Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Kaszmir » 24 lut 2025, 17:50

suchy pisze: 24 lut 2025, 17:25A po co obie linie z Borku (8 i 22) pchać przez Krakowską? Jak wyleci 19 (a na pewno wyleci, bo przepustowość Matecznego i Korony też nie jest z gumy), to dojazd w kierunku Starowiślnej i Grzegórzek może zapewnić przecież właśnie 22: Borek - Korona - po trasie 19 przez Starowiślną - Hala Targowa i dalej po swojej trasie.
"19" kursuje obecnie tylko przez 3 godziny rano i 3 popołudniu. Stanowi przede wszystkim wzmocnienie "17", a w dużo mniejszym stopniu jakąś unikatową linię typu połączenie Borku ze Starowiślną.

Wg mnie lepiej skierować "22" przez Stradom bo wtedy utrzymana zostanie tramwajowa relacja stamtąd w stronę ronda Grzegórzeckiego czy nawet al. Pokoju. Tymczasem "52" jest bardziej zastępowalne bo na Stradom jest jeszcze "10" która jedzie praktycznie w tę samą stronę.

suchy
Ekspert
Posty: 1170
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: suchy » 24 lut 2025, 17:58

Kaszmir pisze: 24 lut 2025, 17:50 "19" kursuje obecnie tylko przez 3 godziny rano i 3 popołudniu. Stanowi przede wszystkim wzmocnienie "17", a w dużo mniejszym stopniu jakąś unikatową linię typu połączenie Borku ze Starowiślną.

Wg mnie lepiej skierować "22" przez Stradom bo wtedy utrzymana zostanie tramwajowa relacja stamtąd w stronę ronda Grzegórzeckiego czy nawet al. Pokoju. Tymczasem "52" jest bardziej zastępowalne bo na Stradom jest jeszcze "10" która jedzie praktycznie w tę samą stronę.
Z jednej strony może i masz rację - z drugiej jak już wspominałem, jak wyślesz 52 przez Starowiślną i Getta, to 105tki zajadą rozruszniki na odcinku Dietla-Miodowa, gdzie wisi 10km/h.

Dwa - jak przez Dietla puścisz 22 zamiast 52, to zmniejszysz 2x częstotliwość kursów (22 co 15min vs 52 co 7,5min). Owszem, ma tamtędy jeździć autobus 784, ale jak stanie w korku (obstawiam, że spora część ruchu samochodowego z Łagiewnik czy Matecznego pojedzie właśnie przez Krakowską i Dietla), to przejazd może zająć nawet kilkanaście-kilkadziesiąt minut.
Ostatnio zmieniony 24 lut 2025, 18:02 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Bayer2003 » 24 lut 2025, 18:00

suchy pisze: 24 lut 2025, 17:25 A jak chcesz to wszystko zmieścić na Wadowickiej, Matecznym i Kalwaryjskiej?
8 - 8 kursów
10 - 4 kursy
17 - 4 kursy
19 - 4 kursy
Razem 20 kursów.

Dołóż do tego objazdowe 22 (4/h), 18 (8/h) oraz 52 (8/h) = 40 kursów/h :?: :?:
Rondo Matecznego to tylko jeden z problemów, jednak "11", "17", "18", "52" oraz tramwaj z Ronda Grunwaldzkiego do Czerwonych Maków (jeżeli będzie miał f~7,5) to 32 p/h, co nijak na tej pętli się nie zmieści. Żeby zachować 24 p/h, całkowicie zawieszona musi zostać "18" (przy równoczesnym remoncie Franciszkańskiej prawdopodobne), "52" (mało prawdopodobne) lub "11" oraz "17" jednocześnie (również mało prawdopodobne). Opcją jest też zawieszenie tylko jednej linii z pary "11"/"17", a kursowanie tramwaju zastępczego jedynie co 15 minut, jednak z pewnością spowoduje to tam jazdę na glonojada. Nie jest to jednak nieprawdopodobna opcja - jeżeli przy zamknięciu Franciszkańskiej linia "1" nie zostanie skrócona do Dajworu, a zostanie skierowana na objazd z podobną liczbą brygad do obecnej, taboru na f~7,5 z Maków do Grunwaldzkiego po prostu nie wystarczy. Nawet jeżeli ZTP postara się przy tworzeniu remontowego układu linii (co z pewnością przy obecnej ekipie tam się nie wydarzy), dla pasażerów będzie to wyjątkowo trudny czas.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Kaszmir » 24 lut 2025, 18:04

