Komunikacja miejska w 2025 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Aułrora » 29 sty 2025, 15:41

ZTP Kraków pisze: Szanowni Pasażerowie,

uprzejmie informujemy, że od dnia 01.02.2025 r. (sobota) nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii tramwajowych i autobusowych KMK.

Linie tramwajowe:

zostaną przywrócone częstotliwości obowiązujące w roku szkolnym;
linie 19, 49 – zostaną przywrócone.
Linie autobusowe:

linie 130, 179, 701, 704 – zostaną przywrócone częstotliwości obowiązujące w roku szkolnym;
linie 132, 511 – zostanie przywrócone kursowanie w godzinach międzyszczytowych;
linia 147 – zostanie utrzymana obowiązująca w ferie częstotliwość kursowania:
w dni powszednie co 15 min w godzinach szczytu i 20 min poza tymi godzinami;
linie 156, 189, 413, 420, 433, 482 – zostaną przywrócone;
linia 164 – wszystkie kursy realizowane w święta zostaną wydłużone do pętli Mydlniki Wapiennik P+R;
linie 189, 199 – w dni powszednie będą kursowały w godzinach od ok. 05:30 do ok. 20:00, w soboty w godzinach od ok. 09:00 do ok. 18:30, w święta nie będą kursowały;
linia 203 – zostaną uruchomione dodatkowe kursy w dni powszednie na trasie:
Czerwone Maki P+R – … –  Skawina Podgórki;
dodatkowe kursy będą realizowane bez obsługi przystanków Tor Kajakowy i Kolna Kapliczka;
zostanie zwiększona częstotliwość w obu kierunkach (na powyższej relacji) do ok. 30 min;
obecne godziny odjazdów z obu pętli nie ulegną zmianie;
linia 494 – zostanie przywrócone kursowanie w godzinach międzyszczytowych:
z uwagi na zakończenie budowy stacji ładowania autobusów na pętli Azory, kursy w kierunku pętli Os. Pod Fortem zostaną skierowane na stałą trasę:
Azory – Weissa, Różyckiego, Makowskiego, Stachiewicza, Wrocławska – … – Os. Pod Fortem;
linia 496 – zostanie skrócona do pętli Skotniki Szkoła we wszystkie dni tygodnia.
Rozkłady jazdy zostaną zmienione.

Zmiany w funkcjonowaniu przystanków:

z uwagi na wprowadzenie nowej nazwy uczelni, nastąpi zmiana nazwy przystanków AWF/PK na AKF/PK;
zostanie uruchomiony nowy przystanek Majora 03 na ul. Dobrego Pasterza w rejonie posesji nr 67:
przystanek będzie obsługiwany w kierunku Al. 29 Listopada przez linie 132 i 139;
 przystanek Cmentarz Mydlniki 01 w kierunku granicy miasta, zostanie cofnięty o ok. 80 m (w  pobliżu wejścia na teren cmentarza).
Źródełko

2 dni przed zmianami. Rychło w czas...
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 722
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: MichalTyniec » 29 sty 2025, 15:47

Ta propozycja 203 to jest po prostu żałosna, bez żadnych konsultacji wprowadzona i nie to czego chcą mieszkańcy. Nikt nie chce tym jeździć bo ludzie potrzebują autobus do centrum a oni idiotyczne połączenia robią dla nikogo, i tak sobie będzie teraz jeździć na pusto w obie strony zamiast puścić 112 która zebrałaby i zachęciła parokrotnie więcej pasażerów.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1645
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: yosujiro » 29 sty 2025, 15:49

No cóż, brakuje zmiany przewoźnika na 102, uruchomienia 104 i 119, ale to podobno ma nastąpić w najbliższych dniach, bo się nie wyrobili. Widać to bardzo skomplikowane sprawy... Komunikatu o zmianach na 121 i 151 też brak. Żeby nie było jak ze 113, gdzie w październiku zapowiadali, że w ciągu kilku tygodni przedłużą ją do Galicyjskiej, a mamy koniec stycznia i... cisza...

Skrócenie 496 to bardzo dobra decyzja. Krótkie przerwy na Kostrzu i korki na Winnickiej powodowały duże problemy. A jeździły tym pojedyncze osoby, często nikt.

Co do 112 z posta powyżej. Ja naprawdę nie wiem czemu tak lobbujesz za zwiększeniem częstotliwości. Ja wiem, że człowiek zawsze patrzy na czubek własnego nosa, ale to już się robi nudne, bo nie ma chyba miesiąca, kiedy o tym byś nie pisał. Wielokrotnie miałem tę linię i rzadko kiedy zdarzały się naprawdę ciasne kursy. Budżet na KM nie jest z gumy, a są miejsca które o wiele bardziej potrzebują wzmocnień. Jak dla mnie jakiekolwiek wzmocnienie powinno za sobą pociągnąć zmianę przegubów na solówki, bo te pierwsze poza szczytem jeżdżą pustawe. A wzmacnianie 203? Też nie mam przekonania czy to ma sens.

lukaszpdg
Pomiarowiec
Posty: 838
Rejestracja: 18 lut 2020, 0:07
Lokalizacja: Kraków

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: lukaszpdg » 29 sty 2025, 16:46

yosujiro pisze: 29 sty 2025, 15:49 Komunikatu o zmianach na 121 i 151 też brak.
Zapewne też nastąpi w najbliższych dniach, bo słupki przy Rynku Fałęckim już są w nowej lokalizacji. Pisałem w temacie Borek Fałęcki.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 722
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: MichalTyniec » 29 sty 2025, 16:50

yosujiro pisze: 29 sty 2025, 15:49 No cóż, brakuje zmiany przewoźnika na 102, uruchomienia 104 i 119, ale to podobno ma nastąpić w najbliższych dniach, bo się nie wyrobili. Widać to bardzo skomplikowane sprawy... Komunikatu o zmianach na 121 i 151 też brak. Żeby nie było jak ze 113, gdzie w październiku zapowiadali, że w ciągu kilku tygodni przedłużą ją do Galicyjskiej, a mamy koniec stycznia i... cisza...

Skrócenie 496 to bardzo dobra decyzja. Krótkie przerwy na Kostrzu i korki na Winnickiej powodowały duże problemy. A jeździły tym pojedyncze osoby, często nikt.

Co do 112 z posta powyżej. Ja naprawdę nie wiem czemu tak lobbujesz za zwiększeniem częstotliwości. Ja wiem, że człowiek zawsze patrzy na czubek własnego nosa, ale to już się robi nudne, bo nie ma chyba miesiąca, kiedy o tym byś nie pisał. Wielokrotnie miałem tę linię i rzadko kiedy zdarzały się naprawdę ciasne kursy. Budżet na KM nie jest z gumy, a są miejsca które o wiele bardziej potrzebują wzmocnień. Jak dla mnie jakiekolwiek wzmocnienie powinno za sobą pociągnąć zmianę przegubów na solówki, bo te pierwsze poza szczytem jeżdżą pustawe. A wzmacnianie 203? Też nie mam przekonania czy to ma sens.
Ja nie lobbuję za zwiększeniem kursów tylko dostosowaniem do czego chcą i oczekują mieszkańcy, i jak najbardziej im się to należy bo za to płacą! A tak poza tym to 112 bardziej nabite jest poza szczytem niż w szczycie i nie chodzi o dołożenie kursów tylko przedłużenie linii, i owszem wzmacnianie 203 nie ma jakiegokolwiek sensu.

Awatar użytkownika
gadolin
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 21 kwie 2023, 13:38

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: gadolin » 29 sty 2025, 17:03

Ciekawe ile zajmie MPK ogarnięcie zapowiedzi głosowej dla AKF/PK.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 29 sty 2025, 21:04

yosujiro pisze: 29 sty 2025, 15:49No cóż, brakuje zmiany przewoźnika na 102, uruchomienia 104 i 119, ale to podobno ma nastąpić w najbliższych dniach, bo się nie wyrobili. Widać to bardzo skomplikowane sprawy... Komunikatu o zmianach na 121 i 151 też brak.
Jak wspominałem na kraboku, część zmian ma wejść prawdopodobnie ok. tydzień później. A 119 możliwe że stanie się 299: https://www.facebook.com/share/p/19znFoQ5Gj/

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kojak » 29 sty 2025, 21:13

Kaszmir pisze: 29 sty 2025, 21:04 Jak wspominałem na kraboku, część zmian ma wejść prawdopodobnie ok. tydzień później. A 119 możliwe że stanie się 299: https://www.facebook.com/share/p/19znFoQ5Gj/
Oby. Niech się odczepią od 119.
299 przyda się szczególnie w lecie. Chodzi o to rondo koło tego klubu swingersów?

pjetrek
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: pjetrek » 29 sty 2025, 22:18

Kojak pisze: 29 sty 2025, 21:13 Oby. Niech się odczepią od 119.
299 przyda się szczególnie w lecie. Chodzi o to rondo koło tego klubu swingersów?
Tylko czy samo wydłużenie do ronda w Kryspinowie coś pomoże w sezonie letnim? Stamtąd nad zalew jest jeszcze około kilometra...

Zorza Polarna pisze: 29 sty 2025, 13:53

109: Puścił bym ją po takiej trasie:

Bielany obwodnica - [ po trasie 109-tki ] - Most Zwierzyniecki - Gen. Bohdana Zielińskiego - Monte Cassino - Rondo Grunwaldzkie - Konopnickiej - ATW - (i tutaj 2 warianty):

- Czarnowiejska - Nawojki - Piastowska - Cichy Kącik (trasa trochę naokoło, ale wspiera trochę 159 i 194. Przy okazji spinając się numeracyjnie bo prawie każda xx9 kursuje przez Czarnowiejską ;) )
albo:
- Krasińskiego - Al. Focha - Królowej Jadwigi - Piastowska - Cichy Kącik (trasa szybsza, ale pozbawiamy tej linii obsługi przystanku "Muzeum Narodowe 05" co uniemożliwia przesiadkę na 192,152,307 bądź 502 i linię na Czarnowiejskiej)

Wydłużenie tej linii wynikałoby z tego, że pozbywamy się linii 109 z Salwatora, dając mieszkańcom dojazd do Ronda Grunwaldzkiego, jednakże aby mieszkańcy nie stracili bezpośredniego połączenia z przystankiem Muzeum Narodowe (bądź Jubilat) trasę tą wydłużamy. Przy okazji wspierając na pewnym odcinku 194-kę i przy okazji mieszkańcy Os. Robotniczego chętnie by z tej linii korzystali bo nie dość, że dostawali by się do ronda szybciej niż krucząc przez Dębniki to jeszcze mieliby możliwość dostania się bezpośrednio na aleje
Z Muzeum Narodowego na Cichy Kącik jest 2,6 km przez Czarnowiejską i 2,7 km przez Focha i Piastowską. Natomiast najbliżej jest na... Kleparz 2,1 km. I możliwości przesiadek na inne linie zdecydowanie rosną! Tylko znów pytanie, czy Mobilis ma na tyle wozów, żeby ogarnąć dodatkowe brygady? W tej chwili są dwie, a tu przydałyby się dodatkowe dwie...

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Aułrora » 30 sty 2025, 1:40

pjetrek pisze: 29 sty 2025, 22:18 Z Muzeum Narodowego na Cichy Kącik jest 2,6 km przez Czarnowiejską i 2,7 km przez Focha i Piastowską. Natomiast najbliżej jest na... Kleparz 2,1 km. I możliwości przesiadek na inne linie zdecydowanie rosną! Tylko znów pytanie, czy Mobilis ma na tyle wozów, żeby ogarnąć dodatkowe brygady? W tej chwili są dwie, a tu przydałyby się dodatkowe dwie...
Wsm, Nowy Kleparz to dla tego wariantu nie taki zły pomysł. Rzeczywiście byłoby to lepsze rozwiązanie. ;) W kwestii brygad to bym przy wszelkich możliwościach przeniósł 106 i 136 do MPK (+4 brygady) a w zamian za to Mobilis przejąłby 149, lekko ją wzmacniając (-1 brygada ewentualnie -2 brygady). Szukałem linii z podobną lub mniejszą liczbą brygad oraz kursującej w pobliżu zajezdni na Makuszyńskiego
No i właśnie zwiększenie ilości brygad na 109-tce dając jej w godzinach szczytu przegubowce. To by może przy okazji udałoby się zmienić trend zapchanej 102-ki co by rozłożyło pasażerów (tylko wtedy ważne byłoby aby co 2 kurs był przez DW780, jeżeli okazałoby się, że przejazd przez Przegorzały wpływałby na długość przejazdu i zniechęcało mieszkańców Bielan do tej linii).

Usunąłem z posta formatowanie do koloru czerwonego i zielonego, w myśl art. 3 §4 regulaminu forum. Proszę zastosować inny kolor lub sposób wyróżnienie tekstu //elot360

zmiana koloru zgodnie z uwagami autora
~Gz391
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Parówczak
Specjalista
Posty: 257
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Parówczak » 30 sty 2025, 2:49

Niekonsekwencja z numerami linii. W sytuacji różnej długości tras. 203 dwie długości trasy, różnica 7 kilometrów, jeden numer. 235 trzy długości trasy, różnica 6 kilometrów, jeden numer. 239 pięć tras, jeden numer. 310 dwie długości trasy, różnica 8 kilometrów, jeden numer. 105 dwie długości trasy, różnica 4 kilometrów, osobny numer 405. 196 dwie długości trasy, różnica 2 kilometry, osobny numer 496. 192 dwie długości trasy, różnica 4 kilometrów, jeden numer. Ale jednocześnie. Identyczne pary linii. A nie ma cyfry 4 na początku. 106 i 136. 217 i 247. 242 i 272. 151 i 191. Powinni zmienić to. 405 w 105. 496 w 196. Itd. Jak podobne trasy to nowy numer. Miejski. 424 w 154. 422 w 114. Linie wspomagające 4YX niech będą szczytowe. 156 w 456. 149 w 449. 116 w 416.

Quackked
Pasażer
Posty: 36
Rejestracja: 18 kwie 2024, 14:42

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Quackked » 30 sty 2025, 11:56

Mając na uwadze, że "496" zostaje skrócona do pętli Skotniki Szkoła, czy już nie lepiej byłoby powrócić do starego układu? Jedna linia "196" kursująca po trasie "Łagiewniki" - "Skotniki Szkoła" z co drugim kursem wydłużonym do "Kozienickiej"? Trasa jednej i drugiej w całości się pokrywa, a mamy miszmasz numeracyjny ponownie rozbijając jedną solidną linię, na dwie z niską częstotliwością - bez sensu.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Bayer2003 » 30 sty 2025, 12:36

Ciche cięcia, o których komunikat nie informuje - "19" i "49" po feriach wykonają zaledwie 24 kursy dziennie.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 2404
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: kucyk » 30 sty 2025, 12:48

Bayer2003 pisze: 30 sty 2025, 12:36 Ciche cięcia, o których komunikat nie informuje - "19" i "49" po feriach wykonają zaledwie 24 kursy dziennie.
Miałem o tym napisać. Jak zapewniali tak zaczynają robić. Powoli komunikacja się zwija w Krakowie. Linia "49" robiła dziennie 30 kursów teraz będzie 24. Z jednej linii zabrano tylko 6 kursów. Szukajcie na innych może coś znajdziecie. Brak kasy w budżecie zapewne robi swoje. :evil: :twisted:

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Aułrora » 30 sty 2025, 13:25

Parówczak pisze: 30 sty 2025, 2:49 Niekonsekwencja z numerami linii. W sytuacji różnej długości tras. 203 dwie długości trasy, różnica 7 kilometrów, jeden numer. 235 trzy długości trasy, różnica 6 kilometrów, jeden numer. 239 pięć tras, jeden numer. 310 dwie długości trasy, różnica 8 kilometrów, jeden numer. 105 dwie długości trasy, różnica 4 kilometrów, osobny numer 405. 196 dwie długości trasy, różnica 2 kilometry, osobny numer 496. 192 dwie długości trasy, różnica 4 kilometrów, jeden numer. Ale jednocześnie. Identyczne pary linii. A nie ma cyfry 4 na początku. 106 i 136. 217 i 247. 242 i 272. 151 i 191. Powinni zmienić to. 405 w 105. 496 w 196. Itd. Jak podobne trasy to nowy numer. Miejski. 424 w 154. 422 w 114. Linie wspomagające 4YX niech będą szczytowe. 156 w 456. 149 w 449. 116 w 416.
Zgodzę się. w tym momencie powinno dojść do jakiegoś remanentu bo teraz już nie wiadomo co jest czym. Linie które naprawdę są wspomagające dać im 4xx tak jak kiedyś dobrze sprawdzało się 429, które naprawdę coś znaczyło jako linia wspomagająca, a w kwestii innych linii mających inne warianty wstawić litery do rozkładów i na wyświetlacz. Nie mówię tutaj o robieniu numeru linii z literką (np.: 196A, 182B) tylko o zastosowaniu symbolu litery w taki sam sposób jaki robią to linie dworcowe.

Tutaj przykładowa linia jak by to mogło wyglądać:
Obrazek
Obrazek

Nie jest to idealne, a na tylnych wyświetlaczach w niektórych nawet nie możliwe, ale na przód nie powinno być większego problemu.

Takie pytanie może ktoś zdoła na nie odpowiedzieć: Czy istniałaby możliwość aby tylnie/boczne małe wyświetlacze mogły wyświetlać numer linii + symbol w interwale? Powiedzmy "139" - 3 sekundy, symbol "A" - 2 sekundy. Byłoby to wgl możliwe do zaprogramowania?

Problem może występować w kwestii linii dworcowych bo te mają symbol pociągu a lotniskowe samolociku, (aktualnie 105, być może 132 jakby ją w 139 wchłonąć). 105 ma mniejszy problem bo wariant opiera się na przeciwnym kierunku do dworca więc tam symbol się nie wyświetla. Natomiast w kwestii hipotetycznego wchłonięcia 139 (gdyby jeździło ciągle na tej trasie) to wtedy można byłoby spróbować z migającymi symbolami. Pociąg-litera, a z tyłu [numer linii - litera wariantu] (zakładając, że to co zadałem w powyższym pytaniu jest wgl możliwe).

Wtedy pozbywamy się "wariantówek" 4xx, które są tylko wykorzystywane do zawieszania.
No i ważne wtedy, że przy dużej liczbie wariantów, należałoby w końcu zrobić kolorowe oznaczenia wariantów aby te rzucały się w oczy i przy okazji były na jednej kartce zamiast na pierdyliardu.
A linie aglomeracyjne mają x wariantów na jednym numerze. Bo wtedy wariant określa litera w miejscu symbolu. Gdyż niestety linie aglo. mają ograniczoną numerację nie tylko o zakres 200-299, ale również ograniczenie do konkretnego schematu: 2x3- Skawina, 2x4 - Wieliczka itd.

I tak jak Parówczak powiedział, że niech linie 4xx będą szczytówkami.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: M0096 i 5 gości