Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Ankin
Specjalista
Posty: 362
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 03 paź 2025, 14:16

suchy pisze: 03 paź 2025, 12:27 Co zaś do skasowanych Punktów w Krakowie - być może rozchodzi się o to, że wszystkie dotychczasowe PSB były prowadzone w budynkach lub pomieszczeniach należących do MPK (Wawrzyńca, wspomniana Krowodrza - nie wiem jak Czyżyny oraz Powst.Wlkp. ale chyba też są MPK?).
Więc miasto (ZTP) po przejęciu sprzedaży biletów pewnie zwyczajnie nie chciało płacić za wynajem, tylko woleli je prowadzić w lokalach będących własnością gminną (MPK owszem też należy do gminy - ale jest to osobna spółka z własną osobowością prawną, którą też obowiązują jakieś przepisy administracyjne / podatkowe / itp).
Proszę popraw mnie jeżeli mój tok rozumowania jest błędny.
MPK i ZTP to formalnie dwa różnie byty prawne, ale posiadające tego samego właściciela w postaci miasta.
Czy coś poza chęciami stało na przeszkodzie aby majątek w postaci lokali, gdzie dotychczas działały PSBO (np. Krowodrza Górka, Wawrzyńca) przenieść, że się tak wyrażę aportem z MPK do ZTP?
Dla osoby postronnej oraz niezorientowanej w kwestiach formalno-prawnych oraz księgowych w oparciu o które funkcjonują miejskie jednostki, system dystrybucji biletów i dostępność POP–ów, wydaje się przybierać wręcz absurdalną formę, kiedy to np. na pętli na Górce Narodowej może funkcjonować POP, kiedy na innej pętli podobny punkt został zamknięty.
Przeciętny pasażer KMK zapewne nawet nie wie, że istnieje taki byt jak ZTP i wszystko co z komunikacją związane (przez system sprzedaży biletów, rozkłady a na samym fakcie jak realnie jeżdżą autobusy i tramwaje) sprowadza do wspólnego mianownika w postaci największego przewoźnika, czyli MPK.
Ydhflx pisze: 03 paź 2025, 12:54 W temacie, to negatywnie na kolejki (oraz odczucia pasażerów) może działać fakt, że dotychczas studenci mogli mieć bilety na plastikowej legitymacji studenckiej. Od tego roku te legitymacje są wycofywane i zastępowane przez elektroniczne. Jak ktoś chce mieć bilet MPK na karcie, to musi wyrobić ją w punkcie.
W takiej sytuacji tym bardziej aż się prosi o wydłużenie funkcjonowanie tej nielicznej liczby POP-ów, przynajmniej w pierwszym tygodniu października, tylko tyle i aż tyle.
Pozostając przy temacie ESL dostępnych obecnie w aplikacji mObywatel - rozumiem, że jeżeli student chce mieć bilet w formie mobilnej wszystkie formalności jest w stanie załatwić zdalnie bez konieczności udawania się do jednego z POP-ów w celu np. przypisania ulgi do biletu?

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji
Ekspert
Posty: 1587
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Polubił: 5 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji » 03 paź 2025, 18:11

Ankin pisze: 03 paź 2025, 14:16 Pozostając przy temacie ESL dostępnych obecnie w aplikacji mObywatel - rozumiem, że jeżeli student chce mieć bilet w formie mobilnej wszystkie formalności jest w stanie załatwić zdalnie bez konieczności udawania się do jednego z POP-ów w celu np. przypisania ulgi do biletu?
Tak, np w iMKA.
Nie karmić troli :!:

Ankin
Specjalista
Posty: 362
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 03 paź 2025, 19:13

pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji pisze: 03 paź 2025, 18:11 Tak, np w iMKA.
Dziękuję za informację.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7176
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Polubił: 4 razy
Otrzymał  polubienie: 7 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 22 paź 2025, 12:44