suchy pisze: 24 lut 2025, 17:58Z jednej strony może i masz rację - z drugiej jak już wspominałem, jak wyślesz 52 przez Starowiślną i Getta, to 105tki zajadą rozruszniki na odcinku Dietla-Miodowa, gdzie wisi 10km/h.
Tak, argument techniczny może tu być decydujący ;)
Bayer2003 pisze: 24 lut 2025, 18:00Rondo Matecznego to tylko jeden z problemów, jednak "11", "17", "18", "52" oraz tramwaj z Ronda Grunwaldzkiego do Czerwonych Maków (jeżeli będzie miał f~7,5) to 32 p/h, co nijak na tej pętli się nie zmieści.
W okresie październik 2016 - styczeń 2018 do Czerwonych Maków kursowało 30 poc/h. Było ciasno, jednak proszę nie pisać że nie da się skierować tam 28 pociagów/h przez 8 miesięcy, skoro dało się więcej (30/h) przez blisko dwukrotnie dłuższy okres (15 miesięcy).

suchy
Ekspert
Posty: 1170
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: suchy » 24 lut 2025, 18:10

Bayer2003 pisze: 24 lut 2025, 18:00 Rondo Matecznego to tylko jeden z problemów, jednak "11", "17", "18", "52" oraz tramwaj z Ronda Grunwaldzkiego do Czerwonych Maków (jeżeli będzie miał f~7,5) to 32 p/h, co nijak na tej pętli się nie zmieści. Żeby zachować 24 p/h, całkowicie zawieszona musi zostać "18" (przy równoczesnym remoncie Franciszkańskiej prawdopodobne), "52" (mało prawdopodobne) lub "11" oraz "17" jednocześnie (również mało prawdopodobne). Opcją jest też zawieszenie tylko jednej linii z pary "11"/"17", a kursowanie tramwaju zastępczego jedynie co 15 minut, jednak z pewnością spowoduje to tam jazdę na glonojada. Nie jest to jednak nieprawdopodobna opcja - jeżeli przy zamknięciu Franciszkańskiej linia "1" nie zostanie skrócona do Dajworu, a zostanie skierowana na objazd z podobną liczbą brygad do obecnej, taboru na f~7,5 z Maków do Grunwaldzkiego po prostu nie wystarczy. Nawet jeżeli ZTP postara się przy tworzeniu remontowego układu linii (co z pewnością przy obecnej ekipie tam się nie wydarzy), dla pasażerów będzie to wyjątkowo trudny czas.
Linia 1 nie pojedzie na Dajwór - bo wtedy z obu stron (Jarzębiny i Dajwór) nie ma punktu socjalnego. Bardziej prawdopodobna opcja jest taka, że:
- albo do czasu rozpoczęcia remontu mostu będą starali się otworzyć Wzgórza Krzesławickie (na zasadzie "przejezdności" tak jak dawniej Krowodrzę czy obecnie Mistrzejowice), wtedy na 1 i 5 nie będą potrzebne GT8,
- albo 5 wyleci z Jarzębiny i pojedzie np. do Zajezdni NH lub na Kopiec Wandy (wtedy zostanie zwolnionych 7 brygad dwukierunkowych, bo można wtedy puścić jakikolwiek tabor typu EU czy NGT6).

Te 7 brygad to akurat tyle ile byłoby potrzebne na 7x z Maków na Grunwaldzkie - przelot w 1 stronę to 15 minut (czyli 30 w obie strony), 7-8 minut na zawrotkę + 15-16 minut przerwy na Makach = 53 minuty na kółko.
Kaszmir pisze: 24 lut 2025, 18:04 W okresie październik 2016 - styczeń 2018 do Czerwonych Maków kursowało 30 poc/h. Było ciasno, jednak proszę nie pisać że nie da się skierować tam 28 pociagów/h przez 8 miesięcy, skoro dało się więcej (30/h) przez blisko dwukrotnie dłuższy okres (15 miesięcy).
Spytaj najpierw motorniczych, ile było zajechań na pętli z tego powodu i notorycznie opóźnionych odjazdów ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Kaszmir » 24 lut 2025, 18:11

suchy pisze: 24 lut 2025, 18:10- albo do czasu rozpoczęcia remontu mostu będą starali się otworzyć Wzgórza Krzesławickie (na zasadzie "przejezdności" tak jak dawniej Krowodrzę czy obecnie Mistrzejowice), wtedy na 1 i 5 nie będą potrzebne GT8,
Podobno ostatnio bardzo zintensyfikowano tempo prac na pętli na Wzgórzach, więc coś w tym jest. Z drugiej strony, gdyby tak było, to nie planowaliby wysłać niedawno sprowadzonych dwukierunkowców na linię ruczajową.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Bayer2003 » 24 lut 2025, 18:17

Kaszmir pisze: 24 lut 2025, 18:04 W okresie październik 2016 - styczeń 2018 do Czerwonych Maków kursowało 30 poc/h. Było ciasno, jednak proszę nie pisać że nie da się skierować tam 28 pociagów/h przez 8 miesięcy, skoro dało się więcej (30/h) przez blisko dwukrotnie dłuższy okres (15 miesięcy).
Papier wszystko przyjmie, jednak jeżeli wśród tego będą dwie długie linie na objazdach oraz z zasady niepunktualny tramwaj do przejazdówki, rozkładów jazdy dla linii z Maków nie będzie sensu wieszać na przystankach - tramwaje będą masowo się zajeżdżać. Weź pod uwagę także, że w latach 2016-2018 tabor na tamtejszych liniach przeważnie był krótszy, więc (pomijając już zajechania) na jednym torze pętli fizycznie mieściło się więcej składów.
suchy pisze: 24 lut 2025, 18:10 Linia 1 nie pojedzie na Dajwór - bo wtedy z obu stron (Jarzębiny i Dajwór) nie ma punktu socjalnego. Bardziej prawdopodobna opcja jest taka, że:
- albo do czasu rozpoczęcia remontu mostu będą starali się otworzyć Wzgórza Krzesławickie (na zasadzie "przejezdności" tak jak dawniej Krowodrzę czy obecnie Mistrzejowice), wtedy na 1 i 5 nie będą potrzebne GT8,
Zobaczymy, problemy z brakiem taboru dwukierunkowego by to rozwiązało, jednak do 10 maja moim zdaniem szanse małe.
suchy pisze: 24 lut 2025, 18:10 - albo 5 wyleci z Jarzębiny i pojedzie np. do Zajezdni NH lub na Kopiec Wandy (wtedy zostanie zwolnionych 7 brygad dwukierunkowych, bo można wtedy puścić jakikolwiek tabor typu EU czy NGT6).
I ciąg na Wzgórza tym sposobem straci dojazd do Mogilskiej oraz okolic Dworca. Raczej zły pomysł.
suchy pisze: 24 lut 2025, 18:10 Te 7 brygad to akurat tyle ile byłoby potrzebne na 7x z Maków na Grunwaldzkie - przelot w 1 stronę to 15 minut (czyli 30 w obie strony), 7-8 minut na zawrotkę + 15-16 minut przerwy na Makach = 53 minuty na kółko.
Moim zdaniem 6 brygad dałoby radę (zawrotka aż 7-8 minut nie trwa), ale zobaczymy, na pewno jeżeli pętla na Makach zostanie przepełniona powyżej 24 p/h, postój tam potrwa dłużej, więc 7 faktycznie może być konieczne.
Kaszmir pisze: 24 lut 2025, 18:11 Podobno ostatnio bardzo zintensyfikowano tempo prac na pętli na Wzgórzach, więc coś w tym jest. Z drugiej strony, gdyby tak było, to nie planowaliby wysłać niedawno sprowadzonych dwukierunkowców na linię ruczajową.
Czyli GT8SU bez modernizacji (przynajmniej na niektórych kursach) :o? Jakaś opcja niby też to jest.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 670
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: michal49944 » 24 lut 2025, 18:25

Rozumiem, że ZTP nie chce remontować Monte Cassino, aby dodatkowo nie paraliżować okolicy brakiem tramwaju, ale odcinek od mostu do Stradomia powinni wyremontować. Ostatnio powiesili tam ograniczenie do 30 km/h co pokazuje, że stan torowiska jest coraz gorszy. Ponadto pewnie wyjdzie tak, że teraz tego nie zrobią a potem nie będzie okazji i w końcu wyremontują je za jakieś 20 lat jak się będzie doszczętnie rozpadać. :x
Co do Monte Cassino to trochę rozumiem, że lepiej teraz puścić tam tramwaj, a remont można zrobić przez wakacje z normalnym autobusem zastępczym przez Most Grunwaldzki... :)

Co do linii zastępczej CM-Rondo Grunwaldzkie to mam tylko nadzieję, że nie dostanie f15, bo ZTP ma ostatnio różne pomysły. :twisted:

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Piotr246 » 24 lut 2025, 18:32

Mobilis ma aktualnie 181 autobusów na stanie (wg Psmkms), czy naprawdę nie da się uruchomić np. linii 724/744, czyli wydłużenie 124/424 na Czerwone Maki?

Plus wydłużenie 502 jako 702. Jedną z tych linii do Mobilisa.

Wtedy zastępujemy linię 18 w dojeździe do Bagateli i Starego Kleparza i częściowo 52.

Wtedy tramwaj do przejazdówki co 15 minut wystarczy. A linii Łagiewniki- Nowy Świat nie uruchamia się.

MM869
Miłośnik
Posty: 50
Rejestracja: 03 gru 2024, 9:47

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: MM869 » 24 lut 2025, 18:59

Piotr246 pisze: 24 lut 2025, 18:32 Mobilis ma aktualnie 181 autobusów na stanie (wg Psmkms), czy naprawdę nie da się uruchomić np. linii 724/744, czyli wydłużenie 124/424 na Czerwone Maki?
A te autobusy to same pojadą (autonomicznie)? ;)

Maciek11
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 24 lut 2025, 15:12

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Maciek11 » 24 lut 2025, 19:08

michal49944 pisze: 24 lut 2025, 18:25 Rozumiem, że ZTP nie chce remontować Monte Cassino, aby dodatkowo nie paraliżować okolicy brakiem tramwaju, ale odcinek od mostu do Stradomia powinni wyremontować. Ostatnio powiesili tam ograniczenie do 30 km/h co pokazuje, że stan torowiska jest coraz gorszy. Ponadto pewnie wyjdzie tak, że teraz tego nie zrobią a potem nie będzie okazji i w końcu wyremontują je za jakieś 20 lat jak się będzie doszczętnie rozpadać. :x
Co do Monte Cassino to trochę rozumiem, że lepiej teraz puścić tam tramwaj, a remont można zrobić przez wakacje z normalnym autobusem zastępczym przez Most Grunwaldzki... :)

Co do linii zastępczej CM-Rondo Grunwaldzkie to mam tylko nadzieję, że nie dostanie f15, bo ZTP ma ostatnio różne pomysły. :twisted:
Wystarczy wymienić tylko łuki (bo one są już mocno wyeksploatowane).
Miejmy nadzieję, że miasto zmieni podejście i w okresie wakacyjnym Monte Cassino jednak wyremontują- zaraz będzie powtórka ze Starowiślnej...

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Piotr246 » 24 lut 2025, 19:27

MM869 pisze: 24 lut 2025, 18:59 A te autobusy to same pojadą (autonomicznie)? ;)
Przecież to nie będzie wymagało nie wiadomo jakiego wzrostu liczby brygad. Nie wierzę, że MPK i Mobilis nie są w stanie wystawić po kilku kierowców więcej każdego dnia. Minimalnie to +10 brygad dla OBU przewoźników.

Linie 124/424 oraz 502 mają w dp po 7 brygad.

Linia Łagiewniki - Nowy Świat będzie miała około godziny na kółko, więc 4-8 autobusów w zależności od częstotliwości czy będzie to 7,5 czy 15 minut.

Wydłużenie linii 124/424 oraz 502 na Maki pochłonie dodatkowo po trzy autobusy na linię.

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 531
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Kowalik » 24 lut 2025, 20:07

I przy okazji wyliczając przepustowość Korony, Ronda Matecznego trzeba doliczyć potężną ilość zjazdów i wyjazdów. Tu kłania się brak łącznika Nowosądecka-Wielicka, bo wtedy wyjazdy/zjazdy na Bieżanów mogłyby jechać przez Kurdwanów odciążając tamten odcinek. :evil:

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 670
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: michal49944 » 24 lut 2025, 20:12

Kowalik pisze: 24 lut 2025, 20:07 I przy okazji wyliczając przepustowość Korony, Ronda Matecznego trzeba doliczyć potężną ilość zjazdów i wyjazdów. Tu kłania się brak łącznika Nowosądecka-Wielicka, bo wtedy wyjazdy/zjazdy na Bieżanów mogłyby jechać przez Kurdwanów odciążając tamten odcinek. :evil:
Akurat co do liczby zjazdów nie ma co przesadzać, bo tu się nic nie zmieni. Przez Monte Cassino i Kapelankę aktualnie nie ma żadnych zjazdów, wszystko jedzie przez Kalwaryjską i Wadowicką. Jedynie wyjazdy, ale jak w jedną stronę dają radę to w drugą też dadzą. Poza tym wyjazdy i zjazdy są właściwie zawsze w godzinach wczesnoporannych i późnowieczornych. ;)

suchy
Ekspert
Posty: 1170
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: suchy » 24 lut 2025, 21:31

Kowalik pisze: 24 lut 2025, 20:07 I przy okazji wyliczając przepustowość Korony, Ronda Matecznego trzeba doliczyć potężną ilość zjazdów i wyjazdów. Tu kłania się brak łącznika Nowosądecka-Wielicka, bo wtedy wyjazdy/zjazdy na Bieżanów mogłyby jechać przez Kurdwanów odciążając tamten odcinek. :evil:
Akurat najmniej wydolnym punktem w przypadku zajezdni PT jest... samo skrzyżowanie w Łagiewnikach ;) Wystarczy, że jednorazowo jeden za drugim z bramy wyjadą 3-4 wagony jadące w kierunku Borku/Kurdwanowa - i następny wagon stojący za nimi w kierunku Matecznego ma już na dzień dobry jakieś 6-7 minut stania i czekania (bo cykl świateł trwa chyba jakieś 1,5 minuty).

Więc jakby łącznik na Nowosądeckiej istniał i dowalilibyśmy na niego jeszcze wszystkie wyjazdy na Bieżanów, to tramwaj objazdowy z Maków mógłby w skrajnym przypadku czekać nawet ponad 10 minut, żeby skręcić w Wadowicką :lol: :lol:
michal49944 pisze: 24 lut 2025, 20:12 Akurat co do liczby zjazdów nie ma co przesadzać, bo tu się nic nie zmieni. Przez Monte Cassino i Kapelankę aktualnie nie ma żadnych zjazdów, wszystko jedzie przez Kalwaryjską i Wadowicką. Jedynie wyjazdy, ale jak w jedną stronę dają radę to w drugą też dadzą. Poza tym wyjazdy i zjazdy są właściwie zawsze w godzinach wczesnoporannych i późnowieczornych. ;)
No niekoniecznie aż tak wcześnie i późno, przecież mamy również:
- szczytowe 13, zjeżdżające rano między 8.30 - 10.00 (6 brygad) oraz wyjeżdżające popołudniu między 13-14 (7 brygad, z czego 4 jadące na Bronowice przez Kapelankę) i zjeżdżające około 18-19,
- szczytowe 49 (2 brygady), zjeżdżające rano około 9.15 - 9.30, następnie wyjazd 14.25 - 14.40 oraz znowu zjazd 18.10 - 18.30.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: pasazer_mobilisu i 8 gości