02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

- Codzienne aktualności z Aglomeracji Krakowskiej
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6833
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: Kaszmir » 02 cze 2025, 12:24

Znowu wybrzuszenie na Limanowskiego, prawie w tym samym miejscu co wczoraj, tym razem prawa szyna:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=73 ... 5608019505

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: 02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: Ankin » 02 cze 2025, 14:41

Nie jestem specjalistą w dziedzinie budownictwa, więc jeżeli coś źle rozumiem proszę o ewentualnej sprostowanie.
Mianowicie jeden z komentujących ww. informację na facebook-u PKK w osobie Pana Bartłomieja Tajaka, napisał:

"Trzeba wymóc na ZDMK stosowanie klasycznych szyn rowkowych, bo inaczej problem będzie się nawarstwiał"

Jeżeli dobrze rozumiem, ww. problem nie powinien występować w przypadku zastosowania szyn rowkowych prowadzonych bezpośrednio w jezdni a nie umieszczanych w betonowych płytach (tzw. rozwiązanie węgierskie) jak ma to miejsce np. w przypadku torowiska na ul. Długiej.

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 530
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: 02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: Kowalik » 02 cze 2025, 15:44

Magiczna polewaczka już nie kursuje? :lol:

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: 02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: suchy » 02 cze 2025, 16:29

Ankin pisze: 02 cze 2025, 14:41 "Trzeba wymóc na ZDMK stosowanie klasycznych szyn rowkowych, bo inaczej problem będzie się nawarstwiał"

Jeżeli dobrze rozumiem, ww. problem nie powinien występować w przypadku zastosowania szyn rowkowych prowadzonych bezpośrednio w jezdni a nie umieszczanych w betonowych płytach (tzw. rozwiązanie węgierskie) jak ma to miejsce np. w przypadku torowiska na ul. Długiej.
Nie - tutaj chodzi o rodzaj zastosowanej szyny, a nie sposób umieszczenia jej.

W przypadku płyty węgierskiej stosuje się szynę nr 3 - tzw. "PŁYTKĄ" szynę (bez szyjki). Jak widać jest ona bardzo niska w przekroju, przez co - zgodnie z zasadami fizyki - łatwo jest ją złamać W PÓŁ (czyli wybrzuszyć). Niestety oprócz Limanowskiego, taki tor został również położony na Placu Getta oraz całkiem niedawno na Karmelickiej (na odcinku Rajska - Plac Inwalidów) - bo tutaj był prowadzony jedynie remont, dopiero od pl. Inwalidów była robiona modernizacja.

Dlatego też współcześnie stosuje się tzw. GŁĘBOKĄ płytę węgierską - do której używa się szyn nr 1 lub 2, czyli wysokich szyn, posiadających szyjkę. Takie torowiska są wybudowane na Basztowej, Dunajewskiego, Podwalu, Królewskiej czy Salwatorze.

Obrazek

Tutaj dla porównania masz PŁYTKĄ płytę węgierską z płytkimi szynami:
Obrazek

Oraz GŁĘBOKĄ płytę z normalnymi szynami:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 02 cze 2025, 16:36 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: 02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: Ankin » 02 cze 2025, 16:34

Bardzo dziękuję za szczegółową i wyczerpującą odpowiedź na moje pytanie.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 459
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: 02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: sorig » 02 cze 2025, 17:31

"4" godzina 17:20, Teatr Bagatela w kierunku Bronowic niezabieralna.

canoe_bart
Miłośnik
Posty: 52
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: 02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: canoe_bart » 02 cze 2025, 18:51

suchy pisze: 02 cze 2025, 16:29 Nie - tutaj chodzi o rodzaj zastosowanej szyny, a nie sposób umieszczenia jej.

W przypadku płyty węgierskiej stosuje się szynę nr 3 - tzw. "PŁYTKĄ" szynę (bez szyjki). Jak widać jest ona bardzo niska w przekroju, przez co - zgodnie z zasadami fizyki - łatwo jest ją złamać W PÓŁ (czyli wybrzuszyć). Niestety oprócz Limanowskiego, taki tor został również położony na Placu Getta oraz całkiem niedawno na Karmelickiej (na odcinku Rajska - Plac Inwalidów) - bo tutaj był prowadzony jedynie remont, dopiero od pl. Inwalidów była robiona modernizacja.

Dlatego też współcześnie stosuje się tzw. GŁĘBOKĄ płytę węgierską - do której używa się szyn nr 1 lub 2, czyli wysokich szyn, posiadających szyjkę. Takie torowiska są wybudowane na Basztowej, Dunajewskiego, Podwalu, Królewskiej czy Salwatorze.

Obrazek

Tutaj dla porównania masz PŁYTKĄ płytę węgierską z płytkimi szynami:
Obrazek

Oraz GŁĘBOKĄ płytę z normalnymi szynami:
Obrazek
Jako autor przywołanego wyżej komentarza, dziękuję za doprecyzowanie myśli - szczerze mówiąc dotychczas byłem święcie przekonany, że płyta węgierska jest nierozerwalnie związana z płaskimi szynami blokowymi

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: 02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: Ankin » 02 cze 2025, 21:35

@suchy,
jeszcze raz dziękuję za przekazaną wiedzę oraz wrzucone fotki.
Właśnie w nawiązaniu do Twojej wcześniejszej wypowiedzi i załączonego w jej ramach obrazku z rodzajami szyn, miałem się dopytywać o nie tak odległe remonty jakie były prowadzone na trasie do Bieżanowa gdzie remontowano przejazdy tramwajowe na skrzyżowaniu ul. Wielickiej z ul. Prostą oraz ul. Ćwiklińskiej z ul. Telimeny, gdzie montowano płyty, ale w ramach edycji swojej wypowiedzi już udzieliłeś odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: 02.06.2025 [wybrzuszenie na Limanowskiego]

Post autor: impuls » 02 cze 2025, 23:10

Na zdjęciach z płytką płytą węgierską są szyny pokazane w technologii z opaskami gumowymi i metalowym kątownikiem na skraju płyty. Taka technologia została odrzucona w Krakowie a została tylko chyba na Starowiślnej. Te opaski metalowe korodowały i skruszały się pod wpływem soli. Gumy też traciły sprężystość. Te remontowane odcinki na Limanowskiego, Karmelickiej czy Placu B.Getta już zrobiono na podlewkach żywicznych. Takich jak na zdjęciu z szynami z szyjką. Wytrzymały kilka lat i zaczynają też tracić elastyczność.
Wymiana płyt na głębokie to już jest modernizacja. Musi przejść całą procedurę, projektów, pozwoleń, decyzji środowiskowych. To trwa zwykle kilka lat i nie jest takie proste. Często wiąże się z przebudową podziemnej infrastruktury np. odwodnienia. Zatem na Limanowskiego powinni na łuku wymienić szyny na takie same bez główki i zrobić nowe wylewki. Znowu wytrzymają kilka lat.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość