Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1975
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » wczoraj, 21:27

suchy pisze: wczoraj, 21:16 Z czego na obu pętlach masz wyłącznie toi-toie bez bieżącej wody... Mmmm, co za przyjemność jeździć z brudnymi rękami 10h i obłapiać zadajnik jazdy, który potem będzie dotykał motorniczy z 2 zmiany :roll: :roll:
Rozumiem, że budowa porządnych punktów socjalnych na dwóch pętlach przewyższa koszt budowy łuków?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 1276
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » wczoraj, 22:00

Bayer2003 pisze: wczoraj, 21:27 Rozumiem, że budowa porządnych punktów socjalnych na dwóch pętlach przewyższa koszt budowy łuków?
Budowa nowego punktu socjalnego dla całej JEDNEJ linii tramwajowej co 15 minut - rzeczywiście bardzo to opłacalne :D Szczególnie, że na to są potrzebne pozwolenia budowlane (masz 100% pewności, że na pętli Prokocim jest instalacja wodno-kanalizacyjna i nie trzeba jej będzie podciągać z bloków obok) czy też energetyczne (podpięcie prądu z Taurona potrafi czasem trwać nawet ze 2-3 lata). Dwa - nikt nie wybuduje już teraz tego punktu "na zapas", jeśli nie ma żadnej pewności, że jakikolwiek tramwaj tam będzie kończył.

Aha, co do Kusttram jeszcze (bo już nie mogę edytować tamtego posta) - wiesz o tym, że tramwaj NIE JEDZIE całej trasy, tylko jest ona podzielona na 2 główne odcinki, a pomiędzy nimi następuje przesiadka? ;)
Cała trasa trwa 2 godziny i 23 minuty, z przesiadką w Ostendzie.

https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31900613 ... adasz.html
- De Panne Station (z lewej strony mapy) do Oostende Station (w środku tego drugiego "piku"), czas przejazdu 1:10
- Oostende Station do Knokke Station (z prawej strony mapy), czas przejazdu 1:04

Są jeszcze kursy "wtyczkowe" w godzinach szczytu z Nieuwpoort Sint-Bernardusplein (tuż przed pierwszym "pikiem") do Oostende Station (czas przejazdu 44min).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... schema.svg

https://www.delijn.be/nl/lijnen/5500/?r ... %3A38%3A00

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1975
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » wczoraj, 22:58

suchy pisze: wczoraj, 22:00 Budowa nowego punktu socjalnego dla całej JEDNEJ linii tramwajowej co 15 minut - rzeczywiście bardzo to opłacalne :D
Dwa - nikt nie wybuduje już teraz tego punktu "na zapas", jeśli nie ma żadnej pewności, że jakikolwiek tramwaj tam będzie kończył.
A potem jakiś remont torowiska, konieczność posłania jakiejś linii na objazd i "niedasie", bo punkt socjalny. Na Pleszowie już dziś kończą dwie linie. Na Prokocimiu czasem stoją rezerwy i na pewno ich motorniczowie nie obraziliby się gdyby taki punkt istniał. Na ewentualnej Rżące na pewno "10" nie będzie jedyną linią. Nie rozumiem dlaczego w ostatnim czasie wszędzie tyle piszesz o punktach socjalnych, ale jednocześnie jesteś przeciwny ich powstaniu.
suchy pisze: wczoraj, 22:00 Aha, co do Kusttram jeszcze (bo już nie mogę edytować tamtego posta) - wiesz o tym, że tramwaj NIE JEDZIE całej trasy, tylko jest ona podzielona na 2 główne odcinki, a pomiędzy nimi następuje przesiadka? ;)



- De Panne Station (z lewej strony mapy) do Oostende Station (w środku tego drugiego "piku"), czas przejazdu 1:10
- Oostende Station do Knokke Station (z prawej strony mapy), czas przejazdu 1:04

Są jeszcze kursy "wtyczkowe" w godzinach szczytu z Nieuwpoort Sint-Bernardusplein (tuż przed pierwszym "pikiem") do Oostende Station (czas przejazdu 44min).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... schema.svg

https://www.delijn.be/nl/lijnen/5500/?r ... %3A38%3A00
Masz rację, najwidoczniej Belgowie także lubią utrudniać życie swoim pasażerom. Popatrzmy jednak na Niemcy, a konkretniej Rhein-Neckar. Tamtejsza "4" z Bad Dürkheim Bf do Mannheim Waldfriedhof jedzie godzinę i 38 minut. Linia "4A" również z Bad Dürkheim Bf do Mannheim Käfertaler Wald - godzina i 35 minut. Jest jeszcze linia "5", okrążająca większą część aglomeracji, a kółko na niej trwa dwie godziny i 20 minut. Po Rhein-Neckar kursują także obecnie najdłuższe w Europie tramwaje - Škoda 38T, mające prawie 59 metrów długości.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1610
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » dzisiaj, 0:10

