Od lat korzystam z plastikowej KK i status mieszkańca przedłuża się automatycznie i niczego nie trzeba nabijać. Tak samo jak z biletami.suchy pisze: 22 lut 2025, 11:31 Sam status mieszkańca przedłuża się z automatu - można sobie założyć konto na stronie Karty Krakowskiej i tam jest podgląd statusów. Jednak mając fizyczną kartę plastikową, to status trzeba "nabić" na tą kartę w automacie lub w punkcie obsługi:
Bilety, kontrole, integracja taryfowa
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Patrząc na oceny ww. aplikacji mobilnej choćby w sklepie google play + ostatnich za przeproszeniem jajach z jej działaniem po ataku hakerskim, nie miałbym sumienia pakować znajomego na minę, który dodatkowo częściej smartfon trzyma w szufladzie niż ma przy sobiesuchy pisze: 22 lut 2025, 11:31 Co do zakładania nowej karty, nie trzeba wyrabiać jej fizycznie - można również zrobić sobie "wirtualną" mobilną Kartę Krakowską i kupować bilety w aplikacji na telefonie:
https://www.kk.krakow.pl/jak-wyrobic-karte-krakowska

Uprzedziłem go z wyprzedzeniem aby zawsze brał papierowe potwierdzenie zakupu biletu z biletomatu i woził je w plecaku, gdyby znowu coś miało się posypać z systemami informatycznymi.
Przynajmniej nie będzie musiał udowadniać, że nie jest wielbłądem przez "urzędniczą elitą"

Potwierdź czy dobrze rozumiem. Sam posiadam plastikową Kartę Krakowską od momentu jej wprowadzenia. Obecnie jak już wspomniałem w poprzednich postach co roku "nabijam" status mieszkańca czy w biletomacie stacjonarnym bądź mobilnym i za każdym razem dostaję z biletomatu wydruk, że status karty/mieszkańca został odnowiony na kolejny rok itd.michal49944 pisze: 22 lut 2025, 11:36 Od lat korzystam z plastikowej KK i status mieszkańca przedłuża się automatycznie i niczego nie trzeba nabijać. Tak samo jak z biletami.
Z Twojej wypowiedzi rozumiem, że nic takiego nie muszę robić i z racji faktu że jestem osobą zameldowaną w Krakowie mogę korzystać normalnie z ww. nośnika bez żadnych dodatkowych zabiegów.
-
- Ekspert
- Posty: 1600
- Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
W HK461 już działa nowy kasownik.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
W miejscu starej skrzyni na bilony czy w osobnym miejscu?
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Jeden nowy kasownik na cały tramwaj? Na bogato 

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
A po co więcej? HK nie jest jakiś duży. W pesach lub stadlerach np planują dwa zamontować.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Różnica polega na tym, że w Krakowiakach oraz Lajkonikach są po dwa biletomaty, nazwijmy to "standardowe". Zapewne w odniesieniu do modelu HK461, wspomniany kasownik docelowo zastąpi biletomat na monety co jest trochę słabe pod względem dostępności i wygody zakupu biletów dla pasażerów.
Jeden kasownik/terminal jest odpowiedni na autobusik midi jakim m. in. Mobilis obsługuje niektóre linie.
Jeżeli lata temu Wrocław potrafił instalować po min. 2-3 kasowniki/terminale w autobusach/tramwajach to krakowskie wdrożenie identycznego rozwiązania wygląda z lekka to ujmując co najmniej słabo.
Dodatkowo z tego co pamiętam, w Krakowskich pojazdach KMK ma być zainstalowane ok. 1000 ww. kasowników/terminali. Wspomniały Wrocław terminali/kasowników pojazdowych w momencie uruchamiania ww. systemu miał mieć docelowo ok. 3300.
Z drugiej zaś strony, kto mieszka w Krakowie od urodzenia, w cyrku nie śmieje...
Jeden kasownik/terminal jest odpowiedni na autobusik midi jakim m. in. Mobilis obsługuje niektóre linie.
Jeżeli lata temu Wrocław potrafił instalować po min. 2-3 kasowniki/terminale w autobusach/tramwajach to krakowskie wdrożenie identycznego rozwiązania wygląda z lekka to ujmując co najmniej słabo.
Dodatkowo z tego co pamiętam, w Krakowskich pojazdach KMK ma być zainstalowane ok. 1000 ww. kasowników/terminali. Wspomniały Wrocław terminali/kasowników pojazdowych w momencie uruchamiania ww. systemu miał mieć docelowo ok. 3300.
Z drugiej zaś strony, kto mieszka w Krakowie od urodzenia, w cyrku nie śmieje...
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
W Rzeszowie mają takie kasowniki od dawna, w autobusie 12m jest jeden taki przy każdych drzwiach + tradycyjny automat na monety i kartę. Moim zdaniem oni jednak lekko przesadzają, ale w takim tramwaju 26m powinny być co najmniej dwa, a w Pesach to pewnie i trzy. Właśnie całą ideą tych kasowników jest że są tańsze w zakupie i eksploatacji; wykorzystajmy to żeby nie zmuszać ludzi to lecenia przez 15m tramwaju w tym 2x schodki. Przecież w skali komunikacji kupienie 300 kasowników więcej to są kwoty groszowe, a wygoda pasażerów (szczególnie okazjonalnych, gdzie pierwsze wrażenie powinno być szczególnie istotne) - zauważalnie wzrośnie.
Przede wszystkim jednak, moim zdaniem najpierw te nowe kasowniko-automaty powinny trafić to tramwajów wieloprzestrzennych (E1+C3, składy 105Na). Jak tam się źle wsiądzie to nawet nie ma jak przejść. A nie każdy przecież musi wiedzieć, że automat jest tylko z przodu. A tak to damy ten nowy automat do 2, 3 członu i po problemie. A jak te tramwaje trafią na złom to kasowniki się wyjmie i wyjdziemy na zero.
Przede wszystkim jednak, moim zdaniem najpierw te nowe kasowniko-automaty powinny trafić to tramwajów wieloprzestrzennych (E1+C3, składy 105Na). Jak tam się źle wsiądzie to nawet nie ma jak przejść. A nie każdy przecież musi wiedzieć, że automat jest tylko z przodu. A tak to damy ten nowy automat do 2, 3 członu i po problemie. A jak te tramwaje trafią na złom to kasowniki się wyjmie i wyjdziemy na zero.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Akurat Rzeszów poszedł według mnie w dobrą stronę - wygody pasażera.
Przytoczony przeze mnie Wrocław, przy starcie systemu instalował w autobusach i tramwajach ok. 3300 terminali/kasowników.
Patrząc na obecne rozlokowanie standardowych kasowników w autobusach oraz tramwajach kursujących po Krakowie, wymiana na nowe urządzenia powinna być najlepiej w stosunku 1:1, aby jak najbardziej ułatwić ludziom zakup biletów, bez konieczności przeciskania się przez tłum pasażerów czy robienia pielgrzymek z jednego końca wagonu/autobusu na drugi. Jak zwykle ktoś nie pomyślał i mamy kolejne wspaniałe wdrożenie "po krakosku".
Przytoczony przeze mnie Wrocław, przy starcie systemu instalował w autobusach i tramwajach ok. 3300 terminali/kasowników.
Patrząc na obecne rozlokowanie standardowych kasowników w autobusach oraz tramwajach kursujących po Krakowie, wymiana na nowe urządzenia powinna być najlepiej w stosunku 1:1, aby jak najbardziej ułatwić ludziom zakup biletów, bez konieczności przeciskania się przez tłum pasażerów czy robienia pielgrzymek z jednego końca wagonu/autobusu na drugi. Jak zwykle ktoś nie pomyślał i mamy kolejne wspaniałe wdrożenie "po krakosku".

-
- Ekspert
- Posty: 2055
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Powinno się montować przy każdych drzwiach tak jak na Śląsku, 1 kasownik na 26 metrów to stanowczo za mało, zwłaszcza że dużo miejsca nie zajmujefubukiers pisze: 27 lut 2025, 11:40 A po co więcej? HK nie jest jakiś duży. W pesach lub stadlerach np planują dwa zamontować.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
GZM to ma w ramach systemu biletowego z całym autokomputerem zarządzającym u kierowcy. Podobnie w sumie jak fala na Pomorzu. Natomiast to jest zwykły biletomat. W Poznaniu też mają maks po 2 takie terminale w pojeździe. Lepiej te pieniądze wydać na wpięcie wszystkich pojazdów do TTSS szczerze.Scania_9640 pisze: 27 lut 2025, 13:04 Powinno się montować przy każdych drzwiach tak jak na Śląsku, 1 kasownik na 26 metrów to stanowczo za mało, zwłaszcza że dużo miejsca nie zajmuje
-
- Pasażer
- Posty: 41
- Rejestracja: 18 maja 2024, 15:03
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
#DO217 stracił normalny automat biletowy i dostał Merę.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Czy wiadomo ile sztuk na chwilę obecną jest już zainstalowane nowych kasowników/terminali?
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
W tym samym miejscu? Czy użyto tego samego ramienia montażowego co stara skrzynia? Czy doczepiono gdzieś indziej?
-
- Pasażer
- Posty: 41
- Rejestracja: 18 maja 2024, 15:03
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Zamontowano w tym samym miejscu. A rozwiązano to tak:fubukiers pisze: 09 mar 2025, 17:22 W tym samym miejscu? Czy użyto tego samego ramienia montażowego co stara skrzynia? Czy doczepiono gdzieś indziej?

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość