Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 24 kwie 2025, 10:16

impuls pisze: 24 kwie 2025, 7:28 Od trzech dni przydział brygad na '75' jest taki sam. Brygadę 75-05 obsługuje wagon 26 metrowy EU8N, brygady 03,06,09 Stadlery a pozostałe E1+c3.
Czyli to nie jest rezerwa... szkoda, w pełni 33-metrowa "75" powinna być standardem, tam są spore potoki pasażerskie.
impuls pisze: 24 kwie 2025, 7:28 Zmienili przydział na DMB i tak 27.04.25 możliwe są jednak ufoki na '22'
Zobaczymy jak to będzie wyglądać finalnie w tym dniu, oby faktycznie ponad 40-metrowego taboru pojawiło się jak najwięcej.
kucyk pisze: 24 kwie 2025, 9:31 Przez pół roku służą jako "przecieraki" na trasie do Bieżanowa. ;)

Ciekawe co będą puszczać jak ich już nie będzie? :D :lol:
Trasa do Bieżanowa będzie zapewne wyłączana z użytku na miesiące zimowe :lol:.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: michal49944 » 26 kwie 2025, 23:10

Pierwszy dzień ŚBM pod kątem taboru wypadł absolutnie tragicznie. Wykorzystanie taboru 40m+ wyniosło dzisiaj zawrotne 16/45, czyli 36%!!! (a samych Pes - 44%). Rozumiem argument, iż 52 nie mieści się w Łagiewnikach, ale powinno było się rozwiązać ten problem w inny sposób. Albo całodzienne 42, zamiast 52, a 18 do Łagiewnik, albo podmiany na wszystkich brygadach 42 podczas zmiany z 52. Przecież normalnie 52 ma zapełnienia w weekendy na 40m+, a co dopiero teraz, gdy doszli jeszcze odwiedzający Sanktuaria. :evil:

Jeśli nie chciano mieszać w brygadach, to inną opcją było puszczenie Pes na inne linie. Spokojnie wystarczyłoby na wszystkie brygady 24/48 i 8 (w tym roku niewzmocnionej w ogóle) oraz połowę brygad 18 lub część brygad 50. Zyskane Lajkoniki i NGT8 winny trafić na 77, a na kilku brygadach 22 powinny zawitać trójskłady.

Rozumiem, że jutro odwiedzających będzie znacznie więcej, więc mam nadzieję, iż przynajmniej tak będzie prezentował się rozkład brygad, a nie tak jak dzisiaj. :oops:
Nie wiem jak z zapełnieniem linii specjalnych dzisiaj, może ktoś się wypowie, lecz podejrzewam, że momentami było przytulnie w tramwajach. Jutro postaram się podpatrzeć linie w okolicy sanktuariów. ;)

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 26 kwie 2025, 23:57

michal49944 pisze: 26 kwie 2025, 23:10 Pierwszy dzień ŚBM pod kątem taboru wypadł absolutnie tragicznie. Wykorzystanie taboru 40m+ wyniosło dzisiaj zawrotne 16/45, czyli 36%!!! (a samych Pes - 44%). Rozumiem argument, iż 52 nie mieści się w Łagiewnikach, ale powinno było się rozwiązać ten problem w inny sposób. Albo całodzienne 42, zamiast 52, a 18 do Łagiewnik, albo podmiany na wszystkich brygadach 42 podczas zmiany z 52. Przecież normalnie 52 ma zapełnienia w weekendy na 40m+, a co dopiero teraz, gdy doszli jeszcze odwiedzający Sanktuaria. :evil:

Jeśli nie chciano mieszać w brygadach, to inną opcją było puszczenie Pes na inne linie. Spokojnie wystarczyłoby na wszystkie brygady 24/48 i 8 (w tym roku niewzmocnionej w ogóle) oraz połowę brygad 18 lub część brygad 50. Zyskane Lajkoniki i NGT8 winny trafić na 77, a na kilku brygadach 22 powinny zawitać trójskłady.

Rozumiem, że jutro odwiedzających będzie znacznie więcej, więc mam nadzieję, iż przynajmniej tak będzie prezentował się rozkład brygad, a nie tak jak dzisiaj. :oops:
Nie wiem jak z zapełnieniem linii specjalnych dzisiaj, może ktoś się wypowie, lecz podejrzewał, że momentami było przytulnie w tramwajach. Jutro postaram się podpatrzeć linie w okolicy sanktuariów. ;)
Co do podmian 42 / 52 to ciężko by było - musiałbyś do tego wystawić dodatkowych prowadzących. Bo jak inaczej sobie wyobrażasz np. podmiany huckie - motorniczowie zjeżdżają z Piastów do PH wziąć nowy wagon i ponownie wyjeżdżają na Piastów się włączyć? A kto w tym czasie wykonywałby odjazdy z Piastów?

Dwa - podgórskie przebieranki odbywały się "na odwrót", tj. wagony zmieniały się z 52 na Piastów na 42 i stamtąd robiły 1,5 albo 2,5 kółka.

W kwestii zapełnień - dzisiaj były totalne pustki. Widziałem kilka brygad 42 - na Kapelance pozajmowane miejsca siedzące i kilkanaście stojących, ale 90% osób wysiadało na Borsuczej (na przesiadkę na Ruczaj) - i w kierunku Zakopiańskiej oraz Kurdwanowa jeździło może po 15-20 osób.
A w Tunelu Łagiewnickim na przystanku SBM stało po 4-5 osób max. Nawet na filmikach z Krakow.pl widać, że nie było tłumów na tym koncercie:
https://www.facebook.com/share/r/1AGeaSunKg/

Zaś jaki będzie jutrzejszy przydział, tego nie wiadomo - może dlatego właśnie wykorzystanie Pes było dzisiaj takie małe, żeby nie ryzykować zwiększonej ilości awarii i aby jutro wystawić ich jak najwięcej? Na 22 też (być może) pojawią się Ufoki - na rozkładach MPK jest dziś oznaczona jako "brak niskiej podłogi" - czyli jest dopuszczenie wysokopodłogowców.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 27 kwie 2025, 0:12

Też mi się wydaje, że było ok. Jechałem kilkoma liniami w rejonie Łagiewnik o różnych porach i zawsze były miejsca siedzące. Może wynika to z tego, że o ile w niedzielę oferta będzie odczuwalnie słabsza niż w zeszłych latach, tak w sobotę było na plus bo w 2024 czy 2023 w ogóle nie było wzmocnień w ten dzień, nie licząc jednego późnowieczornego kursu "42". A teraz były:
- krakowiaki na "10",
- wydłużone "24/48" które podebrało część potoków z centrum,
- do tego "77" które też zebrało potoki z centrum (w przeciwieństwie do "17" która do Sanktuarium nie dojeżdżała),
- i jeszcze "435".

Na koncercie było dużo ludzi, jednak bez tłumów - a że przyjeżdżali i wracali o różnych porach, to potoki się rozkładały.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 27 kwie 2025, 9:23

suchy pisze: 26 kwie 2025, 23:57 Co do podmian 42 / 52 to ciężko by było - musiałbyś do tego wystawić dodatkowych prowadzących. Bo jak inaczej sobie wyobrażasz np. podmiany huckie - motorniczowie zjeżdżają z Piastów do PH wziąć nowy wagon i ponownie wyjeżdżają na Piastów się włączyć? A kto w tym czasie wykonywałby odjazdy z Piastów?
I tak wystarczająco oszczędzono łącząc ŚBM z remontowym odcięciem ciągu na Czerwone Maki, więc tych kilku dodatkowych prowadzących nie powinno było być problemem, ale faktycznie można to uznać za jakiś tam argument (chociaż powinien być to raczej argument popierający przebudowę wszystkich pętli gdzie tramwaje najdłuższe się nie mieszczą). Jeżeli chodzi o tabor ponad 40-metrowy, dziś na "4" mamy tradycyjnie wszystkie 7 brygad tej długości. Na "10" jest to 8 brygad - także wszystkie. Na "22" ponad 40-metrowe są jednak tylko 2 brygady z 8, a na "42" jest to 8 brygad z 15. Daje to łącznie wykorzystanie taboru ponad 40-metrowego na poziomie 25/45 (56%), co jak na święto jest tragicznym wynikiem. W jaki sposób dałoby się to poprawić? "48" kursuje trasą nieco okrężną, więc raczej 33-metrowy tabor powinien tam wyrobić. Gorzej jednak będzie z "8", gdzie właśnie na wszystkie 6 brygad powinny były trafić ponad 40-metrowe tramwaje. Do tego reszta brygad "22" także powinna być obsadzona taborem tej długości (zwłaszcza przy wymuszeniu tramwajów 33-metrowych na "52"). Dałoby to wykorzystanie taboru najdłuższego na poziomie 37/45 (82%) - jak na standardy MPK w ostatnim czasie sporo, jednak nie przekraczałoby ono 85%, a takie święta zdecydowanie nie są czasem kiedy tabor powinno się oszczędzać. Dodatkowo, jeżeli chodzi o tramwaje 33-metrowe, z pewnością nie zaszkodziłyby one na "77", która jednak łączy spory obszar miasta z sanktuariami i 26-metrowy tabor może się tam okazać za ciasny. Niestety nieodpowiedni rozdział taboru sprawi, że mieszkańcy, którzy zdecydują się na ŚBM dojechać transportem publicznym, będą się tłoczyć w za krótkich tramwajach.

