Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
kot_feliks
Ekspert
Posty: 994
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 09 lis 2020, 10:35

Równie dobrze MPK może sprowadzić np. trochę E2+c5 z Wiednia ;)

I tak, jak już kiedyś pisałem: przy obsłudze wysoką podłogą jedynie brygad szczytowych na liniach z f5/7,5, imho nie ma z tym żadnego problemu. A wolałbym np. na danej linii mix: NGT8/STL + E1+c3, niż np. NGT8/STL + EU8N. Po prostu wiedeńczyki są bardziej pojemne i tyle :)

Nie obraziłbym się również na E2+c5 w Krk. Tylko tutaj znowuż, przy założeniu jw.: czyli obsługa jedynie szczytowych brygad na liniach z mocną f. W Wiedniu przykładowo E1+c3 nie wyjeżdżają w weekendy w ogóle, E2+c5 również można ze świecą szukać (choć w tygodniu jest ich na ulicach nadal sporo).

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1413
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 09 lis 2020, 13:20

Kitek pisze: 09 lis 2020, 10:08 Mam nadzieję, że wagony, które pozostaną będą miały GPS + Konstale dostaną wyświetlacze.
Osobiście również mam taką nadzieję (jeżeli chodzi o wyświetlacze). Co do GPS'ów - tutaj liczę na przełożenie ich ze skasowanych wiedeńców do NGT6/2 oraz Krakowiaków, w których obecnie te urządzenia nie działają (niestety, jest takich wozów całkiem sporo).
kot_feliks pisze: 09 lis 2020, 10:35 Równie dobrze MPK może sprowadzić np. trochę E2+c5 z Wiednia ;)

I tak, jak już kiedyś pisałem: przy obsłudze wysoką podłogą jedynie brygad szczytowych na liniach z f5/7,5, imho nie ma z tym żadnego problemu. A wolałbym np. na danej linii mix: NGT8/STL + E1+c3, niż np. NGT8/STL + EU8N. Po prostu wiedeńczyki są bardziej pojemne i tyle :)

Nie obraziłbym się również na E2+c5 w Krk. Tylko tutaj znowuż, przy założeniu jw.: czyli obsługa jedynie szczytowych brygad na liniach z mocną f. W Wiedniu przykładowo E1+c3 nie wyjeżdżają w weekendy w ogóle, E2+c5 również można ze świecą szukać (choć w tygodniu jest ich na ulicach nadal sporo).
MPK kasuje (zresztą słusznie) obecnie E1+c3. Osobiście nie widzę sensu w sprowadzaniu niewiele nowszych E2+c5, opierających się prawdopodobnie na tej samej konstrukcji. Zamiast E2+c5 wolałbym na szczytówkach mocnych linii 3x105Na - przy podobnym komforcie zapewniają one zdecydowanie większą pojemność. Ponadto są one od swojego początku eksploatowane w Krakowie, więc znany dokładnie jest stan każdego egzemplarza (unikamy tym sposobem kupna kota w worku). Niestety, ale co do samych linii f~5/7,5 mamy problem, ponieważ raczej nie ma w najbliższym czasie szans na przywrócenie "52" do takiego stanu (byłoby to bardzo kosztowne). Z "50" jest z kolei taki problem, że ani E2+c5, ani 3x105Na nie wjadą niestety do tunelu (a w najbliższych latach na trasie tej linii może pojawić się jeszcze drugi tunel).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: 09.11.2020 [Przyjazd #HY852]

Post autor: Kitek » 09 lis 2020, 16:55

Bayer2003 pisze: 09 lis 2020, 16:44 Niestety, Krakowiaki odmawiają sprawności i trzeba ich braki łatać Stadlerami. Szkoda, niedługo cieszyliśmy się z wyłącznie 40m+ na tej linii.
Skoro większość Lajkoników będzie w Zajezdni Nowa Huta to niech jeżdżą po tej Hucie a nie tylko po Podgórzu i Krowodrzy...
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1413
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: 09.11.2020 [Przyjazd #HY852]

Post autor: Bayer2003 » 09 lis 2020, 17:13

Kitek pisze: 09 lis 2020, 16:55
Bayer2003 pisze: 09 lis 2020, 16:44 Niestety, Krakowiaki odmawiają sprawności i trzeba ich braki łatać Stadlerami. Szkoda, niedługo cieszyliśmy się z wyłącznie 40m+ na tej linii.
Skoro większość Lajkoników będzie w Zajezdni Nowa Huta to niech jeżdżą po tej Hucie a nie tylko po Podgórzu i Krowodrzy...
To niech jeżdżą na "9", "14" oraz "22". Obecnie potoki są niższe, jednak docelowo 32m nie nadają się na "52".
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

krakus
Znawca
Posty: 121
Rejestracja: 26 sie 2020, 22:14

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: krakus » 09 lis 2020, 18:43