Na linii "5" w Rhein-Neckar są przerwy wyrównawcze na węzłowych przystankach, nawet z pasażerami. Jak w pociągu tramwaj stoi kilka minut. Cały system zachodni opiera się na podmienianiu motorniczych w trakcie przelotu linii na przystankach. Na krańcach są małe przerwy kilkuminutowe, typu wyrównawcze. Motorniczy prowadzi tramwaj dwie trzy godziny i następuje podmiana na konkretnym przystanku. Po dłuższym odpoczynku wraca do pracy już do innego tramwaju. Najczęściej takie punkty socjalne są w pobliżu Zajezdni, na krańcach lub dużych węzłach rozjazdowych. Po prostu pojazdy pracują cały czas, a prowadzący nie są przypisani na całą dniówkę do jednego konkretnego pojazdu i brygady tylko kilku. Powoduje to, że taboru może być mniej o ok. 10%. Tramwaje nie muszą odpoczywać równocześnie z prowadzącymi. W Krakowie nie chcą wprowadzić takiego powszechnie stosowanego oszczędnego systemu. Dlaczego - bo nie wiadomo kto porysował pojazd. Są zakłócenia w ruchu i później byłby bałagan z podmianą. Takie tłumaczenie było dobre kilka lat temu. W dobie dzisiejszego monitoringu czy radiofonizacji, systemów GPS, telefonów komórkowych tłumaczenie jest dość śmieszne.

Awatar użytkownika
karol dżonson
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 24 wrz 2025, 17:33

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: karol dżonson » dzisiaj, 1:19

suchy pisze: wczoraj, 22:00 Budowa nowego punktu socjalnego dla całej JEDNEJ linii tramwajowej co 15 minut - rzeczywiście bardzo to opłacalne :D
Nie no bez jaj, abstrahując już od tego że ich brak krótko mówiąc szkodzi pasażerom, to po prostu ludzka przyzwoitość mówi że motorniczym i kierowcom te punkty po prostu się należą. Wstyd dla miasta, wielkie stołeczne królewskie miasto Kraków a tak prozaiczny problem od lat pozostaje nierozwiązany. A ta "tylko" jedna linia co 15 minut to "tylko" ~kilkanaście motorniczych dziennie, którym ten punkt może być potrzebny, ew. być NAPRAWDĘ potrzebny.

suchy pisze: wczoraj, 22:00 Szczególnie, że na to są potrzebne pozwolenia budowlane (...) czy też energetyczne (podpięcie prądu z Taurona potrafi czasem trwać nawet ze 2-3 lata).
Pętla przy Rakowickim istnieje od 1934 roku, rzeczywiście po prostu nie było na to czasu.
impuls pisze: dzisiaj, 0:10 Cały system zachodni opiera się na podmienianiu motorniczych w trakcie przelotu linii na przystankach. Na krańcach są małe przerwy kilkuminutowe, typu wyrównawcze. Motorniczy prowadzi tramwaj dwie trzy godziny i następuje podmiana na konkretnym przystanku. Po dłuższym odpoczynku wraca do pracy już do innego tramwaju. Najczęściej takie punkty socjalne są w pobliżu Zajezdni, na krańcach lub dużych węzłach rozjazdowych.
To pewnie powszechna wiedza na tym forum ale tak na wszelki dopiszę że w Krakowie też się to czasem stosuje, a przynajmniej kojarzę że od wielu lat motorniczowie regularnie zmieniają się na Lipińskiego w stronę Ruczaju - ale zgaduję że to nie dzieje się w środku zmiany lecz na jej początku/końcu. Niemniej znaczy to tyle, że nawet MPK nie jest do końca przeciwne zmianom w środku trasy.
Takie podmiany mogłyby być rozwiązaniem nawet i na najbliższe WŚ, np. motorniczy kierujący 85 Rakowicki-Wzgórza wysiada na Czyżynach i udaje się na przerwę do punktu przy pętli autobusowej. Fakt jest to bardzo naciągane rozwiązanie, nie łudziłbym się na sukces w przekonywaniu do tego MPK, ale możliwe nawet i dziś.

