Nie sprowadzajmy dyskusji do absurdu... 500m to więcej niż typowa odległość między przystankami (poza centrum). Co z osobami które chcą podjechać 4-5 przystanków, czyli 2,5-4km? Też mają iść pieszo albo płacić 4zł (po podwyżce więcej)? Co do miesięcznych to akurat się zgadzam, ale jednak jednorazowe są dla tych którzy miesięcznych nie mają.kot_feliks pisze: 09 maja 2025, 14:01 Ale akurat w tym przypadku to trochę o to chodzi, tj. aby osoby mające do pokonania dystans np. 500 m nie wsiadały w tym celu do tramwaju, tylko podeszły ten dystans na piechotę![]()
Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Z drugiej strony Warszawa 2 lata zajmuje się analogicznym projektem i otwarcie ofert, które nastąpiło dzisiaj to 315 mln zł. Kwota ogromna, nie doszukałem się jednak co dokładnie obejmuje zamówienie, ale zakładam, że w Krakowie może wyjdzie 1/3 tej kwoty. Przecież to ogromna kasa, chyba 30% budżetu z wpływu z biletów. Nie dziwi mnie zatem fakt, że chcą iść w aplikację, która jest tańsza bo nie trzeba montować dedykowanych urządzeń w każdym pojeździe.Ankin pisze: 09 maja 2025, 16:42 Słuchając ww. debaty, w odniesieniu do taryfy dynamicznej odniosłem subiektywne wrażenie, że wdrożenie REALNEGO udogodnienia nie tylko dla turystów ale i mieszkańców okazjonalnie korzystających ze zbiorkomu w postaci taryfy dynamicznej opartej na kartach płatniczych + elektronicznych portmonetkach to istne SF do spółki z technologią kosmiczną rodem z innej galaktykizaś robienie taryfy przystankowej w oparciu o aplikacje tylko utwierdza mnie w przekonaniu iż osoby tworzące twór o nazwie ZTP nie mają bladego pojęcia o tym jak wygląda świat inny niż ich biurko i krakowskie podwórko
![]()
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Nie wypowiem się czemu tyle kosztuje system X bądź Y, bo nie siedzę w kwestiach szeroko pojętego IT + sprzętu, który składa się na tego typu rozwiązania i kosztów jakie jedno oraz drugie za sobą pociąga, ale... z perspektywy nie tak odległej historii przypominam sobie, że Londyn, który wdrażał na szeroką skalę płatności kartą płatniczą za bilety też musiał wyłożyć z perspektywy UK nie małe pieniądze (szło to w miliony funtów), ale... system działa perfekcyjnie, o czym mógł się przekonać każdy kto choć raz miał okazję z niego korzystać.ant_sm pisze: 09 maja 2025, 19:41 Z drugiej strony Warszawa 2 lata zajmuje się analogicznym projektem i otwarcie ofert, które nastąpiło dzisiaj to 315 mln zł. Kwota ogromna, nie doszukałem się jednak co dokładnie obejmuje zamówienie, ale zakładam, że w Krakowie może wyjdzie 1/3 tej kwoty. Przecież to ogromna kasa, chyba 30% budżetu z wpływu z biletów. Nie dziwi mnie zatem fakt, że chcą iść w aplikację, która jest tańsza bo nie trzeba montować dedykowanych urządzeń w każdym pojeździe.
Wdrożenie podobnego rozwiązanie obejmującgoe transport publiczny na terenie całej Holandii (tramwaje, autobusy, kolej itd.) o nazwie OVpay kosztowało z tego co kojarzę 100 mln euro, ale było to zapewne podyktowane tym, że podobny system już funkcjonował na terenie Niderlandów, tyle że bazował na elektronicznej portmonetce (coś jak w Poznaniu system PEKA), zaś OVpay stanowiło rozwinięcie już istniejącego systemu i dodanie do niego możliwości płacenia kartami Visa/Mastercard.
Przykład z USA. W Nowym Yorku system OMNY, będący analogicznych rozwiązaniem do tego jaki znamy ze wspomnianego Londynu kosztował 574 mln $.
Z naszego podwórka - system FALA działający w Trójmieście i okolicach (niestety nie wiem czy jest już w pełni wdrożony ; kilka miesięcy temu działał w trybie beta przez co np. nie była dostępna taryfa przystankowa zaś bilet kupowało się na zasadzie jaki znamy choćby z kasowników dostępnych w pojazdach Mobilisu w Krakowie oraz coraz większej ilości pojazdów MPK) kosztował ok. 130 mln.
Tak, nie są to tanie rzeczy, ale w moim subiektywnym odczuciu tego typu inwestycjom powinna przyświecać jedna, jedyna zasada - robimy coś na 100% albo wcale, bo protezy i pozorne oszczędności odbijają się potem latami czkawką.
Widząc jak wygląda "nowe otwarcie" w KMK choćby w odniesieniu do nowych kasowników, sam nie wiem czy się śmiać czy płakać, kiedy spoglądam na Wrocław czy Rzeszów.
Kraków na tle ww. miast ma jakąś protezę, która jest nieśmiesznym żartem... ot kolejna sztuka dla sztuki.
Jeżeli w podobny sposób miałoby wyglądać wdrożenie taryfy przystankowej (a wszystko na to wskazuje kiedy słyszy się o takich "potworkach" jak taryfa przystankowa w aplikacji bez robienia dodatkowo całej reszty

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Nic dodać nic ująć. Po prostu ja nie rozumiem impasu w rozwoju takowych technologii w krakowie takimi jak system biletowy, informacja pasażerska itd...Ankin pisze: 09 maja 2025, 20:31 Nie wypowiem się czemu tyle kosztuje system X bądź Y, bo nie siedzę w kwestiach szeroko pojętego IT + sprzętu, który składa się na tego typu rozwiązania i kosztów jakie jedno oraz drugie za sobą pociąga, ale... z perspektywy nie tak odległej historii przypominam sobie, że Londyn, który wdrażał na szeroką skalę płatności kartą płatniczą za bilety też musiał wyłożyć z perspektywy UK nie małe pieniądze (szło to w miliony funtów), ale... system działa perfekcyjnie, o czym mógł się przekonać każdy kto choć raz miał okazję z niego korzystać.
Wdrożenie podobnego rozwiązanie obejmującgoe transport publiczny na terenie całej Holandii (tramwaje, autobusy, kolej itd.) o nazwie OVpay kosztowało z tego co kojarzę 100 mln euro, ale było to zapewne podyktowane tym, że podobny system już funkcjonował na terenie Niderlandów, tyle że bazował na elektronicznej portmonetce (coś jak w Poznaniu system PEKA), zaś OVpay stanowiło rozwinięcie już istniejącego systemu i dodanie do niego możliwości płacenia kartami Visa/Mastercard.
Przykład z USA. W Nowym Yorku system OMNY, będący analogicznych rozwiązaniem do tego jaki znamy ze wspomnianego Londynu kosztował 574 mln $.
Z naszego podwórka - system FALA działający w Trójmieście i okolicach (niestety nie wiem czy jest już w pełni wdrożony ; kilka miesięcy temu działał w trybie beta przez co np. nie była dostępna taryfa przystankowa zaś bilet kupowało się na zasadzie jaki znamy choćby z kasowników dostępnych w pojazdach Mobilisu w Krakowie oraz coraz większej ilości pojazdów MPK) kosztował ok. 130 mln.
Tak, nie są to tanie rzeczy, ale w moim subiektywnym odczuciu tego typu inwestycjom powinna przyświecać jedna, jedyna zasada - robimy coś na 100% albo wcale, bo protezy i pozorne oszczędności odbijają się potem latami czkawką.
Widząc jak wygląda "nowe otwarcie" w KMK choćby w odniesieniu do nowych kasowników, sam nie wiem czy się śmiać czy płakać, kiedy spoglądam na Wrocław czy Rzeszów.
Kraków na tle ww. miast ma jakąś protezę, która jest nieśmiesznym żartem... ot kolejna sztuka dla sztuki.
Jeżeli w podobny sposób miałoby wyglądać wdrożenie taryfy przystankowej (a wszystko na to wskazuje kiedy słyszy się o takich "potworkach" jak taryfa przystankowa w aplikacji bez robienia dodatkowo całej reszty) to już dziś o tym poronionym pomyśle w krakowskim wydaniu, zapomnijmy do momentu kiedy wicher politycznych zmian oraz personalna miotła nie zrobi porządku w siedzibie miejskiej jednostki z siedzibą przy ul. Wielopole.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Czy ktoś z Szanownego grona Kolegów oraz Koleżanek z forum PKK miał już okazję być kontrolowany lub był świadkiem kontroli biletów zakupionych w nowych biletomatach Mery?
Chciałem się dowiedzieć jak od strony praktycznej wygląda kontrola zakupionych ww. kasowniku/biletomacie biletów? Tzn. czy kontrolerowi biletów należy mówić, że bilet zakupiło się za pomocą karty czy też pracownicy są odpowiednio przeszkoleni i nie wywołuje na nich zdziwienia sytuacja kiedy ktoś chce przykładać do ich terminalu telefon albo portfel w którym ma kartę, bez jej fizycznego wyciągania z przegródki na dokumenty?
Chciałem się dowiedzieć jak od strony praktycznej wygląda kontrola zakupionych ww. kasowniku/biletomacie biletów? Tzn. czy kontrolerowi biletów należy mówić, że bilet zakupiło się za pomocą karty czy też pracownicy są odpowiednio przeszkoleni i nie wywołuje na nich zdziwienia sytuacja kiedy ktoś chce przykładać do ich terminalu telefon albo portfel w którym ma kartę, bez jej fizycznego wyciągania z przegródki na dokumenty?

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Wyciągasz kartę/telefon i przykładasz do czytnika. Normalnie wszystko zadziałało. Dziwne by było gdyby nie zostali przeszkoleni w tym wymiarze.Ankin pisze: 31 maja 2025, 9:30 Czy ktoś z Szanownego grona Kolegów oraz Koleżanek z forum PKK miał już okazję być kontrolowany lub był świadkiem kontroli biletów zakupionych w nowych biletomatach Mery?
Chciałem się dowiedzieć jak od strony praktycznej wygląda kontrola zakupionych ww. kasowniku/biletomacie biletów? Tzn. czy kontrolerowi biletów należy mówić, że bilet zakupiło się za pomocą karty czy też pracownicy są odpowiednio przeszkoleni i nie wywołuje na nich zdziwienia sytuacja kiedy ktoś chce przykładać do ich terminalu telefon albo portfel w którym ma kartę, bez jej fizycznego wyciągania z przegródki na dokumenty?![]()
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Dziękuję za informację.
Dopytuję się o praktyczny aspekt ewentualnej kontroli biletów zakupionych w nowych biletomatach Mery z powodu odwiedzin znajomych, którzy dzisiaj i jutro odbędą dwie krótkie podróże liniami obsługiwanymi przez Mobilis a którzy to znajomi nigdy z podobnych rozwiązań jeszcze nie korzystali.
Ja sam osobiście też nie miałem nigdy okazji być kontrolowany przez kontrolerów w innych polskich miastach, gdzie podobne rozwiązania w kwestii zakupu biletów są stosowane, mimo że na przestrzeni lat trochę biletów w ww. kasownikach kupiłem
Dopytuję się o praktyczny aspekt ewentualnej kontroli biletów zakupionych w nowych biletomatach Mery z powodu odwiedzin znajomych, którzy dzisiaj i jutro odbędą dwie krótkie podróże liniami obsługiwanymi przez Mobilis a którzy to znajomi nigdy z podobnych rozwiązań jeszcze nie korzystali.
Ja sam osobiście też nie miałem nigdy okazji być kontrolowany przez kontrolerów w innych polskich miastach, gdzie podobne rozwiązania w kwestii zakupu biletów są stosowane, mimo że na przestrzeni lat trochę biletów w ww. kasownikach kupiłem

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
11 Czerwca 2025r. w Krakowie odbędą się obrady Rady Miasta Krakowa IX Kadencji.
W punkcie obrad znalazło się ZARZĄDZENIE NR 1220/2025
PREZYDENTA MIASTA KRAKOWA Z DNIA 20 maja 2025 r.
w sprawie przyjęcia i przekazania pod obrady Rady Miasta Krakowa projektu uchwały Rady Miasta Krakowa zmieniającej uchwałę nr CXII/3038/23 w sprawie honorowania w Komunikacji Miejskiej w Krakowie biletów kolejowych.
https://bip.krakow.pl/?dok_id=192166&sub=porzadek_obrad
Gminy Metropolii Krakowskiej ws. SCT. Apel o racjonalne i sprawiedliwe rozwiązania
Więcej na: https://metropoliakrakowska.pl/aktualno ... odXBs3MPa2
W punkcie obrad znalazło się ZARZĄDZENIE NR 1220/2025
PREZYDENTA MIASTA KRAKOWA Z DNIA 20 maja 2025 r.
w sprawie przyjęcia i przekazania pod obrady Rady Miasta Krakowa projektu uchwały Rady Miasta Krakowa zmieniającej uchwałę nr CXII/3038/23 w sprawie honorowania w Komunikacji Miejskiej w Krakowie biletów kolejowych.
https://bip.krakow.pl/?dok_id=192166&sub=porzadek_obrad
Gminy Metropolii Krakowskiej ws. SCT. Apel o racjonalne i sprawiedliwe rozwiązania
Więcej na: https://metropoliakrakowska.pl/aktualno ... odXBs3MPa2
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Pojawił się komunikat na stronie ZTP że jak w latach ubiegłych bilety okresowe na I strefę są honorowane na całej trasie LR0. Jeśli chodzi o bilety mamy na tej linii odcinek z III strefą (nie wiem było już tak?)
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Jeśli masz KKM sieciową na I lub II lub III lub I+II+III lub II+III lub I+II strefę, to na niej można jechać LR0 całą trasę. Bilety jednorazowe normalnie według cennika (one są na strefę I+II+III).Kolec pisze: 16 cze 2025, 8:48 Pojawił się komunikat na stronie ZTP że jak w latach ubiegłych bilety okresowe na I strefę są honorowane na całej trasie LR0. Jeśli chodzi o bilety mamy na tej linii odcinek z III strefą (nie wiem było już tak?)
Zasady jak rok temu.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 3 gości