Taryfa przystankowa jest bardziej sprawiedliwa niż obecna czasowa, jednak też ma swoje problemy i niesprawiedliwości. Najbardziej fair wydaje się być taryfa odległościowa (płaci się za dystans pokonany w linii prostej) i taką planuje wprowadzić ZTP.Ankin pisze: 06 lut 2025, 10:03Dzisiaj aż się prosi zrobienie systemu biletowego opartego na taryfie przystankowej (check in - check out) + bilety okresowe
Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Otwartym pozostaje pytanie jak odległości ww. taryfie będą wyceniane.
Obserwacje z pozycji pasażera oraz subiektywne odczucia względem wielu "dokonań" ZTP, pozwalają mi słusznie obawiać się, że jeżeli za realizację i wdrażanie w życie dobrych w swym założeniu rzeczy bierze ww. jednostka miejska to z dużym prawdopodobieństwem zostaną one na "dzień dobry" skopane albo w najlepszym razie wdrożone tak że do ideału będzie bardzo wiele brakować względem pierwotnych założeń i planów.
Niestety mentalność "my wiemy lepiej" chyba jeszcze długo będzie stała nad ogólnym dobrem pasażera/mieszkańca. Efekty widzimy...
Obserwacje z pozycji pasażera oraz subiektywne odczucia względem wielu "dokonań" ZTP, pozwalają mi słusznie obawiać się, że jeżeli za realizację i wdrażanie w życie dobrych w swym założeniu rzeczy bierze ww. jednostka miejska to z dużym prawdopodobieństwem zostaną one na "dzień dobry" skopane albo w najlepszym razie wdrożone tak że do ideału będzie bardzo wiele brakować względem pierwotnych założeń i planów.
Niestety mentalność "my wiemy lepiej" chyba jeszcze długo będzie stała nad ogólnym dobrem pasażera/mieszkańca. Efekty widzimy...

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Podwyżka z 90 do 110 zł, da dodatkowe 14 mln zł.Dla porównania, miesięczne bilety normalne na wszystkie linie dały kwotę 62,8 mln zł.
Przy ogólnych wpływach z biletów wynoszących 389 mln zł i wydatkach ponad 1 mld, chyba w ogóle nie ma sensu robić podwyżek, bo to kropla w morzu potrzeb.
Wraz z biletami ulgowymi oraz 5+1 bilety okresowe mieszkańca to około 85- 90 mln złotych rocznie, czyli jakieś 8% budżetu na komunikację miejską i niecały 1% całego budżetu Krakowa.
Chyba doszliśmy do etapu, gdzie można pokusić się o rozwiązanie z Gorzowa Wielkopolskiego, który wprowadza od 1 stycznia 2026 bezpłatną komunikację dla posiadaczy Karty Gorzowianina.
Może to populizm, ale jak myślicie, jak zmieniłoby to modal split udziału KM w podróżach?
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Z tego co kojarzę, gdy badano niektóre miasta w których wprowadzono bezpłatną km, wyniki wskazywały że przyrost liczby pasażerów jest niewielki. W Talinie wyszło, że z km zaczęły dodatkowo korzystać głównie osoby, które potrzebowały pokonać krótkie dystanse (1-3 przystanki) i wcześniej podchodziły pieszo, a po zmianie zaczęły jeździć transportem zbiorowym. Co zasadniczo jest podwójnie złą wiadomością - nie dość, że jest to gorsze dla zdrowia (spacer jest zdrowszy), to jeszcze dopchano pojazdy dodatkowymi pasażerami, zwiększając tłok.Piotr246 pisze: 10 lut 2025, 0:19Może to populizm, ale jak myślicie, jak zmieniłoby to modal split udziału KM w podróżach?
Nie znaczy to oczywiście, że w Krakowie musiałoby być tak samo.
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
NIe da tyle, bo część osób przestanie je kupować.
Jeśli ktoś jeździ codziennie, to najwyżej poczuje się wyd... przez miasto, tzn. wszędzie słyszy, żeby jeździć KMK, a teraz okazuje się, że jest frajerem. W centrum parkowanie za 10 pln/mc, a w KMK podwyżka za podwyżką.
Natomiast jeśli ktoś jeździ okazjonalnie, to ten bilet vs. 20 min będzie się coraz mniej opłacał

