- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
-
Ankin
- Specjalista
- Posty: 365
- Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
- Polubił: 1 raz
- Otrzymał polubienie: 3 razy
Post
autor: Ankin » 21 paź 2025, 15:25
suchy pisze: 21 paź 2025, 12:26
W Lajkonikach jest jakiś beznadziejny wzmacniacz - kilka razy słyszałem jak prowadzący podawał komunikat przez mikrofon i robi się wtedy coś w rodzaju pogłosu / echa, tzn. z otwartej kabiny słychać najpierw jak motorniczy mówi do mikrofonu, a jego głos z głośnika leci dopiero po około
1 sekundzie (i wtedy oba słyszane dźwięki się nakładają na siebie).
Bardzo dziękuję za wyjaśnienie.
suchy pisze: 21 paź 2025, 12:26
Dodatkowo dźwięk z głośników nie jest czysty i wyraźny, tylko taki "bul bul bul", jakby osoba mówiąca siedziała w jakiejś zamkniętej piwnicy i miała kluski w gębie. Słychać to zresztą nawet jak masz zapowiedź z następnym przystankiem - porównaj sobie Stadlera z np. Pesą, NGT6 albo NGT8 (oraz pomijając sposób mówienia samego Makłowicza

).
Często też dźwięk się przerywa podczas mówienia i słychać tylko urywki wyrazów np. "UWA..., ...MY ZAT.....ANIE NA ULI... KALWA.....SKIEJ, JE...EMY OBJA..... PRZEZ ....ROWIŚLNĄ" - i weź się teraz domyśl co właśnie motorniczy powiedział

Dlatego w Stadlerach zdecydowanie częściej wolą wyjść z kabiny do przedziału pasażerskiego i powiedzieć na głos do ludzi co się dzieje.
Zgadzam się z Tobą w 100%.
Na problemy ze słuchem nie narzekam a nawet przed erą Makłowicza jako lektora zapowiadającego przystanki w tramwajach, w Lajkonikach ich zapowiedzi były dalekie od ideału.
Po tym co napisałeś w ramach swojej wypowiedzi, tym bardziej jest dla mnie logiczne że motorniczy woli wyjść z kabiny i poinformować pasażerów o awarii bądź objeździe niż korzystać z dobrodziejstw wybitnego nagłośnienia.
Ciekawi mnie natomiast czy osoby odpowiedzialne w MPK za odbiory ww. pojazdów nie zwróciły uwagi jak realnie brzmi nagłośnienie w dostarczanych tramwajach oraz jak to przełoży się na codzienną eksploatację?
-
fubukiers
- Specjalista
- Posty: 230
- Rejestracja: 22 wrz 2024, 22:41
- Otrzymał polubienie: 1 raz
-
Kontakt:
Post
autor: fubukiers » 21 paź 2025, 16:27
Stopiatka pisze: 20 paź 2025, 19:58
Czy ktoś może wie, czy planowana jest również aktualizacja czcionki w Lajkonikach lub SU IV generacji?
O wyświetlaczach wewnętrznych nawet nie pytam – można przypuszczać, że to wciąż poza zakresem ambicji MPK.
Myślę że w lajkonikach bez problemu. Tam jest normalnie sip od R&G więc nie widzę przeszkód.
Jeśli chodzi o autobusy to większość nowych SU 18 metrowych ma też R&G więc i tam nie powinno być problemu. Natomiast w 12 metrowych jest nadal SIP od *tfu* huger novamedia i tam bym się już nie spodziewał aktualizacji i prędzej je po prostu wycofają z eksploatacji.
-
tomek_m
- Ekspert
- Posty: 595
- Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
- Lokalizacja: Michałowice
- Otrzymał polubienie: 26 razy
Post
autor: tomek_m » 21 paź 2025, 17:49
Te aktualizacje są przeprowadzane w każdym wozie z osobna czy z jednego komputera w centrali w siedzibie ZTP/MPK za pomocą sieci np GSM?
-
mario
- Miłośnik
- Posty: 59
- Rejestracja: 12 maja 2023, 18:59
Post
autor: mario » 21 paź 2025, 19:21
Aktualizacje są zdalne, przez wifi na zajezdniach. No chyba, że się wyłączy prąd na wozie, to wtedy nie. Sterowniki Novamwdia (bez trapeze) aktualizują się co rano. Czasami trzeba czekać 10 minut na aktualne rozkłady, ale za to można wtedy wyświetlić 201. Elektronicy są wstanie połączyć się ze sterownikiem sip nawet na mieście.
-
LLoan
- Ekspert
- Posty: 508
- Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
- Lokalizacja: Kraków-Czyżyny
- Polubił: 8 razy
- Otrzymał polubienie: 14 razy
Post
autor: LLoan » 26 lis 2025, 13:20
Dwie nowości:
- udało się nagrać prawidłową zapowiedź dla przystanku AKF / PK. Od teraz wypowiadana jest pełna nazwa ... / Politechnika Krakowska
- w Mobilisie zaczęto wykorzystywać pasek z informacjami na wyświetlaczach wewnętrznych do przekazywania informacji odnośnie planowanych zmian.
Do poprawy jeszcze dużo, dalej w nowych pojazdach informacja o trasie zmienionej polega wyłącznie na wyświetlaniu negatywu - i nic poza tym, co nie spełnia założeń zapisanych w wymaganiach.
-
fubukiers
- Specjalista
- Posty: 230
- Rejestracja: 22 wrz 2024, 22:41
- Otrzymał polubienie: 1 raz
-
Kontakt:
Post
autor: fubukiers » 26 lis 2025, 15:39
LLoan pisze: 26 lis 2025, 13:20
Dwie nowości:
- udało się nagrać prawidłową zapowiedź dla przystanku AKF / PK. Od teraz wypowiadana jest pełna nazwa ... / Politechnika
Krakowska
- w Mobilisie zaczęto wykorzystywać pasek z informacjami na wyświetlaczach wewnętrznych do przekazywania informacji odnośnie planowanych zmian.
Do poprawy jeszcze dużo, dalej w nowych pojazdach informacja o trasie zmienionej polega wyłącznie na wyświetlaniu negatywu - i nic poza tym, co nie spełnia założeń zapisanych w wymaganiach.
Ciekawe kiedy aktualizacja sip w starszych wozach. Tam gdzie są sip'y od R&G (lajkoniki, su 18 IV czy inne) nie powinno być problemów.
-
LLoan
- Ekspert
- Posty: 508
- Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
- Lokalizacja: Kraków-Czyżyny
- Polubił: 8 razy
- Otrzymał polubienie: 14 razy
Post
autor: LLoan » 26 lis 2025, 15:42
fubukiers pisze: 26 lis 2025, 15:39
ciekawe kiedy aktualizacja sip w starszych wozach. tam gdzie są sip'y od R&G (lajkoniki, su 18 IV czy inne) nie powinno być problemów.
MPK ma na to 4 lata i raczej nikomu się nie spieszy.
-
fubukiers
- Specjalista
- Posty: 230
- Rejestracja: 22 wrz 2024, 22:41
- Otrzymał polubienie: 1 raz
-
Kontakt:
Post
autor: fubukiers » 26 lis 2025, 15:46
LLoan pisze: 26 lis 2025, 15:42
MPK ma na to 4 lata i raczej nikomu się nie spieszy.
Z zastrzeżeniem aby pojazdy ze sterownikami R&G/Trapeze były zrobione szybciej*
Przez te 4 lata być może już wszystkich novamedii się pozbędą, a tam na pewno się tego nie da zrobić bez wymiany sipu, co jest drogie.
-
suchy
- Ekspert
- Posty: 1319
- Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16
- Polubił: 3 razy
- Otrzymał polubienie: 2 razy
Post
autor: suchy » 26 lis 2025, 16:46
LLoan pisze: 26 lis 2025, 13:20
Dwie nowości:
- udało się nagrać prawidłową zapowiedź dla przystanku AKF / PK. Od teraz wypowiadana jest pełna nazwa ... / Politechnika
Krakowska
Udało się też nagrać zapowiedź dla Kampusu UP JP2 - oczywiście skrótowcem czyli KAMPUS UPE JOT PE DWA

-
Stopiatka
- Pasażer
- Posty: 22
- Rejestracja: 20 paź 2025, 11:32
Post
autor: Stopiatka » dzisiaj, 1:10
No to zaczynają się rozbieżności. MPK jakiś czas temu zmieniło zapowiedź z „Uniwersytet Rolniczy Aleja 29 Listopada” na „UR Aleja 29 Listopada”.
A w temacie dostosowywania SIP-u, to, że wszystkie mild hybrydy wciąż mają starą czcionkę i zacinające się zapowiedzi…
-
LLoan
- Ekspert
- Posty: 508
- Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
- Lokalizacja: Kraków-Czyżyny
- Polubił: 8 razy
- Otrzymał polubienie: 14 razy
Post
autor: LLoan » dzisiaj, 6:07
Stopiatka pisze: dzisiaj, 1:10
No to zaczynają się rozbieżności. MPK jakiś czas temu zmieniło zapowiedź z „Uniwersytet Rolniczy Aleja 29 Listopada” na „UR Aleja 29 Listopada”.
A w temacie dostosowywania SIP-u, to, że wszystkie mild hybrydy wciąż mają starą czcionkę i zacinające się zapowiedzi…
MPK nie nagrywa już samodzielnie zapowiedzi, tylko te są dostarczane od Organizatora (tak samo zresztą dla Mobilisu). SIP pozostawia dużą dowolność w kwestii "skrótowców" i wszystko zależy w praktyce od widzimisie ZTP dot. konkretnego skrótu.
-
Gołąb_NGT8
- Znawca
- Posty: 139
- Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05
Post
autor: Gołąb_NGT8 » dzisiaj, 17:13
Niektóre zapowiedzi w PR746 na 513 są jakby z echem.
-
yosujiro
- Ekspert
- Posty: 1756
- Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54
- Otrzymał polubienie: 3 razy
Post
autor: yosujiro » 19 min temu
Niestety standard w Novamedii, że raz na czas pojawia się taki pogłos, nie cały czas i nie za każdym razem.. Można sobie opisywać
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: PionneR i 2 gości