Metro / premetro

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje

Czy jesteś za budową metra w Krakowie?

Tak, metra ciężkiego
25
27%
Tak, metra lekkiego (premetra)
49
53%
Nie
15
16%
Nie mam zdania
3
3%
 
Liczba głosów: 92

suchy
Ekspert
Posty: 1207
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Metro / premetro

Post autor: suchy » 09 wrz 2025, 18:38

Ankin pisze: 09 wrz 2025, 17:59 Proszę, powiedz mi czy problemem w odniesieniu do teoretycznego zagęszczenia taktu na danych liniach, o których wspominasz wynika z ograniczeń w postaci ilości dostępnego taboru, czy też wszystko rozbija się o pieniądze? Albo też jedno i drugie idzie z sobą w parze...
Rozbija się zapewne o wszystko po trochu:

1. Tabor - gdybyś chciał wzmocnić np. 4 do f-7,5, to potrzebujesz na oko 2x więcej wagonów. Obecnie jest 9 brygad (do Wzgórz kursowało 10), więc załóżmy że potrzebowałbyś około 19-20 wagonów. Linia 52 na codzień ma 19 brygad, gdy kursowała co 5 minut to pamiętam że było chyba 28? brygad (czyli 9 więcej). Czyli tylko te dwie linie to 20 wagonów więcej w użytku.

2. Więcej wagonów to więcej prowadzących = na 20 wagonów jest potrzebnych MINIMUM 40 prowadzących (1 osoba rano + 1 popołudniu), a w sumie to nawet i więcej (powiedzmy o 15-20 osób) - bo przecież po paru dniach pracy ci prowadzący muszą mieć wolne, więc ktoś inny musi za nich wskoczyć. Załóżmy zatem, że potrzebujemy 60 prowadzących.

3. Więcej wagonów i więcej prowadzących, to więcej pieniędzy, które trzeba wyłożyć (zużyta energia elektryczna, przeglądy, sprzątanie, wynagrodzenia motorniczych).

4. Więcej wagonów na trasie to większy tłok na ciągach i pętlach, przeciążenie podstacji (wybijanie napięcia) - o czym często się mówi, że brakuje przepustowości. Jak już Kaszmir wspominał, jakieś 7-8 lat temu linie 18 i 52 kursowały co 5 minut - i notorycznie dochodziło do zajeżdżania się brygad, ciągłego cofania na żeberko co kilka minut albo opóźnionych wyjazdów z pętli.

Przypomnę tu jeszcze, że wtedy 18tkę obsługiwały wagony 26-metrowe NGT6, zaś 52 - składy wiedeńskie o długości 34m, więc jako-tako się mieściły na pętli. Zaś obecnie na 18 mamy wagony 33-metrowe, a na 52 - 43 metrowe, co już obecnie powoduje problemy w postaci zastawiania przejść dla pieszych - np. 52 po obsłużeniu przystanku końcowego powinien podjechać do przodu "do łuku", żeby zwolnić miejsce np. dla 18tki - ale jak ma wjechać w ten łuk, jeśli stoi tam np. poprzednie 52 albo 11?

Więc motorowy 52 dojeżdża przodem wagonu do jezdni (wyjazdu dla autobusów), zastawiając 4 członem całe przejście z peronu (przez co potem pasażerowie którzy wysiądą z kolejnego wagonu często aby zdążyć na autobus, to przeciskają się z lewej strony pomiędzy wagonem a ogrodzeniem, przez co stwarzają zagrożenie dla siebie (gdy np. wagon 52 akurat ruszy bo łuk się zwolni, to ktoś się może zachwiać i wpaść mu pod koła z lewej strony, gdzie motorniczy tego nie zauważy).
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2025, 18:50 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6972
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 09 wrz 2025, 18:44

Ankin pisze: 09 wrz 2025, 17:59Proszę, powiedz mi czy problemem w odniesieniu do teoretycznego zagęszczenia taktu na danych liniach, o których wspominasz wynika z ograniczeń w postaci ilości dostępnego taboru, czy też wszystko rozbija się o pieniądze? Albo też jedno i drugie idzie z sobą w parze...
W mojej opinii zawsze chodzi o pieniądze. Reszta to zasłony.