Jasne, że w takim układzie, nad jakim zastanawia się miasto, nie ma to kompletnie żadnego sensu, i będzie jedynie pokazaniem środkowego palca osobom korzystającym z KMK:Piotr246 pisze: 10 lut 2025, 0:19Przy ogólnych wpływach z biletów wynoszących 389 mln zł i wydatkach ponad 1 mld, chyba w ogóle nie ma sensu robić podwyżek, bo to kropla w morzu potrzeb.
- kolejna podwyżka
- nadal brak integracji z SKA
- w zamian kolejne cięcia
- a na dokładkę hit w skali dużych miast w PL, czyli likwidacja buspasów

"Płać więcej, a w zamian stój w korkach razem z autami"

A sorry, "Słyszałem, że jak jest buspas, to autobus też jedzie dłużej, ale to chyba nie do końca prawda" - przewodniczący RMK na nagraniach z Mikołajczyka...

NIe, to nie ma kompletnie sensu, a skończy się tym, o czym napisał @Kaszmir.Piotr246 pisze: 10 lut 2025, 0:19Chyba doszliśmy do etapu, gdzie można pokusić się o rozwiązanie z Gorzowa Wielkopolskiego, który wprowadza od 1 stycznia 2026 bezpłatną komunikację dla posiadaczy Karty Gorzowianina.
Może to populizm, ale jak myślicie, jak zmieniłoby to modal split udziału KM w podróżach?
Sens ma:
- integracja taryfowa z SKA (i wtedy ok, może być nieznaczna podwyżka)
- bilety przystankowe / odległościowe - uniezależniające od korków
- poprawa płynności przejazdu autobusów - i generalnie KMK autobusowej tam, gdzie nie docierają tramwaje
- poprawa dojść do przystanków KMK i SKA
Jeśli ktoś sądzi, że ludzie nie korzystają z KMK, bo miesięczny kosztuje 80, czy 90 pln, to jest w błędzie. Bo w zamian niby wlewają do baku paliwo za kilkaset pln, tak?

Ludzie nie korzystają z KMK, bo tam, gdzie nie docierają tramwaje, KMK działa do d... Autobusy się spóźniają, utykają w korkach, jeżdżą rzadko. Do tego poza miastem komunikacja aglo to czasem śmiech na sali (chociaż w mieście też czasem potrafi być nie lepiej).
Natomiast podwyżka, nie dając nic w zamian, jest zwyczajnie PRowym strzelaniem sobie w stopę. Bo szczerze, czy ktoś zapłaci 80 pln, 90 pln, czy 99 pln - nie ma to raczej pod kątem kosztów z punktu widzenia takiej osoby większego znaczenia.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Osobiście uważam, parafrazując Twoje słowa, że doszliśmy do etapu gdzie szeroko pojęte miasto/urzędnicy powinny na nowo uświadomić sobie to jaką rolę powinna pełnić komunikacja publiczna w takiem mieście jak Kraków, w XXI wieku.Piotr246 pisze: 10 lut 2025, 0:19 [...]
Chyba doszliśmy do etapu, gdzie można pokusić się o rozwiązanie z Gorzowa Wielkopolskiego, który wprowadza od 1 stycznia 2026 bezpłatną komunikację dla posiadaczy Karty Gorzowianina.
Tym samym czas najwyższy odejść od jakichś dogmatów, że zbiorkom ma na siebie zarabiać w jakimś % a zacząć patrzeć na niego w taki sposób, że transport publiczny ma przede wszystkim służyć ludziom (tak jak ma to miejsce w policją, strażą pożarną itd.) - wszystkim, od mieszkańca jeżdżącego na bilecie okresowy zaczynając, przez mieszkańców korzystających ze zbiorkomu okazjonalnie a na turystach kończąc.
Pociąga to za sobą, przynajmniej w teorii, zmianę obecnego systemu biletowego jak choćby:
1. integracja taryfowa z koleją, przynajmniej w obrębie Krakowa
2. zmiany taryfy biletowej w odniesieniu do biletów jednorazowych na przystankową/odległościową aby ktoś kto chce przejechać 2-3 przystanki nie płacił 4 PLN/2 PLN za bilet.
Miasto przepala sporo kasy na głupoty, jest gdzie szukać oszczędności które z powodzeniem można przeznaczyć na zbiorkom.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Właścicielem nowych biletomatów montowanych w nowych pojazdach Mobilisa oraz MPK jest ZTP. A jak wygląda sprawa własności starszych urządzeń w pojazdach obu przewoźników? Pytanie dotyczy również kasowników.
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Mnie zastanawia dalsze montowanie w nowych pojazdach po 2 kasowniki dla biletów papierowych przy każdych drzwiach itd. Po co, jak na całym kursie obecnie może dosłownie kilka osób skasuje bilet? W sumie można by nawet pokusić się o stwierdzenie, że kasowników w takim autobusie jest więcej, niż osób, które na całym kursie skasują w nich papierowe bilety 

