Dojazd do lotniska Kraków Airport
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Linia 300 jest przyspieszona, a nie ekspresowa, więc dodanie 2-3 przystanków podczas gdy ominie ich kilkanaście nie powinno wpływać negatywnie na czas przejazdu. A przynajmniej na niektórych kursach szczególnie tych pustych skorzystają mieszkańcy okolicy i pracownicy lotniska.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Przyśpieszona?mkm3 pisze: 25 lut 2025, 21:52 Linia 300 jest przyspieszona, a nie ekspresowa, więc dodanie 2-3 przystanków podczas gdy ominie ich kilkanaście nie powinno wpływać negatywnie na czas przejazdu. A przynajmniej na niektórych kursach szczególnie tych pustych skorzystają mieszkańcy okolicy i pracownicy lotniska.
To czemu jest to 300 a nie 500?
Na 3xx to są chyba agloekspresy, a przyśpieszone są na 5xx.
Przypomnijmy artykuł:
https://krknews.pl/linia-300-wola-justo ... pasazerom/
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
"Agloexpress" nie jest oficjalna nazwą, nawet na stronie rozkładów MPK jest napisane odnośnie 3xx: "Linie autobusowe aglomeracyjne przyspieszone". Natomiast 5xx odnosi się do linii TYLKO MIEJSKICH przyspieszonych. Nie ma żadnego oficjalnego podziału na "ekspresowe i "przyspieszone"
Bez stresu, to tylko post 

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
A strona z rozkładami przyporządkowuje je do kategorii: Linie autobusowe aglomeracyjne przyspieszone
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
No to mniejsza o nazewnictwo, ale dokładanie przystanków do linii, która z założenia ma być przyśpieszona czyli omijać postoje na przystankach jest zaprzeczeniem idei takiej linii.
Dodatkowo - jak wynika z podanego przeze wyżej artykułu - celem linii jest szybkie połączenie z lotniskiem a nie obsługa ruchu lokalnego.
Co ja akurat - jako osoba często podróżująca na lotnisko tą linią - uważam, za słuszne. Na i z lotniska jadą ludzie objuczeni walizkami, torbami i te rzeczy też trzeba gdzieś trzymać, a niestety w tych autobusach nie ma półek, które są typowe dla tych linii. I to, że jedzie tym autobusem niepełna ilość nie znaczy, ze jest tam aż tyle miejsca.
Dodatkowo - jak wynika z podanego przeze wyżej artykułu - celem linii jest szybkie połączenie z lotniskiem a nie obsługa ruchu lokalnego.
Co ja akurat - jako osoba często podróżująca na lotnisko tą linią - uważam, za słuszne. Na i z lotniska jadą ludzie objuczeni walizkami, torbami i te rzeczy też trzeba gdzieś trzymać, a niestety w tych autobusach nie ma półek, które są typowe dla tych linii. I to, że jedzie tym autobusem niepełna ilość nie znaczy, ze jest tam aż tyle miejsca.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Problem polega na tym, że dodając każdy kolejny przystanek pojawia się argument dla innych pasażerów, aby „ich” przystanki również zostały dodane. Tak w KZK GOP, a później ZTM zaorano doszczętnie ideę linii 8XX.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Bardzo trafny argumentcynamon pisze: 26 lut 2025, 13:21 Problem polega na tym, że dodając każdy kolejny przystanek pojawia się argument dla innych pasażerów, aby „ich” przystanki również zostały dodane. Tak w KZK GOP, a później ZTM zaorano doszczętnie ideę linii 8XX.

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
A po dodaniu postojów nie idzie ich zabrać z powrotem.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
https://gazetakrakowska.pl/komunikacyjn ... InPxm0W7eQ
Artykuł w Krakowskiej o linii 300
Ktoś w komentarzach przytomnie zauważył, że dodatkowy przystanek jest "Panieńskich Skał", zamiast "Park Decjusza", gdzie jest szpital ortopedyczny.
Plus oczywiście nawalanka tych samych argumentów za i przeciw.
Najlepiej byłoby zabrać 300 z Woli Justowskiej i byłby święty spokój.
Artykuł w Krakowskiej o linii 300
Ktoś w komentarzach przytomnie zauważył, że dodatkowy przystanek jest "Panieńskich Skał", zamiast "Park Decjusza", gdzie jest szpital ortopedyczny.
Plus oczywiście nawalanka tych samych argumentów za i przeciw.
Najlepiej byłoby zabrać 300 z Woli Justowskiej i byłby święty spokój.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Albo wrócić do 292.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Nie byłby, a na sprawę trzeba popatrzeć z uwzględnieniem kontekstu historycznego.Kojak pisze: 19 mar 2025, 10:26Najlepiej byłoby zabrać 300 z Woli Justowskiej i byłby święty spokój.
Wola Justowska od wielu lat miała linię lotniskową. W latach 90. było to "152" i pospieszne "B/D" (linie te w praktyce nie były pospieszne i zatrzymywały się prawie na wszystkich przystankach). Następnie "192", w końcu przemianowane na "292", a potem "252" które było gorsze, jednak przynajmniej było.
Linie te zapewniały dojazd z Woli na lotnisko pasażerom oraz - a może przede wszystkim - pracownikom lotniska. Część pracowników przyznaje, że specjalnie wybrała Wolę jako miejsce zamieszkania bo mieli blisko do pracy i dojazd autobusem. I nagle z dnia na dzień im to zabrano.
Z dnia na dzień zawieszono (w praktyce zlikwidowano) "252", zamieniając je na "300", które nie jeździło w ogóle przez Wolę Justowską. Po walkach udało się przywrócić autobus na Wolę, jednak zatrzymuje się tylko na pojedynczych przystankach. Co oznacza, że wciąż większość dawnych pasażerów nie ma dostępu do autobusu, autobusu z którego korzystali nieraz od 20 czy 30 lat.
Rozumiem argument ZTP że w "252/292" dochodziło do konfliktów między mieszkańcami a pasażerami lotniska z walizkami, oraz że w wielu miastach na świecie oddziela się potoki lotniskowe od miejskich. Jednak chcąc rozwiązać ten problem, jednocześnie spowodowano inny, może nawet większy który od trzech lat nie jest rozwiązany. A w międzyczasie jeszcze dołożyło się kolejny bo Przegorzały i Bielany też przyzwyczaiły się do posiadania połączenia z lotniskiem i chcą je teraz odzyskać (co jest zrozumiałe). Słowem, ZTP rozwiązało jeden problem, lecz stworzyło przynajmniej dwa kolejne. I ta sytuacja będzie trwać póki się nie siądzie, nie zrozumie sedna sytuacji i faktycznie nie spróbuje jej rozwiązać.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Rozwiązanie jest proste: lokalne 252 Kraków Airport - Wola Justowska - Cracovia dla pracownikow, 300 Kraków Airport - Wola Justowska - Powiśle. Na lotnisku info jak kiedyś było fajne porównanie 208 i tymczasowego 308, że ta druga jest przyspieszona. Wtedy turyści będą wybierać 300 zamiast 252, jeśli zobaczą, że omija większość przystanków.
Natomiast Bielany... no cóż. 299 kosztem kilku kursów 109 to też było niefajne zagranie. Może jednak ZTP zdecyduje się na jakieś 509 Bielany - Os. Podwawelskie, jeśli chodzi o sam fakt potrzeby linii przyspieszonej. A może jakaś 3xx ze Skawiny, obwodnicą przez Bielany, Przegorzały do Cracovii?
Natomiast Bielany... no cóż. 299 kosztem kilku kursów 109 to też było niefajne zagranie. Może jednak ZTP zdecyduje się na jakieś 509 Bielany - Os. Podwawelskie, jeśli chodzi o sam fakt potrzeby linii przyspieszonej. A może jakaś 3xx ze Skawiny, obwodnicą przez Bielany, Przegorzały do Cracovii?
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Linie B oraz D nie kursowały na lotnisko w latach 90-tych, ani chyba później też nie.Kaszmir pisze: 19 mar 2025, 11:26 Nie byłby, a na sprawę trzeba popatrzeć z uwzględnieniem kontekstu historycznego.
Wola Justowska od wielu lat miała linię lotniskową. W latach 90. było to "152" i pospieszne "B/D" (linie te w praktyce nie były pospieszne i zatrzymywały się prawie na wszystkich przystankach). Następnie "192", w końcu przemianowane na "292", a potem "252" które było gorsze, jednak przynajmniej było.
Linią pośpieszną, która kursowała na lotnisko była linia H, jadąca spod Tandety (końcówka na ul. Szklarskiej, dalej - jeśli dobrze pamiętam, a było to 30 lat temu, plac Getta, Westerplatte i dalej do Opolskiej) co ciekawe, linia ta była oznaczona kolorem niebieskim, a nie jak inne pośpieszne na czerwono.
Oddzielenie potoków lotniskowych od lokalnych jest słuszne, dobrze to wyjaśnia prezydent Kracik:
Zatem rozwiązaniem byłaby chyba 300 przez Bielany i coś ala 252/292 przez Wolę Justowską.
- W przeszłości funkcjonowała linia autobusowa, kursująca na analogicznej jak obecnie linia 300 trasie, od przystanku Muzeum Narodowe do Portu Lotniczego, i nie spełniała we właściwy sposób swojej roli. Pasażerowie, których celem podróży nie było lotnisko w Balicach, często skarżyli się na tłok generowany przez osoby jadące do i z Portu Lotniczego, przewożące bagaż o większych gabarytach zajmujący dużo miejsca w pojeździe. Jednocześnie podróżni udający się do lotniska zgłaszali problemy związane ze znacznym napełnieniem, ze względu na pasażerów podróżujących na pośrednim odcinku – twierdzi w odpowiedzi na interpelację zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Kojak pisze: 19 mar 2025, 11:49Linie B oraz D nie kursowały na lotnisko w latach 90-tych, ani chyba później też nie.
Nie. Dojeżdżały na lotnisko. Najpierw "D" (od 1994), a potem gdy zaczęto linię ograniczać, skrócono ją i w zamian do lotniska wydłużono "B" (od 1997). Pamiętam bo jeździłem tymi liniami. Potwierdza to też kmk.krakow: https://web.archive.org/web/20200214234 ... s_a_l.html
Pełna zgoda i sami próbujemy naciskać w tej sprawie od trzech lat. Problem w tym, że na "252" nie ma pieniędzy i taboru (bo "300" de facto powstała z "252"), a na wydłużenie "192" do lotniska ZTP się nie zgadza bo uważają, że znów będzie mieszanie potoków.
A wg mnie nie byłoby tak źle. Skoro jest teraz "300" z f20, to "292" z f30/40 nie stanowiłoby głównego połączenia, raczej uzupełniające, głównie właśnie dla Woli Justowskiej. Chyba że ZTP ma obawy że jednak okazałoby się że trasa "300" jest mniej popularna i ludzie wolą "292", nawet mimo rzadszego kursowania? Tylko to by potwierdzało, że te zmiany jednak nie były do końca przemyślane.
Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport
Nie. Dojeżdżały na lotnisko. Najpierw "D" (od 1994), a potem gdy zaczęto ograniczać tę linię, skrócono ją i w zamian do lotniska wydłużono "B" (od 1997). Pamiętam bo jeździłem nimi. Potwierdza to też kmk.krakow: https://web.archive.org/web/20200214234 ... s_a_l.htmlKojak pisze: 19 mar 2025, 11:49Linie B oraz D nie kursowały na lotnisko w latach 90-tych, ani chyba później też nie.
Zgoda i sami próbujemy naciskać w tej sprawie od trzech lat. Problem w tym, że na "252" nie ma pieniędzy i taboru (bo "300" de facto powstała z "252"), a na wydłużenie "192" do lotniska ZTP się nie zgadza bo uważają, że znów będzie mieszanie potoków.Kojak pisze: 19 mar 2025, 11:49Zatem rozwiązaniem byłaby chyba 300 przez Bielany i coś ala 252/292 przez Wolę Justowską.
A wg mnie nie byłoby tak źle. Skoro jest teraz "300" z f20, to "292" z f30/40 nie stanowiłoby głównego połączenia, raczej uzupełniające, głównie właśnie dla Woli Justowskiej. Chyba że ZTP ma obawy że jednak okazałoby się że trasa "300" jest mniej popularna i ludzie wolą "292", nawet mimo rzadszego kursowania? Tylko to by potwierdzało, że te zmiany jednak nie były do końca przemyślane.