Strona 2 z 12

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 17:50
autor: Kaszmir
suchy pisze: 24 lut 2025, 17:25A po co obie linie z Borku (8 i 22) pchać przez Krakowską? Jak wyleci 19 (a na pewno wyleci, bo przepustowość Matecznego i Korony też nie jest z gumy), to dojazd w kierunku Starowiślnej i Grzegórzek może zapewnić przecież właśnie 22: Borek - Korona - po trasie 19 przez Starowiślną - Hala Targowa i dalej po swojej trasie.
"19" kursuje obecnie tylko przez 3 godziny rano i 3 popołudniu. Stanowi przede wszystkim wzmocnienie "17", a w dużo mniejszym stopniu jakąś unikatową linię typu połączenie Borku ze Starowiślną.

Wg mnie lepiej skierować "22" przez Stradom bo wtedy utrzymana zostanie tramwajowa relacja stamtąd w stronę ronda Grzegórzeckiego czy nawet al. Pokoju. Tymczasem "52" jest bardziej zastępowalne bo na Stradom jest jeszcze "10" która jedzie praktycznie w tę samą stronę.

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 17:58
autor: suchy
Kaszmir pisze: 24 lut 2025, 17:50 "19" kursuje obecnie tylko przez 3 godziny rano i 3 popołudniu. Stanowi przede wszystkim wzmocnienie "17", a w dużo mniejszym stopniu jakąś unikatową linię typu połączenie Borku ze Starowiślną.

Wg mnie lepiej skierować "22" przez Stradom bo wtedy utrzymana zostanie tramwajowa relacja stamtąd w stronę ronda Grzegórzeckiego czy nawet al. Pokoju. Tymczasem "52" jest bardziej zastępowalne bo na Stradom jest jeszcze "10" która jedzie praktycznie w tę samą stronę.
Z jednej strony może i masz rację - z drugiej jak już wspominałem, jak wyślesz 52 przez Starowiślną i Getta, to 105tki zajadą rozruszniki na odcinku Dietla-Miodowa, gdzie wisi 10km/h.

Dwa - jak przez Dietla puścisz 22 zamiast 52, to zmniejszysz 2x częstotliwość kursów (22 co 15min vs 52 co 7,5min). Owszem, ma tamtędy jeździć autobus 784, ale jak stanie w korku (obstawiam, że spora część ruchu samochodowego z Łagiewnik czy Matecznego pojedzie właśnie przez Krakowską i Dietla), to przejazd może zająć nawet kilkanaście-kilkadziesiąt minut.

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 18:00
autor: Bayer2003
suchy pisze: 24 lut 2025, 17:25 A jak chcesz to wszystko zmieścić na Wadowickiej, Matecznym i Kalwaryjskiej?
8 - 8 kursów
10 - 4 kursy
17 - 4 kursy
19 - 4 kursy
Razem 20 kursów.

Dołóż do tego objazdowe 22 (4/h), 18 (8/h) oraz 52 (8/h) = 40 kursów/h :?: :?:
Rondo Matecznego to tylko jeden z problemów, jednak "11", "17", "18", "52" oraz tramwaj z Ronda Grunwaldzkiego do Czerwonych Maków (jeżeli będzie miał f~7,5) to 32 p/h, co nijak na tej pętli się nie zmieści. Żeby zachować 24 p/h, całkowicie zawieszona musi zostać "18" (przy równoczesnym remoncie Franciszkańskiej prawdopodobne), "52" (mało prawdopodobne) lub "11" oraz "17" jednocześnie (również mało prawdopodobne). Opcją jest też zawieszenie tylko jednej linii z pary "11"/"17", a kursowanie tramwaju zastępczego jedynie co 15 minut, jednak z pewnością spowoduje to tam jazdę na glonojada. Nie jest to jednak nieprawdopodobna opcja - jeżeli przy zamknięciu Franciszkańskiej linia "1" nie zostanie skrócona do Dajworu, a zostanie skierowana na objazd z podobną liczbą brygad do obecnej, taboru na f~7,5 z Maków do Grunwaldzkiego po prostu nie wystarczy. Nawet jeżeli ZTP postara się przy tworzeniu remontowego układu linii (co z pewnością przy obecnej ekipie tam się nie wydarzy), dla pasażerów będzie to wyjątkowo trudny czas.

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 18:04
autor: Kaszmir
suchy pisze: 24 lut 2025, 17:58Z jednej strony może i masz rację - z drugiej jak już wspominałem, jak wyślesz 52 przez Starowiślną i Getta, to 105tki zajadą rozruszniki na odcinku Dietla-Miodowa, gdzie wisi 10km/h.
Tak, argument techniczny może tu być decydujący ;)
Bayer2003 pisze: 24 lut 2025, 18:00Rondo Matecznego to tylko jeden z problemów, jednak "11", "17", "18", "52" oraz tramwaj z Ronda Grunwaldzkiego do Czerwonych Maków (jeżeli będzie miał f~7,5) to 32 p/h, co nijak na tej pętli się nie zmieści.
W okresie październik 2016 - styczeń 2018 do Czerwonych Maków kursowało 30 poc/h. Było ciasno, jednak proszę nie pisać że nie da się skierować tam 28 pociagów/h przez 8 miesięcy, skoro dało się więcej (30/h) przez blisko dwukrotnie dłuższy okres (15 miesięcy).

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 18:10
autor: suchy
Bayer2003 pisze: 24 lut 2025, 18:00 Rondo Matecznego to tylko jeden z problemów, jednak "11", "17", "18", "52" oraz tramwaj z Ronda Grunwaldzkiego do Czerwonych Maków (jeżeli będzie miał f~7,5) to 32 p/h, co nijak na tej pętli się nie zmieści. Żeby zachować 24 p/h, całkowicie zawieszona musi zostać "18" (przy równoczesnym remoncie Franciszkańskiej prawdopodobne), "52" (mało prawdopodobne) lub "11" oraz "17" jednocześnie (również mało prawdopodobne). Opcją jest też zawieszenie tylko jednej linii z pary "11"/"17", a kursowanie tramwaju zastępczego jedynie co 15 minut, jednak z pewnością spowoduje to tam jazdę na glonojada. Nie jest to jednak nieprawdopodobna opcja - jeżeli przy zamknięciu Franciszkańskiej linia "1" nie zostanie skrócona do Dajworu, a zostanie skierowana na objazd z podobną liczbą brygad do obecnej, taboru na f~7,5 z Maków do Grunwaldzkiego po prostu nie wystarczy. Nawet jeżeli ZTP postara się przy tworzeniu remontowego układu linii (co z pewnością przy obecnej ekipie tam się nie wydarzy), dla pasażerów będzie to wyjątkowo trudny czas.
Linia 1 nie pojedzie na Dajwór - bo wtedy z obu stron (Jarzębiny i Dajwór) nie ma punktu socjalnego. Bardziej prawdopodobna opcja jest taka, że:
- albo do czasu rozpoczęcia remontu mostu będą starali się otworzyć Wzgórza Krzesławickie (na zasadzie "przejezdności" tak jak dawniej Krowodrzę czy obecnie Mistrzejowice), wtedy na 1 i 5 nie będą potrzebne GT8,
- albo 5 wyleci z Jarzębiny i pojedzie np. do Zajezdni NH lub na Kopiec Wandy (wtedy zostanie zwolnionych 7 brygad dwukierunkowych, bo można wtedy puścić jakikolwiek tabor typu EU czy NGT6).

Te 7 brygad to akurat tyle ile byłoby potrzebne na 7x z Maków na Grunwaldzkie - przelot w 1 stronę to 15 minut (czyli 30 w obie strony), 7-8 minut na zawrotkę + 15-16 minut przerwy na Makach = 53 minuty na kółko.
Kaszmir pisze: 24 lut 2025, 18:04 W okresie październik 2016 - styczeń 2018 do Czerwonych Maków kursowało 30 poc/h. Było ciasno, jednak proszę nie pisać że nie da się skierować tam 28 pociagów/h przez 8 miesięcy, skoro dało się więcej (30/h) przez blisko dwukrotnie dłuższy okres (15 miesięcy).
Spytaj najpierw motorniczych, ile było zajechań na pętli z tego powodu i notorycznie opóźnionych odjazdów ;)

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 18:11
autor: Kaszmir
suchy pisze: 24 lut 2025, 18:10- albo do czasu rozpoczęcia remontu mostu będą starali się otworzyć Wzgórza Krzesławickie (na zasadzie "przejezdności" tak jak dawniej Krowodrzę czy obecnie Mistrzejowice), wtedy na 1 i 5 nie będą potrzebne GT8,
Podobno ostatnio bardzo zintensyfikowano tempo prac na pętli na Wzgórzach, więc coś w tym jest. Z drugiej strony, gdyby tak było, to nie planowaliby wysłać niedawno sprowadzonych dwukierunkowców na linię ruczajową.

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 18:17
autor: Bayer2003
Kaszmir pisze: 24 lut 2025, 18:04 W okresie październik 2016 - styczeń 2018 do Czerwonych Maków kursowało 30 poc/h. Było ciasno, jednak proszę nie pisać że nie da się skierować tam 28 pociagów/h przez 8 miesięcy, skoro dało się więcej (30/h) przez blisko dwukrotnie dłuższy okres (15 miesięcy).
Papier wszystko przyjmie, jednak jeżeli wśród tego będą dwie długie linie na objazdach oraz z zasady niepunktualny tramwaj do przejazdówki, rozkładów jazdy dla linii z Maków nie będzie sensu wieszać na przystankach - tramwaje będą masowo się zajeżdżać. Weź pod uwagę także, że w latach 2016-2018 tabor na tamtejszych liniach przeważnie był krótszy, więc (pomijając już zajechania) na jednym torze pętli fizycznie mieściło się więcej składów.
suchy pisze: 24 lut 2025, 18:10 Linia 1 nie pojedzie na Dajwór - bo wtedy z obu stron (Jarzębiny i Dajwór) nie ma punktu socjalnego. Bardziej prawdopodobna opcja jest taka, że:
- albo do czasu rozpoczęcia remontu mostu będą starali się otworzyć Wzgórza Krzesławickie (na zasadzie "przejezdności" tak jak dawniej Krowodrzę czy obecnie Mistrzejowice), wtedy na 1 i 5 nie będą potrzebne GT8,
Zobaczymy, problemy z brakiem taboru dwukierunkowego by to rozwiązało, jednak do 10 maja moim zdaniem szanse małe.
suchy pisze: 24 lut 2025, 18:10 - albo 5 wyleci z Jarzębiny i pojedzie np. do Zajezdni NH lub na Kopiec Wandy (wtedy zostanie zwolnionych 7 brygad dwukierunkowych, bo można wtedy puścić jakikolwiek tabor typu EU czy NGT6).
I ciąg na Wzgórza tym sposobem straci dojazd do Mogilskiej oraz okolic Dworca. Raczej zły pomysł.
suchy pisze: 24 lut 2025, 18:10 Te 7 brygad to akurat tyle ile byłoby potrzebne na 7x z Maków na Grunwaldzkie - przelot w 1 stronę to 15 minut (czyli 30 w obie strony), 7-8 minut na zawrotkę + 15-16 minut przerwy na Makach = 53 minuty na kółko.
Moim zdaniem 6 brygad dałoby radę (zawrotka aż 7-8 minut nie trwa), ale zobaczymy, na pewno jeżeli pętla na Makach zostanie przepełniona powyżej 24 p/h, postój tam potrwa dłużej, więc 7 faktycznie może być konieczne.
Kaszmir pisze: 24 lut 2025, 18:11 Podobno ostatnio bardzo zintensyfikowano tempo prac na pętli na Wzgórzach, więc coś w tym jest. Z drugiej strony, gdyby tak było, to nie planowaliby wysłać niedawno sprowadzonych dwukierunkowców na linię ruczajową.
Czyli GT8SU bez modernizacji (przynajmniej na niektórych kursach) :o? Jakaś opcja niby też to jest.

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 18:25
autor: michal49944
Rozumiem, że ZTP nie chce remontować Monte Cassino, aby dodatkowo nie paraliżować okolicy brakiem tramwaju, ale odcinek od mostu do Stradomia powinni wyremontować. Ostatnio powiesili tam ograniczenie do 30 km/h co pokazuje, że stan torowiska jest coraz gorszy. Ponadto pewnie wyjdzie tak, że teraz tego nie zrobią a potem nie będzie okazji i w końcu wyremontują je za jakieś 20 lat jak się będzie doszczętnie rozpadać. :x
Co do Monte Cassino to trochę rozumiem, że lepiej teraz puścić tam tramwaj, a remont można zrobić przez wakacje z normalnym autobusem zastępczym przez Most Grunwaldzki... :)

Co do linii zastępczej CM-Rondo Grunwaldzkie to mam tylko nadzieję, że nie dostanie f15, bo ZTP ma ostatnio różne pomysły. :twisted:

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 18:32
autor: Piotr246
Mobilis ma aktualnie 181 autobusów na stanie (wg Psmkms), czy naprawdę nie da się uruchomić np. linii 724/744, czyli wydłużenie 124/424 na Czerwone Maki?

Plus wydłużenie 502 jako 702. Jedną z tych linii do Mobilisa.

Wtedy zastępujemy linię 18 w dojeździe do Bagateli i Starego Kleparza i częściowo 52.

Wtedy tramwaj do przejazdówki co 15 minut wystarczy. A linii Łagiewniki- Nowy Świat nie uruchamia się.

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 18:59
autor: MM869
Piotr246 pisze: 24 lut 2025, 18:32 Mobilis ma aktualnie 181 autobusów na stanie (wg Psmkms), czy naprawdę nie da się uruchomić np. linii 724/744, czyli wydłużenie 124/424 na Czerwone Maki?
A te autobusy to same pojadą (autonomicznie)? ;)

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 19:08
autor: Maciek11
michal49944 pisze: 24 lut 2025, 18:25 Rozumiem, że ZTP nie chce remontować Monte Cassino, aby dodatkowo nie paraliżować okolicy brakiem tramwaju, ale odcinek od mostu do Stradomia powinni wyremontować. Ostatnio powiesili tam ograniczenie do 30 km/h co pokazuje, że stan torowiska jest coraz gorszy. Ponadto pewnie wyjdzie tak, że teraz tego nie zrobią a potem nie będzie okazji i w końcu wyremontują je za jakieś 20 lat jak się będzie doszczętnie rozpadać. :x
Co do Monte Cassino to trochę rozumiem, że lepiej teraz puścić tam tramwaj, a remont można zrobić przez wakacje z normalnym autobusem zastępczym przez Most Grunwaldzki... :)

Co do linii zastępczej CM-Rondo Grunwaldzkie to mam tylko nadzieję, że nie dostanie f15, bo ZTP ma ostatnio różne pomysły. :twisted:
Wystarczy wymienić tylko łuki (bo one są już mocno wyeksploatowane).
Miejmy nadzieję, że miasto zmieni podejście i w okresie wakacyjnym Monte Cassino jednak wyremontują- zaraz będzie powtórka ze Starowiślnej...

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 19:27
autor: Piotr246
MM869 pisze: 24 lut 2025, 18:59 A te autobusy to same pojadą (autonomicznie)? ;)
Przecież to nie będzie wymagało nie wiadomo jakiego wzrostu liczby brygad. Nie wierzę, że MPK i Mobilis nie są w stanie wystawić po kilku kierowców więcej każdego dnia. Minimalnie to +10 brygad dla OBU przewoźników.

Linie 124/424 oraz 502 mają w dp po 7 brygad.

Linia Łagiewniki - Nowy Świat będzie miała około godziny na kółko, więc 4-8 autobusów w zależności od częstotliwości czy będzie to 7,5 czy 15 minut.

Wydłużenie linii 124/424 oraz 502 na Maki pochłonie dodatkowo po trzy autobusy na linię.

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 20:07
autor: Kowalik
I przy okazji wyliczając przepustowość Korony, Ronda Matecznego trzeba doliczyć potężną ilość zjazdów i wyjazdów. Tu kłania się brak łącznika Nowosądecka-Wielicka, bo wtedy wyjazdy/zjazdy na Bieżanów mogłyby jechać przez Kurdwanów odciążając tamten odcinek. :evil:

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 20:12
autor: michal49944
Kowalik pisze: 24 lut 2025, 20:07 I przy okazji wyliczając przepustowość Korony, Ronda Matecznego trzeba doliczyć potężną ilość zjazdów i wyjazdów. Tu kłania się brak łącznika Nowosądecka-Wielicka, bo wtedy wyjazdy/zjazdy na Bieżanów mogłyby jechać przez Kurdwanów odciążając tamten odcinek. :evil:
Akurat co do liczby zjazdów nie ma co przesadzać, bo tu się nic nie zmieni. Przez Monte Cassino i Kapelankę aktualnie nie ma żadnych zjazdów, wszystko jedzie przez Kalwaryjską i Wadowicką. Jedynie wyjazdy, ale jak w jedną stronę dają radę to w drugą też dadzą. Poza tym wyjazdy i zjazdy są właściwie zawsze w godzinach wczesnoporannych i późnowieczornych. ;)

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

: 24 lut 2025, 21:31
autor: suchy
Kowalik pisze: 24 lut 2025, 20:07 I przy okazji wyliczając przepustowość Korony, Ronda Matecznego trzeba doliczyć potężną ilość zjazdów i wyjazdów. Tu kłania się brak łącznika Nowosądecka-Wielicka, bo wtedy wyjazdy/zjazdy na Bieżanów mogłyby jechać przez Kurdwanów odciążając tamten odcinek. :evil:
Akurat najmniej wydolnym punktem w przypadku zajezdni PT jest... samo skrzyżowanie w Łagiewnikach ;) Wystarczy, że jednorazowo jeden za drugim z bramy wyjadą 3-4 wagony jadące w kierunku Borku/Kurdwanowa - i następny wagon stojący za nimi w kierunku Matecznego ma już na dzień dobry jakieś 6-7 minut stania i czekania (bo cykl świateł trwa chyba jakieś 1,5 minuty).

Więc jakby łącznik na Nowosądeckiej istniał i dowalilibyśmy na niego jeszcze wszystkie wyjazdy na Bieżanów, to tramwaj objazdowy z Maków mógłby w skrajnym przypadku czekać nawet ponad 10 minut, żeby skręcić w Wadowicką :lol: :lol:
michal49944 pisze: 24 lut 2025, 20:12 Akurat co do liczby zjazdów nie ma co przesadzać, bo tu się nic nie zmieni. Przez Monte Cassino i Kapelankę aktualnie nie ma żadnych zjazdów, wszystko jedzie przez Kalwaryjską i Wadowicką. Jedynie wyjazdy, ale jak w jedną stronę dają radę to w drugą też dadzą. Poza tym wyjazdy i zjazdy są właściwie zawsze w godzinach wczesnoporannych i późnowieczornych. ;)
No niekoniecznie aż tak wcześnie i późno, przecież mamy również:
- szczytowe 13, zjeżdżające rano między 8.30 - 10.00 (6 brygad) oraz wyjeżdżające popołudniu między 13-14 (7 brygad, z czego 4 jadące na Bronowice przez Kapelankę) i zjeżdżające około 18-19,
- szczytowe 49 (2 brygady), zjeżdżające rano około 9.15 - 9.30, następnie wyjazd 14.25 - 14.40 oraz znowu zjazd 18.10 - 18.30.