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Jeżeli swoje pytanie zadaję w nieodpowiednim dziale, bardzo proszę Administrację forum o przeniesienie mojej wiadomości w odpowiednie miejsce.
Przechodząc do rzeczy.
Bliska mi osoba z powodu zmiany pracy, planuje zrezygnować z samochodu na rzecz tramwaju (docelowy dojazd na trasie dom-praca-dom, ma idealny tramwajem, wręcz na zasadzie drzwi-drzwi) i zaopatrzyć się w bilet okresowy mieszkańca, zapisany na Karcie Krakowskiej w wersji plastikowej.
Mam w związku z planami ww. osoby następuje pytania:
1. czy w przypadku złożenia papierowego wniosku o wydanie Karty Krakowskiej w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów KMK, przez osobę zameldowaną od urodzenia w Krakowie, na kartę się czeka x dni czy też otrzymuje się ją od ręki?
2. czy dobrze rozumiem, że jeżeli Karta Krakowska zostanie wyrobiona po weekendzie, w przyszłym tygodniu, to konieczność przedłużenia uprawnień na kolejny rok, dających m. in. możliwość kupowania tańszych biletów okresowych dla mieszkańców, przypadnie na okres luty 2026?
Dziękuję za pomoc.
Przechodząc do rzeczy.
Bliska mi osoba z powodu zmiany pracy, planuje zrezygnować z samochodu na rzecz tramwaju (docelowy dojazd na trasie dom-praca-dom, ma idealny tramwajem, wręcz na zasadzie drzwi-drzwi) i zaopatrzyć się w bilet okresowy mieszkańca, zapisany na Karcie Krakowskiej w wersji plastikowej.
Mam w związku z planami ww. osoby następuje pytania:
1. czy w przypadku złożenia papierowego wniosku o wydanie Karty Krakowskiej w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów KMK, przez osobę zameldowaną od urodzenia w Krakowie, na kartę się czeka x dni czy też otrzymuje się ją od ręki?
2. czy dobrze rozumiem, że jeżeli Karta Krakowska zostanie wyrobiona po weekendzie, w przyszłym tygodniu, to konieczność przedłużenia uprawnień na kolejny rok, dających m. in. możliwość kupowania tańszych biletów okresowych dla mieszkańców, przypadnie na okres luty 2026?
Dziękuję za pomoc.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Generalnie to zawsze można zadzwonić do ZTM'u i oni odpowiedzą na wszystkie pytania. No ale jak już tu jest to odpowiemAnkin pisze: 21 lut 2025, 10:38 Jeżeli swoje pytanie zadaję w nieodpowiednim dziale, bardzo proszę Administrację forum o przeniesienie mojej wiadomości w odpowiednie miejsce.
Przechodząc do rzeczy.
Bliska mi osoba z powodu zmiany pracy, planuje zrezygnować z samochodu na rzecz tramwaju (docelowy dojazd na trasie dom-praca-dom, ma idealny tramwajem, wręcz na zasadzie drzwi-drzwi) i zaopatrzyć się w bilet okresowy mieszkańca, zapisany na Karcie Krakowskiej w wersji plastikowej.
Mam w związku z planami ww. osoby następuje pytania:
1. czy w przypadku złożenia papierowego wniosku o wydanie Karty Krakowskiej w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów KMK, przez osobę zameldowaną od urodzenia w Krakowie, na kartę się czeka x dni czy też otrzymuje się ją od ręki?
2. czy dobrze rozumiem, że jeżeli Karta Krakowska zostanie wyrobiona po weekendzie, w przyszłym tygodniu, to konieczność przedłużenia uprawnień na kolejny rok, dających m. in. możliwość kupowania tańszych biletów okresowych dla mieszkańców, przypadnie na okres luty 2026?
Dziękuję za pomoc.
1. Kartę otrzymuje się od ręki. Nie trzeba na nią czekać.
2. Dokładnie tak. Uprawnienia do zniżki mieszkańca są na rok i jeżeli osoba jest zameldowana na terenie Krakowa to uprawnienia są przedłużane automatycznie i nie trzeba nic robić. Wszystkie zakupione bilety można także monitorować na https://ekp.mpk.krakow.pl/
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Osoba, której dotyczy temat ma wrodzoną, wręcz skrajną alergię na wszelkie sprawy urzędowe i tym samym jeżeli nie musi to ogranicza wszelakie kontakty ze sferą budżetową do niezbędnego minimum od latfubukiers pisze: 21 lut 2025, 12:41 Generalnie to zawsze można zadzwonić do ZTM'u i oni odpowiedzą na wszystkie pytania. No ale jak już tu jest to odpowiem

Wiedząc, że interesuje się hobbystycznie komunikacją miejską, postanowiła się skontaktować ze mną ww. kwestiach, ale nie byłem na 100% pewny jak to obecnie wszystko działa, gdyż sam lata temu składałem wniosek o Kartę Krakowską online.
Rewelacja! To znacząco usprawni cały proces papierkologii i finalnego zakupu biletu okresowego przez zainteresowaną osobę.
Jesteś pewien, że osoba posiadająca stały meldunek w Krakowie nie musi nic robić? Ja co roku zazwyczaj w okresie wakacyjnym, rok, w rok "wgrywam" uprawnienia na Kartę Krakowską w biletomacie.fubukiers pisze: 21 lut 2025, 12:41 2. Dokładnie tak. Uprawnienia do zniżki mieszkańca są na rok i jeżeli osoba jest zameldowana na terenie Krakowa to uprawnienia są przedłużane automatycznie i nie trzeba nic robić. Wszystkie zakupione bilety można także monitorować na https://ekp.mpk.krakow.pl/
Co zaś się tyczy ww. strony internetowej - czy dobrze rozumiem, że posiadacz plastikowej karty może za jej pośrednictwem również kupować bilety okresowe? A jeżeli tak to czy zachodzi dodatkowo konieczność "wgrania" tak zakupionego biletu po przez umieszczenie karty w biletomacie?
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Nie ma konieczności ręcznego przedłużania. Jeśli jest się zameldowanym w Krakowie karta przedłuża się automatycznie.Ankin pisze: 21 lut 2025, 17:24 Jesteś pewien, że osoba posiadająca stały meldunek w Krakowie nie musi nic robić? Ja co roku zazwyczaj w okresie wakacyjnym, rok, w rok "wgrywam" uprawnienia na Kartę Krakowską w biletomacie.
Co zaś się tyczy ww. strony internetowej - czy dobrze rozumiem, że posiadacz plastikowej karty może za jej pośrednictwem również kupować bilety okresowe? A jeżeli tak to czy zachodzi dodatkowo konieczność "wgrania" tak zakupionego biletu po przez umieszczenie karty w biletomacie?
Na EKP owszem można kupić bilety okresowe. Konieczność wgrania jest jedynie w przypadku chęci korzystania z parkingów P+R. W innych przypadkach nie ma to żadnego sensu.

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Dokładnie jak mówi przedmówca. Informacja o bilecie jest w systemie centralnym przypisana do danej karty więc podczas kontroli kontroler będzie widział, że bilet został zakupiony. Być może nawet w niedalekiej przyszłości nie trzeba będzie w ogóle wgrywać biletu, nawet w przypadku korzystania z P+R, ale póki co trzeba wgrywać w takiej sytuacji.michal49944 pisze: 21 lut 2025, 21:49 Nie ma konieczności ręcznego przedłużania. Jeśli jest się zameldowanym w Krakowie karta przedłuża się automatycznie.
Na EKP owszem można kupić bilety okresowe. Konieczność wgrania jest jedynie w przypadku chęci korzystania z parkingów P+R. W innych przypadkach nie ma to żadnego sensu.![]()
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Bardzo dziękuję za wszelakie informacje.
Osoba zainteresowana zakupem biletu okresowego na Karcie Krakowskiej jest już zapoznana z naszą dyskusją na forum i po weekendzie udaje się do jednego z punktów obsługi pasażera w celu wyrobienia karty oraz zakupu biletu mieszkańca.
Ja zaś sam muszę "przetestować" w najbliższym czasie automatyczne przedłużenia statusu mieszkańca o którym wspominacie, bo tak jak już wspomniałem w jednej ze swoich poprzednich wypowiedzi od lat, ręcznie "wgrywam" ww. status w biletomacie w okresie wakacyjnym kiedy na biletomatach pojawiają się naklejki informujące, że w tym urządzeniu możesz przedłużyć uprawnienia Karty Krakowskiej.
Osoba zainteresowana zakupem biletu okresowego na Karcie Krakowskiej jest już zapoznana z naszą dyskusją na forum i po weekendzie udaje się do jednego z punktów obsługi pasażera w celu wyrobienia karty oraz zakupu biletu mieszkańca.
Ja zaś sam muszę "przetestować" w najbliższym czasie automatyczne przedłużenia statusu mieszkańca o którym wspominacie, bo tak jak już wspomniałem w jednej ze swoich poprzednich wypowiedzi od lat, ręcznie "wgrywam" ww. status w biletomacie w okresie wakacyjnym kiedy na biletomatach pojawiają się naklejki informujące, że w tym urządzeniu możesz przedłużyć uprawnienia Karty Krakowskiej.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Sam status mieszkańca przedłuża się z automatu - można sobie założyć konto na stronie Karty Krakowskiej i tam jest podgląd statusów. Jednak mając fizyczną kartę plastikową, to status trzeba "nabić" na tą kartę w automacie lub w punkcie obsługi:Ankin pisze: 22 lut 2025, 10:43 Bardzo dziękuję za wszelakie informacje.
Osoba zainteresowana zakupem biletu okresowego na Karcie Krakowskiej jest już zapoznana z naszą dyskusją na forum i po weekendzie udaje się do jednego z punktów obsługi pasażera w celu wyrobienia karty oraz zakupu biletu mieszkańca.
Ja zaś sam muszę "przetestować" w najbliższym czasie automatyczne przedłużenia statusu mieszkańca o którym wspominacie, bo tak jak już wspomniałem w jednej ze swoich poprzednich wypowiedzi od lat, ręcznie "wgrywam" ww. status w biletomacie w okresie wakacyjnym kiedy na biletomatach pojawiają się naklejki informujące, że w tym urządzeniu możesz przedłużyć uprawnienia Karty Krakowskiej.
Co do zakładania nowej karty, nie trzeba wyrabiać jej fizycznie - można również zrobić sobie "wirtualną" mobilną Kartę Krakowską i kupować bilety w aplikacji na telefonie:Jeżeli wybierzesz formę mobilną nośnika, status Karty Krakowskiej zapiszemy na nim automatycznie. Z kolei na karcie plastikowej status zapiszesz w stosownym automacie biletowym lub w punkcie obsługi (w zależności od wybranego nośnika, informacja w tym zakresie znajduje się w punkcie 6).
6. Jeżeli zdecydowałeś się nie wyrabiać „Karty Krakowskiej”, tylko zapisać status Karty Krakowskiej na innym posiadanym już nośniku, status ten zapiszemy automatycznie w przypadku, gdy wybrałeś wersję mobilną nośnika. Z kolei na nośniku plastikowym status Karty Krakowskiej zapiszesz w stacjonarnym automacie biletowym Krakowskiej Karty Miejskiej lub w Punkcie Obsługi Pasażerów prowadzonym przez ZTP, w przypadku:
Krakowskiej Karty Miejskiej,
Krakowskiej Karty Rodzinnej,
legitymacji studenckiej.
Status Karty Krakowskiej na plastikowej Małopolskiej Karcie Aglomeracyjnej zapiszesz
natomiast w stacjonarnym automacie biletowym Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej lub w Punkcie Obsługi Klienta Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej prowadzonym przez Województwo Małopolskie.
https://www.kk.krakow.pl/jak-wyrobic-karte-krakowska
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości