiotyczną spółkę WST, Wieliczka mogła uruchomić trzy - cztery linie we współpracy z ZTP na trasach: Wieliczka Centrum / Nowy Bieżanów Południe - podwielickie sołectwa. Zamiast uruchamiać nowe, można by było też próbować wydłużyć gdzieś w głąb gminy 224, 244, 254, 264, 274 i 284. Resztę zostawić dla ALD i prywatnych przewoźników.

Wieliczka jak piszą, ma duże kłopoty finansowe, a WST je potęguje. Należy dodać że frekwencja w pojazdach WST jest marginalna. Spółka dodatkowo jest źle zarządzana.
A to nie jest tak, że WST wychodzi właśnie taniej niż MPK? Wg tego dokumentu, wynegocjowano dla WST stawkę 8,80/wzkm. Tymczasem MPK na początku 2023 miało 8,93 (link).

Do tego MPK/ZTP od dłuższego czasu na większość próśb gmin o dołożenie kursów odpowiadają, że nie ma wolnych wozów i kierowców - przechodzą głównie zmiany już dawno zadeklarowane. Także spora szansa, że i tu by odmówiono, zwłaszcza że WST to sporo brygad.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 22 lis 2023, 8:20

Tylko trzeba brać pod uwagę, że dopłata do ZTP wynosi zazwyczaj do 50% ceny wzkm więc teoretycznie byłoby dużo taniej.

W praktyce pewnie ZTP tak jak piszesz nie ma tyle brygad i/lub nie chciałoby obsługiwać tych linii. Do tego przy autobusach ZTP gmina ma mniejszą kontrolę co do rozkładu jazdy czy ilości kursów.

lukasmaj
Specjalista
Posty: 279
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: lukasmaj » 22 lis 2023, 10:32

scyzor663 pisze: 22 lis 2023, 8:20 Tylko trzeba brać pod uwagę, że dopłata do ZTP wynosi zazwyczaj do 50% ceny wzkm więc teoretycznie byłoby dużo taniej.

W praktyce pewnie ZTP tak jak piszesz nie ma tyle brygad i/lub nie chciałoby obsługiwać tych linii. Do tego przy autobusach ZTP gmina ma mniejszą kontrolę co do rozkładu jazdy czy ilości kursów.
Oczywiście, byłoby taniej, nawet gdyby dopłata ze strony Gminy Wieliczka była wyższa - np. na poziomie 75%.
Dodatkowo, jeżeli chodzi o linie WST jest misz - masz. Sporo tras się pokrywa, autobusy jeżdżą stadnie, część kursów próbowano dostosować do pociągu z kolei część do zajęć w szkołach (autobusy WST zastąpiły przecież autobusy szkolne).

Zamiast tworzyć WST (i ściągać na siebie problemy, główny finansowanie ale też- m.in. koniec gwarancji na Solarisy, zaplecze praktycznie żadne), należało stopniowo przez ostatnie lata korygować i przedłużać trasy autobusów aglomeracyjnych uruchamianych przez ZTP. Linie 224, 244, 254, 264 i 284, dodatkowo 135 mają możliwość obsługi nowych rejonów w Gminie Wieliczka.

System transportowy wówczas byłby spójny i czytelny dla przeciętnego pasażera - nie to co teraz.

WIK
Specjalista
Posty: 220
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WIK » 22 lis 2023, 10:45

Oczywiście, byłoby taniej, nawet gdyby dopłata ze strony Gminy Wieliczka była wyższa - np. na poziomie 75%.
Dodatkowo, jeżeli chodzi o linie WST jest misz - masz. Sporo tras się pokrywa, autobusy jeżdżą stadnie, część kursów próbowano dostosować do pociągu z kolei część do zajęć w szkołach (autobusy WST zastąpiły przecież autobusy szkolne).

Zamiast tworzyć WST (i ściągać na siebie problemy, główny finansowanie ale też- m.in. koniec gwarancji na Solarisy, zaplecze praktycznie żadne), należało stopniowo przez ostatnie lata korygować i przedłużać trasy autobusów aglomeracyjnych uruchamianych przez ZTP. Linie 224, 244, 254, 264 i 284, dodatkowo 135 mają możliwość obsługi nowych rejonów w Gminie Wieliczka.
System transportowy wówczas byłby spójny i czytelny dla przeciętnego pasażera - nie to co teraz.
Misz masz między innymi spowodowany jest dużą ilością przewoźników bo aż trzech. Problemem jest brak rozmów gminy z operatorami i jednostki głównie odpowiedzialnej za transport. Proszę pamiętać, że Wieliczka to nie Kraków i nigdy nie będzie na poziomie KMK. Były prośby/apele o wydłużenie linii 314 do Raciborska a nawet Dobczyc. ZTP nie i nie. Zabrano 244 z Borku. Kryzys panuje wszędzie. Taniej by było gdyby gmina znalazła operatora obsługujących swoje linie niż uruchamiać własną spółkę. Poczekajmy na ustawę metropolitalną, która może wiele zmienić.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 22 lis 2023, 10:59

scyzor663 pisze: 22 lis 2023, 8:20Tylko trzeba brać pod uwagę, że dopłata do ZTP wynosi zazwyczaj do 50% ceny wzkm więc teoretycznie byłoby dużo taniej.
ZTP dopłaca bo w zamian zbiera wpływy z biletów. Wysokość dopłaty (50%) została historycznie ustalona tak, by Kraków właśnie mniej więcej wychodził na zero.

Zatem w przypadku ALD, jeśli zapełnienia są mniej więcej takie jak typowych linii aglo, to dalej może to wychodzić taniej skoro cena wzkm jest niższa niż u MPK. A jeśli zapełnienia są dużo niższe, to tym bardziej ZTP by się nie zgodziło na finansowanie takich połączeń i trzymanie tam brygad - nie w sytuacji, gdy tych brygad odmawiają innym, bardziej zatłoczonym rejonom aglo.
lukasmaj pisze: 22 lis 2023, 10:32Oczywiście, byłoby taniej, nawet gdyby dopłata ze strony Gminy Wieliczka była wyższa - np. na poziomie 75%.
Dodatkowo, jeżeli chodzi o linie WST jest misz - masz. Sporo tras się pokrywa, autobusy jeżdżą stadnie, część kursów próbowano dostosować do pociągu z kolei część do zajęć w szkołach (autobusy WST zastąpiły przecież autobusy szkolne).

Zamiast tworzyć WST (i ściągać na siebie problemy, główny finansowanie ale też- m.in. koniec gwarancji na Solarisy, zaplecze praktycznie żadne), należało stopniowo przez ostatnie lata korygować i przedłużać trasy autobusów aglomeracyjnych uruchamianych przez ZTP. Linie 224, 244, 254, 264 i 284, dodatkowo 135 mają możliwość obsługi nowych rejonów w Gminie Wieliczka.

System transportowy wówczas byłby spójny i czytelny dla przeciętnego pasażera - nie to co teraz.
Zgodzę się, że system byłby bardziej czytelny. Koszty poruszyliśmy wcześniej, a wciąż jeszcze dochodzi brak wozów i kierowców. ALD to (jeśli dobrze liczę) kilkanaście brygad. A obecnie MPK/ZTP odmawiają dokładania nawet jednej. Daleko nie trzeba szukać, Wieliczka pisała do Krakowa w sprawie dołożenia brygady na "284" i im odmówiono.

Obsługiwanie tras przez MPK byłoby lepsze. Jednak wydaje mi się, że Wieliczka wybrała rozwiązanie konieczne. A na pewno też warto uwzględnić, że własna km to i większe możliwości jej kontroli bo w przypadku włączenia się w system krakowski, trzeba też grać wg jego zasad. Przykład? Choćby to, że MPK wymaga by brygady zaczynały w Krk i kończyły tamże. Mamy więc masę kursów aglo wyjeżdżających o 3-4 nad ranem i zjeżdżających z aglo o 23-24. Jeżdżących zwykle na pusto, a jednak gminy muszą za to płacić.

Kuciak
Znawca
Posty: 155
Rejestracja: 20 paź 2020, 19:12
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kuciak » 22 lis 2023, 11:18

Jeśli chodzi o ALD, które dociera do Wieliczki jest to aktualnie 8 brygad w dniach roboczych, 7 brygad w soboty oraz 4 w rozkładzie świątecznym.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 22 lis 2023, 13:18

lukasmaj pisze: 22 lis 2023, 10:32 Oczywiście, byłoby taniej, nawet gdyby dopłata ze strony Gminy Wieliczka była wyższa - np. na poziomie 75%.
Dodatkowo, jeżeli chodzi o linie WST jest misz - masz. Sporo tras się pokrywa, autobusy jeżdżą stadnie, część kursów próbowano dostosować do pociągu z kolei część do zajęć w szkołach (autobusy WST zastąpiły przecież autobusy szkolne).

Zamiast tworzyć WST (i ściągać na siebie problemy, główny finansowanie ale też- m.in. koniec gwarancji na Solarisy, zaplecze praktycznie żadne), należało stopniowo przez ostatnie lata korygować i przedłużać trasy autobusów aglomeracyjnych uruchamianych przez ZTP. Linie 224, 244, 254, 264 i 284, dodatkowo 135 mają możliwość obsługi nowych rejonów w Gminie Wieliczka.

System transportowy wówczas byłby spójny i czytelny dla przeciętnego pasażera - nie to co teraz.
Co by było gdyby ;) Fakt jest taki, że ZTP nawet ze 100% dofinansowaniem nie byłoby pewnie zainteresowane obsługiwaniem tych linii.

Problemu bardziej trzeba szukać w tym, że WST poszło od razu w "standard" MPK zamiast np. iść w kierunku nowoczesnych busów jak w niektórych komunikacjach gminnych - wtedy koszt WZKM mógłby być 2 - 3 krotnie niższy, szczególnie, że wszędzie słyszy się o słabym napełnieniu.

WIK
Specjalista
Posty: 220
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WIK » 22 lis 2023, 14:51

WST/ALD są dofinansowane także z FRPA. W ubiegłym roku sama Wieliczka uzyskała zwrotu prawie na 3mln zł. Kolejne gminy złożyły wnioski na FRPA 2024: Biskupice, Niepołomice, Gdów.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 30 sty 2024, 9:38

Wrzuciłem do tematu o gminie K-L, wrzucam też tutaj:
Załączniki
wydatki2023.PNG
wydatki2023.PNG (16.53 KiB) Przejrzano 11314 razy

edek3253
Specjalista
Posty: 295
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: edek3253 » 25 sty 2025, 17:33

Stawki za wzkm na I kwartał 2025
https://krabok.wordpress.com/2025/01/25 ... rtal-2025/

Były głosy, że miał się zmieniać system dopłat od gmin tak, aby płaciły więcej. Coś się ma zmienić? Jak to obecnie wygląda, czy gmina płaci tylko za odcinki na swoim terenie, czy każda linia to kwestia indywidualnych ustaleń?

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 25 sty 2025, 19:27

edek3253 pisze: 25 sty 2025, 17:33 Stawki za wzkm na I kwartał 2025
https://krabok.wordpress.com/2025/01/25 ... rtal-2025/

Były głosy, że miał się zmieniać system dopłat od gmin tak, aby płaciły więcej. Coś się ma zmienić? Jak to obecnie wygląda, czy gmina płaci tylko za odcinki na swoim terenie, czy każda linia to kwestia indywidualnych ustaleń?
Rewolucja ma być później, po badaniach napełnień.

W większości przypadków gmina płaci 50% na swoim terenie. Wyjątki jakie znam to Kocmyrzów i Słomniki po 25% na terenie Krakowa za 222 i Kocmyrzów 50% na terenie Krakowa za 262 i nowe kursy 232. Kiedyś były jeszcze Niepołomice płacące 100% za odcinek Pleszów - Kombinat. Ale linia skrócona więc to historia.

ant_sm
Specjalista
Posty: 421
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: ant_sm » 25 sty 2025, 19:29

edek3253 pisze: 25 sty 2025, 17:33 Stawki za wzkm na I kwartał 2025
https://krabok.wordpress.com/2025/01/25 ... rtal-2025/

Były głosy, że miał się zmieniać system dopłat od gmin tak, aby płaciły więcej. Coś się ma zmienić? Jak to obecnie wygląda, czy gmina płaci tylko za odcinki na swoim terenie, czy każda linia to kwestia indywidualnych ustaleń?
Bliżej jest systemu, że każda linia ma indywidualne ustalenia. Wygląda to tak, że każda gmina w porozumieniu gminnym ma ustalony poziom odpłatności. Gminy które już dawno temu przystąpiły miały bardzo niskie stawki bo tylko 35% z odcinka na ich terenie. Natomiast już kolejne miały coraz wyższy odsetek. Często jest tak, że gmina ma różne tabele i każdy pakiet linii ma inną odpłatność z racji na okres kiedy linie były uruchamiane. Więc co do zasady w większości przypadków jest tak że na terenie miasta 100% płaci Kraków, a na terenie gminy jest podział w zależności jak to zostało ustalone w porozumieniu. Niemniej są przypadki zupełnie innego finansowania, że przykładowo za jakieś wybrane kursy gmina płaci więcej, albo za całą linię, to w zależności co chciał ZIKiT czy teraz ZTP i na co się zgodził. Najlepiej byłoby się do nich zwrócić jak to wygląda dla każdej linii albo poszukać w dzienniku urzędowym województwa małopolskiego wszystkich porozumień i ich aneksów (bo ich jest nawet po kilka w ciągu roku).

Niestety nie wiem na czym miałyby polegać te zmiany w rozliczeniu, niemniej "stare" gminy pokroju Liszek, Czernichowa, Wieliczki czy Zabierzowa mają właśnie często te 35% odpłatności za linię, więc Kraków dopłaca naprawdę bardzo dużo do tych linii, bo nie dość, że na terenie Krakowa 100% (a od Kryspinowa czy Piekar na Salwator to jednak jest daleko) to jeszcze 65% poza granicami miasta. Nie dziwi mnie więc fakt, że chcą uporządkować i wszystkie gminy traktować tak samo, co jednak oznacza, że te które mają teraz bardzo preferencyjne warunki będą musiały słono dopłacić.

EDIT:
Zapomniałem jeszcze, że jest rekompensata za każdy wzkm z racji na bezpłatne przejazdy dla uczniów.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 25 sty 2025, 19:38

^^ w tym roku właśnie podobno wszystko zrównali do 50%. Kocmyrzów płacił 37% za kursy które powstały jeszcze za czasów MPK (chyba przed 2007 rokiem). Teraz już za wszystkie płaci 50%.

Awatar użytkownika
Mateuszppp
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 25 paź 2024, 8:23
Lokalizacja: Kaszów

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Mateuszppp » 25 sty 2025, 20:32

Skoro Kraków płaci 100% za przebieg na swoim terenie w przypadku linii 2X9 to dlaczego ZTP chciało dopłaty od gmin Liszki i Czernichów 100tys. rocznie od linii za przeniesienie ich na Os. Podwawelskie?

Jelczyk
Ekspert
Posty: 1049
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Jelczyk » 25 sty 2025, 20:51

Mateuszppp pisze: 25 sty 2025, 20:32 Skoro Kraków płaci 100% za przebieg na swoim terenie w przypadku linii 2X9 to dlaczego ZTP chciało dopłaty od gmin Liszki i Czernichów 100tys. rocznie od linii za przeniesienie ich na Os. Podwawelskie?
No właśnie może dlatego, że ZTP nie widzi takiej potrzeby i zostałoby to gminie doliczone jako "specjalne zachcianki".

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 6 gości