kot_feliks pisze: 17 gru 2020, 14:14
• Linia 12 Salwator – Zwierzyniecka – Dunajewskiego – Basztowa – Lubicz – Mogilska - Meissnera – Lublańska – Dobrego Pasterza – Mistrzejowice co 7,5 minuty;
• Linia 14 Bronowice Małe – Bronowicka – Królewska – Karmelicka – Basztowa – Lubicz – Powstania Warszawskiego – Al. Pokoju – Bieńczycka – Andersa – Mikołajczyka – Piasta Kołodzieja – Os. Piastów co 15 minut;
• Linia 15 Dworzec Towarowy – tunel – Mogilska - Meissnera – Lublańska – Dobrego Pasterza – Mistrzejowice – Jancarza – Piasta Kołodzieja – Os. Piastów (Piastów PKP) co 15 minut;
• Linia 16 Łagiewniki – Wadowicka – Kalwaryjska – Na Zjeździe – Starowiślna – Dietla – Grzegórzecka – Powstania Warszawskiego – Mogilska – Meissnera – Lublańska – Dobrego Pasterza – Jancarza – Mikołajczyka – Andersa – al. Jana Pawła II – Ptaszyckiego – Kopiec Wandy co 15 minut;
• Linia 52 Czerwone Maki – Grota-Roweckiego - Meissnera – Os. Piastów co 7,5 minuty;
• Linia 40 Bronowice – Bronowicka – Królewska – Karmelicka – Basztowa – Lubicz – Mogilska – al. Jana Pawła II – Bieńczycka – Os. Piastów co 15 minut;
•
124 Ugorek – Ułanów – Pilotów – Brodowicza – Lubicz – Basztowa – Dunajewskiego – Straszewskiego – Pisudskiego – Mickiewicza – Krasińskiego – Konopnickiej – Os. Podwawelskie co 20 minut
•
132 przez Bora-Komorowskego
•
152 przez Bora-Komorowskiego
•
147 linia dowozowa Górka Narodowa Wschód – al. 29 Listopada – Dobrego Pasterza – Powstańców – Cmentarz Batowice
•
182 skrócenie do trasy Os. Na Stoku – Mistrzejowice
•
192 przez Bora-Komorowskiego
•
424 likwidacja
•
482 likwidacja
Mam nadzieję, że to tylko propozycja i nigdy do jej realizacji nie dojdzie - oznaczałaby ona spore cięcia autobusowe w obszarze nowej linii przy jednoczesnym przedobrzeniu w kwestii tramwajów (24 kursów na godzinę nie miał chyba nigdy żaden nowo wybudowany ciąg). Zacznijmy od początku:
"12" - chęć puszczenia tej linii przez Meissnera rozumiem, jednak mimo wszystko bardziej widziałbym ją na Kapelance niż na Salwatorze (gdzie raczej zbytnio się nie przyda). Dodatkowo zamiast Mistrzejowic akurat tą linię skierowałbym do Osiedla Piastów - zdecydowanie poprawiłoby to jej sytuację (przy czym w dalszym ciągu wątpię, że jest tam potrzebna częstotliwość f~7,5). Podsumowując - zarówno trasa jak i częstotliwość takiej "12" byłby trochę bez sensu.
"14" - zasadniczo ok, chociaż nie jestem pewien, czy linia ta powinna kończyć na Osiedlu Piastów - 20 kursów/h mogą być tam jednak drobną przesadą.
"15" - ciekawa linia, która mogłaby mieć swoich pasażerów, jednak warto się zastanowić czy przy jej istnieniu na pewno na Meissnera potrzebne są inne linie z aż taką częstotliwością (m.in. f~7,5 "12").
"16" - osobiście spodziewałem się przedłużenia tej linii i bardzo się cieszę, że są takie plany, jednak czy aby na pewno jest sens wydłużać ją aż do Łagiewnik? Osobiście zrobiłbym następująco: Obecna trasa - Dobrego Pasterza - Lublańska - Meissnera - Mogilska - Rondo Mogilskie - Powstania Warszawskiego - Rondo Grzegórzeckie - Dąbie. Taka trasa w zupełności by wystarczyła i myślę, że bardziej zadowoliłaby mieszkańców okolic nowej trasy.
"52" - zabieranie tej linii mieszkańcom Czyżyn oraz Bieńczyc uważam za pewne nieporozumienie. Linia ta w tych rejonach zdecydowanie się sprawdza i moim zdaniem nie powinno się jej stamtąd zabierać.
"40" - rozumiem, że linia ta miałaby być rekompensatą za zmianę trasy "52"? Jeżeli tak to rekompensata marna, ponieważ całe Czyżyny oraz Bieńczyce i tak będą na tym stratne (zwłaszcza, że taka "40" byłaby prawdopodobnie tylko linią szczytową).
Dodatkowo w takim układzie Osiedle Piastów miałoby w szczycie 20 kursów/h

. Czy na tak krótkim ciągu jest to potrzebne? Moim zdaniem zdecydowanie nie, a taką "15" z chęcią przekierowałbym na Rondo Hipokratesa, żeby chociaż mieszkańcom niektórych osiedli zrekompensować stratę "52" (szkoda tylko, że na tą pętlę nie ma wjazdu od strony Mikołajczyka).
Cięcia autobusowe również są całkiem spore i wielu z nich nie rekompensuje tramwaj. Wobec tego wszystkiego przedstawiam własną propozycję, która po uruchomieniu linii tramwajowej przez Meissnera powinna być tańsza, bezstratna dla innych części miasta oraz równie przyjazna dla pasażerów. Oto ona:
Linie autobusowe - pozostają bez zmian względem stanu obecnego (ewentualnie zamiana taboru z przegubowego na 12m w przypadku niektórych linii).
"12" - Obecna trasa - Meissnera – Lublańska – Dobrego Pasterza – Mistrzejowice – Jancarza – Piasta Kołodzieja – Os. Piastów (f~15)
"16" - Obecna trasa - Dobrego Pasterza - Lublańska - Meissnera - Mogilska - Rondo Mogilskie - Powstania Warszawskiego - Rondo Grzegórzeckie - Dąbie (f~15)
"49" - Obecna trasa - Meissnera – Lublańska – Dobrego Pasterza – Mistrzejowice (f~15 tylko w szczycie).
Pozostałe linie - bez zmian.
Na dobry początek takie rozwiązanie powinno wystarczyć oraz wszystkich zadowolić (nikt nic nie traci, a okolice nowej trasy nawet zyskują - trzy linie tramwajowe). W miarę upływu czasu i przypływu pasażerów (Ruczaj również zaczynał z dwoma liniami tramwajowymi), powinno się częstotliwość kursowania najbardziej zapełnionych linii tramwajowych (prawdopodobnie "12", ale być może również "16") podnieść do f~7,5, dokonując jednocześnie niewielkich cięć w autobusach. Wszystko to powinno się jednak odbywać stopniowo, a nie gwałtownie - wszyscy mieszkańcy od razu nie przesiądą się na tramwaj i na początek moja propozycja powinna wystarczyć.
prezes pisze: 17 gru 2020, 17:04
Dodatkowo, tak patrząc na ten projekt, aż same nasuwają się kolejne zmiany w siatce, w innych częściach miasta. Skoro linia "12" zapewniałaby połączenie od Salwatora w stronę Bagateli, to byłby w końcu argument, żeby wyrzucić linię "2" w obecnej formie, pod warunkiem skierowania czegoś do Cmentarza Rakowickiego. Ale to już chyba temat na inną dyskusję.
Jeżeli doszłoby już do realizacji tego średnio udanego projektu, idealnym kandydatem na linię do Cmentarza Rakowickiego byłaby "10". W projekcie tym kluczową relację Huta-Podgórze zapewnia linia "16", więc "10" spokojnie można byłoby wówczas skrócić (przy okazji udrażniając trochę Mogilską).