Awatar użytkownika
Bautosz
Specjalista
Posty: 252
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bautosz » dzisiaj, 6:55

Jeśli linia z kierunku Kurdwanowa miałaby pojechać tylko do Prokocimia, to już w ogóle nie róbmy tych łuków... Jak dla mnie to będzie po prostu zmarnowanie potencjału. Inna sprawa to czy potencjalne "10" to będzie jedyna linia skręcająca w prawo z Nowosądeckiej. Jednak wydaje mi się, że nic więcej tak nie pojedzie.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 740
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: michal49944 » dzisiaj, 7:10

Bautosz pisze: dzisiaj, 6:55 Jeśli linia z kierunku Kurdwanowa miałaby pojechać tylko do Prokocimia, to już w ogóle nie róbmy tych łuków... Jak dla mnie to będzie po prostu zmarnowanie potencjału. Inna sprawa to czy potencjalne "10" to będzie jedyna linia skręcająca w prawo z Nowosądeckiej. Jednak wydaje mi się, że nic więcej tak nie pojedzie.
Z tego co wiem to z nowych łuków ma skorzystać też 11 i pojechać na Nowy Bieżanów. Dla wyjazdów z zajezdni też chyba bliżej będzie na Nowy Bieżanów.

Co do 10 to zgadzam się że kończenie jej na Prokocimiu jest trochę bezcelowe. Powinna pojechać na Nowy Bieżanów a później na Rżąkę. Niezależnie czy w obecnej długiej formie czy podzielona na dwie.

dsp
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 24 paź 2023, 12:12

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: dsp » dzisiaj, 7:13

Stopiatka pisze: wczoraj, 18:25 Skąd wiedza, iż autor tej strony pracuje w ZTP?
No wiesz, tzw. MKM-y często się znają osobiście i wiedzą kto się czym zajmuje zawodowo. ;)

kucyk
Ekspert
Posty: 2546
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » dzisiaj, 7:30

michal49944 pisze: dzisiaj, 7:10 Z tego co wiem to z nowych łuków ma skorzystać też 11 i pojechać na Nowy Bieżanów. Dla wyjazdów z zajezdni też chyba bliżej będzie na Nowy Bieżanów.

Co do 10 to zgadzam się że kończenie jej na Prokocimiu jest trochę bezcelowe. Powinna pojechać na Nowy Bieżanów a później na Rżąkę. Niezależnie czy w obecnej długiej formie czy podzielona na dwie.
Wszystko na Bieżanów. A czy pomyślał z Was ktoś o pojemności tej pętli? Gdzie chcecie je zmieścić skoro teraz są czasem niezłe jaja z zajeżdżaniem się przy 4 liniach. Nawet jak po oddaniu trasy do Mistrzejowic przez Meissnera pozostanie na tej końcówce tyle samo linii (lub jedna mniej ale przy "9" kursującej częściej) to problem nadal pozostanie. Nie ma możliwości przyjęcia większej liczby linii. Wiem są wyjątki jak okres WŚ gdzie jest więcej pojazdów i linii na końcówce ale to są 2, 3 dni w ciągu roku. ;)

fysztof
Ekspert
Posty: 931
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: fysztof » dzisiaj, 7:45

Na pętli Prokocim był kiedyś punkt socjalny. Teraz nie ma po nim prawie śladu, ale to nie znaczy, że nie można go ponownie postawić... Nie przesadzajmy z tym niedasizmem. Ponoć Kraków ma metro budować, a podciągnięcie prądu do punktu socjalnego to wyzwanie ponad siły...???
Przyznam szczerze, że jak widzę z jakim zapałem urzędowcy pracują nad tymi łukami, to i tak coraz mniej w ogóle wierzę, że je kiedykolwiek zobaczymy. Przy otwarciu TŁ pisałem z wyrzutem, że pewnie ich 10 lat później dalej nie zobaczymy... a tu proszę... Trzy lata minęły i nie posunęliśmy się ani krok dalej. Jedyne co urząd potrafił stwierdzić, to "że to nie takie proste". Myślę, że potrzeba kolejnych trzech lat aby 'małopracujący' ochłonęli jakie to wyzwanie i coś zrobili. Znów - ponoć mamy budować metro, bue he he. 100 lat będziemy je w tym tempie planować, bo "to nie takie proste". Ale może właśnie o to chodzi?
A co do kierunku Bieżanów gdyby te łuki jakimś cudem były kiedyś - to do tego czasu wiele się jeszcze zmieni... Niemniej na dziś zarówno linia rozcięta z "10" jak i linia "11" mogłyby i powinny tam kończyć - i tak byłaby to wartość dodana.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1975
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » dzisiaj, 8:44

fysztof pisze: dzisiaj, 7:45 A co do kierunku Bieżanów gdyby te łuki jakimś cudem były kiedyś - to do tego czasu wiele się jeszcze zmieni... Niemniej na dziś zarówno linia rozcięta z "10" jak i linia "11" mogłyby i powinny tam kończyć - i tak byłaby to wartość dodana.
Widać jaką wartość dodaną przyniosło rozcięcie "139" na "139" i "199". Jak coś funkcjonuje w miarę dobrze, nie należy tego ruszać. Co do "11" na Prokocim - faktycznie można się zastanowić (dwie linie z MP na Estakadę to zdecydowanie za dużo), jednak tak długa "10" powinna mieć raczej własny tor na obydwóch pętlach, niech motorniczowie sobie odpoczną. "11" musiałaby więc wtedy trafić na drugi tor, a rezerwy niestety zostać przeniesione gdzieś indziej. Przydałaby się pętla na Rżące, jednak niestety budowa kilometra torowiska chyba także przekracza zdolności tego miasta. Na Bieżanowie w stałym układzie mamy 24 p/h. Żeby skierować tam ewentualnie "10" lub inną linię, trzeba coś wycofać na Prokocim. Cała ta dyskusja o przedłużeniu "10" jest jednak hipotetyczna - łuków nie ma i nie wiadomo kiedy będą, a bez nich o obsłużeniu całego ciągu kurdwanowskiego przez "10" nie mam mowy (chyba, że wylatuje "11" i "10" trafia na Mały Płaszów, jednak wtedy zastąpić trzeba czymś dziurę na Ruczaju - nie jest to takie proste.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 619
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » dzisiaj, 8:59

suchy pisze: wczoraj, 21:16 Z czego na obu pętlach masz wyłącznie toi-toie bez bieżącej wody... Mmmm, co za przyjemność jeździć z brudnymi rękami 10h i obłapiać zadajnik jazdy, który potem będzie dotykał motorniczy z 2 zmiany :roll: :roll:
Stwierdzam, że strasznie delikatni Ci prowadzący. :o Zwłaszcza, że w dzisiejszych czasach są choćby chusteczki czy żele do dezynfekcji rąk. I tak nie ma pewności że poprzedni prowadzący umył te ręce. Chodzi zatem tylko i wyłącznie o komfort i wygodę prowadzącego. Jak przytoczyli na zachodzie pojazdy jeżdżą, a prowadzący wsiadają. Tutaj pojazd odpoczywa z prowadzącym, zatem jest jak jest.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1318
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » dzisiaj, 9:14

fysztof pisze: dzisiaj, 7:45 Przyznam szczerze, że jak widzę z jakim zapałem urzędowcy pracują nad tymi łukami, to i tak coraz mniej w ogóle wierzę, że je kiedykolwiek zobaczymy. Przy otwarciu TŁ pisałem z wyrzutem, że pewnie ich 10 lat później dalej nie zobaczymy... a tu proszę... Trzy lata minęły i nie posunęliśmy się ani krok dalej. Jedyne co urząd potrafił stwierdzić, to "że to nie takie proste".
Tam przede wszystkim należałoby się zastanowić, czy jeśli chcemy te łuki (moim zdaniem jak najbardziej potrzebne)< to w ramach inwestycji musi od razu iść wielka przebudowa całego skrzyżowania, północnyhc przyległości do Wielickiej, prawie 400m Nowosądeckiej i skrzyżowania z Na Kozłówce ;) Bo jakkolwiek całość jest oczywiście potrzebna, to winduje to cenę inwestycji w kosmos i oddala jej realizację na bliżej nieokreśloną przyszłość, a glównym celem jest przecież dobudowa tam łuków torowych.

I oczywiście:
- tak, lepiej byłoby przebudować całość, bo będzie to lepsze rozwiązanie;
- ale jak się nie ma $ na całość, to może warto iść w gorsze rozwiązanie, ale realne(?), niż czekac kolejne 10 lat;
Ostatnio zmieniony 29 paź 2025, 9:17 przez kot_feliks, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7086
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » dzisiaj, 9:16

Wg bardzo wstępnych planów i "10", i "11" miałyby skręcić w stronę Prokocimia:
https://krabok.wordpress.com/2024/03/09 ... biezanowa/

Nawet gdyby "10" kończyła na Prokocimiu, wciąż jest to duża wartość dodana, bo dzięki temu obsłużyłaby cały ciąg kurdwanowski, zapewniając dodatkowe kursy w stronę I obwodnicy i odciążając "24".

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1975
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » dzisiaj, 9:18

Kaszmir pisze: dzisiaj, 9:16 Tak, wg bardzo wstępnych planów i "10", i "11" miałyby skręcić w stronę Prokocimia:
https://krabok.wordpress.com/2024/03/09 ... biezanowa/

Wg mnie nawet, gdyby "10" kończyła na Prokocimiu, wciąż jest to duża wartość dodana bo dzięki temu obsłużyłaby cały ciąg kurdwanowski, zapewniając dodatkowe kursy w stronę I obwodnicy i odciążając "24".
I zapewniając ponownie bezpośredniego połączenie całego ciągu kurdwanowskiego z Koroną, którego obecnie brakuje. Co jednak z tych planów, jeżeli budowa łuków, które powinny tak naprawdę istnieć już od 25 lat, ciągle nie może dojść do skutku?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bayer2003, fubukiers, LLoan i 5 gości