PS. Na "8" w TTSS widzę 4-drzwiową wtyczkę RP609 - jest to niestety marna proteza, jednak lepszy rydz niż nic.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 27 kwie 2025, 9:29

michal49944 pisze: 26 kwie 2025, 23:10 Rozumiem, że jutro odwiedzających będzie znacznie więcej, więc mam nadzieję, iż przynajmniej tak będzie prezentował się rozkład brygad, a nie tak jak dzisiaj. :oops:
No i tak jak mówiłem - wczoraj na 42 kursowała tylko jedna podgórska Pesa szczytowa (wyjazd, 2 kółka i zjazd do zajezdni), a dzisiaj na tą chwilę na 42 mamy 8 Pes (z 15 brygad, czyli mix 50/50), do tego 2 ufoki na 22. Łączne wykorzystanie Pes wynosi więc 7 (4) + 8 (10) + 8 (42) = 23 sztuki.
Bayer2003 pisze: 27 kwie 2025, 9:23 I tak wystarczająco oszczędzono łącząc ŚBM z remontowym odcięciem ciągu na Czerwone Maki, więc tych kilku dodatkowych prowadzących nie powinno było być problemem, ale faktycznie można to uznać za jakiś tam argument (chociaż powinien być to raczej argument popierający przebudowę wszystkich pętli gdzie tramwaje najdłuższe się nie mieszczą).
Z prowadzącymi nie chodziło mi o oszczędności finansowe, tylko bardziej o ilość przepracowanych przez nich godzin (czyli ich zarobek). Wczoraj prowadzący na 42 ze zmiany A i B mieli do wykonania po 3-4 kółka (czyli ich czas pracy wynosił po około 7,5-10h). Gdyby zaś wprowadzić podmianę wagonu po godz. 15 (zjeżdżają Stadlery z 52, a wyjeżdżają Pesy na 42), to wyszłyby nam 3 zmiany - A, AB oraz B. Przy czym zmiana AB pracowałaby dosłownie jakieś 3h (jedno kółko od 12-13 do około 15) i musiała zjechać do zajezdni, żeby inny motorowy wyjechał Pesą na 42.

Nie wiem, czy prowadzący z AB byliby szczęśliwi takim "zmarnowanym dniem", gdzie praktycznie nic nie zrobisz, bo w środku dnia musisz iść do pracy na 3h. Okej, można byłoby zabrać i przesunąć np. 1 kółko ze zmiany A = wtedy A oraz AB miałyby po 2 kółka. Ale to też podobna sytuacja, gdzie przychodzisz do pracy tylko na jakieś niecałe 5 godzin.
Jeżeli chodzi o tabor ponad 40-metrowy, dziś na "4" mamy tradycyjnie wszystkie 7 brygad tej długości. Na "10" jest to 8 brygad - także wszystkie. Na "22" ponad 40-metrowe są jednak tylko 2 brygady z 8, a na "42" jest to 8 brygad z 15. Daje to łącznie wykorzystanie taboru ponad 40-metrowego na poziomie 25/45 (56%), co jak na święto jest tragicznym wynikiem. W jaki sposób dałoby się to poprawić? "48" kursuje trasą nieco okrężną, więc raczej 33-metrowy tabor powinien tam wyrobić. Gorzej jednak będzie z "8", gdzie właśnie na wszystkie 6 brygad powinny były trafić ponad 40-metrowe tramwaje. Do tego reszta brygad "22" także powinna być obsadzona taborem tej długości (zwłaszcza przy wymuszeniu tramwajów 33-metrowych na "52"). Dałoby to wykorzystanie taboru najdłuższego na poziomie 37/45 (82%) - jak na standardy MPK w ostatnim czasie sporo, jednak nie przekraczałoby ono 85%, a takie święta zdecydowanie nie są czasem kiedy tabor powinno się oszczędzać. Dodatkowo, jeżeli chodzi o tramwaje 33-metrowe, z pewnością nie zaszkodziłyby one na "77", która jednak łączy spory obszar miasta z sanktuariami i 26-metrowy tabor może się tam okazać za ciasny. Niestety nieodpowiedni rozdział taboru sprawi, że mieszkańcy, którzy zdecydują się na ŚBM dojechać transportem publicznym, będą się tłoczyć w za krótkich tramwajach.
Weź pod uwagę poprzedni rok 2024 i jakie wtedy były wzmocnienia oraz rozdział taboru:
- 8 co 10 minut na Stadlerach,
- 10 co 20 minut na Pesach,
- 11 co 20 minut na NGT6,
- 22 co 20 minut na Stadlerach/Ufokach,
- 42 co 10 minut na Pesach i Stadlerach,
- 48 co 20 minut na Stadlerach,
- 50 co 10 minut na Stadlerach.

I jak sobie możesz poczytać w zeszłorocznym wątku, wcale nie było tłoku w tramwajach:
viewtopic.php?t=2195

Porównując to z tegorocznym podziałem, masz praktycznie taki sam podział - różnica jest taka, że 8 kursuje co 20 minut (ale w zamian masz objazdową 18tkę do Borku też co 20 minut, więc sumarycznie obie linie jadące na Stare Miasto dają wypadkową f-10).

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 530
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 27 kwie 2025, 13:19

Jeśli wszystkie brygady się wyświetlają to mamy 8/13 PES z Podgórza. Pytanie nasuwa się, czy rzeczywiście te dwa Uffoki na 22 były bezwzględnie konieczne :?:

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 27 kwie 2025, 15:12

Rozmawiałem z Motorniczym z jednym z dodatków około godziny 14. Cały czas stoi nie miał zlecenia wyjazdu wzmacniającego. Tak samo motorniczy rezerwy też stoi bo nic się nie psuje. Z moich obserwacji też jest średnie napełnienie.

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 27 kwie 2025, 15:45

impuls pisze: 27 kwie 2025, 15:12 Rozmawiałem z Motorniczym z jednym z dodatków około godziny 14. Cały czas stoi nie miał zlecenia wyjazdu wzmacniającego. Tak samo motorniczy rezerwy też stoi bo nic się nie psuje. Z moich obserwacji też jest średnie napełnienie.
Ja widziałem ze 2 dodatki (huckie EU) jakoś po 13:00 jadące w stronę Borku jako 8. Ale zapełnienie miały na poziomie kilkunastu osób.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 27 kwie 2025, 17:17

#HL424 wyjechał jako "Tramwaj dodatkowy", brygadę ma wpisaną 42-00. Był przed godz. 17 na Kapelance kier. os. Piastów, jechał w połowie między rozkładowymi kursami.

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 27 kwie 2025, 17:46

No to trochę porównania. W zwykłą niedzielę poprzedzającą było 129 brygad plus dwie rezerwy. Dzisiaj 130 brygad plus dziesięć rezerw.
Wykorzystanie RG i HG dzisiaj 23/37 w inne niedziele 21/37
RY i HY dzisiaj 71/135 w inne niedziele 74/135
3xRZ dzisiaj 2/8 w inne niedziele 0/8
Dzięki zamknięciu Maków udało się w tym roku obsłużyć DMB prawie na podobnym poziomie ilości brygad co w każdą inną niedzielę. Dołożono minimalnie środków na funkcjonowanie DMB. Jak widać taboru największego też nie dołożono zbyt wiele, zaledwie jeden pociąg. Porównania dokonałem do niedzieli 16.03.25. W następne niedziele zdjęto z "78" Stadlery więc statystyki były o te brygady inne.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 27 kwie 2025, 19:46

Imho jedyne, do czego można się przyczepić odnośnie dzisiejszej organizacji, to wysłanie dwóch 3x105Na na 22. W jakim celu - chyba nikt nie ma pojęcia.

Sorry, ale wysyłanie wysokiej podłogi na linię z f20, bez zaznaczania tych kursów w rozkładzie sprawie, że jeśli ktoś porusza się na wózku, to stoi na przystanku i 40 minut...

A nie ma kompletnie żadnego uzasadnienia do wysłania takiego taboru dzisiaj.

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 530
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 02 maja 2025, 11:10

Uff na szczęście na majówkę 6 PES zostało w zajezdni Podgórze, dzięki czemu mamy Uffo na 52 :twisted: jest szansa, że Ci co korzystają od święta będą mieli okazję nostalgicznej podróży. Oby wytrzymał do końca dnia.

Gołąb_NGT8
Miłośnik
Posty: 73
Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Gołąb_NGT8 » 03 maja 2025, 14:25

W Berlinie potrafią spiąć dwa tramwaje 33m co daje 66m!
A co do krótkich tramwajów to można spiąć Bombardiery NGT6, tylko MPK z jakichś powodów nie chce tego robić.
Może NGT8 dałoby się spiąć?

pjetrek
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pjetrek » 03 maja 2025, 14:31

Gołąb_NGT8 pisze: 03 maja 2025, 14:25 W Berlinie potrafią spiąć dwa tramwaje 33m co daje 66m!
A co do krótkich tramwajów to można spiąć Bombardiery NGT6, tylko MPK z jakichś powodów nie chce tego robić.
Może NGT8 dałoby się spiąć?
To nie jest widzimisię MPK w Krakowie! Pamiętasz ile wynosi maksymalna długość pociągu tramwajowego wg przepisów w Polsce?

Poza tym na jakiej trasie mamy tak długie perony przystankowe, żeby dało się tam wpuścić taki skład... ?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości