Post
autor: fysztof » 10 mar 2020, 10:17
Na siostrzanym forum zastanawiałem się, czy nie warto powrócić do koncepcji sprzed kilku lat, czyli wspomnianego tu skierowania do Bronowic linii 20, a na Cichy Kącik innej. Osobiście widziałbym to tak, że na CK trafia linia 8, ale pewnie mniej kontrowersyjne będzie skierowanie tam linii 13. Niemniej, rozważając dwa warianty.
Wariant A – zamiana 13 i 20
Trasa linii 13 ulegnie skróceniu o ~1km, co da oszczędność ~1208 wozo-km na tydzień. Trasa linii 20 zostanie wydłużona o 0,3 km, czyli trzeba obciąć 432 wozo-km na tydzień. Bilans zamiany: 776 wozo-km oszczędności tygodniowo.
Odcinek Bronowice - Bronowice Małe ma 1,6 km, więc oszczędności wystarczą na ok. 242 kursy w obie strony tygodniowo, czyli 48/49 w dni robocze. W praktyce wystarczy to na skierowanie linii 14 do Bronowic Małych każdego dnia roboczego np. przez 12 godzin.
Podsumowując:
- 13: Bieżanów Nowy - Filharmonia - Cichy Kącik
- 14: Mistrzejowice - Bronowice - Bronowice Małe (w dni robocze np. 6-10 i 13-21:30)
- 20: Mały Płaszów - Bagatela - Bronowice
Wariant B - zamiana 8 i 20
Trasa linii 8 ulegnie skróceniu o ~2,6 km, co da oszczędność ~3916 wozo-km na tydzień. W jej miejsce pasowałoby przenieść 13 do Bronowic Małych, czyli trasa wydłużona o 1,6 km, a zatem ~1933 wozo-km do obcięcia. Trasa linii 20 (do Bronowic) zostanie wydłużona o 0,3 km, czyli jw. trzeba obciąć 432 wozo-km na tydzień. Bilans zamiany: 1551 wozo-km oszczędności tygodniowo.
Oszczędności wystarczą zatem dodatkowo na ok. 485 kursów w obie strony tygodniowo (Bronowice - Bronowice Małe), co w praktyce z nawiązką pokryje przywrócenie linii 14 do Bronowic Małych (ma 448 kursów tygodniowo). Pozostaje 37 kursów w obie strony do dodania;-), np. jako ewentualne warianty 20 w szczycie 6-9 i od 14-18.
Podsumowując:
- 8: Borek Fałęcki - Filharmonia - Cichy Kącik
- 13: Bieżanów Nowy - Bronowice - Bronowice Małe
- 14: Mistrzejowice - Bronowice - Bronowice Małe
- 20: Mały Płaszów - Bagatela - Bronowice (poza szczytem i weekendy) - Bronowice Małe (dni robocze 6-9 i 14-18)
Z pozytywnych aspektów:
- w wariancie A skierowanie do Bronowic linii 20 z f=7,5 przez cały dzień w miejsce linii 13 z f=7,5 tylko w szczycie oraz wydłużenie (przywrócenie) linii 14 do Bronowic Małych w dni robocze w szczycie i wieczorami
- w wariancie B wydłużenie (przywrócenie) linii 13 i 14 do Bronowic Małych oraz tamże linii 20 w szczycie
- w wariancie A wydaje się, że będzie bardziej adekwatne wykorzystanie środków (f=15 w międzyszczycie na CK powinno wystarczyć, aktualne f=7,5 w tym okresie zdaje się być tam nadmiarowe)
- wzmocnienie połączeń z Królewskiej/Karmelickiej w kierunku Dworca /Teatru Słowackiego
- uruchomienie połączenia z ciągu na CK w kierunku Filharmonii
- zmniejszenie dublowania tramwajów przez autobusy w relacji Piłsudskiego - Teatr Słowackiego: z Piłsudskiego są liczne autobusy zapewniające to połączenie (124/424, 152, 502)
- w wariancie B idealnie marketingowa trasa linii 8 ("papieski szlak": Błonia, Franciszkańska, Łagiewniki) - można by to naprawdę wykorzystać;-)
Z minusów:
- szukanie na siłę przywrócenia tego, co ot tak zostało zabrane
- w wariancie A względem wariantu B pozbawienie bezpośredniego dojazdu z Bieżanowa/Prokocimia do Bagateli i ciągu bronowickiego (wydaje się - i tak wynikało z badań - że Borek miał mniej takich pasażerów niż Bieżanów)
- brak relacji tramwajowej CK - Teatr Słowackiego, ale patrz wyżej
- osłabienie relacji ciągu bronowickiego w kierunku Filharmonii - ale w świetle plusów wydaje się być to akceptowalny mankament