Pasażer nie musi mieć biletu przed wejściem do pojazdu. ZTP zmienia stanowisko?
https://krknews.pl/pasazer-nie-musi-mie ... tanowisko/
Jeszcze kilka miesięcy temu Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zapewniał, że „pasażer ma obowiązek posiadać ważny bilet już w momencie wejścia do pojazdu”. Taką odpowiedź cytowaliśmy po historii naszej Czytelniczki, która mimo posiadania biletu mobilnego została ukarana opłatą dodatkową, bo – jak usłyszała – nie pokazała go w odpowiednim momencie. Teraz urzędnicy z Wielopola piszą coś zupełnie innego. W oficjalnym piśmie przesłanym do mieszkańca Prądnika Białego przyznają, że przepisy „nie wskazują wprost, iż wymagane jest posiadanie biletu przed wejściem do pojazdu”.

Ankin
Specjalista
Posty: 362
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 22 paź 2025, 14:03

Kaszmir pisze: 22 paź 2025, 12:44 Pasażer nie musi mieć biletu przed wejściem do pojazdu. ZTP zmienia stanowisko?
https://krknews.pl/pasazer-nie-musi-mie ... tanowisko/
Ciągle jednak zapis o tym, że pasażer nie musi mieć biletu przed wejściem do pojazdu nie jest zawarty w regulaminie przewozu, co tak naprawdę niczego nie zmienia, bo pomimo, że ZTP wysłał jakieś nazwijmy to "oficjalne" pisemko do Redakcji krknewsl.pl, pasażer który:
1. nie kupi biletu w biletomacie znajdującym się w tramwaju/autobusie, gdyby ten nie działał.
2. dedykowana aplikacja do zakupu biletów lub aplikacja bankowa z jakiegoś powodu uległa awarii i tym samym zakup biletów nie jest możliwy.

jest traktowany jako osoba bez biletu... :?

Póki co nadal w przypadku jakichkolwiek problemów z zakupem biletu w pojeździe, wszystko rozbija się o dobrą wolę i odpowiedni poziom empatii kontrolera biletów względem pasażera a z tym różnie bywa, chociaż zdarzają się przypadki naprawdę godne pochwały.
Osobiście uważam, że w Krakowie powinny być rozwiązania z Łodzi - w momencie kiedy biletomat w pojeździe nie działa i dochodzi do kontroli biletów, pasażer może zakupić u kontrolera bilet jednorazowy-80 minutowy.
Niby niewielka zmiana pro-pasażerska ale "na dzień dobry", likwiduje niepotrzebny stres, szczególnie na liniach podmiejskich, gdzie jak zostało już kilkukrotnie wspomniane na łamach forum PKK, problemy z zasięgiem sieci komórkowej skutecznie uniemożliwiają skorzystanie przez podróżnych m. in. z nowych kasowników EMV a biletomatów stacjonarnych jest jak na lekarstwo.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1447
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Polubił: 6 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: GoMeZz391 » 13 lis 2025, 12:59

Masz bilet? I tak zapłacisz karę za brak ważnego biletu.
W połowie października miała ponownie miejsce sytuacja jak w sierpniu.

Urzędnicy obiecali nowy regulamin, jednak jeszcze RMK nie obradowała nad projektem uchwały, w której jest on zawarty, a nawet nie był on na pracy w komisji.
kraków.naszemiasto.pl pisze: I komentuje z goryczą: „Regulamin miał być poprawiony, aby zatroszczyć się o takie osoby, jednak jak się okazuje są one nadal pokrzywdzone…”.
[...]
Do tego swoistego wykazu "za co nie odpowiadają urzędnicy", ZTP postanowił dołożyć teraz jeszcze jedno.
[...]
Sebastian Kowal/ZTP pisze:-Zmiany dotyczące biletów mobilnych, w tym możliwość okazania biletu po kontroli, na przykład w przypadku rozładowania telefonu, zostały ujęte w projekcie uchwały, który nie był jeszcze procedowany przez Radę Miasta Krakowa. Do czasu jego przyjęcia obowiązują dotychczasowe zasady.

- W przypadku planowanych przerw technicznych po stronie banków pasażerowie są wcześniej informowani o niedostępności płatności, dlatego powinni uwzględniać to przy planowaniu podróży.
https://krakow.naszemiasto.pl/maja-bile ... 2-28168241

Ankin
Specjalista
Posty: 362
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 13 lis 2025, 15:07

Retorycznie zapytałbym Pana Kowala: co w sytuacji kiedy pasażer kupił bilet za pośrednictwem aplikacji bankowej a szeroko pojęte IT po stronie banku zaliczyło zgon w trakcie kiedy niczego nieświadomy pasażer odbywa sobie podróż, przekonany o tym że dopełnił wszystkie obowiązki po swojej stronie i opłacił należność za przejazd?
Aplikacja nie działa, nie mamy możliwości okazać bilet...
Domniemanie niewinności to jak widać czysta abstrakcja w mentalności urzędniczej, zaś powiedzenie, że jak się chce psa uderzyć to kij się zawsze znajdzie, ciągle aktualne.
Szkoda... bo chyba nie tak powinna wyglądać propasażerska polityka Krakowa w skali mikro jak i makro.

Jelczyk
Ekspert
Posty: 1133
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24
Polubił: 2 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Jelczyk » 13 lis 2025, 16:06

A jak inne miasta to rozwiązują? Przecież ten system nie jest czymś pierwszym na Świecie?

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1447
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Polubił: 6 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: GoMeZz391 » 13 lis 2025, 17:37

Jelczyk pisze: 13 lis 2025, 16:06 A jak inne miasta to rozwiązują? Przecież ten system nie jest czymś pierwszym na Świecie?
We Włocławku bilety kupione aplikacją są zapisywane w aplikacji i można je okazać nawet gdy podczas kontroli nie ma internetu (mPAY, moBILET, SkyCash, zBiletem.pl).

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 721
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego
Polubił: 2 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Łukasz » wczoraj, 16:53

Proponowane zmiany w taryfie biletowej Komunikacji Miejskiej w Krakowie
Zamiar wzmocnienia oferty i stale rosnące koszty przewozów są głównymi powodami, dla których planowana jest aktualizacja taryfy biletowej Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Zmiana cen biletów pozwoliłaby również zapewnić jeszcze lepszą jakość obsługi mieszkańców. Projekt stosownej uchwały został przesłany do Rady Miasta Krakowa przez prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego.
Po przyjęciu uchwały możliwe będzie wdrożenie pierwszego etapu zmian od 2026 r., co pozwoli zabezpieczyć finansowanie niezbędnych usług transportowych dla mieszkańców bez konieczności ograniczania planowanych inwestycji.

Miasto planuje, że na początek, w nowym roku, wprowadzone zostaną nowe ceny biletów okresowych, do kasowania, a także roczny bilet dla studentów – zgodnie z obietnicą prezydenta Aleksandra Miszalskiego. Natomiast w 2027 r. uruchomiona zostałaby taryfa dynamiczna.

Proponowana zmiana cen biletów okresowych od 2 marca 2026 r.

Bilety miesięczne imienne mieszkańca

na 1 linię: 90 zł normalny / 45 zł ulgowy,
I strefa: 109 zł normalny / 54,50 zł ulgowy / 98 zł dla firm,
półroczny: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy,
półroczny 5+1: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy,
Studencki Roczny – bilet dla studentów, posiadających status Karty Krakowskiej - 470 zł.
Miesięczne imienne metropolitalne na I, II i III strefę oraz bilety łączone (I+II, II+III, I+II+III)

I strefa: 193 zł normalny / 96,50 zł ulgowy / 164 zł dla firm,
II strefa: 132 zł normalny / 66,00 zł ulgowy,
III strefa: 132 zł normalny / 66,00 zł ulgowy,
I i II strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy / 173 zł dla firm,
II i III strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy,
I i II i III strefa: 241 zł normalny / 120,50 zł ulgowy / 205 zł dla firm.
Miesięczne imienne socjalne i aktywizujące

Miesięczny socjalny:

I strefa 30 zł,
I i II strefa 50 zł,
I i II i III strefa 70 zł.
Miesięczny aktywizujący dla osób bezrobotnych:

I strefa 50 zł,
I i II strefa 100 zł,
I i II i III strefa 140 zł.
Proponowana zmiana cen biletów jednorazowych i czasowych od 2 marca 2026 r.

Bilety jednorazowe

1 przejazd: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy.
Bilety czasowe

15-minutowy: 4 zł normalny / 2 zł ulgowy,
30-minutowy: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy,
60-minutowy: 8 zł normalny / 4 zł ulgowy,
90-minutowy: 9 zł normalny / 4,50 zł ulgowy.
Bilety krótkookresowe

24-godzinny (I strefa): 17 zł normalny / 8,50 zł ulgowy,
24- godzinny (I+II+III): 22 zł normalny / 11 zł ulgowy,
48-godzinny: 35 zł normalny / 17,50 zł ulgowy,
72-godzinny: 50 zł normalny / 25 zł ulgowy,
7-dniowy (I strefa): 56 zł normalny / 28 zł ulgowy,
7-dniowy (I+II+III): 68 zł normalny / 34 zł ulgowy,
weekendowy rodzinny: 25 zł.
Propozycja przewiduje też, że w styczniu 2027 r. zostanie wprowadzona kolejna zmiana w taryfie biletowej, nowością miałaby być taryfa dynamiczna. Pozwoliłaby ona na naliczanie opłaty w zależności od faktycznego dystansu pokonanego przez pasażerów. Rozwiązanie to umożliwiłoby bardziej elastyczne korzystanie z transportu miejskiego, było już pilotażowo testowane.

Najważniejsze zasady taryfy dynamicznej:

opłata minimalna 0-3,5 km: 4 zł bilet normalny, 2 zł bilet ulgowy,
każda rozpoczęta jednostka 500 m powyżej 3,5 km: 0,50 zł normalny, 0,25 zł ulgowy,
maksymalna opłata za jedną podróż: 9 zł normalny, 4,50 zł ulgowy,
dzienny limit opłat pasażera: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy.
Uwaga! Po osiągnięciu dziennego limitu kolejne podróże będą mogły być realizowane bez dodatkowych opłat.

Co więcej się zmieni?

Dodatkowo aktualizacja taryfy biletowej objęłaby od 2 marca 2026 r. m.in.:

zmianę cen biletów wspólnych 70-minutowych: 10 zł normalny / 5 zł ulgowy,
zmianę wysokości opłaty dodatkowej za przejazd pasażera bez ważnego biletu – 400 zł,
wprowadzenie uprawnień do bezpłatnych przejazdów także dla absolwentów szkół podstawowych, którzy w roku ukończenia podstawówki będą mogli skorzystać z nich na podstawie dotychczasowej legitymacji również w okresie wakacji, w oczekiwaniu na otrzymanie legitymacji szkoły średniej,
wprowadzenie uprawnień do przejazdów ulgowych dla dawców przeszczepu,
zmiany w zakresie umożliwienia nabywania biletów aktywizujących dla osób bezrobotnych również w kanałach innych niż Punkty Obsługi Pasażerów.
https://krakow.pl/aktualnosci/301273,19 ... oz-tBc0qMA
Radio Famka Kraków 100,5 FM - Twoje lokalne radio
Słuchaj: http://player.famka.pl/
https://www.facebook.com/radiofamka

miki3uwu
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 28 mar 2025, 13:23
Lokalizacja: Kurdwanów
Otrzymał  polubienie: 1 raz

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: miki3uwu » wczoraj, 17:30

W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i zamiast jeszcze większych cięć w komunikacji będzie podwyżka biletów.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 790
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Polubił: 11 razy
Otrzymał  polubienie: 9 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: michal49944 » wczoraj, 17:39

Bilety półroczne mieszkańca będą miały w 1,5 roku podwyżkę o 35% (420 -> 470 -> 565). Tych mogli chociaż drugi raz nie podnosić.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2050
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok
Polubił: 6 razy
Otrzymał  polubienie: 4 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Bayer2003 » wczoraj, 17:52

Oczywiście podwyżka cen biletów oznaczać będzie natychmiastowy powrót "16", "19" i "49", a "14" zostanie przywrócona do Bronowic, prawda :twisted:?

Pasażerowie mogą zapłacić nieco więcej, jeżeli krakowska komunikacja miejska prezentowała będzie przyzwoity poziom. Przy obecnych cięciach nawet najmniejszy wzrost cen biletów oznaczać będzie masową rezygnację pasażerów i skutek odwrotny do zamierzonego - jeszcze większy spadek wpływów ze sprzedaży biletów.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

fysztof
Ekspert
Posty: 947
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04
Otrzymał  polubienie: 2 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fysztof » wczoraj, 18:54

Bayer2003 pisze: wczoraj, 17:52 Oczywiście podwyżka cen biletów oznaczać będzie natychmiastowy powrót "16", "19" i "49", a "14" zostanie przywrócona do Bronowic, prawda :twisted:?

Pasażerowie mogą zapłacić nieco więcej, jeżeli krakowska komunikacja miejska prezentowała będzie przyzwoity poziom. Przy obecnych cięciach nawet najmniejszy wzrost cen biletów oznaczać będzie masową rezygnację pasażerów i skutek odwrotny do zamierzonego - jeszcze większy spadek wpływów ze sprzedaży biletów.
No oczywiście, przecież masz napisane, że "Zmiana cen biletów pozwoliłaby również zapewnić jeszcze lepszą jakość obsługi mieszkańców." Jeszcze lepszą! Aż cud normalnie, bo przecież wszędzie i przy każdej okazji bezradni i bezobjawowi urzędnicy pieją, że KMK w Krakowie jest taka cudowna - ze az niemożliwe, że w ogóle przechodzi im przez klawiatury, ze może być jeszcze lepsza...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7176
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Polubił: 4 razy
Otrzymał  polubienie: 7 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » wczoraj, 19:09

Na fb pkk wyliczenia, o ile zmienią się ceny poszczególnych biletów:
https://www.facebook.com/PKKinfo/posts/ ... tRWqqz5gTl
Bilety Mieszkańca:
Miesięczny na jedną linię: 64 -> 90 zł (wzrost +41%)
Miesięczny sieciowy: 90 -> 109 zł (+21%)
Półroczny: 470 -> 565 (+20%)

Bilety Metropolitalne miesięczne:
I strefa: 159 -> 193 zł (+21%)
II / III strefa: 109 -> 132 zł (+21%)
I+II / II+III strefa: 169 -> 204 zł (+21%)
I+II+III strefa: 199 -> 241 zł (+21%)

Bilety czasowe do kasowania:
Godzinny: 6 -> 8 zł (+33%)
Półtoragodzinny: 8 -> 9 zł (+13%)

Powyższe dotyczą biletów normalnych, ulgowe wzrosłyby analogicznie o podobny procent.

Będą też zmiany w czasie obowiązywania biletów papierowych. Bilet za 4 zł zostanie, lecz będzie obowiązywał tylko 15 minut zamiast 20. Z kolei bilet jednoprzejazdowy za 6 zł, który dotychczas był też biletem godzinnym, będzie obowiązywał tylko pół godziny.

Z pozytywów wejdzie deklarowany roczny bilet studencki. Będzie on jednak droższy niż deklarowano i zamiast 365 zł, będzie kosztować 470.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość