Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Gołąb_NGT8
Znawca
Posty: 135
Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Gołąb_NGT8 » 15 lis 2025, 15:06

Czyli da się z KG na Azory?

Ydhflx
Ekspert
Posty: 741
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Ydhflx » 15 lis 2025, 15:55

Gołąb_NGT8 pisze: 15 lis 2025, 15:06 Czyli da się z KG na Azory?
Co masz na myśli? Na KG jest już wyprowadzone torowisko w kierunku Azorów, tak że będzie dało się tę odnogę zbudować nie rozkopując węzła.

Gołąb_NGT8
Znawca
Posty: 135
Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Gołąb_NGT8 » 15 lis 2025, 16:00

Z pętli KG (peronów 3/5).

canoe_bart
Znawca
Posty: 119
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: canoe_bart » 15 lis 2025, 16:50

Nie ma połączenia z pętli na KG w stronę Azorów, a nie wsadzisz tam rozjazdów w tym kierunku, bo trzeba by zlikwidować przystanki końcowe, a przy okazji ograniczylibyśmy przepustowość samej pętli o kolejne kilka kursów/h, która już jest zmniejszona względem tego, co było przed przebudową

Stopiatka
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 20 paź 2025, 11:32

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Stopiatka » 15 lis 2025, 17:02

Ciekawi mnie, jak będą wyglądały przystanki na odcinku Azory - K. Górka. Do tej pory w Krakowie stawiano perony pod tramwaje jednokierunkowe, a teraz jest pierwsza okazja na przystanek dwukierunkowy przez budowę linii na Azory. Jeden peron na środku, między torami, z którego mogą korzystać tramwaje dwukierunkowe, otwierając drzwi z tej strony, którą trzeba. Taki układ byłby krótszy i mniej ingerowałby w zieleń, o którą tak walczą. Ciekawe, czy właśnie na to się zdecydują, czy znów zobaczymy rozwiązanie znane z wcześniejszych inwestycji.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 741
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Ydhflx » 15 lis 2025, 17:23

Stopiatka pisze: 15 lis 2025, 17:02 Ciekawi mnie, jak będą wyglądały przystanki na odcinku Azory - K. Górka. Do tej pory w Krakowie stawiano perony pod tramwaje jednokierunkowe, a teraz jest pierwsza okazja na przystanek dwukierunkowy przez budowę linii na Azory. Jeden peron na środku, między torami, z którego mogą korzystać tramwaje dwukierunkowe, otwierając drzwi z tej strony, którą trzeba. Taki układ byłby krótszy i mniej ingerowałby w zieleń, o którą tak walczą. Ciekawe, czy właśnie na to się zdecydują, czy znów zobaczymy rozwiązanie znane z wcześniejszych inwestycji.
Obstawiam standardowe perony, wszak końcówka dla dwukierunkowych jest tylko "tymczasowa" do czasu zbudowania drugiego etapu z normalną pętlą.

Po drugie, to nie takie proste jak na kolei. Tramwaje w Krakowie jeżdżą że złożonymi lewymi lusterkami bo skrajnia na łukach czy coś, więc motorniczy nie widział by co się dzieje na przystanku.

Awatar użytkownika
karol dżonson
Pasażer
Posty: 34
Rejestracja: 24 wrz 2025, 17:33

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: karol dżonson » 15 lis 2025, 17:34

Stopiatka pisze: 15 lis 2025, 17:02 Ciekawi mnie, jak będą wyglądały przystanki na odcinku Azory - K. Górka. Do tej pory w Krakowie stawiano perony pod tramwaje jednokierunkowe, a teraz jest pierwsza okazja na przystanek dwukierunkowy przez budowę linii na Azory. Jeden peron na środku, między torami, z którego mogą korzystać tramwaje dwukierunkowe, otwierając drzwi z tej strony, którą trzeba. Taki układ byłby krótszy i mniej ingerowałby w zieleń, o którą tak walczą. Ciekawe, czy właśnie na to się zdecydują, czy znów zobaczymy rozwiązanie znane z wcześniejszych inwestycji.
Też nie sądzę aby takie przystanki miały tam sens, a to też z powodu takiego iż wybudowanie łącznika Azory - Cichy Kącik (o ile miasto w końcu zechce łaskawie się nad tym pochylić) otworzyłoby możliwość posłania linii w relacji Górka Narodowa - Azory - CK - dalej na południe, do obsługi raczej zwykłymi wagonami. Tylko takie coś wymagałoby dobudowania przystanków na KG, bo o nich oczywiście też nikt nie pomyślał.

canoe_bart
Znawca
Posty: 119
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: canoe_bart » 15 lis 2025, 23:37

Taka relacja obwodowa miałaby potoki jak obecna 11 z prostego względu - dominującymi kierunkami ruchu są połączenia z i do centrum. Zresztą było mówione tutaj swego czasu, że problemy, jakie były tworzone przez różne instytucje tylko przy samej Głowackiego (tam okoniem stawał nie tylko WKZ, ale i ZIS czy MON) praktycznie uniemożliwiają budowę tej linii. Inna sprawa, że problemów z tą trasą jest więcej niż się wydaje - sama pętla na Cichym Kąciku wymagałaby tak poważnej przebudowy, że musiałaby się diametralnie zmienić stała organizacja ruchu na pobliskim osiedlu. Nie zdziwiłbym się, gdyby się okazało, że kolejnym dużym oponentem tej trasy będzie AGH, ale o ile dobrze pamiętam, to oficjalnie władze uczelni nigdzie nie wyraziły stanowiska w tej sprawie.

PS. Prosiłbym adminów o przeniesienie ostatnich postów do właściwego tematu

Awatar użytkownika
karol dżonson
Pasażer
Posty: 34
Rejestracja: 24 wrz 2025, 17:33

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: karol dżonson » wczoraj, 0:26

canoe_bart pisze: 15 lis 2025, 23:37 Taka relacja obwodowa miałaby potoki jak obecna 11 z prostego względu - dominującymi kierunkami ruchu są połączenia z i do centrum.
Nie no, obecność Miasteczka, UKENu, i Stadionów (no i oczywiście możliwość przesiadki na metro :---D przy Muzeum) raczej dałyby przyzwoity potok na takiej np. wydłużonej szóstce. 21 też nie jedzie do centrum a nie świeci pustkami.
O zastrzeżeniach MON-u nie słyszałem wcześniej, o ile np. ZIS to rozmowy miasta z miastem o tyle MON faktycznie może tu zrobić spory kłopot

canoe_bart
Znawca
Posty: 119
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: canoe_bart » wczoraj, 1:57

karol dżonson pisze: wczoraj, 0:26 Nie no, obecność Miasteczka, UKENu, i Stadionów (no i oczywiście możliwość przesiadki na metro :---D przy Muzeum) raczej dałyby przyzwoity potok na takiej np. wydłużonej szóstce. 21 też nie jedzie do centrum a nie świeci pustkami.
O zastrzeżeniach MON-u nie słyszałem wcześniej, o ile np. ZIS to rozmowy miasta z miastem o tyle MON faktycznie może tu zrobić spory kłopot
Według KBR z 2023 r., 21 w obie strony przewoziła w ciągu dnia łącznie ok. 8,5 tysiąca osób (średnia na kurs oscylowała między 51 a 54 pasażerów), co czyni ją drugą najsłabiej zapełnioną całodzienną linią tramwajową, więc nie jest też tak dobrze, a nawet przy zawieszeniu 16 nie przewozi ona więcej niż 12-13 tysięcy osób (bo tyle łącznie pasażerów zebrały obie linie). 6 miałaby szansę zyskać przy wydłużeniu z Alei 3 Maja na północ, tyle że równie dobrze może wcześniej wrócić na swoją pierwotną pętlę.

Z MON jest taka sprawa, że po wschodniej stronie ulicy są tzw. tereny zamknięte, nad którymi sprawują nadzór (w dużym uproszczeniu, tam jest jednostka logistyczna, oddział żandarmerii wojskowej, a w głębi też batalion powietrznodesantowy). Najłatwiej byłoby pójść proceduralnie w ZRID, ale tutaj sprawa się komplikuje, bo do podziału i wywłaszczenia konkretnych działek wypadałoby zdjąć klauzulę tajności, a w obecnej sytuacji geopolitycznej nic takiego nie nastąpi.

Stopiatka
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 20 paź 2025, 11:32

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Stopiatka » wczoraj, 16:00

Ydhflx pisze: 15 lis 2025, 17:23 Obstawiam standardowe perony wszak końcówka dla dwukierunkowych jest tylko "tymczasowa" do czasu zbudowania drugiego etapu z normalną pętlą.

Po drugie to nie takie proste jak na kolei. Tramwaje w Krakowie jeżdżą ze złożonymi lewymi lusterkami bo skrajnia na łukach czy coś więc motorniczy nie widziałby co się dzieje na przystanku.
Racja, nie pomyślałem o lusterkach. To uniemożliwia całkowicie budowę takich peronów, a szkoda. Natomiast „tymczasowa końcówka” się pewnie stanie taką tymczasową, jak pętla na Salwatorze :)
karol dżonson pisze: 15 lis 2025, 17:34 Też nie sądzę aby takie przystanki miały tam sens a to też z powodu takiego iż wybudowanie łącznika Azory - Cichy Kącik (o ile miasto w końcu zechce łaskawie się nad tym pochylić) otworzyłoby możliwość posłania linii w relacji Górka Narodowa - Azory - CK - dalej na południe do obsługi raczej zwykłymi wagonami. Tylko takie coś wymagałoby dobudowania przystanków na KG bo o nich oczywiście też nikt nie pomyślał.
Jak ta linia w ostatniej wersji z ZDMK miała iść? Piastowska, a dalej Głowackiego? Przyznam szczerze, że przy tym, ile w ostatnich latach wybudowano nowych obiektów, trudno mi sobie wyobrazić trasę tramwaju bez kontrowersyjnej ingerencji w już istniejącą infrastrukturę.

A jeśli chodzi o przystanki przy KG, to byłaby to dobra okazja, żeby zastanowić się nad autobusami w kierunku NH i Bronowic. Jeszcze się ostatecznie okaże, że za wiele lat, przy oddaniu linii, o której mówisz, zrobi się dla tramwaju przystanek „Sosabowskiego”

--------

I tu proszę jeszcze o poprawkę kogoś, kto ma wiedzę. Przystanki od KG do Azorów miały wyglądać tak?

Krowodrza Górka (obecny końcowy dla 3 i 5 oraz przelotowy dla 18, 50 i 75)
Opolska Kładka
Park Krowoderski
Mehoffera
Azory

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7155
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Kaszmir » wczoraj, 17:36

Przypomnienie - zgodnie z Art. 6. §4. Regulaminu Forum, nie piszemy postów jeden pod drugim jeśli upłynęło mniej niż pół godziny - w takim przypadku należy w zamian użyć opcji "edytuj". Posty scaliłem.
Stopiatka pisze: wczoraj, 16:00I tu proszę jeszcze o poprawkę kogoś, kto ma wiedzę. Przystanki od KG do Azorów miały wyglądać tak?

Krowodrza Górka (obecny końcowy dla 3 i 5 oraz przelotowy dla 18, 50 i 75)
Opolska Kładka
Park Krowoderski
Mehoffera
Azory
Tak by wchodziło, bo takie przystanki są zaznaczone na głównej mapie na stronie ZTP przy projektowanej linii:
https://ztp.krakow.pl/kmk/mapy-i-schematy-kmk


impuls
Ekspert
Posty: 1626
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: impuls » wczoraj, 23:01

Czy w projekcie Budżety na 2026 jest coś na budowę tramwaju na Azory. Miała być nowa decyzja środowiskowa i też cisza. Oby dotacja z Feniksu nie przepadła.

canoe_bart
Znawca
Posty: 119
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: canoe_bart » dzisiaj, 0:08

impuls pisze: wczoraj, 23:01 Czy w projekcie Budżety na 2026 jest coś na budowę tramwaju na Azory. Miała być nowa decyzja środowiskowa i też cisza. Oby dotacja z Feniksu nie przepadła.
MFiPR na wniosek władz miasta wstrzymał wiosną procedowanie wniosku o udzielenie dotacji z owego funduszu i dał miastu czas do końca marca przyszłego roku na uzyskanie nowej DŚU. Według informacji z września dostępnych w internecie, aktualnym etapem było tworzenie opracowania w ramach trwającej od lipca oceny oddziaływania na środowisko, zawierającego prognozy ruchu czy analizę drgań i wibracji z budowy i eksploatacji. Jeżeli miałbym obstawiać, to w najgorszym scenariuszu ministerstwo przedłuży zawieszenie oceny wniosku o następne kilka miesięcy, o ile będzie pewność, że sprawy są na takim etapie, że uda się uzyskać ZRID i wyłonić wykonawcę na projekt i roboty budowlane najpóźniej w III kwartale 2027 r., tak aby ukończyć inwestycję i ją rozliczyć do końca 2029 r. (jest to próg graniczny w przypadku środków z FEnIKS-a).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości