Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

- Linie, trasy, rozkłady
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2036
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » 10 lis 2025, 10:35

canoe_bart pisze: 10 lis 2025, 0:10 2 między małą remarszrutyzacją a maksymalizacją kursowała co 10 minut w dni powszednie, tak dla przypomnienia, i raczej nie cieszyła się większą popularnością niż w ostatnich miesiącach swojego kursowania rok i dwa lata temu. Z pomiarów, które były publikowane tutaj wynika, że nawet przy f-15 miała zazwyczaj obłożenie na poziomie 20-30%, i to nawet w godzinach szczytu - raptem 6 pomiarów na ponad 100 wykazały napełnienia na poziomie 50% lub wyżej, a tylko dwa z nich zdecydowanie przekraczały 50% - przypomnę, w miksie taborowym NGT6/EU8N z dominacją tego drugiego typu. Nieraz też była mowa na forum, że po skierowaniu 20 na Salwator w związku z przebudową pętli na KG, systematyczny potok, wyższy niż ten na 2, utrzymywał się przynajmniej do Ronda Mogilskiego. Zatem nie ma żadnego uzasadnienia, aby zostawiać 2 w obecnym kształcie ani tym bardziej dokładać kursów na jej trasie.
Wpisywanie pomiarów napełnień do arkuszy na tym forum było jedynie zabawą, na której podstawie nie można wyciągać żadnych wniosków - procentowe napełnienie każdy określał wizualnie nieco inaczej, a część wpisów było obserwacją tramwaju z zewnątrz. Jak słusznie wspominasz, "2" dawniej kursowała co 10 minut. Dziś jest to f~15. Warto także pamiętać, że niepewny jest los linii autobusowych "124" i "424". Jeżeli zostaną one zlikwidowane, która linia na 1O w największym stopniu przejmie ich potoki pasażerskie? Moim zdaniem właśnie ta, która będzie zapewniać stamtąd dojazd do Cmentarza Rakowickiego ;).
canoe_bart pisze: 10 lis 2025, 0:10 W temacie Bronowic - mamy do czynienia z kwadraturą koła, bo ani na pętlach w układzie liniowym nie ma zbytnio miejsca, żeby nie doprowadzić do przeciążenia układu (teoretycznie możemy przesunąć 14 na BM i w jej miejsce wepchać 44/75 lub jej następczynię, ale wtedy musimy ułożyć rozkłady tak, żeby trzy linie na jednym torze miały idealnie równy takt - w przeciwnym wypadku musimy się liczyć z ryzykiem opóźnień dotykających także przeciwległe krańce sieci takie jak Ruczaj, Bieńczyce czy Bieżanów), ani też nie obejdzie się bez protestów przy jakiejkolwiek zmianie tras. Biorąc pod uwagę, że tego drugiego i tak by nie uniknięto, a od kilku miesięcy mamy do czynienia z poważnymi ograniczeniami kursowania linii tramwajowych, zgniłym kompromisem mogłaby być zamiana w układzie stałym 20 i 14 końcówkami przy jednoczesnym skierowaniu szczytowych kursów 13 na inną okoliczną pętlę (pętla na Rydla stety lub nie, nie pomieści dwóch linii z f-7,5). Wszelkie inne kombinacje nie przejdą instytucjonalnie, dopóki ZIM/ZDMK nie podejmie decyzji w sprawie rozbudowy pętli na Widoku do trzech torów (sprawa bardzo trudna technicznie, jak i wizerunkowo - do wyburzenia musiałyby pójść okoliczne pawilony handlowe).
Zamiana końcówkami "14" i "20", z jednoczesnym skierowaniem szczytowych kursów "13" na inny ciąg jest jedynie mieszaniem w kotle, nijak nie sprawiającym, że p/h przybędzie. Na Rydla faktycznie więcej niż 12 p/h nie wciśniesz, jednak na Bronowicach Małych 20 p/h jeszcze się zmieści (oczywiście nie w samym taborze 40m+, jednak przykładowo przekierowana "2" w GT8N nie powinna sprawiać problemu). Oczywiście rozbudowa pętli byłaby najlepszym rozwiązaniem, jednak jako mieszkaniec Bronowic Małych mogę niestety stwierdzić, że jest to bardzo trudne zadanie. Poza wyburzeniem pawilonów handlowych konieczne byłoby zniwelowanie różnicy wysokości oraz prawdopodobnie także zwężenie wylotu ulicy Na Błonie, której nie da się przesunąć, ponieważ domy po drugiej stronie są już wyburzone, a teren przejął deweloper, budujący tam kolejny blok mieszkalny. W ostatnim czasie w ogóle przy ulicy Na Błonie powstało kilka nowych bloków (nie są one chyba jeszcze oddane do użytku), co jeszcze bardziej napełni tramwaje na Bronowicach Małych. Kolejna linia f~15 w stronę TS jest koniecznością - nie musi to być "2", sam osobiście wolałbym "16" lub przedłużenie "14" (a wtedy na Bronowice coś innego), ale cokolwiek będzie lepsze niż nic.
Kitek pisze: 10 lis 2025, 8:27 Jakoś trzeba pozostałe "klocki" poukładać, żeby sieć tramwajowa była sprawna i wydolna. Oczywiście, że moja propozycja jest kontrowersyjna, ale uważam, że zarówno linia "44" jak i "49" powinny trafić na Bieńczycką i Andersa. Nie wyobrażam sobie czterech linii do 1 obwodnicy z Placu Centralnego (bo "16" jadąc mega naokoło do tego ścisłego centrum dotrze), pomijam już ile jednak kursów "16" dostanie i jakie to będą koszty.

Być może ZTP mając rzetelne dane z pomiarów i obserwacji, zdecyduje się na większą marszrutyzację (w końcu mamy podane tylko linie jadące po Meissnera), więc ta dyskusja wydaje się być bezprzedmiotowa na tym etapie.
Obecnie mamy coś zbudowane z 24 klocków. Okazuje się jednak, że dwa klocki trzeba przenieść, a kolejne dwa lub trzy wymienić na dłuższe. W pewnym momencie pojawia się jednak grupa mająca swoją wizję, chcąca rozwalić całą budowlę, wyrzucić jeden z klocków i zbudować wszystko od nowa, zapewne w gorszym kształcie, nie zważając na opinie innych użytkowników tych klocków.

Wiadomym było, że na oddaniu torowiska przez Meissnera część kursów stracą Bieńczyce i Czyżyny. Nie rozumiem jednak dlaczego pojawiają się tu propozycje, żeby straciły także tak dalekie od nowej inwestycji części miasta jak Franciszkańska, Cichy Kącik czy stara część Nowej Huty. Pod hasłem marszrutyzacji kryły będą się największe w historii cięcia. Pewne zmiany są konieczne, jednak zmiana tras niemal połowy linii z pewnością jest niepotrzebna i przyniesie więcej szkody niż pożytku.
Kojak pisze: 10 lis 2025, 9:10 A orientujecie się czy jest możliwość uzyskania wyników badań napełnień pojazdów?
Takie informacje zbiorcze pomogłyby w ułożeniu siatki połączeń.
Pomiary napełnień w 2023 roku wykonywane były w czasie remontów i wynikającego z nich zawieszenia linii "2". Nie można na ich podstawie decydować o zasadności lub bezzasadności pozostania tej linii na obecnej stałej trasie. Zgodzę się natomiast z tym, że informacje o wynikach KBR2023 pomogłoby chociażby stwierdzić jaką rekompensatę tak naprawdę potrzebują Czyżyny i Bieńczyce oraz czy zabieranie stamtąd "9" jest na pewno dobrym pomysłem.
kot_feliks pisze: 10 lis 2025, 9:28 Dopóki się da skoordynować - tak, tyle, że przy większej ilości nie da się ich skoordynować...
Nie da się skoordynować wszystkiego ze wszystkim, jednak na pewno kilka par linii dałoby się ze sobą skoordynować. To, że obecnie żadna para nie ma pełnej koordynacji 7+8 nie świadczy o braku możliwości takiej koordynacji.
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 9:55 Co do pierwszego - tu się różnimy.

Co do drugiego - to nie jest akurat kwestia niekompetencji. Oidp to jest koordynacja 4+14+24 Bronowice - Teatr Słowackiego. Tylko że właśnie, to oznacza gorszą koordynację zarówno na Mogilskim jak i Bronowicach Małych. Coś za coś.
Jak najbardziej jest to kwestia niekompetencji. Wystarczy wspomnieć, że w obecnym tymczasowym układzie "14" nie kursuje na ciąg bronowicki, a w stronę Bronowic Małych "4" i "24" i tak nie mają koordynacji 7+8. Osobiście zdążyłem się już jednak do tego przyzwyczaić, pytanie zresztą czy koordynacja wiele by dała, skoro w miesiącach studenckich i tak większość kursów na ciągu bronowickim w godzinach szczytu jest na granicy przepełnienia? Ciąg bronowicki przede wszystkim potrzebuje większej liczby kursów, na co niestety się nie zanosi, skoro nawet część tutejszych forumowiczów woli zlikwidować linię niż przekierować ją tam, gdzie mogłaby być potrzebna.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7141
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kaszmir » 10 lis 2025, 17:16

Biorąc pod uwagę wszelkie przecieki, które mamy, spodziewam się mniej więcej takich zmian w Nowej Hucie:

"9", "16", "52" - jak w artykule.

"14" - skierowanie do os. Piastów. Raz, że nowa pętla w Mistrzejowicach będzie mieć bardzo małą pojemność i możliwe, że oba tory będzie musiała zająć "9". Dwa, że taka zmiana zapewni utrzymanie połączenia Piastów z r. Czyżyńskim, a i trasa krótsza więc oszczędności.

"44" - zostanie na stałe jako "25" przez Długą do Górki Narodowej, w Hucie przez al. Solidarności. Możliwe dodanie kursów międzyszczytowych.

"49" - wydłużenie przez Czyżyny, r. Kocmyrzowskie do r. Hipokratesa, numer np. "29". Dość prawdopodobne dodanie kursów międzyszczytowych.

A co w centrum? Biorąc pod uwagę dziurę budżetową i chęć zrobienia rozwiązania po kosztach, nie zdziwiłoby mnie takie rozwiązanie:

"2" - likwidacja. Ew. numerek przejdzie na nową "16" Bardosa - Salwator. Biorąc pod uwagę spore pokrywanie się z "52", nie byłoby to całkiem nieuzasadnione.

"17" - przekierowanie od r. Mogilskiego na trasę do cm. Rakowickiego. Czyli realnie powrót dawnej "11", wydłużonej od Łagiewnik do Cz. Maków.

Wg mnie taki układ byłby słaby, oby ZTP planowało jednak coś innego.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2036
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » 10 lis 2025, 17:58

Kaszmir pisze: 10 lis 2025, 17:16 "14" - skierowanie do os. Piastów. Raz, że nowa pętla w Mistrzejowicach będzie mieć bardzo małą pojemność i możliwe, że oba tory będzie musiała zająć "9". Dwa, że taka zmiana zapewni utrzymanie połączenia Piastów z r. Czyżyńskim, a i trasa krótsza więc oszczędności

"49" - wydłużenie przez Czyżyny, r. Kocmyrzowskie do r. Hipokratesa, numer np. "29". Dość prawdopodobne dodanie kursów międzyszczytowych.
No bez przesady, że dwie linie f~15 nie zmieszczą się na pętli Mistrzejowice. Argument o krótszej trasie jest śmieszny - to kilkaset metrów. Zamiast na siłę szukać cięć wszędzie tylko nie we własnym urzędzie, lepiej gdyby ZTP po prostu wydłużył "49" do osiedla Piastów (numer dowolny).
Kaszmir pisze: 10 lis 2025, 17:16 "2" - likwidacja. Ew. numerek przejdzie na nową "16" Bardosa - Salwator. Biorąc pod uwagę spore pokrywanie się z "52", nie byłoby to całkiem nieuzasadnione.

"17" - przekierowanie od r. Mogilskiego na trasę do cm. Rakowickiego. Czyli realnie powrót dawnej "11", wydłużonej od Łagiewnik do Cz. Maków.
Czyli realnie po prostu cięcia w tunelu KST, gdzie naprawdę wypadałoby, żeby te 24 p/h zostały utrzymane. Zauważ też, że realnie w takim układzie oferta transportu publicznego na 1O się pogorszy. Wyleci "2", na to miejsce niby wejdzie "16", ale warto pamiętać, że na pewno nie zostaną tam utrzymane wszystkie autobusy. Ogólna liczba kursów będzie więc na minus.
Kaszmir pisze: 10 lis 2025, 17:16 Wg mnie taki układ byłby słaby, oby ZTP planowało jednak coś innego.
Słaby to za mało powiedziane - to by były największe cięcia w historii krakowskiej komunikacji miejskiej. Oby do tego czasu (na szybkie oddanie nowej trasy ciągle się nie zanosi) w ZTP nastąpiły zmiany personalne, a wraz z nimi zmieniło się nieco podejście, ponieważ w przeciwnym razie pasażerów przez najbliższe lata czekać będzie komunikacyjny armagedon.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Ydhflx
Ekspert
Posty: 733
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Ydhflx » 10 lis 2025, 18:57

Bayer2003 pisze: 10 lis 2025, 10:35 Jak najbardziej jest to kwestia niekompetencji. Wystarczy wspomnieć, że w obecnym tymczasowym układzie "14" nie kursuje na ciąg bronowicki, a w stronę Bronowic Małych "4" i "24" i tak nie mają koordynacji 7+8. Osobiście zdążyłem się już jednak do tego przyzwyczaić, pytanie zresztą czy koordynacja wiele by dała, skoro w miesiącach studenckich i tak większość kursów na ciągu bronowickim w godzinach szczytu jest na granicy przepełnienia? Ciąg bronowicki przede wszystkim potrzebuje większej liczby kursów, na co niestety się nie zanosi, skoro nawet część tutejszych forumowiczów woli zlikwidować linię niż przekierować ją tam, gdzie mogłaby być potrzebna.
Podtrzymuję. Moim zdaniem, w obecnym układzie koordynować należy 4+20 (takt połówkowy z Mogilskiego), a 24 z 8 (znowu takt połówkowy, z Poczty Głównej), zresztą te dwie pary mają osobne przystanki pod Słowackiego. Obie te pary są skoordynowane w zasadzie idealnie. Następnie z Poczty koordynujemy już wszystkie linie jako tako, i również zdaje się że też są. Po prostu jak mamy milion linii zewsząd dowsząd, do tego z różnymi częstotliwościami, to nie da się idealnie skoordynować wszystkiego i dokładnie dlatego proponuję wzmacnianie na jak najdłuższym odcinku a nie kolejne potworki które próbujemy koordynować na wspólnej trasie.
Kaszmir pisze: 10 lis 2025, 17:16 Biorąc pod uwagę wszelkie przecieki, które mamy, spodziewam się mniej więcej takich zmian w Nowej Hucie:

"9", "16", "52" - jak w artykule.

"14" - skierowanie do os. Piastów. Raz, że nowa pętla w Mistrzejowicach będzie mieć bardzo małą pojemność i możliwe, że oba tory będzie musiała zająć "9". Dwa, że taka zmiana zapewni utrzymanie połączenia Piastów z r. Czyżyńskim, a i trasa krótsza więc oszczędności.

"44" - zostanie na stałe jako "25" przez Długą do Górki Narodowej, w Hucie przez al. Solidarności. Możliwe dodanie kursów międzyszczytowych.

"49" - wydłużenie przez Czyżyny, r. Kocmyrzowskie do r. Hipokratesa, numer np. "29". Dość prawdopodobne dodanie kursów międzyszczytowych.

A co w centrum? Biorąc pod uwagę dziurę budżetową i chęć zrobienia rozwiązania po kosztach, nie zdziwiłoby mnie takie rozwiązanie:

"2" - likwidacja. Ew. numerek przejdzie na nową "16" Bardosa - Salwator. Biorąc pod uwagę spore pokrywanie się z "52", nie byłoby to całkiem nieuzasadnione.

"17" - przekierowanie od r. Mogilskiego na trasę do cm. Rakowickiego. Czyli realnie powrót dawnej "11", wydłużonej od Łagiewnik do Cz. Maków.

Wg mnie taki układ byłby słaby, oby ZTP planowało jednak coś innego.
Ciekawe co z autobusami w takim razie. 124 raczej nie zostawią, ale coś powinno jechać z Rakowickiego w kierunku dworca, pewnie 152?

Aha, no i 14 na Os. Piastów to chyba już w czasie remontów jeździło, i chyba się niezbyt przyjęło. Ale może ludzie nie byli przyzwyczajeni. Niemniej jednak, w takim razie należy zająć się usprawnianiem przejazdu przez Al. Pokoju (kolejny zresztą powód to przyszłe skrócenie aglo na Wzg. Krzesławickie, skąd jedyna częsta linia to "1" przez właśnie Al. Pokoju). Proponuję wywalić Teatr Variete i Ofiar Dąbia bądź Fabryczną.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2036
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » 10 lis 2025, 19:34

Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 18:57 Podtrzymuję. Moim zdaniem, w obecnym układzie koordynować należy 4+20 (takt połówkowy z Mogilskiego), a 24 z 8 (znowu takt połówkowy, z Poczty Głównej), zresztą te dwie pary mają osobne przystanki pod Słowackiego. Obie te pary są skoordynowane w zasadzie idealnie. Następnie z Poczty koordynujemy już wszystkie linie jako tako, i również zdaje się że też są. Po prostu jak mamy milion linii zewsząd dowsząd, do tego z różnymi częstotliwościami, to nie da się idealnie skoordynować wszystkiego i dokładnie dlatego proponuję wzmacnianie na jak najdłuższym odcinku a nie kolejne potworki które próbujemy koordynować na wspólnej trasie.
Nie jestem zwolennikiem taktów połówkowych, przy czym pytanie czy przy obecnych remontach koordynacja realnie ma jakieś znaczenie? Na Basztowej mamy 40 p/h + autobusy, więc nawet najbardziej przemyślana koordynacja może się okazać niezauważalna przy wynikających z tego opóźnieniach i zajechaniach.
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 18:57 Ciekawe co z autobusami w takim razie. 124 raczej nie zostawią, ale coś powinno jechać z Rakowickiego w kierunku dworca, pewnie 152?
Może po prostu "2" powinna jechać w tej relacji zamiast wymyślania koło na nowo?
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 18:57 Aha, no i 14 na Os. Piastów to chyba już w czasie remontów jeździło, i chyba się niezbyt przyjęło. Ale może ludzie nie byli przyzwyczajeni. Niemniej jednak, w takim razie należy zająć się usprawnianiem przejazdu przez Al. Pokoju (kolejny zresztą powód to przyszłe skrócenie aglo na Wzg. Krzesławickie, skąd jedyna częsta linia to "1" przez właśnie Al. Pokoju). Proponuję wywalić Teatr Variete i Ofiar Dąbia bądź Fabryczną.
To prawda, na Al. Pokoju przystanki są zdecydowanie zbyt gęsto. Pytanie czy dobrym pomysłem na pewno jest likwidacja części z nich, czy może też lepiej wszystkie wyznaczyć od nowa, w równych odstępach, np. co 500 metrów? Mógłby powstać chociażby jeden przystanek pośrodku, zamiast Ofiar Dąbia i Fabrycznej.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 498
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: LLoan » 10 lis 2025, 19:42

Bayer2003 pisze: 10 lis 2025, 19:34 To prawda, na Al. Pokoju przystanki są zdecydowanie zbyt gęsto. Pytanie czy dobrym pomysłem na pewno jest likwidacja części z nich, czy może też lepiej wszystkie wyznaczyć od nowa, w równych odstępach, np. co 500 metrów? Mógłby powstać chociażby jeden przystanek pośrodku, zamiast Ofiar Dąbia i Fabrycznej.
Wytyczanie na nowo niewiele to zmieni, bo i tak ze względu na przesiadki autobusowe na swoich lokacjach muszą pozostać:
- Gałczyńskiego
- Rondo 308. Dywizjonu
- także moim zdaniem Ofiar Dąbia
a z powodu na bliskość do dużych obiektów:
- TAURON Arena Kraków Aleja Pokoju
- Ogród Doświadczeń
- Dąbie (pętla)

Do trwałego usunięcia kwalifikują się Teatr Variete i Plaza (obecnie nieczynny) zaś Nullo powinno być scalone z Fabryczną (z naciskiem na bliższą lokalizację do tego pierwszego).

CzarnaPerla
Pasażer
Posty: 10
Rejestracja: 24 mar 2025, 1:12

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: CzarnaPerla » 10 lis 2025, 20:41

canoe_bart pisze: 10 lis 2025, 0:10 Wszelkie inne kombinacje nie przejdą instytucjonalnie, dopóki ZIM/ZDMK nie podejmie decyzji w sprawie rozbudowy pętli na Widoku do trzech torów (sprawa bardzo trudna technicznie, jak i wizerunkowo - do wyburzenia musiałyby pójść okoliczne pawilony handlowe).
Niech więc burzą jak najszybciej, zanim te szpetne budy trafią do rejestru zabytków :D

Awatar użytkownika
Bautosz
Specjalista
Posty: 258
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Płaszów

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bautosz » 10 lis 2025, 20:51

Odnośnie pętli na os. Widok to gdy MPK wejdzie już w posiadanie dwukierunkowych 33-metrowców, myślę, że można przystosować żeberko jako dodatkowy peron. Można by nawet pokusić się o dobudowę drugiego ślepego toru, by zapewnić funkcjonalność (1 linia, 2 tory). Technicznie chyba nic nie stoi na przeszkodzie. Moim zdaniem, mimo wszelkich wysiłków i chęci, zburzenie części zabudowy wzdłuż pętli nie przejdzie. Mój pomysł na pewno nie rozwiązuje obecnych problemów, jednak w przyszłości być może warto rozważyć taką modyfikację.

judash
Ekspert
Posty: 821
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: judash » 10 lis 2025, 22:01

Rozbudowa Widoku mogłaby być w innym zakresie np. stosując model warszawski jak na pętli Krakowska P+R czy Dworzec Wschodni tj. dodatkowe 2 perony za pętlą czyli na Balickiej.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 733
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Ydhflx » 10 lis 2025, 22:48

Bayer2003 pisze: 10 lis 2025, 19:34 Nie jestem zwolennikiem taktów połówkowych, przy czym pytanie czy przy obecnych remontach koordynacja realnie ma jakieś znaczenie? Na Basztowej mamy 40 p/h + autobusy, więc nawet najbardziej przemyślana koordynacja może się okazać niezauważalna przy wynikających z tego opóźnieniach i zajechaniach.
Ja też nie jestem, ale jednak to Ty mówiłeś że linie f15 są spoko jak je skoordynujemy. No to mamy "4" z f15 i przepełnieniami, z czym ją koordynować? Albo 20, albo 24 i 8, albo wszystkimi naraz. Postawiono na opcję 1 i 3 równocześnie, i nie zadziałało bo są przepełnienia.
Bayer2003 pisze: 10 lis 2025, 19:34 Może po prostu "2" powinna jechać w tej relacji zamiast wymyślania koło na nowo?
Pewnie powinna, ale mnie zastanawia co zrobią jeśli nie pojedzie. Czy sensowne jest puszczenie 124/152 ulicą Rakowicką pomijając r. Mogilskie? Raczej nie. Więc pewnie 152 będzie robić wjazdy pod cm. Rakowicki jak 124, przy założenaich jw., czyli że 2 i 124 wylatują.
Bayer2003 pisze: 10 lis 2025, 19:34 To prawda, na Al. Pokoju przystanki są zdecydowanie zbyt gęsto. Pytanie czy dobrym pomysłem na pewno jest likwidacja części z nich, czy może też lepiej wszystkie wyznaczyć od nowa, w równych odstępach, np. co 500 metrów? Mógłby powstać chociażby jeden przystanek pośrodku, zamiast Ofiar Dąbia i Fabrycznej.
Jest to rozwiązanie bez wątpienia lepsze, choć wymaga inwestycji. Mimo wszystko, 2-3 przystanki to grosze w porównaniu do budowy całej linii do Meissnera w tym częściowo pod ziemią.

Obecne odległości międzyprzystankowe to (w metrach) to jakieś 250, 350, 300, 350, 300. Jak dla mnie - na środku magistrali, całkowity absurd. To jest gęstość przystanków na ostatni fragment przed pętlą na jakimś osiedlu. Moim zdaniem w ogóle, to na te ~1450m powinny pozostać tylko 2. Wtedy mamy co ~720m, czyli gęstość adekwatna dla magistralnej linii tramwajowej. Miasto pcha się w szybki tramwaj czy metro, a w innych miejscach robi przystanki co 300m. Najpierw zacznijmy wykorzystywać infrastrukturę którą mamy.

Jakoś "172" ma na odc. Bronowice SKA - Opolska Kładka przystanki co ~830m i nikt się nie przejmuje że a) jest to końcówka linii z blokami, czyli tam gdzie gęstość właśnie powinna być większa b) POMIJA węzeł przesiadkowy na skrzyżowaniu Opolska/Wyki (500m przesiadki z 120 z Łokietka w kier. Huty to skandal, ale to w ogóle osobny temat). A tuż za tym fragmentem, tramwaje na GN też pomijają węzeł przesiadkowy z 172/572, i tu na tym forum mi tłumaczono że 300m do KG to za mało żeby robić przystanek. No to ludzie, 300m to za mało żeby zrobić przystanek na węźle przesiadkowym, ale nagle na Al. Pokoju 250m to wystarczająco żeby zrobić przystanek dla okolicznych bloków? Czy w ZTP omyłkowo zatrudniono maszynę losującą???

Moja hipoteza jest taka że jak wyznaczano te przystanki, to ta linia to był ogryzek z blokami, kończyła się chyba przecież na pętli Dąbie właśnie. Więc dano adekwatną gęstość. A że potem zostało i nikt nie rusza, to jest.

A wracając, to po prostu wywalając Variete i Fabryczną, dostajesz 600, 650, 300. Faktycznie niezbyt równo. Tylko że dochodzi aspekt, że ludzie wychodzą z bocznych uliczek przy których są przystanki, więc takie równe 500m/720m też mogłoby być nieoptymalne.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 474
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: sorig » 10 lis 2025, 22:50

Pamiętam, że kiedyś tu na forum, może na pkk.info jeszcze @Cukier lub ktoś inny rozrysowywał, że na minimalnych parametrach zmieściłby się trzeci tor wewnątrz.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 733
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Ydhflx » 10 lis 2025, 23:05

Ah, przepraszam że post pod postem, ale skoro ktoś odpowiedział to chyba można :). Co do pętli na Widoku - moim zdaniem a) wyjazd z ul Na Błonie na pewno nie potrzebuje 3 pasów, a lewoskręt z Balickiej w nią też raczej nie potrzebuje osobnego pasa. Można je polikwidować, odzyskując miejsce na 3-ci tor na zewnątrz pętli (nawet bez likwidacji lewoskrętu na Balickiej się powinno udać). Wada - taki tor miałby wspólny przystanek końcowy z obecnym zewnętrznym. A także b), w rejonie obecnego przystanku końcowego jest dość szeroko - czy to na jezdni (zatoka dla autobusów z miasta i szykany na jej ominięcie), czy też trochę trawnika od strony osiedla. Spokojnie by wszedł podwójny przystanek końcowy, taki jak na Borku. Może to kiedyś narysuję, o ile jeszcze tego nie robiłem tu kiedyś. W każdym razie, moim zdaniem miejsce spokojnie jest, nie trzeba nic wyburzać.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7141
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kaszmir » wczoraj, 0:30

Bayer2003 pisze: 10 lis 2025, 17:58No bez przesady, że dwie linie f~15 nie zmieszczą się na pętli Mistrzejowice.
Spotkałem się z takim argumentem. Obrazuje to ten plan:
https://www.tramwajdomistrzejowic.pl/wp ... name-2.png

Jedyne miejsca, gdzie może stać wagon to dwa różowe perony w dolnej części grafiki. Każdy z nich pomieści po jednym tramwaju. W pozostałych miejscach pojazdy nie mogą stać bo albo są przejścia dla pieszych, albo wspólny tor, gdzie postój oznaczałby blokowanie wyjazdu/wjazdu na oba perony.

Jeśli tak rzeczywiście będzie, to na pętli naraz będą mogły stać tylko dwa składy. Jeśli chcieć dwie linie, to każda z nich musiałaby mieć postój poniżej 15 minut. Dla "14", która już ma ciasno w Bronowicach, może to być trudne.
Bayer2003 pisze: 10 lis 2025, 17:58Zauważ też, że realnie w takim układzie oferta transportu publicznego na 1O się pogorszy. Wyleci "2", na to miejsce niby wejdzie "16", ale warto pamiętać, że na pewno nie zostaną tam utrzymane wszystkie autobusy.
Po pierwsze nie wiadomo, co z autobusami. Niektóre plany zakładały utrzymanie "124/424" i może nawet wydłużenie do Życzkowskiego. "152" na bank zostanie (w jakiejś formie) bo łączy Olszanicę z I obwodnicą. Pytanie co z "502" - osobiście liczę, że zostanie i będzie bardziej scalone ze "152". Dawniej wszak linia miała f7,5.

Jeśli chodzi o tramwaje, zamiana "2" na "16" byłaby jednak na plus bo "2" jest bardzo słabo wykorzystana. Co z tego że są kursy, jeśli służą małej liczbie osób? Po zmianie cieszyłyby się większą popularnością.
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 18:57Aha, no i 14 na Os. Piastów to chyba już w czasie remontów jeździło, i chyba się niezbyt przyjęło. Ale może ludzie nie byli przyzwyczajeni.
Wtedy było jeszcze "52" w stronę Bieńczyc i r. Czyżyńskiego, teraz byłaby tylko "14", więc pewnie miałaby więcej pasażerów.

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 654
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kowalik » wczoraj, 9:01

Podobają mi się te nowe pętle. Nie ma gdzie zatrzymać wozu, ponieważ dookoła przejścia dla pieszych, nie wspominając o torze żeberkowym, gdzie można było postawić rezerwę, bądź wstawić uszkodzony pojazd. Przepustowość na dwa wozy, albo problemy z zajeżdżaniem jak na Makach. Cieszę się że moje i Wasze pieniądze są tak dobrze wydawane.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2036
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » wczoraj, 9:46

LLoan pisze: 10 lis 2025, 19:42 Do trwałego usunięcia kwalifikują się Teatr Variete i Plaza (obecnie nieczynny) zaś Nullo powinno być scalone z Fabryczną (z naciskiem na bliższą lokalizację do tego pierwszego).
Ok, zawsze coś. Przy czym szybszy przejazd przez Al. Pokoju nie powinien być pretekstem do żadnych cięć na innych ciągach, a po prostu usprawnieniem funkcjonowania krakowskiej komunikacji miejskiej.
Bautosz pisze: 10 lis 2025, 20:51 Odnośnie pętli na os. Widok to gdy MPK wejdzie już w posiadanie dwukierunkowych 33-metrowców, myślę, że można przystosować żeberko jako dodatkowy peron. Można by nawet pokusić się o dobudowę drugiego ślepego toru, by zapewnić funkcjonalność (1 linia, 2 tory). Technicznie chyba nic nie stoi na przeszkodzie.
Gdyby powstała trasa na Azory, prawdopodobnie trafią tam "3" i "5". Przedłużona "3" prawdopodobnie będzie miała 16 brygad, a "5" 8 brygad. Łącznie 24 brygady, a dwukierunkowych tramwajów 33-metrowych ma być 30. Wykorzystanie 80% w przypadku PESY i tak może być ciężkie do osiągnięcia, więc raczej na Bronowice Małe nic już nie trafi. Ciągle uważam jednak, że jeżeli "2" miałaby wylecieć z Salwatora, powinna trafić na Bronowice Małe, więc dałoby się na nią skierować GT8 lub N8, przez co Twój pomysł miałby rację bytu. Pytanie jednak czy likwidacja żeberka w obecnej formie to najlepszy pomysł - czasami widzę jednak, że jest ono wykorzystywane, a jakiś tramwaj tam wycofuje.
judash pisze: 10 lis 2025, 22:01 Rozbudowa Widoku mogłaby być w innym zakresie np. stosując model warszawski jak na pętli Krakowska P+R czy Dworzec Wschodni tj. dodatkowe 2 perony za pętlą czyli na Balickiej.
Gdzie chcesz na Balickiej za pętlą zmieścić aż dwa perony? Moim zdaniem nawet jeden nie ma szans się tam zmieścić, ale może, pomimo że mieszkam w okolicy, nie wiem o czymś.
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 22:48 Ja też nie jestem, ale jednak to Ty mówiłeś że linie f15 są spoko jak je skoordynujemy. No to mamy "4" z f15 i przepełnieniami, z czym ją koordynować? Albo 20, albo 24 i 8, albo wszystkimi naraz. Postawiono na opcję 1 i 3 równocześnie, i nie zadziałało bo są przepełnienia.
Czyli postawiono na koordynację linii f~15 z f~7,5, a nie dwóch linii f~15. Przy czym jeżeli kursów na ciągu jest za mało, nawet najlepsza koordynacja nic nie da i nie pozwoli na pozbycie się przepełnień, a obecnie kursów na ciągu bronowickim jest mniej nawet niż w stałym układzie.
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 22:48 Pewnie powinna, ale mnie zastanawia co zrobią jeśli nie pojedzie. Czy sensowne jest puszczenie 124/152 ulicą Rakowicką pomijając r. Mogilskie? Raczej nie. Więc pewnie 152 będzie robić wjazdy pod cm. Rakowicki jak 124, przy założenaich jw., czyli że 2 i 124 wylatują.
Sensowne jest oparcie transportu publicznego na tramwajach tam, gdzie istnieje infrastruktura tramwajowa. Zastępowanie tramwaju autobusem nie jest sensowne, jest regresem.
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 22:48 Czy w ZTP omyłkowo zatrudniono maszynę losującą???
ZTP od kilku lat zachowuje się jakby wszystkie decyzje podejmowała maszyna losująca lub inna małpa. Niestety pracuje tam przynajmniej 100 pracowników, na których pensje wydawane są pieniądze, których brakuje potem na kursy. Co do przystanków, mogę się z Tobą zgodzić.
sorig pisze: 10 lis 2025, 22:50 Pamiętam, że kiedyś tu na forum, może na pkk.info jeszcze @Cukier lub ktoś inny rozrysowywał, że na minimalnych parametrach zmieściłby się trzeci tor wewnątrz.
Pytanie czy z absurdalną polityką taborową MPK, polegającą na sprowadzaniu PES oraz 50-letnich używek, minimalne parametry nie oznaczałyby wykolejeń nie pętli, czego raczej nie chcemy.
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 23:05 Co do pętli na Widoku - moim zdaniem a) wyjazd z ul Na Błonie na pewno nie potrzebuje 3 pasów, a lewoskręt z Balickiej w nią też raczej nie potrzebuje osobnego pasa. Można je polikwidować, odzyskując miejsce na 3-ci tor na zewnątrz pętli (nawet bez likwidacji lewoskrętu na Balickiej się powinno udać).
W godzinach szczytu te dodatkowe pasy niestety się przydają, jednak osobiście też jestem zdania, że priorytetem powinny być tramwaje (chociaż warto wiedzieć, że takie zmiany wpłynęłyby na opóźnienia autobusów kursujących na lub przez Bronowice Małe).
Ydhflx pisze: 10 lis 2025, 23:05 Wada - taki tor miałby wspólny przystanek końcowy z obecnym zewnętrznym. A także b), w rejonie obecnego przystanku końcowego jest dość szeroko - czy to na jezdni (zatoka dla autobusów z miasta i szykany na jej ominięcie), czy też trochę trawnika od strony osiedla. Spokojnie by wszedł podwójny przystanek końcowy, taki jak na Borku. Może to kiedyś narysuję, o ile jeszcze tego nie robiłem tu kiedyś. W każdym razie, moim zdaniem miejsce spokojnie jest, nie trzeba nic wyburzać.
Chcesz to narysuj, być może faktycznie nie byłaby potrzebna tak wielka przebudowa. Pytanie czy jest w ogóle wola dołożenia kolejnych kursów na ciąg bronowicki, swego czasu ZTP wymyślał przecież niedasizm z podstacją (chociaż przecież 32 p/h na ciągu bronowickim już były).
Kaszmir pisze: wczoraj, 0:30 Spotkałem się z takim argumentem. Obrazuje to ten plan:
https://www.tramwajdomistrzejowic.pl/wp ... name-2.png

Jedyne miejsca, gdzie może stać wagon to dwa różowe perony w dolnej części grafiki. Każdy z nich pomieści po jednym tramwaju. W pozostałych miejscach pojazdy nie mogą stać bo albo są przejścia dla pieszych, albo wspólny tor, gdzie postój oznaczałby blokowanie wyjazdu/wjazdu na oba perony.

Jeśli tak rzeczywiście będzie, to na pętli naraz będą mogły stać tylko dwa składy. Jeśli chcieć dwie linie, to każda z nich musiałaby mieć postój poniżej 15 minut. Dla "14", która już ma ciasno w Bronowicach, może to być trudne.
"9" i "14" niemal na pewno obsługiwane będą przez tramwaje 33-metrowe. W skrajnym przypadku mogą być to też tramwaje 26-metrowe (gdyby tramwaje 33-metrowe okazały się bardziej potrzebne na przedłużonej "16" lub "49"), jednak na pewno nie będą to tramwaje ponad 40-metrowe. Jeżeli na jednym torze będzie stał 33-metrowy tramwaj linii "9", a na drugim torze 33-metrowy tramwaj linii "14", za jednym z nich zmieści się jeszcze 33-metrowy tramwaj, blokujący jednak rozjazdy oraz chodnik na tyły peronu. Nie jest to idealne rozwiązanie, jednak lepsze niż brak "14" - "drugie" tramwaje linii "9" i "14" mogą blokować rozjazdy na przemian i jakoś to funkcjonować będzie. Najgorsze jest jednak, że faktycznie te dwie linie f~15 to chyba będzie maksimum na tej pętli. Czyli mamy do czynienia z bublem za prawie 2 miliardy złotych, który na pewno odbije się w przyszłości na pasażerach. Jeżeli nawet z powodu jakiejś awarii chociażby na kilkadziesiąt minut wyłączyć trzeba będzie ciąg na osiedle Piastów, może być problem ze skróceniem "52" do Mistrzejowic. Przekierowanie na Rondo Hipokratesa też oczywiście nie będzie wchodzić w grę, ponieważ nie zadbano o wjazdy na nią od strony Mikołajczyka. Będzie "ciekawie", a dwutorowa pętla o pojemności z trudem 8 p/h to coś czego jeszcze nie grali i bubel, który przebija chyba nawet Czerwone Maki. No ale ktoś to zaprojektował, dopuścił, a teraz wykonuje. Dlaczego na żadnym etapie nikt nie zastanowił się, że pętla w takim kształcie będzie niefunkcjonalna? Nie wiem czy w ogóle da się odpowiedzieć na to pytanie.
Kaszmir pisze: wczoraj, 0:30 Po pierwsze nie wiadomo, co z autobusami. Niektóre plany zakładały utrzymanie "124/424" i może nawet wydłużenie do Życzkowskiego. "152" na bank zostanie (w jakiejś formie) bo łączy Olszanicę z I obwodnicą. Pytanie co z "502" - osobiście liczę, że zostanie i będzie bardziej scalone ze "152". Dawniej wszak linia miała f7,5.
Nie wiadomo, jednak raczej nie po to oddaje się nową trasę tramwajową, żeby głównym połączeniem 1O z okolicami Olszy dalej były autobusy. Na pewno ich liczba kursów nie utrzyma się na obecnym poziomie, więc w związku z tym tramwaje powinny wnieść jakąś wartość dodaną, którą raczej nie jest zastępowanie jednej linii inną o tej samej częstotliwości kursowania.
Kaszmir pisze: wczoraj, 0:30 Jeśli chodzi o tramwaje, zamiana "2" na "16" byłaby jednak na plus bo "2" jest bardzo słabo wykorzystana. Co z tego że są kursy, jeśli służą małej liczbie osób? Po zmianie cieszyłyby się większą popularnością.
Jeżeli tyle samo p/h to zmiana na plus, uznać można, że niewielkie ich zmniejszenie ma zerowy wpływ na jakość krakowskiej komunikacji miejskiej. Tym sposobem ciąć można w nieskończoność, dochodząc do całkowitej likwidacji systemu transportu publicznego. Likwidacja "2" i wynikające z tego konsekwencje dla jej pasażerów to tylko jeden problem. Drugim problemem jest fakt, że na Cmentarz Rakowicki trzeba będzie coś skierować. Pojawiały się w tej dyskusji już różne propozycje, jednak w każdej z nich ciąg, z którego linia mająca trafić na Cmentarz Rakowicki była zabierana, nie miał otrzymać za to żadnej rekompensaty. Czyli w praktyce kolejne cięcia - nie można na to pozwolić.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot], Bautosz, canoe_bart, M0096, Szymi i 4 gości