Jamnik pisze: 08 lis 2020, 23:22 RW139 odstawiony? To chyba od niedawna, bo jeszcze 4 dni temu był w TTSS.
RW139-RB532 stoi odstawiony na ślepym torze od Rzemieślniczej, pozbawiony bocznych wyświetlaczy i kasowników.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5927
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 09 lis 2020, 19:16

prezes pisze: 08 lis 2020, 17:29Przy założeniu, że wszystkich składów będziemy mieli ponad 300 sztuk, wysokopodłogowych tramwajów zostanie nieco ponad 30. Strona MPK podaje, że w eksploatacji mamy 66 wagonów 105Na, czyli będzie możliwe złączenie maksymalnie 22 trójskładów. Przy takim stanie rzeczy, składy E1+C3 nadal będą gościć u nas w Krakowie ;)
66 wagonów, czyli akurat na 33 składy. Ufoki są raczej tymczasowe - gdyby nie pandemia, w ogóle by nie wróciły.
impuls pisze: 08 lis 2020, 21:37Po dostawie Krakowiaków MPK ochoczo kasowało 105-i zostawiając wiednie jako te lepsze trwalsze. Doszło do wybuchu w HW140 wcześniej spalił się #154, były też inne pożary chyba #HW136 któremu wymieniono nastawnik. I teraz po pięciu latach zmiana planów. Pozostawiamy 105-i a wiednie kasujemy, już nawet te po modernizacji RW139+RB532. MPK straciło zaufanie do wiedni i chce jak najszybciej ich się pozbyć.
To chyba też kwestia presji opinii publicznej i mediów - sprawa wybuchu #HW140 była głośna, ciągnęła się przez parę miesięcy. Wiednie zyskały opinię niebezpiecznych.
impuls pisze: 08 lis 2020, 22:32Sprawę może przyspieszyć decyzja o zawieszeniu linii w związku z epidemią i niewielkim zapotrzebowaniem pasażerów.
Pandemia akurat wybroniła "16" ze względu na dojazd do Szpitala Żeromskiego. "6", "12", "17", "44" zawieszone, a "16" się (na razie) trzyma.
kot_feliks pisze: 09 lis 2020, 10:35Nie obraziłbym się również na E2+c5 w Krk.
Myślę, że to już nie wchodzi w grę. Raz, że po wybuchu w #HW140 media by ich zjadły - "tramwaj wybuchł, a MPK kupuje podobne". Dwa, że nie potrzeba - sprowadzano używki gdy brakowało taboru. Teraz raczej to nam nie grozi, nie przy 110 Lajkonikach. Zostawią trochę obecnych wysokopodłogowców i starczy.

impuls
Ekspert
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: 09.11.2020 [Przyjazd #HY852]

Post autor: impuls » 09 lis 2020, 21:14

Bayer2003 pisze: 09 lis 2020, 16:44
Łukasz pisze: 09 lis 2020, 16:39 Na "52-03" jest Lajkonik #HY844, czyli jednak są Stadlery na tej linii.
Niestety, Krakowiaki odmawiają sprawności i trzeba ich braki łatać Stadlerami. Szkoda, niedługo cieszyliśmy się z wyłącznie 40m+ na tej linii.
Bardziej zamiana. Huta ma 7 brygad "50" i ostatnio wszystkie były STL. Dzisiaj na jednej była Pesa HG934 i sześć Lajkoników. Dlatego też zmiana na "52".

impuls
Ekspert
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 09 lis 2020, 21:27

Na temat E2 rozmawiałem z ważną osobistością w MPK jakieś dwa lata temu, która trochę decyduje o taborze. Mówiłem o propozycji przekształcenia podobnie jak zrobiono z E6 na kolejne EU8N. Absolutnie odrzucił tą kwestię. Chcieli kolejne GT8SU z Dusseldorfu sprowadzić i modernizować. Ale Niemcy mają z dostawą nowych tramwajów od czterech lat kłopot i nadal nie ma ich w ruchu. Nie chcieli się ich pozbyć a teraz MPK nie jest zainteresowane. Sprawa upadła, bo teraz przy takiej intensywności dostaw nowych tramwajów nie ma szans na sprowadzanie wagonów do przeróbki. Owszem jeśli pojawi się coś z niskim członem MPK może się zainteresuje. Jest temat ME i dofinansowania do zakupu taboru tramwajowego. To są dwa kierunki, którymi jest zainteresowane MPK. Sprowadzanie taboru wysokopodłogowego do przeróbki nie wchodzi w grę.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1413
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 09 lis 2020, 21:33

W dniu pojawienia się oficjalnej informacji o zawieszeniu linii "6", "12", "17" oraz "44" napisałem do MPK oraz ZTP e-maila z zapytaniem o rozdział taboru w związku ze zwolnieniem z wielu linii GT8S/C/N oraz możliwości połączenia kolejnych trójskładów. Na odpowiedź od ZTP w dalszym ciągu czekam, jednak w dniu dzisiejszym otrzymałem ją od MPK:
Obrazek
Podsumowując:
- wymienione linie są zawieszone czasowo, więc mogą w każdej chwili wrócić (mogą również czasowo zostać zawieszone kolejne),
- MPK jest przygotowane do wypuszczenia ponownie 250 brygad w każdym momencie,
- nie wszystkie 105Na mogą być łączone w trójskłady,
- powstanie kolejnych trójskładów nie jest ani pewne ani wykluczone.

Dla uzyskania pełni obrazu czekam oczywiście jeszcze na odpowiedź od ZTP, o której również poinformuję w dniu jej otrzymania.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1413
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: 09.11.2020 [Przyjazd #HY852]

Post autor: Bayer2003 » 09 lis 2020, 21:36

impuls pisze: 09 lis 2020, 21:14
Bayer2003 pisze: 09 lis 2020, 16:44
Łukasz pisze: 09 lis 2020, 16:39 Na "52-03" jest Lajkonik #HY844, czyli jednak są Stadlery na tej linii.
Niestety, Krakowiaki odmawiają sprawności i trzeba ich braki łatać Stadlerami. Szkoda, niedługo cieszyliśmy się z wyłącznie 40m+ na tej linii.
Bardziej zamiana. Huta ma 7 brygad "50" i ostatnio wszystkie były STL. Dzisiaj na jednej była Pesa HG934 i sześć Lajkoników. Dlatego też zmiana na "52".
Jednak wolałbym, żeby te brygady były ponownie zamienione odwrotnie. Oczywiście obecnie STL na "52" w niczym nie przeszkadza, jednak osobiście nie popieram takiego mieszania taboru na poszczególnych liniach.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 09 lis 2020, 21:40

Kitek pisze: 09 lis 2020, 10:08 Mam nadzieję, że wagony, które pozostaną będą miały GPS + Konstale dostaną wyświetlacze.
impuls pisze: 08 lis 2020, 22:32 Przez kilka lat w tym rejonie będzie ograniczona przepustowość linii do Pleszowa
Dlaczego będzie ograniczona przepustowość? :shock:
Dojazd do PH jest możliwy z trzech stron, Ptaszyckiego przez Kopiec, Solidarności i od strony Kocmyrzowskiej Wiaduktów. Wszystkie te kierunki wymagają modernizacji i to jest zaplanowane w związku z S7 i modernizacjami planowanymi przez miasto. To będą bardzo długotrwałe zamknięcia wszystkich kierunków. Niemniej co najmniej jeden musi być zawsze dostępny dla dojazdu do zajezdni. Ale przewiduję, że mogą zamknąć dwie wymienione trasy. Ponadto nie ma gdzie zawracać. Walcownia odcięta, Wzgórza będą odcięte, Kopiec do remontu. Zostaje tylko Pleszów i Zajezdnia w Hucie która co najmniej rok jeszcze będzie w przebudowie. MPK nie chce się zgodzić na nawracanie pojazdów liniowych na terenie zajezdni. I dopóki będzie przebudowa, to się nie zgodzi.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: prezes » 09 lis 2020, 21:54

Kaszmir pisze: 09 lis 2020, 19:16 66 wagonów, czyli akurat na 33 składy. Ufoki są raczej tymczasowe - gdyby nie pandemia, w ogóle by nie wróciły.
Mam jednak nadzieję, że zmienią zdanie i zdecydują się pozostawić choć kilka trójskładów. Jest to idealne rozwiązanie, ponieważ dzięki temu zwiększamy nasz ilostan taboru 40m+, którego mamy lekki deficyt. Obecnie nie jesteśmy w stanie obsadzić wszystkich brygad linii "4", "50" i "52" największym taborem, co skutkuje przymusem obsadzania jednej z tych linii krótszymi tramwajami.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1416
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 09 lis 2020, 22:07

Bayer2003 pisze: 09 lis 2020, 21:33 nie wszystkie 105Na mogą być łączone w trójskłady,
Czy w związku z tym przestaniesz dzielić ilość wszystkich wagonów 105Na przez 3 i pisać "można stworzyć XX Ufoków"?
A co do odpowiedzi MPK są mistrzami w tym by pisać i nic nie napisać. Brakło tylko "Bla bla bla dostawy Lajkoników, warto dodać że dwa z nich są wyposażone w akumulatory..." :lol:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1413
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 09 lis 2020, 22:29

prezes pisze: 09 lis 2020, 21:54
Kaszmir pisze: 09 lis 2020, 19:16 66 wagonów, czyli akurat na 33 składy. Ufoki są raczej tymczasowe - gdyby nie pandemia, w ogóle by nie wróciły.
Mam jednak nadzieję, że zmienią zdanie i zdecydują się pozostawić choć kilka trójskładów. Jest to idealne rozwiązanie, ponieważ dzięki temu zwiększamy nasz ilostan taboru 40m+, którego mamy lekki deficyt. Obecnie nie jesteśmy w stanie obsadzić wszystkich brygad linii "4", "50" i "52" największym taborem, co skutkuje przymusem obsadzania jednej z tych linii krótszymi tramwajami.
Warto wspomnieć, że oprócz deficytu 40m+ mamy jeszcze przesyt 26m. Przy kilku trójskładach i tak nie obsadzimy najdłuższym taborem wszystkich brygad "4", "50" oraz "52", ale każdy kolejny trójskład to zawsze jakiś krok w tym kierunku. Żeby było to w pełni możliwe, potrzeba połączenia przynajmniej 12 ufoków i wysokiej sprawności Krakowiaków (obawiam się, że żaden z tych dwóch warunków może nie zostać spełniony).
pasazer_mobilisu pisze: 09 lis 2020, 22:07
Bayer2003 pisze: 09 lis 2020, 21:33 nie wszystkie 105Na mogą być łączone w trójskłady,
Czy w związku z tym przestaniesz dzielić ilość wszystkich wagonów 105Na przez 3 i pisać "można stworzyć XX Ufoków"?
Nigdy nie pisałem tego jako pewnik, a jako hipotezę. Realnie potrzebne jest w sumie stworzenie 12-14 trójskładów, o czym piszę już od jakiegoś czasu. Zgodzisz się chyba jednak, że wobec nadmiaru taboru 26m oraz deficytu 40m+ powinno być ich stworzonych najwięcej ile technicznie się da (z pewnością te możliwości przekraczają obecne 6, chociaż nie są nieskończone).
pasazer_mobilisu pisze: 09 lis 2020, 22:07 A co do odpowiedzi MPK są mistrzami w tym by pisać i nic nie napisać. Brakło tylko "Bla bla bla dostawy Lajkoników, warto dodać że dwa z nich są wyposażone w akumulatory..." :lol:
O dostawach Lajkoników wspomniałem w pytaniu, być może dlatego nie otrzymałem wspomnianej przez Ciebie odpowiedzi. Co do samych akumulatorów - nie rozumiem, dlaczego MPK tak podkreśla ich obecność w STL. W rzeczywistości w przypadku awarii sieci tramwaj przejedzie o własnych siłach maksymalnie kilkaset metrów, po czym trafi na ... tył tramwaju, niewyposażonego w ten system. Realna przydatność dla pasażerów jest w związku z tym niestety niewielka.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5927
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 09 lis 2020, 22:56

Bayer2003 pisze: 09 lis 2020, 22:29Co do samych akumulatorów - nie rozumiem, dlaczego MPK tak podkreśla ich obecność w STL. W rzeczywistości w przypadku awarii sieci tramwaj przejedzie o własnych siłach maksymalnie kilkaset metrów, po czym trafi na ... tył tramwaju, niewyposażonego w ten system. Realna przydatność dla pasażerów jest w związku z tym niestety niewielka.
Nie, jeśli na tym odcinku, do kolejnych rozjazdów, nie będzie innego tramwaju.

Zresztą tu chodzi nie tylko o zatrzymania. W planach jest by docelowo ściągnąć sieć trakcyjną z I obwodnicy i zostawić na niej wagony tylko z akumulatorami. Jest to realne - samych Lajkoników będzie 110, w każdym możliwość montażu akumulatora. Pewnie to kwestia wielu lat, może kolejnego przetargu na tramwaje, jednak kiedyś trzeba zacząć - i właśnie to zrobiono.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 0 gości