"52" zajeżdżało się na Cz. Makach przy f5 - zgoda. W zamian jednak, jak wspomniałem, można było wydłużyć "49" do Huty, co dałoby tyle samo kursów na tym odcinku, nawet w lepszym układzie bo wtedy "9/49" i "52" można by skoordynować by jeździły na przemian.

Czemu "44" nie kursuje poza szczytem? Przed maksymalizacją "4" miała f10 cały dzień.

Czemu "112" nie ma całotygodniowego f20? Jeśli w weekendy to za dużo, to mogłoby w zamian być obsługiwane solówkami.

Itp. Tabor to wymówka - gdyby były pieniądze, można go kupić więcej. Zresztą np. do uruchomienia "44" poza szczytem nie trzeba dodatkowego taboru. Tak samo z większą liczbą prowadzących - gdyby były pieniądze, można by zwiększyć pensje i znalazłyby się dodatkowe osoby (w ostatnich latach część prowadzących przeszła z MPK do prywatnych przewoźników, poza KMK, bo lepiej płacili). Przepustowość to argument tylko w szczycie i tylko na wybranych ciągach - w szczególności często dałoby się dołożyć kursy/linie na ciągach równoległych, Mogilska / Al. Pokoju to dobry przykład.

Ankin
Specjalista
Posty: 267
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 09 wrz 2025, 18:57

Bardzo dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie przyczyn w odniesieniu do kwestii możliwości/niemożliwości zwiększenia taktu na wybranych liniach KMK.
Korzystając z okazji dopytam jeszcze o kilka kwestii, szczególnie tych, które poruszył kolega @suchy:
1. przepustowość/pojemność pętli (szczególnie Czerwone Maki). Z ręką na sercu przyznaję, że na Ruczaju w ostatnich kilku latach jak jestem to tylko samochodem więc co najwyżej ww. pętle mogę sobie zobaczyć na mapach google ;) Czy teoretycznie jest tam miejsce na jej rozbudowę albo modyfikację obecnego układu torowego aby pomieścić na niej więcej składów w przypadku teoretycznego zwiększenia taktu w odniesieniu do linii 18 oraz 52?
2. czy coś się poprawiło w kwestii zasilania na Czerwonych Makach, czy też nadal występują problemy (wybijanie napięcia)?
3. czy przy obecnym ilostanie taboru jaki znajduje się Hucie oraz Podgórzu jest techniczna możliwość zwiększenia ilości brygad na danych liniach/ciągach (4, 52, 18 itd.) przy założeniu, że miasto nie sępi na KMK, czy też to raczej jeżdżenie "na styk" bez odpowiedniego zabezpieczenia odpowiednich rezerw wagonów jakby zaszła potrzeba zdjęcia danej brygady z lini np. z powodu wypadku/uszkodzenia itd.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6972
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 15 wrz 2025, 19:10

Potwierdziły się wieści, które mieliśmy wcześniej:
- (pre)metro będzie budowane wg przepisów tramwajowych,
- stacja "Stare Miasto" będzie zlokalizowana pod parkiem Szymborskiej, a jedynie część wyjść będzie w rejonie T. Bagatela.

Metro w Krakowie. Tunel w podziemnym garażu i wycinka drzew
https://lovekrakow.pl/metro-w-krakowie- ... inka-drzew
Według informacji portalu LoveKraków.pl, kończą się prace nad przebiegiem pierwszej linii metra. Jej trasa ma zostać zaprezentowana pod koniec września, choć pierwotnie planowano to na początek lata.

Obecny wniosek o decyzję środowiskową formalnie dotyczy linii tramwajowej, co ma znaczenie głównie dla rozliczenia środków i spełnienia wymogów formalnych.
Przedstawiciel ZIM odpowiadał, że lokalizację wskazano pod parkiem Wisławy Szymborskiej, ponieważ tylko ta propozycja uzyskała pozytywną opinię konserwatora zabytków.

scyzor663
Specjalista
Posty: 333
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Metro / premetro

Post autor: scyzor663 » 15 wrz 2025, 19:59

Czyli najsensowniejszym punktem przesiadkowym będzie zapewne niewygodny Dorzec Główny?

Ankin
Specjalista
Posty: 267
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 16 wrz 2025, 9:12

Kaszmir pisze: 15 wrz 2025, 19:10 Potwierdziły się wieści, które mieliśmy wcześniej:
- (pre)metro będzie budowane wg przepisów tramwajowych,
Z tego faktu powinniśmy się cieszyć najbardziej. Ktoś w końcu poszedł po rozum do głowy i Kraków odpuścił sobie budowę metra głębokiego.
Kaszmir pisze: 15 wrz 2025, 19:10 - stacja "Stare Miasto" będzie zlokalizowana pod parkiem Szymborskiej, a jedynie część wyjść będzie w rejonie T. Bagatela.
Jest jakieś sensowne uzasadnienie, dlaczego projektanci/miasto tak uparło się na ww. okolicę w odniesieniu do stacji "Stare Miasto"?
scyzor663 pisze: 15 wrz 2025, 19:59 Czyli najsensowniejszym punktem przesiadkowym będzie zapewne niewygodny Dorzec Główny?
Odbija się nam czkawką (i jeszcze długo odbijać będzie), że dworzec kolejowy stał się dodatkiem do centrum handlowego...
A przy odrobinie chęci można było z powodzeniem zachować funkcjonalność starego, klimatycznego budynku dworca (w moim subiektywnym odczuciu o galaktykę większą niż obecny potworek), zrobić wygodne dojścia na już istniejące perony (podobne rozwiązania na wzór tych jakie zastosowano np. na dworcu w Tarnowie - tzn. przejście podziemne pod torami + windy/pochylnia dla wózków/rowerów), ale to już temat na inną dyskusję.

Awatar użytkownika
Pokrzywa
Ekspert
Posty: 542
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Metro / premetro

Post autor: Pokrzywa » 16 wrz 2025, 9:36

Ankin pisze: 16 wrz 2025, 9:12 Odbija się nam czkawką (i jeszcze długo odbijać będzie), że dworzec kolejowy stał się dodatkiem do centrum handlowego...
A przy odrobinie chęci można było z powodzeniem zachować funkcjonalność starego, klimatycznego budynku dworca (w moim subiektywnym odczuciu o galaktykę większą niż obecny potworek), zrobić wygodne dojścia na już istniejące perony (podobne rozwiązania na wzór tych jakie zastosowano np. na dworcu w Tarnowie - tzn. przejście podziemne pod torami + windy/pochylnia dla wózków/rowerów), ale to już temat na inną dyskusję.
Może tam po prostu powinno być wyjście metra...? Wiem, dramat konserwatorski ale idiotyczne budki na Jeziorańskiego też nie brzmią super.
ona/jej

kucyk
Ekspert
Posty: 2482
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 16 wrz 2025, 12:31

Metro na Kliny nie do Bronowic:
Samorządowcy podkreślają, że wybór Klin jako końcowego przystanku to odpowiedź na dynamiczny rozwój południowych osiedli i ich rosnące potrzeby komunikacyjne.
Źródło: https://lovekrakow.pl/metro-pojedzie-na ... 4-wrzesnia

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6972
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 16 wrz 2025, 13:17

Ankin pisze: 16 wrz 2025, 9:12Z tego faktu powinniśmy się cieszyć najbardziej. Ktoś w końcu poszedł po rozum do głowy i Kraków odpuścił sobie budowę metra głębokiego.
Z tego co wiem nigdy nie planowano ciężkiego metra, od początku cała inwestycja była robiona w przepisach tramwajowych i po stronie projektujących nie zakładano tu żadnej zmiany.
Ankin pisze: 16 wrz 2025, 9:12Jest jakieś sensowne uzasadnienie, dlaczego projektanci/miasto tak uparło się na ww. okolicę w odniesieniu do stacji "Stare Miasto"?
Tam jest kilka problemów z tego co pamiętam. Pierwszy, to w ogóle gdzie pomieścić tę stację - choć chyba była jakieś pomysły na rozwiązanie tej sprawy. Drugi, to że wymagałoby to kolejnego zamknięcia węzła "T. Bagatela" na wiele miesięcy - uwzględniając planowany remont, oznaczałoby to że Bronowice byłyby pewnie z 2-3 lata odcięte od tramwajów. Trzecia kwestia to chyba trudność w wygięciu potem trasy tak, by mogła iść w stronę południową.

Ankin
Specjalista
Posty: 267
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 16 wrz 2025, 14:43

Kaszmir pisze: 16 wrz 2025, 13:17 Z tego co wiem nigdy nie planowano ciężkiego metra, od początku cała inwestycja była robiona w przepisach tramwajowych i po stronie projektujących nie zakładano tu żadnej zmiany.
Mimowolnie słuchając 5 przez 10, co poniektórych "wybitnych" polityków z Krakowa można było odnieść wrażenie, że dla ugrania jakiejś formy poparcia bardzo by oni chcieli mieć w Krakowie metro głębokie na wzór stolicy, bo to prestiż itp. bzdury.
Może mnie teraz pamięć zawodzi, ale nawet w momencie ogłoszenia wstępnej koncepcji premetra za prezydentury Majchrowskiego co poniektórzy sapali, że taka forma transportu nie jest "prawilnym" metrem, tylko jakąś jego namiastką.
Ogólnie najważniejsze, że coś powolutku się ruszyło na płaszczyźnie tej inwestycji, chociaż widząc ile w Krakowie trwa budowa konwencjonalnej linii tramwajowej, to obawiam się, że na możliwość przejazdu pierwszą linią premetra mieszkańcy sobie poczekają jeszcze sporo czasu...
Kaszmir pisze: 16 wrz 2025, 13:17 Tam jest kilka problemów z tego co pamiętam. Pierwszy, to w ogóle gdzie pomieścić tę stację - choć chyba była jakieś pomysły na rozwiązanie tej sprawy. Drugi, to że wymagałoby to kolejnego zamknięcia węzła "T. Bagatela" na wiele miesięcy - uwzględniając planowany remont, oznaczałoby to że Bronowice byłyby pewnie z 2-3 lata odcięte od tramwajów. Trzecia kwestia to chyba trudność w wygięciu potem trasy tak, by mogła iść w stronę południową.
Zatem czy coś stoi na przeszkodzie aby teoretycznie stacja "Stare miasto" była umieszczona gdzieś w rejonie pomiędzy Teatrem Słowackiego a Bramą Floriańską, ewentualnie na plantach (szeroko pojętych), w okolicach Teatru Bagatela, czy też konserwator zabytków miał/ma jakieś "ale" w odniesieniu do tych rejonów starego miasta?

miki3uwu
Miłośnik
Posty: 52
Rejestracja: 28 mar 2025, 13:23
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: miki3uwu » 16 wrz 2025, 15:22

Kaszmir pisze: 15 wrz 2025, 19:10 Potwierdziły się wieści, które mieliśmy wcześniej:
- (pre)metro będzie budowane wg przepisów tramwajowych,
- stacja "Stare Miasto" będzie zlokalizowana pod parkiem Szymborskiej, a jedynie część wyjść będzie w rejonie T. Bagatela.

Metro w Krakowie. Tunel w podziemnym garażu i wycinka drzew
https://lovekrakow.pl/metro-w-krakowie- ... inka-drzew
Przecież ten artykuł jest zapisem tego co miało miejsce na konsultacjach społecznych przed ponad tygodniem. Dalej nie rozumiem jak to premetro miałoby powstać biorąc pod uwagę to, że według relacji ten tunel nie będzie połączony w żadnym miejscu z siecią tramwajową.

Pozostaje czekać na ten termin 24 września.

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 424
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Metro / premetro

Post autor: Aułrora » 16 wrz 2025, 15:58

miki3uwu pisze: 16 wrz 2025, 15:22 Przecież ten artykuł jest zapisem tego co miało miejsce na konsultacjach społecznych przed ponad tygodniem. Dalej nie rozumiem jak to premetro miałoby powstać biorąc pod uwagę to, że według relacji ten tunel nie będzie połączony w żadnym miejscu z siecią tramwajową.

Pozostaje czekać na ten termin 24 września.
Nic co piszą dziennikarze ma cokolwiek wspólnego z koncepcjami i wizualizacjami pisanymi przez miasto (w tym cały odcinek na południe na spotkaniu nie mógł być wspominany bo nawet omawiany nie był XD). Po tym spotkaniu miałem wrażenie, że my dwa metra w Krakowie budujemy. :lol: :lol: :lol:
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości