Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1416
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: GoMeZz391 » 03 sie 2025, 16:03

Jak by tylko to było jedynym problemem, to jeszcze pół biedy.
Jest wiele miejsc, gdzie internet kuleje np. ZOO, Ojców, Kobylany, Radwanowice...
Może i mało jeżdżę autobusem, ale jak jadę to wolę od czasu do czasu zakupić kilka biletów na zapas lub dla znajomych, co sporadycznie kupują, a u nas jedynie w Zabierzowie kupisz bilet w automacie lub sklepie, bo wszystkie punkty sprzedaży bliższe rezygnują z dystrybucji biletów, bo im się to nie opłaca.

Jak chcą wprowadzić kasownik tylko na kartę, to niech ustawią w każdej miejscowości po co najmniej jednym automacie, a w wielu przypadkach przydałoby się ich kilka aby zniwelować problem.
Ewentualnie można zmienić politykę dystrybucji biletów i przykładowo 2% od biletu niech trafi do właściciela punktu handlowego.

suchy
Ekspert
Posty: 1185
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 05 sie 2025, 10:15

kot_feliks pisze: 03 sie 2025, 11:43 Co jest imho natomiast źle zrobione, to brak jakiegokolwiek oznaczenia tych urządzeń i info, jak działają. I tutaj w sumie racja: skąd np. ktoś korzystający z tego po raz pierwszy ma wiedzieć, że (a) to coś, co wygląda w sumie jak kasownik, to teraz automat biletowy, (b) można kupić tylko jeden bilet i zapisuje się bezpośrednio na karcie?
No skąd ktoś ma wiedzieć, że ten "kasownik" to automat oraz że bilet zapisuje się na karcie i jest od razu skasowany... :roll: :roll: :roll:
Uwaga, podpowiadam:

<sarkazm_mode_on>
NALEŻY ZACZĄĆ CZYTAĆ ZE ZROZUMIENIEM NAPISY :lol: :lol: :lol:
<sarkazm_mode_off>

a) Masz NAKLEJKĘ Z NAPISEM "Bilety / Tickets" nad nowym automatem, który jest umieszczony dokładnie tam gdzie był stary automat (no chyba, że są osoby, które myślą, że to te metalowe rurki służą do zakupu biletów :D )
Obrazek

b) Podczas zakupu biletów na ekranie masz komunikat, że AUTOMAT NIE DRUKUJE BILETÓW - BILET W FORMIE ELEKTRONICZNEJ, a na zielonym guziku masz napis KUP I SKASUJ:
Obrazek

Jeśli nie znasz jakiegoś urządzenia (np. kasy samoobsługowej w sklepie), to zazwyczaj w momencie obsługi zapoznajesz się z nim, czytasz komunikaty pojawiające się na ekranie (względnie słuchasz, jeśli to są komunikaty głosowe), pytasz o pomoc kogoś obok albo idziesz do obsługi.

No ale jeśli większość ludzi bezmyślnie wciska na ekranie co popadnie bez patrzenia i czytania... To takie masz potem rezultaty - "co ja mam zrobić, kupiłem 10 biletów na zapas i wszystkie je skasowało, JA NIE WIEDZIAŁEM - no nie wiedziałeś, bo nie czytałeś napisów ;)

Gwarantuję ci, że gdyby sam automat był oznaczony neonowo-żarówiastymi strzałkami z napisem "TO JEST AUTOMAT BILETOWY", a obok automatu, gdzieś na ściance wagonu została przyklejona szczegółowa instrukcja obsługi, to i tak ludzie dalej by się pytali "gdzie jest automat" albo kupowali bilety "na zapas".

A wiesz dlaczego tak się dzieje? Bo dzisiejsze społeczeństwo NIE CZYTA, ludzie powoli stają się wtórnymi analfabetami funkcjonalno-cywilizacyjnymi - rozwój fejsbuków, instagramów, tiktoków, spowodował, że godzinami bezmyślnie scrollujesz treści, oglądasz jakieś głupawe obrazki czy filmiki, nie skupiając się właściwie nad nimi. Z tego powodu mózg zwyczajnie zaczyna zatracać nabyte umiejętności.
Według badań PISA i OECD 40 procent Polaków nie rozumie tego, co czyta. Kolejnych 30 procent rozumie czytane treści tylko w niewielkim stopniu. Problemem staje się analfabetyzm wtórny.
https://www.polskieradio.pl/10/5367/art ... fabetyzmem
Znaczna grupa Polaków, także tych czytujących, nie rozumie komunikatów, z którymi ma do czynienia i nie potrafi wykorzystać ich w praktyce. Analfabetyzm cywilizacyjny to nieumiejętność korzystania z przysługujących ludziom praw, informacji, technologii, dóbr kultury i rozwiązań organizacyjnych.

Wskaźnikami empirycznymi są zwykle:
- rozumienie tekstów użytkowych (np. instrukcji obsługi, ulotek dołączanych do leków, rozkładów jazdy),
- rozumienie podstawowych pojęć, zarządzeń i poleceń,
- umiejętność korzystania z nowych technologii i usług informacyjnych, np. programu do rozliczania się z podatków, samodzielnego obliczania stopy procentowej itd.
https://www.wsbinoz.edu.pl/galeria/ceie ... do-lektury

Ankin
Specjalista
Posty: 249
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 05 sie 2025, 10:40

suchy pisze: 05 sie 2025, 10:15 Bo dzisiejsze społeczeństwo zwyczajnie NIE CZYTA, ludzie powoli stają się wtórnymi analfabetami z powodu rozwoju instagramów, tiktoków, rolek na fejsbuku - gdzie głównie oglądasz przewijające się obrazki czy filmiki.
Obserwując mimowolnie, za przeproszeniem wykładnicze zidiocenie społeczeństwa w całym swym przekroju wiekowym na przestrzeni ostatnich lat, obawiam się, że jakby ktoś "wspaniałomyślnie" obok ww. kasownika EMV, postawił coś na wzór tableciku czy innego ekranu, na którym byłaby wyświetlana instrukcja w formie obrazkowej lub jako krótki filmik (coś na wzór wspomnianych przez Twoją osobę rolek na facebooku czy innym ogłupiającym ustrojstwie :lol: ), to z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przypuszczać że i tak znalazłyby się wśród pasażerów nie mała liczba wybitnych okazów, które kupowałyby bilety "na pałę" w ilościach hurtowych, niestety :lol:
Czy się to komuś podoba czy nie, żyjemy w idiokracji a film o tym samym tytule jest wręcz proroczy, kiedy spojrzy się z boku na to jaki poziom prezentują obecnie ludzie wokół nas, niezależnie od statusu społecznego, piastowanych stanowisk, wykonywanych zawodów, wykształcenia czy ilości zer na koncie. :cry:

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1282
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kot_feliks » 05 sie 2025, 15:11

@suchy - no to ja trafiłem na jakiś wagon, gdzie nie było tego oznaczenia "automat biletowy" ;)

cynamon
Znawca
Posty: 116
Rejestracja: 31 lip 2023, 23:57

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: cynamon » 05 sie 2025, 17:42

Prawda jest taka, że ludzie pytają o treści zawarte na wyświetlaczach kierunkowych danych linii (czy 120 jedzie na Kleparz). Więc czego spodziewać się w tym przypadku.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości