Budżet 2026

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1442
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Budżet 2026

Post autor: GoMeZz391 » wczoraj, 16:27

Na BIPie jest już propozycja Prezydenta co do budżetu na rok 2026.

https://www.bip.krakow.pl/?bip_id=1&dok_id=236608

Jak sam Prezydent chwali się na swoich specjałach, zakłada on urealnienie, jest oparty na wskaźnikach, a przede wszystkim bliżej mieszkańców.
Aleksander Miszalski pisze: Budżet na 2026 rok❓ Urealniony i oparty na wskaźnikach, a co najważniejsze bliżej Was!

W przyszłym roku planujemy dochód ogólny na poziomie ponad 10,1 mld zł - o ponad pół miliarda więcej niż w tym roku! Wydatki inwestycyjne wyniosą ponad 1,4 mld zł.

Dzięki podejmowanym od początku kadencji działaniom do 2029 roku przejdziemy z deficytu do l nadwyżki budżetowej, która wyniesie ponad 400 mln zł.

Poprawiliśmy również stan nadwyżki operacyjnej:
👉🏻 na koniec 2023 roku wynosiła ona ok. 700 mln zł na minusie,
👉🏻 na koniec 2024 roku ok. 260 mln zł na minusie,
👉🏻 według planu na 31 października tegoroczny deficyt wyniesie już jedynie ok. 85,5 mln zł,
👉🏻 a już w przyszłym roku wypracujemy 140 mln zł nadwyżki operacyjnej.

W następnych latach nadwyżka będzie stale rosła co pozwoli nam na wyhamowanie zadłużenia i powolną, ale realną walkę z nim - w 2029 roku według prognozy nadwyżka operacyjna wyniesie ok. 1,2 mld zł!

Nowy budżet i zaktualizowana Wieloletnia Prognoza Finansowa to również nowe inwestycje blisko Was - mieszkańców!

Na Pakt dla krakowskich osiedli, czyli m.in. budowę nowych i remonty chodników, a także remonty dróg wydamy do 2029 roku ok. 500 000 000 złotych.

Zwiększamy również - zgodnie z moim programem - środki dla Rad Dzielnic o kolejne 15 mln złotych (w 2024 r. środki dzielnic wynosiły 69 mln zł, a już w przyszłym roku 99 mln zł i planowane 144 mln zł w 2029 roku).

W budżecie na 2026 rok znajdzie się również szereg inwestycji i zadań, które pochodzą bezpośrednio od Was, przekazaliście mi je na Ławkach Dialogu, m.in. budowa ekranów akustycznych na ul. Klasztornej, budowa linii tramwajowej na os. Złocień, modernizacja XLIII LO, program modernizacji dróg, rozbudowa ul. Szafrana i likwidacja barier architektonicznych, w tym dobudowanie wind do budynków komunalnych.

W 2026 roku najwięcej wydamy na edukację (35%) oraz transport i łączność (19%).

Każdy 1000 zł wydany w 2026 roku przez miasto to:
👉🏻 344,62 zł na edukację,
👉🏻 193,78 zł na transport i łączność (w tym środki na budowę metra),
👉🏻 108,36 zł na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska,
👉🏻 72,88 zł na administrację publiczną,
👉🏻 52,79 zł na politykę społeczną,
👉🏻 42,47 zł na wsparcie rodzin,
👉🏻 45,57 zł na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego
👉🏻 139,53 zł na inne wydatki (m.in.: mieszkalnictwo, sport, zdrowie i bezpieczeństwo).

Zabezpieczyliśmy również środki na tereny zielone: 53 mln zł na wykup terenów zielonych pod nowe parki, 1 mln zł na Park Woźniców w Czyżynach i 17 mln zł na pozyskanie terenu Ośrodka Sportu i Rekreacji "Krakowianka".

Planowanie przyszłorocznego budżetu nie było proste. Z jednej strony chcemy inwestować i poprawiać jakoś życia mieszkańców, ale z drugiej strony musimy pamiętać o zadłużeniu miasta. Z tego powodu kluczowe było urealnienie wydawanych przez nas środków, przede wszystkim w transporcie i edukacji. Budżet jednak zawsze powinien być i będzie blisko Was, ponieważ to dla Was krok po kroku zmieniamy Kraków w dobrym kierunku!

Projekt budżetu i informacje na temat wydatków znajdziecie jeszcze dziś na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
https://www.facebook.com/share/p/1ASAC3fwaE/

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1739
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Budżet 2026

Post autor: yosujiro » wczoraj, 17:03

Pod kątem KM nie widzę powodu do radości z nowego budżetu...

MM869
Miłośnik
Posty: 89
Rejestracja: 03 gru 2024, 9:47

Re: Budżet 2026

Post autor: MM869 » wczoraj, 17:14

Plan na poziomie wykonania tego roku, a gdzie choćby uwzględnienie waloryzacji stawek...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7150
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Budżet 2026

Post autor: Kaszmir » wczoraj, 17:59

MM869 pisze: wczoraj, 17:14Plan na poziomie wykonania tego roku, a gdzie choćby uwzględnienie waloryzacji stawek...
No właśnie, jeśli dobrze rozumiem plik pdf to na transport założono 1,05 mld zł, czyli dokładnie tyle samo co w tym roku. Nawet w 2025 taki budżet oznaczał olbrzymie cięcia, a przecież w 2026 będzie waloryzacja stawek, do tego zostanie otwarte torowisko na Meissnera.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2041
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Budżet 2026

Post autor: Bayer2003 » wczoraj, 18:23

Kaszmir pisze: wczoraj, 17:59 No właśnie, jeśli dobrze rozumiem plik pdf to na transport założono 1,05 mld zł, czyli dokładnie tyle samo co w tym roku. Nawet w 2025 taki budżet oznaczał olbrzymie cięcia, a przecież w 2026 będzie waloryzacja stawek, do tego zostanie otwarte torowisko na Meissnera.
Jesteś pewien, że w 2026 roku na Meissnera pojawią się liniowe tramwaje? Na razie pozostało jeszcze dość dużo do zrobienia. Waloryzacje stawek nie powinny być tak duże jak w poprzednich latach (inflacja spadła), do tego 2026 rok upłynie pod znakiem kolejnych remontów. Być może ten budżet pozwoli na brak kolejnych cięć, jednak z pewnością nie pozwoli na jakikolwiek rozwój :(.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Pokrzywa
Ekspert
Posty: 595
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Budżet 2026

Post autor: Pokrzywa » wczoraj, 20:47

Spoko, będzie Bagatela, będzie Starowiślna - szykuje się sekator
ona/jej

Ydhflx
Ekspert
Posty: 739
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Budżet 2026

Post autor: Ydhflx » wczoraj, 22:45

Zamknięcie Bagateli to będzie brzytwa jakiej dawno nie widziano. To zdecydowanie zasługuje na osobny wątek, ale wspomnę tylko przepustowość pętli w tej części miasta - dodatkowych 28poc/h za Chiny nie upchają, tym bardziej że 4 jest w Krakowiakach a 8, 14 i 24 w Lajkonikach. Salwator ciasny i już ma 12 poc/h, Cichy Kącik tak samo; a nawet gdyby nie miały, to przepustowość Westerplatte. Dalej, DT od Długiej zmieści jeden tramwaj, a od Pawiej w teorii ma 17+19, a wysłanie na KG oznacza z kolei problemy z przepustowością Bratysławskiej.

Pod względem liczby wzkm prawdopodobny wydaje się układ z 2 i 6 złączonymi jak obecnie, 14 złączonym z 24, 4 na DT, 8 na CK, 13 z f15 - na Salwator lub okrężnie do Starowiślnej. To jest tylko luźny pomysł żeby zobrazować skalę cięć jakiej się możemy spodziewać, więcej będzie na prawdę ciężko upchać. I to są cięcia na prawie cały rok.

De facto jedynym polem manewru jest tutaj zrobienie bądź nie linii wahadłowej Bronowice Małe - Batorego. I powiem tak, nie nastawiał bym się...

fysztof
Ekspert
Posty: 944
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Budżet 2026

Post autor: fysztof » dzisiaj, 10:39

Faktycznie, ważny wątek poruszasz. Zamknięcie Bagateli musi wiązać się z ograniczeniami... Byłoby fajnie, gdyby powstała linia wahadłowa do Bronowic, ale myślę, że tak się nie stanie - bo czas odcięcia pewnie potrwa z 7-8 miesięcy patrząc na obecne realia remontowe, a to jednak za długo by wagony pozostawały odcięte od zajezdni. Który to już raz kłania się brak takiego 'głupiego' łącznika Cichy Kącik - Królewska:-/

Co do linii, jeszcze jest "20" z f=7,5, które też musi się gdzieś zmieścić - oraz autobusy. W związku z tym ciekaw jestem czy postanowią etapować prace i zacząć od strony Karmelickiej, by jak najdłużej utrzymać przejezdność na relacji Dunajewskiego - Podwale.

Natomiast już przy pełnym wyłączeniu skrzyżowania... no będzie się działo. Czy tak jak niżej?
"2" zawieszone
"4" w przeszłości bywała łączona z "24", ale powstaje z tego mega długi tasiemiec... niemniej, przynajmniej tabor by się zgadzał;-)
"8" do CK to niemal pewnik - zamiast "20" tamże.
"13" na Salwator
"14" obstawiam, że trafi na Cmentarz Rakowicki (druga opcja to przez tunel na DT, ale wtedy "19" musi trafić na Cm. Rakowicki)
"20" przez Długą do DT

kucyk
Ekspert
Posty: 2581
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Budżet 2026

Post autor: kucyk » dzisiaj, 13:21

Ja najczęściej pamiętam łączenie "4" z "13" a nie z "24. Najczęściej było to "73". I też była zawsze w Pasach. ;)

fysztof
Ekspert
Posty: 944
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Budżet 2026

Post autor: fysztof » dzisiaj, 14:36

Fakt, tak bywało częściej;-) Na przykład w 2018, gdy remontowano ciąg bronowicki, powstały "73" jako połączenie "4/44" z "13" oraz "78" jako połączenie "8" i "20. Teraz jednak zamiast "44" mamy "75" do Górki Narodowej i częstotliwości "4" i "13" się nie łączą... no chyba, że ta druga zostanie ścięta w szczycie. Niemniej wydaje mi się, że spokojnie "13" może pojechać na Salwator jak obecnie, w miejsce "2". Stąd wróżę połączenie "4" i "24" jako "74":-)
"8" i "20" też powinny pozostać rozłączone, bo inaczej obsłużyłyby tylko kawałek I obwodnicy (Westerplatte).
Co do Lubicz i Westerplatte, to chyba teraz jest tam ciaśniej niż będzie przy remoncie Bagateli.
Ewentualnie możliwe jest, że "10" pojedzie jak obecnie przez Dietla, Grzegórzecką i Powstania Warszawskiego (szczególnie jeśli pętla DT okaże się za mała na przyjęcie "20" i trzeba będzie zawiesić "19", wtedy "10" niejako ją zastąpi - co mamy teraz).

Ydhflx
Ekspert
Posty: 739
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Budżet 2026

Post autor: Ydhflx » 42 min temu

Połączenie 4 z 13 byłoby o tyle dziwne, że nie ma to sensu taborowo. Na Bieżanów jedzie się (po trasie 13) ok. 12 minut dłużej niż na BM, czyli trzebaby dołożyć dwie Pesy. Wzięte oczywiście z 24, która np. mogłaby być połączona z 14 w Stadlerach. Podobnie z łączeniem 14 z 13, tylko że tam by trzeba wziąć skądś Stadlery.

Taka siatka oznaczałaby zatem skierowanie Pes z Kurdwanowa na Bieżanów, co moim zdaniem byłoby niekorzystne. Zwolnione tramwaje powinny zamiast tego pójść na 20, o czym zaraz. Dlatego taborowo, najsensowniejsze będzie połączenie 4 z 24, choć oczywiście tabor to nie jedyne względy.

Co do reszty, myślę że nie warto łączyć więcej. Skoro i tak zamykamy najważniejszą odnogę z I obwodnicy na zachód, to nie tnijmy kolejnych. Oprócz obecnych pasażerów, dojedzie na nich cała masa przesiadkowów z autobusów z Alei (obecnie przesiadających się na Pl. Inwalidów), a do tego przesiadkowicze z 310, 164, (173,)
którzy dotychczas przesiadali się na Bronowicach SKA, a będą jechać na Muzeum Narodowe / Jubilat. Pod kątem tych pasażerów, to z kolei na CK powinno na pewno zostać 20 przez Westerplatte i Pl. Wszystkich Świętych (najlepiej właśnie w Stadlerach - zamiast wysyłać je czy Pesy na Bieżanów), a także najlepiej jeszcze druga linia.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości